Je to k nevíře, jak tento čas solidně letí, ale je už 10 let, co vyšla tato úžásná oranžová krabička, která nám přinesla všem fankouškům očekávané pokračování série Half-Life 2. Pojďme tedy shrnout co doprovázelo před i po jejím vydání.
Před vydáním
Jak už bylo zvykem, před vydáním doprovázely odklady a protahování, což už není nic neobvyklého, ale vzpomínáte si ještě někdo že dříve měli být dvě verze těchto boxů? První to měl být The Black Box který měl obsahovat 3 hry, Episode Two, Team Fortress 2 a Portal a měl být určený stávajícím majitelm Half-Life 2 a Episode One a druhá verze tedy The Orange Box navrh obsahuje samotný Half-Life 2 a Episode One a je tedy určena nováčkům HL série a v té době byla pochopitelně i dražší kolem 1200 Kč. Krabicová vydání měla na starost EA a dostala jeden „úžasný“ nápad a to zrušit The Black Box a s Orange Boxem vytřískat víc peněz i od lidí kteří už Half-Life 2 a Episode One vlastnili, odtud začala má první nenávist k EA, protože sérii Half-Life jsem vždy chtěl v krabicové podobě do sbírky a čekala mě zbytečná investice i do her které jsem už roky vlastnil.
Dále před vydáním nás doprovázela spousta videí a trailerů na Black Box, Orange Box i na jednotlivé hry samotné a když to srovnám s dnešními trailery, tak na tu dobu byli originální, hráče pobavili a udržovaly natěšené aniž by cokoliv vyzradili něco stěžejního ze hry, jelikož výsledné hry nakonec byli stejně úplně jiné než trailery. Jelikož jich je hodně, vyberu sem ty nejvýznamější.
Jak moc se finální verze her nakonec liší se můžete přesvědčit samy.
Po vydání
Nůže jak se Orange Box objevil na Steamu, tak ho ještě doprovázely předobjednávky na Steamu která stála pouhých 1000 Kč a byla považována za nejlepší nákup roku, jelikož obsahovala hned 5 her v jednom, plus nabídla přístup do uzavřené bety Team Fortress 2, schválně kdo z vás má Primeval Warrior odznak?
Protože jsem ale byl zastáncem krabicové verze a digitální distribuce pro mě byla cizí, nebylo mi než našetřit kolem 1200 Kč a pořídit si předražený Orange Box jenom proto abych si mohl zahrát Episode Two, tenkrát mě Team Fortress 2 moc nelákalo, protože jsem nebyl na multiplayer a v té době jsme měli internet na dial-up připojení a Portal byla logická hra které mě v té době nebavily. Kdybych býval rok nebo 2 počkal časem bych se dočkal samostatné Episode Two v krabicové verzi, ale to jsem nevěděl a měl jsem za to že samostatné verze byli exkluzivní jen na Steamu. Ale protože v té době školní vánoční akce jsme se zastavily i do Tesca a třídní učitelka se ze mě snažila vypáčit co si plánuji koupit, tak mi pak na to poskytla slevové kupony které moc nevyužívala, takže Orange Box mi stal za polovic a nakonec to nebyla špatná koupě, nikdy bych nevěřil jaké události v době mé koupě proběhly na které si ještě dodnes velice rád vzpomínám. Dost už vývojové i osobní historie, pojďme se nyní zaměřit na hry které tato krabice obsahuje. Předem upozorňuji že další části mohou obsahovat spoilery, ale protože 10 let je už dlouhá doba, většina už to zná stejně z videí.
Half-Life 2
Half-Life 2 netřeba představovat, tato hra byla vyvíjena neuvěřitelných 6 let od vydání jedničky, a doprovázela ji nepěkná historie s hackerem a ukradenými kody. V této hře v roli Gordona Freemana pokračujete přesně tam, kde jednička skončila, jste najati G-MANem pro úkol o kterém ani nevíte a hlavním cílem je svrhnout nadvládu Combine na Zemi v City 17 a zachránit bývalého kolegu Eliho Vance. Hra představila komě úžasného příběhu a hratelnosti také realistickou fyziku, která se dala využít i ve prospěch bitvy a na řešení logických hádanek. Představila legendární zbraň Gravity Gun a atmosférou se dosti inspirovala románem 1984 od George Orwella. Kromě City 17 vás čekali i kanály, Ravenholm pláže, depresivní vězení Nova Prospekt a ve finále Combine Citadelu, ve které jste svrhli dr. Breena, bývalého správce Black Mesy. Její neduhem je bohužel konec ve tvaru cliffhangeru který vás zaplaví otázkami ale bez odpovědí. Tato hra už brzy 16. listopadu 2017 oslaví 13. výročí.
Tyto screeny byli pořízeny z perfektní modifikace Half-Life 2: Update, kterou můžete zdarma stáhnout ze Steamu.
