Achievementy. Pro někoho zbytečnost, pro jiné důležitá věc, která mnohdy rozhoduje o koupi. I já sám se je snažím občas posbírat všechny v nějaké mé oblíbené hře. Přináší mi to jistý pocit uspokojení. Každý lovec achievementů tohle chápe. Bohužel se ke konci roku 2016 objevil trend, který si letos vesele pokračuje dál a nevypadá to, že by měl v brzké době skončit. Pokud vám na achievementech nezáleží, ani tenhle článek nemusíte číst.
Jak poznat pravého lovce achievementů
Pokud jste četli některý z mých předchozích článků zabývající se těmito trofejemi, jistě víte, jak na ně nahlížím. Achievementy by se neměly získávat snadno, ale musíte vynaložit určitou snahu, případně udělat nějakou speciální činnost ve hře. Poté vás hra odmění právě takhle. Dle mě by žádnému pravému lovci achievementů nemělo záležet na tom, aby je získal co nejdříve a nejsnadněji. Ale měl by mít k nim určitý vztah, respekt, prostě si jich vážit.
Přichází Zup
Bohužel 4. října 2016 vyšla na Steamu hra Zup. Tenkrát nešlo ještě určit, jak moc ovlivní vývoj podobných her. Nabízela „pouhých“ 118 achievementů, které šly získat za 0,7 hodin. A jelikož její cena byla necelé euro a achievementy měly podobu písmenek, byl to úspěch. Díky přehlídkám, které můžete mít na svém Steam profilu, jsou právě achievementy s písmenky velice populární a dokážou přivést do záře reflektorů i podprůměrnou hru. První díl Zup nebyl špatný, jen byl extrémně lehký, což ale kompenzovala cena. A protože hra byla úspěšná, pokračování na sebe nenechalo dlouho čekat…
Druhý díl vyšel pátého prosince. Hratelnost byla stejná, kromě jednoho rozdílu, že místo čtverečku, který jste museli umístit na plošinu, tu máte kuličku. Herní doba byla stejná, taktéž cena. A počet achievementů? Ten se navýšil na 229. Někoho by mohlo napadnout, jak se mohl zvýšit, když hra byla prakticky totožná jako předchůdce? Vývojář na to šel chytře a zatímco u prvního dílu jste měli většinu achievementů za otevření a dokončení levelu, zde přibyl ještě jeden – za odemknutí (tzn. když splníte level 1, získáte dva achievementy: za dokončení levelu 1 a za odemknutí levelu 2). Co bylo horší, tak za určité akce jste získali dokonce 3 achievementy najednou. Tohle umělé navyšování bohužel nemělo přestat, protože vyšel i třetí díl. A ten vše dotáhl do absurdních výšin.
Odměna za nic
Něco málo o měsíc později přišla třetí hra v této sérii s neoriginálním názvem Zup 3. Cena byla opět 0,99 euro. Herní doba se o něco málo navýšila, stále vám ale stačí méně než hodina na dohrání a získání všech 1708 achievementů. Ano, ono číslo vidíte správně. 1708 achievementů. Lidé jsou nadšeni, kupují tento titul a chrochtají blahem nad tím, že budou mít hromadu jednoduchoučkých achievementů a můžou se pak považovat za jejich sběratele. Mě tohle ale vadí. Problém vidím ve faktu, jakým způsobem získáváte achievementy. Když jsem napsal, že hra je zhruba stejně dlouhá jako předchozí dvě, možná se opět zeptáte, jak se podařilo jejich počet tak extrémně navýšit. Odpověď je prostá a zároveň i nechutná.
Za jednu akci získáte sedm achievementů. Ano, za JEDNU JEDINOU AKCI získáte SEDM achievementů. Když jsem tohle zjistil, neměl jsem slov. Stěží lze vyjádřit ten pocit, kdy si vážíte každičkého achievementu a pak přijde někdo, kdo jich dá do hry takové množství. Když jsem měl na Steamu tisích achievementů, byl to takový menší svátek. A teď? Teď bude mít každý blbeček 1700 achievementů za nic. I když jsem si hru chtěl původně koupit, nakonec jsem se tedy rozhodl, že tak neučiním. Nebudu podporovat něco, co se mi příčí, že. A i když u určitých lidí tvůrce hry narazil, stále se tohle většině líbí a plánuje se čtvrtý díl. Někteří tam chtějí mít desítky tisíc achievementů, jiní volají po zredukování jejich počtu na nějakou rozumnou mez. Ale škoda byla již napáchána.
Ti další
Je to právě Zup, které ukázalo, že stačí nastavit jen nízkou cenu a přidat hromadu achievementů a lidé budou tyto „hry“ kupovat. Vím o minimálně čtyřech dalších titulech, které se snažili naskočit na tuto módní vlnu. Všechny stojí shodně 0,99 euro. Jsou tu dva díly Slash It, kdy mají oba dva 300 achievementů a oboje dohromady dohrajete do tří hodin. Pak tu je Pain Train, což je pro změnu FPS hra, ale ne moc dobrá. Ta má achievementů 590 a lze je získat zhruba za pět hodin. No a poté tu je hra s „úžasně vtipným“ názvem Super Duper Flying Genocide 2017. Zde byly nedávno přidány nové achievementy, kterýchžto tu naleznete už 1002. A doba hraní? Skoro dvě hodinky.
Trh s hrami je opravdu nepředvídatelný. Někdo udělá parádní hru, ale ta se málo prodává. Zatímco jinému stačí oslnit hromadu jednodušších lidí, dát jim nějaké pozlátko a oni i vy budete spokojeni. Nakonec paradoxně stačí vydat blbost s nízkou cenou, hromadou achievementů s písmenky a pohodlně se usadit do křesla. Bohužel tohle je jeden z několika trendů, kterých jsem byl svědkem v posledních měsících na Steamu. Další věcí, která se mi nelíbí, jsou tzv. meme hry nebo jak jim mám říkat. Je to pokus o rádoby vtipné hříčky, které jsou většinou spíše tak trapné, až bude při jejich hraní trapně i vám. O tom napíšu ale až někdy příště.
Co říct na závěr
Myslím, že nejúčinnějším bojem proti těmhle manýrům bude tyhle hry zcela ignorovat. Jenže i tak se stále najdou lidé, kteří nikdy nepochopí, že lovcům achievementů nejde jen o nějaké trapné číslo, ale o to, aby se o tento achievement skutečně zasloužili. A pokud jich získám sedm najednou, onen pocit se vytrácí.
Na závěr přikládám přehlednou tabulku. Je to jen tak pro zajímavost a je hodně pravděpodobné, že tam nejsou zahrnuty všechny tyto hry, které jsou aktuálně dostupné na Steamu. Uděláte si ale díky tomu určitý obrázek o tomto problému. To je zatím vše a díky za přečtení (za předpokladu, že se někdo dostal až sem na konec :D).
NÁZEV HRY | CENA | POČET ACHIEVEMENTŮ | ČAS K DOHRÁNÍ (hodiny) |
Zup! | 0,99 euro | 118 | 0,7 |
Zup! 2 | 0,99 euro | 229 | 0,7 |
Zup! 3 | 0,99 euro | 1708 | 0,8 |
Super Duper Flying Genocide 2017 | 0,99 euro | 1002 | 1,6 |
Pain Train | 0,99 euro | 590 | 5,1 |
Slash It | 0,99 euro | 302 | 1,2 |
Slash It 2 | 0,99 euro | 303 | 2,1 |