Dnes si tady připomeneme dnes už legendární RPGéčko TES III: Morrowind, které vyšlo už před 15-ti lety, v roce 2002, což samozřejmě znamená, že jeho grafika v dnešní době, k jeho hraní už mnoho zhýčkaných hráčů nenaláká. Hru tak hrají jen hard core hráči RPGéček staré školy, a nebo jen ti, co chtějí zavzpomínat na jednu úžasnou hru.The Elder Scrolls III: Morrowind je i přes své stáří neskutečně nádherná hra. Je to jedna z prvních her, samozřejmě po TES Aréna a TES: Chapter II Daggerfall, která mně dokázala doslova vyrazit dech. To se povedlo jen několika hrám jak v dobrém slova smyslu, tak samozřejmě i v tom špatném. TES III: Morrowind patří do té první kategorie. Dokonce zde hodlám tvrdit, že v mém světě RPG patří zcela po právu k absolutní špičce. Nenajdete podobnou hru, která by vám přinesla tolik zážitků a zábavy. Morrowind jako jedna z mála her vás prostě dostane. Při jejím hraní dokážete zapomenout na vše, co se děje kolem vás. Na dlouhé desítky hodin.
Ptáte se čím to je? Co nám hráčům nabízí? Je to neopakovatelná atmosféra zvláštního fantastického světa. Dobrodružství v něm vás do sebe doslova pohltí, vše funguje, vše je tak jiné a proto velice originální. Každému samozřejmě chvíli potrvá něž pochopí svět Morrowindu, a všechny herní souvislosti a nahlédne do spleti jeho složité historie, kultury, do jeho náboženství i politiky. Obrovský, fantastický a neskutečně zábavný je svět tohohle erpégéčka.
Díky fantastické hratelnosti Morrowind už krátce po svém uvedení na trh u hráčů RPG neskutečně zabodoval. Autoři recenzí nezkrývali zasloužená slova chvály a uznání. Tohle se v Bethesdě zkrátka povedlo na výbornou. Hra vám už od prvního kliknutí nabízí neskutečné množství možností. Je jen na vašem výběru, čím chcete být a jak budete řešit všechny rozličné questy. Je jen na vás, či se budete živit jako žoldák, zloděj, a nebo třeba nájemný vrah. Vše ve hře je nesmírně působivé a vše funguje tak jak má. Od spletitých uliček měst, šiků nepřátelských frakcí, přes žijící tvory ve světě, až po rozličný inventář, je vše zpracováno s bravurou téměř mistrovskou.
Bohužel stejně jako všechny díly této parádní série RPG trpěl i Morrowind z počátku mnoha bugy, ale díky několika patchům se je podařilo až na malé výjimky opravit. Ono také udělat takovéhle RPG není žádná legrace. Bohužel věční rýpalové a trolové si v takové velké hře vždy najdou to své negativum nad kterým si ukájí své nízké pudy. Často to jsou hráči co erpégéčka ani pořádně nehrají. Celá pětice her z této série si trolingu užila až až. Je to samozřejmě tím, že každá hra má své klady i zápory. Vyrobit naprosto dokonalou hru je nemožné. Neskutečně parádní je celé ozvučení Morrowindu. Obrovskou pochvalu si zaslouží fantastický ústřední hudební motiv. Časem byla hra doplněna dvojicí zdařilých datadisků. Na světě se objevil Tribunal, který přinesl nový příběh s mnoha questy. Druhým byl Bloodmoon, který hru obohatil o nový ledem pokrytý ostrov, Solstheim. Později byla vydána kompletní edice hry TES: Morrowind GOTY obsahující i české titulky.
Ke grafické stránce Morrowindu se přez jeho letité stáří už moc vyjádřit nedá. Z pohledu dneška je její grafika už hodně zastaralá. V době svého vzniku však Morrowind zaslouženě patřil k absolutní špičce. Dokonce i jeho HW nároky byly na tehdejší dobu poměrně vysoké a jen málokdo si tehdy užil jeho hraní na absolutní detaily. Samozřejmě, že po dvanácti dlouhých letech, je situace zcela jiná. Jedno však zůstalo jisté. The Elder Scrolls III: Morrowind je RPG legenda.
Morrowind už od začátku podporoval módaření a měl i obrovskou popularitu, což sebou přineslo i početnou hráčskou komunitu. Nebylo tedy divu, že se do něj objevily mnohé módy.
