Je to již pěkná řádka let, co je s námi značka Call of Duty. Pro někoho možná dobrá, pro někoho zase špatná zpráva. Zprvu na nás hry z této série působily jako zjevení, které nám umožnilo prožít na vlastní kůži filmové blockbustery jako Zachraňte Vojína Ryana nebo třeba Nepřítele před Branami. Hráče tedy zaujala především realističností, a ne, nezbláznil jsem se. Nalijme si čistého vína a řekněme si, která hra v minulosti působila tak věrohodně, a zároveň filmově, než se na pultech obchodů objevily právě první tituly této slavné značky. Vzpomenout si můžeme maximálně na Medal of Honor: Allied Assault, ale poté tento žánr filmových stříleček, které jsou relativně autentické, ovládlo Call of Duty. Filmovost byla také hlavní devizou, a právě proto jsme Call of Duty tolik milovali a stále někteří z nás milují. Samozřejmě si značka své publikum našla i díky skvělému multiplayeru, který hrály a stále hrají statisíce ba možná milony hráčů. Co se tedy stalo, že velká část internetových diskusí hazí na Call of Duty jenom špínu a hnůj? Jsou tyto nářky vážně na místě nebo je to jenom moderní trend?
Počátky krize
Call of Duty si našlo své odpůrce již během vydávání série Modern Warfare a Black Ops. Avšak ta pravá vlna negativních odezev přišla až s podtitulem Ghosts, který byl prvním zástupcem této značky na současné generaci konzolí. Ano, Ghosts se opravdu nevydařil úplně podle představ našich, tak představ vývojářů. Byla ovšem kritika, kterou tento titul sklidil opravdu oprávněná? V Infinity Ward nám již po několikáté naservírovali to samé, ale že by to byla opravdu taková katastrofa? Podle mého skromného názoru to není na místě. Věc se má tak, že pokud by vývojáři použili značku Modern Warfare, kritika by byla o poznání nižší. Samozřejmě by se našli tací, kteří by kritikou nešetřili a v některých případech to i plně chápu, ale kovaní fandové Modern Warfare by si za tímto počinem pravděpodobně stáli. Bohužel se valná většina této skupiny příznivců obrátila ke Ghosts zády a cítili pro mě nevysvětlitelnou zášť vůči Infinity Ward. Proč? Zakopaný pes je s velkou pravděpodobností již v Modern Warfare 3, které bylo takové nemastné neslané a velkou roli sehrála především absence původních vývojářů. Není ovšem žádným tajemstvím, že trendem bylo také zkrátka na Call of Duty nadávat, ostatně jak je tomu i dnes. Jak je tedy možné, že Ghosts nebyli nijak výrazným propadákem? Ano, čísla byla nižší než kdy dříve, ale stále se prodeje drželi dosti vysoko, dokonce tak, že by se o tom jiným vývojářům mohlo jen snít.
Nováčci
Poté příšlo na řadu nové a zatím neostřílené studio Sledgehammer Games, které mělo prsty již v závěru trilogie Modern Warfare. Tito vývojáři nás po Black Ops 2 vzali opět do vzdálenější budoucnosti s příčestím Advanced Warfare. Scifi zasazení jistě nevonělo každému, ale v branži bylo cítit jisté očekávání posunu v před. Avšak nestalo se tak. Je to čistě můj subjektivní názor, ale Advanced Warfare byla vesměs nudná hra. První průchod jsem si relativně užil, ale již nikdy jsem nedostal chuť si kampaň zahrát znovu, což je opačný případ Ghosts. Dokonce i multiplayer mě bavil nesčetně krát méně, především díky jatpackům, které činilu hratelnost poněkud chaotickou. Nechápu tedy, že se v případě tohoto titulu kritika mírně sklidnila. Otázkou je proč? Je Advanced Warfare opravdu lepší nebo jde především o to, že v tomto projektu neměli prsty Infinity Ward, kteří již nejsou tím, co bývali a této začce spíše škodí?
Nadvláda Treyarchu
V roce 2015 zůstala tradice pevná jako skála a na podzim vyšlo další Call of Duty. Přiznám se, že Black Ops 3 šlo naprosto mimo mě. Nijak mě nelákala kooperativní kampaň, která sice může být super, pokud ovšem hrajete právě v coopu. Sólo jízda na toto konto celkem trpí. Navíc se vývojáři zbavili relativně charismatických postav z dílů minulých. V tomto případě tedy nemohu tento titul subjektivně zhodnotit. Avšak mohu se zase vyjádřit ke kritice. Zlý jazykové, kteří nemají rádi CoD, se v jistých směrech sklidnili a Black Ops 3 byl relativně pozitivně přijat. Nějaké negativní ohlasy sice padli na technickou stránku hry, optimalizaci a scifi zasazení. Ovšem titul byl opět komerčně velice úspěšný. Nejspíše jste si jistě všimli, že série Black Ops převzala otěže pomyslného tahouna a stala se ethalonem multiplayerových hráčů CoD. Tím je tedy zájem o tuto hru tak trochu objasněn. Nastává ovšem otázka, jak moc se multiplayer v této hře liší od Advanced Warfare, které je hráno daloko méně a je v této oblasti daleko více kritizováno. Kdybych tyto dvě hry vůbec neznal a někdo by mi ukázal gameplay videa multiplayerových klání, pravděpodobně bych nepoznal, že se jedná o rozdílné hry. Tím nechci říci, že by byly identické, ale proč je kritika hry více hráčů tak rozličná?