Half-Life 2: Episode One
Pokračování skvělého Half-Life 2, který navazuje na konec Half-Life 2, po vyřazení Citadely z provozu G-MAN nechá Alyx na pospas a vás ve stázi, Vortigaunti si to ale líbit nenechali a Alyx zachránili a vás ze stáze proti vůli G-MANa vysvobodili. Gordonovým úkolem celé první epizody bylo stabilizovat hlavní jádro citadely na dobu nutnou k evakuaci přeživších ze City 17. V kontrolní místnosti jádra Citadely Alyx našla neznámá data, která obsahovala i nahrávku od Judith Mossman z Arktické základny, ať to bylo cokoliv, po stáhnutí dat začali Combine Alyx i Gordona pronásledovat. Tato hra byla jen tvz. přetupním můstkem mezi HL 2 a Episode Two, tudíž nic moc nového nepřinesla až na jednu vyjimku, Combine Zombie neboli Zombine, který se svým granátem měl dost velký sebevražedné sklony (bylo už vidět že mu život nejspíš nebavil). Byl prvním dílem po Lost Coast který nově představil technologii HDR, ale protože HDR je už standartem tak to dneska už nikoho neohromí.
Half-Life 2: Episode Two
Konečně je na řadě druhá epizoda na kterou všichni čekali, pravý důvod koupě vysněného Orange Boxu. Tato hra oproti HL 2 a Episode One obsahovala spoustu novinek, hlavně překopané prostředí, kde se odehrávalo v lesích, ale na sbírání hub bohužel nebylo čas, jelikož Gordon s Alyx stále byli pronásledování kvůli datům z Episode One a museli je co nejdříve doručit do rebelské základny White Forest. Jak bylo v Half-Life zvykem, vždy se něco pokazilo a nabralo to velkých zvratů. Hra obsahovala i napínavější pasáže, jako obrana podzemního tábora před Antliony, honička s vrtulníkem a hlavně epický závěrečný souboj s armádou Striderů kteří mohli zhatit rebelům důležitý plán na uzavření superportálu, který by přivolal další posily ze řad Combine. Bohužel tato hra proslavila dosti nejhorším cliffhangerem v historii počítačových her vůbec, a smutnější na tom je že po dobu 10 let co tato epizoda existuje jsme se nedočkali zádné oficialní informace o případném pokračování.
Team Fortress 2
Teď je na řadě hra, hra která byla vyvíjena neuvěřitelných 9 let a několikrát změnila vývoj, její historie sahá až do dob modifikace Quake 1 až po součastnost která bohužel představila dosti neslavný herní prvek který se stal standartem dnešních AAA her, ale po pořadě.
Tato hra po vydání navzdory dlouhým vývojům a restartům zaznamenala obrovský úspěch jaký nikdo nečekal ani ve snu. Jedna z prvních her se stylizovanou grafikou, chytlavou hratelností a nepopsatelným humorem získala srdce nejednoho hráče a chytla dokonce i mě který v té době na multiplayerové hry moc nespecializoval a to už je co říct. Hrajete za 9 naprosto odlišných tříd, kteří se liší arsenálem, vzhledem i stylem boje, není problém hrát za Snipera, Heavyho nebo za zákeřného Spye a v případě potřeby classy střídat. Herní režimy taktéž byli chytlavé, CTF kde místo vlajek kradete kufřík a svůj bráníte, CP kde dobýváte různá území a bráníte je po určitém čase a dalších herních modů.
Byla to první hra od Valve, která se dočkala nejmasivnější podpory ze strany Valve a dočkala se i monstrozních updatů které změnily hru naprosto k nepoznání, nové mapy, překopané menu, nové herní mody a dokonce i nové zbraně. Zde se u nich musíme okamžitě zastavit, dříve se nové zbraně a vybavení získavaly za achievementy a později je dali do náhodného drop systému, takže stačilo jen hru hrát a dočkali jste se jich i bez achievementů. Jenže hráči chtěli více tak jim Valve kromě dalších nových zbraní přinesly i kosmetické itemy převážně čepičky, nebo-li hats a zde už začíná být kamenem úrazu. Hra se zvrhla z týmové střílečky na grindování čepiček a dokonce hráči od Valve prosily aby jim zavedli MIKROTRANSAKCE. Přesně tak mikrotransakce, toto je právě neslavně proslulý prvek který se v historii poprvé objevil v placené hře jako je právě TF 2 a spolu s nimi zavedli trading system a hráči z toho byli nadšení a Valve samozřejmě také, protože se naskytla velká vidina rychlých peněz za málo práce a díky tomuhle úspěchu to zjistili i další vydavatelé a dneska je normální že už se začínají mikrotransakce objevovat i v singleplayerových AAA her a stávají se standartem dnešní doby.