Ten upravoval to, a ten zas tohle. Přes všechny tyto vychytávky se poslední dobou kolem hry nic moc nedělo. TES III: Morrowind se pomalu, ale jistě přesunoval mimo hledáčky hráčů. Osm let je na hru i takového kalibru, jakou je Morrowind, hodně dlouhá doba. Tomu pomohlo výrazně i vydání dalšího dílu této fenomenální RPG ságy. Na světě se objevil monstrózní TES IV Oblivion. Po čase doplněný několika datadisky. Hráči i módaři přesunuli svůj zájem na něj.
Dlouho to vypadalo, že na TES III: Morrowind bude sedat jen prach zapomnění…Se situací kolem hry nemohl být spokojený žádný fanoušek světa Morrowindu.
V roce 2009 se jeden Kanaďan, jistý Tyler Smith (na netu vystupující pod nickem warwon) rozhodl s ním něco udělat. Během tříleté práce sestavil monstrózní mod Morrowind 2011. Ke vší smůle pro něj, to byl jen ucelený „slepenec“ různých módů. Jakési vše v jednom. Prostě komplexní mód, jak má být.
Začátkem ledna 2011 byl jeho projekt hotov a tak dal celý pack volně ke stažení na své stránky. Byl to zabalený soubor o velikosti 1.08 GB a po rozbalení zabíral několik GB. Jeho instalace byla poměrně složitá, a tak se muselo postupovat pečlivě přesně podle návodu. Balíček modů doslova nenechal ve hře kámen na kameni a fantasticky vylepšil i jeho dnes už postarší grafiku. Což bylo příslibem, že hru si ještě zahrají i mnozí z mladších hráčů. Jenže místo nějakého vděku a díků od hráčů, se na něj sesypala neobyčejně tvrdá kritika. To jak od vydavatele Bethesdy, tak i od jeho kolegů móderů, kteří tvrdili, že neoprávněně vydal jejich starší práce.
Ano Smith tehdy udělal několik chyb např. neuvedl v popisu všechny autory použitých módů.Také s nimi pracoval, nakládal a upravoval je bez jejich vědomí. Brzy se mu dostalo i upozornění, že komunita Morrowindu nestrpí žádnou toleranci, pokud jde o plagiátorství. Mnozí módeři se toho chytili a své módy chtěli chránit i za cenu soudních tahanic. Což znamená, že vyhrožovali mladíkovi soudy a jakousi náhradou za jím způsobené škody. Tyler Smith se nejdříve snažil své chyby napravit. Doplnil seznam všech autorů. Omlouval se dotyčným, vysvětloval o nezištnosti své práce a přesvědčoval, že v podstatě chtěl jen hráčům nabídnout všechny kvalitní módy v jednom uceleném balíčku.
Smith se tehdy obhajoval tím, že jeho úmyslem nebylo nijak se obohatit, ani se zviditelnit před komunitou. Pouze chtěl zhodnotit práci mnoha módařů a jejich výtvory vydat v jednom mega módu. Některé zdroje uvádějí, že mnozí módaři o práci svého kolegy dopředu věděli.
Nebylo mu to nic platné a pod obrovským tlakem byl Smith v krátké době donucen mod stáhnout z internetu. Smith závěrem neskrýval zklamání nad tím, že Morrowind 2011 Graphical Project i přes jeho veškerou snahu nedostal oficiální šanci. Přeze všechny problémy, si mod svou cestu mezi hráče přesto našel a byl a stále možná ještě i je ke stažení na warez scéně a tzv. tahat se dá i přes torrent.
Možná Bethesdě tehdy přišlo grafické zkrášlení TES III: Morrowind nevhod, bylo to v době kdy se měl objevit další už pátý díl série, The Elder Scrolls V: Skyrim. Možná, že její snahou bylo opravdu se jen zastat móderů, a tím i chránit komunitu hry. Před čím? Před souborem několika desítek módů daných do jednoho celku? Kdo to ví? Každopádně celá tato událost poškodila nás hráče, protože s uvedenou modifikací se Morrowind hrál mnohem lépe. Tedy až na brutální HW nároky, ale prostě to je hlavně daň za moderní grafiku.
Mnomentálně je už téměř na spadnutí další monstrozní mod Skywind. Ten přenese The Elder Scrolls III Morrowind, tedy celé stařičké eerpégéčko do enginu Skyrimu. Je už to poměrně dlouhodlouho co se objevila jeho alfa verze a už jen její velikost něco kolem 3,5 GB napovídala o ledasčem. Pokud pujde vše dobře a nenastanou nějaké komplikace Skywind by jsme si ho mohli zahrát možná už během letošního tohoto roku.
Pravda je, že i bez všech těch modů je i dnes po patnácti letech TES III: Morrowind stále vynikající RPG.