Call of Duty na kolenou?
Nyní přichází apokalypsa sama, jelikož tu pravou smršť negativních komentářů a disliků schytal zatím poslední díl Call of Duty, Infinite Warfare. Oznamovací trailer rozpoutal doslova shitstorm jak v táboře odpůrců, tak fanoušků této série. Disliky u tohoto videa vzrůstali každou sekundou několik dní a stalo se jedním z nejvíce nenáviděných videí na Youtube. Ovšem proč se tak stalo? Vadil hráčům další výlet do scifi prostředí, které, což musím uznat, bylo místy opravdu hodně za hranou? Nebo byl problém s velkým odkloněním od původní vize Call of Duty, což se beztak stalo již před několika lety? Kritice napomohla také konkurence ve formě Battlefieldu 1, který provedl návrat do minulosti a získal si tím přízeň fanoušků válečných her, které prahly po dalším ztvárnění reálného konfliktu. Poprvé v životě bylo vidět, že vydavatelský gigant Activision dostal opravdu strach a začal podnikat určitá opatření. Například přibalil k Infinite Warfare remaster velice populárního prvního Modern Warfare. Bohužel cena této edice atakovala hranici dvou tisíc korun. Navíc se remaster dodnes nedá samostatně koupit a kritika je zejméně v oblasti multiplayeru drtivá. Tudíž na sebe Activision upletl další bič. Víte ovšem co je na tom všem nejvíce bizarní? Infinite Warfare je vlastně docela dobrá hra, tedy alespoň v singleplayeru. Obsahuje relativně smysluplný příběh a spoustu novinek, které jsme v sérii ještě neviděli, což je paradoxem, jelikož tento titul má již napořád status největšího bullshitu na trhu, který je jen další válkou robotů bez špetky inovace.
„Svěží“ vánek revoluce?
To vede k dalšímu paradoxu. Před několika dny byl vypuštěn oznamovací trialer na CoD WWII a z internetových diskusí doslova stříkají proudy euforie. Četl jsem jich několik, nevyjámaje tu na Zingu, a najednou valná většina lidí Call of Duty miluje a chce si ho předobjednat. Co se to sakra stalo? Chápu tedy správně, že nový titul přinese revoluční novinky, který tento žánr obrátí na ruby? Ne. Tento akt se děje čistě jenom z nostalgie, která nás často zaslepuje, tudíž si minulost vybavujeme daleko růžovější, než ve skutečnosti je. Však si vzpomeňme, jak dopadl Battlefield 1. Rozpoutal nepropustnou vlnu oslavných komentářů, která opadla, jakmile si hráči tento titul zahráli. Z WWII jsou zatím všichni nadšení a představují si, jak budou putovat po autentických kulisách západní Evropy. Avšak na jak dlouho? Vsadím své boty, že v jádru půjde o stejnou hru jako Infinite Warfare. Budeme zase hodně střílet a uvidíme spoustu výbuchů. Jen se to všechno nebude odehrávat na Marsu, ale na Omaha beach. Dovolím si ovšem tvrdit, že toto se bude hráčům líbit. Proč? Protože dosáhli konečně svého, a co si budeme nalhávat, druhá světová válka žije v srdcích obyčejných lidí dodnes. Battlefield měl trochu smůlu, že s první světovím konfliktem se zase tolik lidí nestotožnilo. Navíc vylodění na slavném bitevním poli, jenž je ohrazeno bunkry a zákopy s kulomety MG-42, je prostě víc cool, než vesmírné bitvy na oběžné dráze.
… zde pokračujte v psaní …
Já ani v nejmenším nechci tvrdit, že WWII bude špatná hra. Pro Call of Duty mám jistý nadhled, a i já se na tento titul docela těším, ale jsem obezřetný. Activision má jistě v plánu naše nostalgické vzpomínky využít a tím znovu znásilnit naše peněženky. Ovšem mějme na mysli, že v jádru jde o prakticky stejnou hru jako Infinite Warfare, jenom v jiných kulisách a s jiným příběhem. A co sklidilo Infinite Warfare? No přeci fenomenální hate. Jak toto posoudíte vy, je jen a jen na Vás. Avšak zasloužil si tedy, pravděpodobně na dlouhou dobu, poslední future über díl takovou drtivou kritiku? Budeme nyní svědky laviny Call of Duty z minulosti, která se hráčům zase jednou přejí a nastane to samé v bledě modrém? To se uvidí za pár let.
Jaký úhel pohledu máte na tuto situaci Vy?