Portal
Opusťme vody TF 2 a zaměřme se na poslední hru v nabídce, tato hra byla v žánru velkou novinkou a Valve si nebylo jisté s jejím úspěchem, tak ji zařadili jen jako bonus k Orange Boxu. Já jsem tuto hru taky považoval za takzvaný dezert po hlavním chodu, tedy po Episode Two, a považoval jsem ji jen za odreagovačku ve které nestrávím moc času. Od hry jsem nečekal vůbec žádné zázraky a o to víc mě překvapila, ohromila a hlavně pohltila, z pouhého dezertu se stal další hlavní chod a než jsem se nadál hra byla dohraná a já nebyl schopen slova. Portal přinesl dosti neprobádaný žánr first person logických her, a princip spočíval v hledání řešení logických hádanek a dosažení k východu do dalšího testchamberu, k tomu vám sloužilo zařízení na vytvoření dvou portálů, jeden vstupní a jeden výstupní. Těmi portály šlo libovolně procházet a to včetně předmětů i zachování fyziky o momentu hybnosti. Vše jste museli zvládnout k dosažení všech 19 testchamberů a získání odměny v podobě sladkého dortu. Hra kromě toho nabídla naprosto úchvatný příběh ze světa Half-Life a ač zpočátku vypadal jednoduše, později nabral vážnější obrátky plný zvratů a vzkaz „The cake is a lie“ se vryl do paměti mnoha hráčům. Hra ve mě otevřela oči a zvedla můj zájem i o logický žánr. Nesmíme zapomenout i na ikonickou GLaDOS jejiž vtipný monotoní hlas oblíbilo nemálo hráčů a na němou Chell která se až moc podobá Gordonovi. Hra se odehrávala v Aperture Science, hlavního konkurenta Black Mesy, která kromě portálů testovala loď Borealis o které byla zmíňka v Episode Two a měla se tam odehrávat Episode Three. Bohužel to je jediné propojení se světem Half-Life takže na žádné odpovědi se nedočkáte a hra dějově je úplně jinde, což je na druhou stranu i dobře, hru tak zahrají i ti co Half-Life svět moc nemusí, ale mají zájem o logický žánr.
Shrnutí
Orange Box skutečně představil obrovskou nálož, jakou jsme mnozí neočekávali, Představil 5 nejlegendárnějších her, jaké byli za tu historii vytvořeny, ale bohužel u jedné začali klíčit kořeny mikrotransakcí které jsou už standartem dnešní AAA doby. Co se po 10. letech událo? Mnozí neustále čekali na třetí epizodu ale té se nedočkali, jelikož Valve prohlásilo že epizodický model byl nesmysl a rozhodli se ho zrušit, jenže ani po Half-Life 3 nebyli stopy a číslovka 3 se proslavila jako ultratroll v digitálním světě než jako očekávané pokračování. Za tu dobu přesněji 5 let existence Orange Boxu stihlo Valve vydat ještě 5 her. Oba dva díly Left 4 Dead které vyšli o výročí původního Half-Life 1 místo očekávané Episode Three, naprosto skvělý Portal 2 který převýšil první díl, ale i tento obsahoval mikrotransakce. TF 2 změnilo obchodní model na F2P který hodně hráču naštval, účastnili se bojkotu ale stejně TF 2 hráli a to na konec, Dota 2 a Counter-Strike: Global Offensive, které kralují na Steamu dodnes a točí se tam velké peníze jak v kasínech v Las Vegas.
Dalších 5 let přestali být Valve aktivní a už jenom shrabují peníze za něco co vytvoří komunita do jejich dvou poslední her a poslední dobou na co sáhnou to většinou přestane fungovat a dokud to není chyba v penězích tak to neřeší. Těsně před 10 výročím ale stihli oznámit 6 hru na kterou mnozí čekali a určitě se mnozí těšili, tou je Artifact, karetní hra z prostředí Doty. Upřímě, toto je od Valve ještě větší troll než kdyby oznámili Ricochet 2.
Čeho jsme se ale aspoň skutečně dočkali a to přímo od Marca Laidlawa, který spolu s dalšími lidmi odešli od Valve, je scenář nikdy nedokončeného Half-Life 2: Episode Three. Bohužel vám ale opět neposkytne odpovědi na některé otázky a opět obsahuje ještě horší cliffhanger než Episode Two a plivne hráčům do tváře zprávu že vše bylo marné a veškerá vaše snaha neměla význam. Než abych vám scenář sepisoval vás odkážu na Cvrndův článek.
S nejvyší pravděpodobností toto bude definitivně můj poslední článek který sepisuji a protože Valve už o svět Half-Life ztratil zájem tak už ač nerad považuji Half-Life sérii za pomalu doživající se konce jejího života, na živu ji udržuje jenom komunita díky modifikacím a i ty už dost stagnují.
Takže rozlučku s blogem a sérii Half-Life stvrzuji tímto sloganem.
Sbohem Half-Life, bylo mi cti tě hrát.