Jak šel čas se sérií Gears of War
Tento článek je zamyšlení o tom, jak se série změnila, jaké prvky zlepšila, jaké zhoršila, co nechala stejné a podobně. Budu se zabývat pouze příběhovou linkou.
Gears of War
Když si dnes pustím první díl Gears of War tak co mě bude opakovaně šokovat je grafika. Nechci moc kritizovat grafiku 10 let staré hry, není to koneckonců úplné férový přístup, ale ty protipóly nejdou nezmínit. Nejlepší bude uvést ty nejvíce do očí bijící věci. Například po pár hodinách vejdu do místnosti, která je celkem v pohodě ale oči zůstanou viset na naprosto příšerným obrazu. Nebo si vychutnávám prostředí do doby, než si všimnu textových tabulí. První přepínání zbraní, když pozoruji nákresy zbraní mě tak znechutí, že si nevšímám docela dobrých modelů zbraní. Zkrátka abych to uzavřel tak přibližně 80% vypadá docela dobře na 10 let starou hru, 15% je docela v pohodě , ale těch 5% je naprosto příšerný a největší problém je, že je to na místech, kde to vážně nelze přehlídnout.
Když jsem hrával celou dosud vydanou sérii, tak další problém vidím v umělé inteligenci. Největší problém má první díl, kde to místy je až absurdní. Jako vážně taková umělá inteligence spolubojovníků v kombinaci s dalšími prvky vede na vyšší obtížnosti tak rozmlácení ovladače vzteky. Neříkám, že třeba v kooperaci to není špatný, ale umělá inteligence jde často zbytečně dopředu, neumí si poradit s Bosy. Když to s kombinuji se stylizací, kdy na delší vzdálenost se občas špatně rozeznávají nepřátelé od spojenců tak mohu zbytečně střílet do vlastních namísto nepřítele. Druhá věc, která se mi ovšem zdá sama o sobě dobrá je, že hra šetřila s ukládajícími body. Nicméně opakovat tyto sekvence kvůli chybám spolubojovníků není zrovna zábavné a nevěřím tomu, že to kdy zábavné bylo. Je třeba brát v potaz, že v prvním díle při hraní s umělou inteligencí sražení mé postavy znamenalo smrt.
První díl také nabídl několik věcí, které v sérii zůstalo stejných. Třeba styl běhu, který je sice těžkopádný, ale když kolem postavy lítají kulky, postava sama o sobě něco váží, tak mi to přijde poměrně realistický a uvěřitelný. Na druhé straně lezení po žebřících, kdy postava jednou ruku drží zbraň místo toho aby si jí dal na záda nedovedu pochopit, zvlášť když se jedná o pistoly. taky se v tomto díle objevilo první vozidlo, které řídit bylo sakra zábavné.
Nakonec musím pochválit atmosféru druhého aktu, která je po celou dobu parádní. Zároveň nakonec zkritizuji otřesné animace třeba použití motorové pily, a místy otřesné herní scénky jako vteřinový západ slunce. To je k prvnímu dílu.
Gears of War 2
Když jsem si zahrál druhý díl, tak se dostavil snad ještě větší šok, než jsem prožil v prvním dílu. Zatímco atmosféra prvního dílu byla místy poměrně temná a zoufalá, tak atmosféra dílu druhého se dá přiblížit atmosféře hraní call of duty. Ne vážně ta hra je víc válečný film, než hororová hra. Velký problém byly takzvaně opakující se situace jako typu zabijeme Bose ze vnitř, tak zabijeme druhého nebo když můžeme osedlat toho tvora tak proč ne jiného. Někomu se to sice líbit může, ale dokolečka řezat srdce fakt vtipný není. Nicméně přes všechno musím zmínit, že při hraní této hry, jsem si dovedl představit, že by mohla být vydána jako strategie. Ve hře se mihne spousta skvělých sci-fi válečných strojů a podivných zvířat na obou stranách. Nicméně řídit takový tank skrze zamrzlé jezero si hráč nezapamatuje, protože je dobrá scéna, ale protože to musí opakovat. Na vině je podle mě ovládání vozu, které je v tomto díle příšerné. Kde je ovládání vozu z prvního dílu? Kde?
Umělá inteligence dostala poměrně slušné vylepšení, místy ovšem má problémy. Zlepšil se i arzenál zbraní o nové kousky. Animace motorové pily je docela v pohodě. Ve hře se objevují poprvé sběratelské předměty, které také vysvětlují věci okolo. Prvním díle to byly pouze známky po mrtvých vojácích, což nikoho moc nebere, ale tady jsou to třeba časopisy, zprávy a podobně. Největší problém bylo, že po sražení umělá inteligence neoživovala jak měla.
Nakonec sdělím, že stacionární věže jsou potřeba chladit, předchozím díle jsem mohl střílet jak jsem chtěl.
Gears of War 3
První věc, která mě mile překvapila je ovládání hry. Neříkám, že se změnilo, je stále stejné, ale je intuitivnější. Dále mě mile překvapil, že se ve hře častěji setkáváme novou hrozbou v podobě Lambertů. Osobně jsem si Locusty moc neoblíbil, ale Lamberti mi přišli docela dobrý. Příběhová stránka je docela v pohodě. Skvělá inovace je, že poprvé můžeme hrát i za dámské postavy. Grafika na pěl let starou hru vypadá docela dobře. Třetí díl si zaslouží pochvalu za hudební doprovod. Umělá inteligence je dobrá, lepší, než v některých současných hrách. Hra ovšem přinesla také silnou zbraň, která zabíjela na jednu ránu. Neříkám, že je to špatný, ale dost dokáže usnadnit bitvy, a já bych byl radši, kdyby tam nebyla. Alespoň, že v dalším díle se neobjeví. Hra také začala házet více ukládajících bodů a tím se stávat více přístupnou. Animace a hrané sekvence jsou na dobré úrovni.
Gears of War 4
Co zmínit na čtyřce. Vývoj převzalo nové studio a ukázalo, že dokáže vytvořit hru takovou, jakou by vytvořili původní tvůrci. Hra se hraje v zásadě stejně jako předchozí díly. Tvůrci do hry ovšem přidali pár triků, jako je třeba vytáhnutí nepřítele z krytu. Dále musím uvést, že tvůrci posunuli grafickou úroveň do závratných výšin díky takzvaným ohnivým tornádům. Také přidali spoustu nových nepřátel, které mi přijdou mnohem lepší a zábavnější, než nepřátelé z trilogie. Překážky, za které se kryju se mohou rozbít.
Souhrn
Některé věci je třeba zmínit, ale nechtěl jsem se tím rozebírat v jednotlivých dílech. Tou nejdůležitější jsou souboje s Bosy. Každý díl, má svoje Bosy a ty jsou buď skriptovaný a nebo ne. Každopádně po tom, co jsem slyšel jak jsou skvělé tak jsem se na ně těšil. Třeba na Levithana, u kterého jsem zjistil, že mě může zabít blbou náhodou a nebo tím, že se nedovedu trefil hodit granátem. Neříkám, že jsou špatný, jsou příjemným osvěžením, ale v žádném dílu jsem nenarazil na opravu skvělé nebo mizerné souboje s bosy.
A druhá věc kterou musím zmínit je to, že celou sérii mě provážel skvělý pocit střelby, užíval jsem si systém krytí, líbilo se mi, že celou sérii provázejí zbraně jako je Lancer, Gnasher, Snub pistol, Bomshot, Longshot nebo třeba Boltok.