Jsou střílečky a střílečky – a pak je Crysis….
Před deseti lety se na naše monitory dostavila Krize.
Ano, už je to deset let, co německé studio Crytek (nyní v roce 2017 v nepěkných potížích)pod vedením Cevata Yerliho vydalo zaštítěno EA jednu ze nejlepších stříleček všech dob. Nutno říci že jejich dítko svou zkoušku časem ustálo. Je rok 2017, já tu mám zbrusu nové PCčko s i7 7700k tikající na 4.6GHz a GTX 1070 a – po menší editaci ini souboru pařím Crysis ve full HD – a padá mi čelist. Dámy a pánové – ta hra je pořád nádherná. Yerli a jeho tým odvedli před dekádou naprosto úžasnou práci a vytvořili první moderní střílečku s přelomovou grafikou. Opravdu, ono se za těch deset let změnilo v grafice VELMI málo. Sice nám tu přibyly další dvě generace Direct X a nespočet generací grafik a procesorů, vystřídalo se několikero verzí Windows – ale Crysis je tu stále, stále se v digitální distribuci prodává za víc než dvě kila – a stále strčí do kapsy valnou většinu stříleček dnešní doby. Vím že to zní divně – ale na té hře není těch deset let od vzniku téměř vidět, příroda vypadá tak nějak – přírodně, lidé lidsky, zbraně se kovově lesknou a polymery mají matný odstín. Vše je stále nádherně plastické a živé. Nelze neobdivovat dokonalý pohyb postav, mimiku… smysl pro detail. Vegetace vane ve větru, pod hladinou se lámou sluneční paprsky, je to použit jemný motion blur – a na úroveň delta vás stále překvapí neskutečně skutečná umělá inteligence protivníků. Crysis byl nástupce prvního Far Cry, které ve své době bylo zatraceně těžkou střílečkou a první díl proslul právě vychytanou AI. Jistě, některé objekty ve hře působí přece jen trošku zastarale, ale kdyby mi někdo řekl v roce 2007 že Crysis bude vypadat stále dobře, respektive že hry za deset let nebudou graficky o moc dokonalejší – asi bych mu nevěřil. Když se podíváte na smysl pro detail (pobíhající zvířena, animace přebíjení zbraní či pohyb nábojových pásů v kulometech), nebo světelné efekty na optice zbraní, musíte uznat že ta hra má stále co řící. Také platí že řekne li se Crysis – musí se dodat i Warhead. Crysis Warhead byla samostatně spustitelná hra – kdy jste sledovali dění na ostrově z pohledu dosti charismatického Brita – vojáka Psycha. Psycho je neskutečný řízek, opak vojáka Nomáda – tedy hlavní postavy původní hry. Warhead byl zcela jistě jedním z nejlepších stand alone datadisků vůbec.
Nutno říci že v době kdy jsem měl Q6600 na 3.6GHz a GTX 275 to stále nebylo ono. Rozuměj – nedalo se to hrát stále na plno. Crysis totiž proslula neskutečnou náročností – i když na povrchu vypadá stále úžasně, neuměla pořádně využívat více jádrové procesory a byla dost náročná na takt CPU (v jednovláknu) a výkon GPU. V podstatě na plné detaily se dala hrát až pár let po vydání, bylo to synonymum pro krásnou, ale HW náročnou hru. Ovšem současně to byla výstavní skříň tehdejších technologii a vlajková loď PC platformy.(Další díly už ovšem na konzole vyšly).
Crysis byla ve své době nejen graficky nádherná, s dobrou AI a skvělou hratelností, byla to super sci-fi střílečka kdy v jedné chvíli jste čelili invazi vojsk KLDR na tichomořský ostrov a v zápětí se ukázalo že hlavním problémem nebudou Kimovi vojáci ale spíše pěkně protivné mimozemské chobotnice. S těmi se pojí největší frustrace prvního dílu – jak čas ukázal – z trilogie. Úroveň v mimozemské lodi, kterou osobně mám zafixovanou jako v Pr..eli UFOuna – ĺétáte uvnitř biomechanické lodě, mezi vznášejícími se larvami UFOUnů (Sephů) a nevíte kde je nahoře, kde dole, věřte že jde o (z mého pohledu) o nejotravnější pasáž celé hry (i trilogie). Stále úžasná je i proměna kvetoucího tropického ostrova na zmzlou skálu – a samozřejmě velké finále na letadlové lodi. Motat se dokonale zpracovanou letadlovkou, to bylo něco pro leteckého nadšence jako já !
Stále skvělé je i chování zbraní (opravdu máte pocit že střílíte ze SCARu nebo čínské verze „kalacha“ a ne nějaké vzduchovky. A hrát si v dokonalém symbiotickém obleku na Predátora (protože tahle filmová klasika se dvěma budoucími guvernéry se vám musí vybavit a v dalších dílech na vás tvůrci i přátelsky pomrkávají díky designu mimozemských potvor, které predátora opravdu vzhledem i chováním silně připomínají) s Korejci a později UFOny má stále své kouzlo. Pravda, nikdy jsem nepochopil proč i přes super oblek nejsem téměř nesmrtelný a proč vojáci KLDR v těch samých (teda skoro) oblecích vydrží víc než já. V dalších dílech už je oblek přece jen o dost odolnější (byť ne absolutně odolný)a pár věcí bylo vyřešeno lépe (vizuální signalizace zapnutého bio-brnění například). Osobně mne mrzelo že se v dalších dílech zvrtl příběh v klasický boj proti zlé korporaci a zlým emzákům. Souboj s vojsky KLDR měl větší charisma. To ale nic nemění na tom že první Crysis je přelomová hra se stále pěknou grafikou, která zestárla asi jako krásná žena – kdy se z půvabné slečny stane půvabná matka, trochu zestárla – ale více než s grácii – a hratelnostně si troufnu říci že mnohé současné střílečky předčí.
Kdyby možná Crytek namísto vývoje on-line stříleček udělal nějakou další super hru v singlu (ne nutně Crysis 4) s nádhernou a nadčasovou grafikou (jak to uměl opravdu jen on) nemusel být dnes nutně tam kde je. Snad se nějakého ideového nástupce Crysis od talentovaných vývojářů kolem Cevata Yerliho ještě dočkáme-nebo že by přece někdy vyšla ta čtyřka ?