Zaměřím se na srovnání těchto tří her dohromady. Vysvětlím jednotlivé funkce a taky si řekneme výhody a nevýhody různých věcí. Článek není ničím zaujatý. Tento typ her mám velmi rád a takové srovnání třech nejlepších se opravdu nabízí.
Porovnání je na vanilla verzi všech her. Žádné OTTD, žádné módy. U Transport Tycoonu jsem zvolil De-Luxe verzi. Původní TT není totiž tak dokonalý jako TTD, navíc neumí ani jednosměrné návěstidla.
Transport Fever (TF)
Mashinky (M)
Obecně
TTD: Hra vyšla v roce 1993. Tedy je stará jako já. Je to naprostá legenda. Hra se s vámi nemazlí a umí pěkně zavařit v době, kdy se firmě daří. Jsou zde i dotace, které můžete plnit. Za jejich splnění získáte zpravidla dvojnásobný zisk z přepravy. Hra začíná v roce 1950. Ve hře jsou dva scénáře a spousta map. Obsahuje editor map. Hra je kompletně v isometrickém 2D pohledu.
TF: Hra obsahuje kampaň, která sleduje 150 let historie. Od počátků železnice v Americe přes Lamanšský průplav; Americké raketové testy až po moderní Francouzské TGV soupravy. Každá kampaň a mise má svůj příběh. Hra začíná v roce 1850, v době kdy existují primitivní parní mašiny a dostavníky a tramvaje tažené koňmi. Zdánlivě hra končí roku 2000, ale i po tomto roce získáváte nové vozidla. Hra vyšla v roce 2016.
M: Nejnovější přírůstek do kategorie transportních tycoonů vyšel letos. Hra začíná v roce 1920 a při každém hraní dostáváte stejné úkoly. Tedy přepravu dřeva. Jsou to žádosti jednotlivých manažerů továren. Úkoly jsou pokaždé stejné se zapnutím nové hry. Hra se dělí na epochy. Zatím jsou ve hře pouze dvě epochy. Poslední, sedmá epocha bude blízká budoucnost, kde budou i maglevy. Hra nelogicky přeskakuje elektrickou trakci (elektrická trakce existovala na železnici daleko před rokem 1920) a tak si na elektrickou trakci počkáme. Hlavním rysem hry jsou i žetony. Tedy komodita, za kterou lze nakupovat nové lokomotivy a vagóny nebo vylepšovat továrny a nádraží. Jsou zde dřevěné, uhelné a železné žetony a peníze. Každý slouží na něco jiného a na stavbu nebo nákup nejsou potřeba pouze peníze. Žetonů bude v budoucnu více.
Průmysl + příklad vozby dřeva
TTD: Velice jednoduchý systém přepravy. Stanice se ihned plní surovinou, dřív než k ní dojede vozidlo. Hra vám klidně sníží (nebo zastaví) produkci v dole, který vám nejvíce vydělává.Můžete vozit dřevo do pily, kolik chcete. A stále vyděláváte. Není potřeba odvážet zboží z pily. Za přepravu máte zaplaceno.
TF: Princip nabídky a poptávky. Do stanice musí přijet souprava, aby se začalo nakládat. V příkladě se dřevem: aby to fungovalo, musí se následně vozit zpracované prkna z pily dál na zpracování a pak do města, což je výsledek. Tím roste poptávka a les i pila vyrábí suroviny jako šílená. Pokud to stíháte odvážet, produkce roste. Pokud ne, produkce klesne. Pokud se naplní sklady v továrnách, produkce se zastaví. Za veškerou přepravu máte zaplaceno.
M: Tady to funguje v kombinaci výše zmíněných příkladů. Dřevo se nakládá ihned, aniž by přijel vlak. Po odvozu do pily musíte odvážet desky ke zpracování. Když je kapacita skladů plná, pila nebude přijímat klády. Funguje to stejně jako v Transport Feveru. Na rozdíl od něj lze pilu i nádraží vylepšit o sklady. Ale i to nepomůže věčně. Je dobré ihned zajistit přepravu desek.
A kámen úrazu. Za přepravu klád NENÍ zaplaceno vůbec. Za přepravu desek dostanete dřevěné žetony. Peníze ne!
Peníze nejsou ani za přepravu uhlí nebo železné rudy. Za uhlí dostanete uhelný žeton, ale za rudu není nic.
Továrny se dají vylepšit o nové provozní budovy, ale pouze u pily se dá získat zisk z převozu klád s postavením Hračkářství. U jiných továren chybí vylepšení, aby přeprava materiálu přinášela peníze.
Osobní přeprava
TTD: Velmi jednoduchý systém, kdy lidé jezdí z bodu A do bodu B. Všichni vystupují a lidé se kompletně vymění ve stanicích. Hra umí na sebe lepit jednotlivá stanoviště. Tedy, že u nádraží mohou stát veškeré typy dopravy, tedy autobusy, náklaďáky, lodě i letadla. Stanice má stále stejný název. Problém ale je, že lidé kteří tam čekají nastoupí do prvního, co přijede. Takže se může stát, že těsně před autobusem vám vlak veme všechny lidi. A autobus jede prázdný a prodělává.
TF: Zde je systém velmi propracovaný, než je u her tohoto typu zvykem. Klasická přeprava z bodu A do bodu B funguje skvěle. Hra umí dokonale i funkci A-B-C. Tedy, že lidé, kteří nastoupí v bodě A pojedou do bodu C. A přitom ti, kteří tam chtějí nebudou zbytečně vystupovat v bodě B. Hra neumí slučovat zastávky, ale je možné zřídit zastávky vedle sebe. Náklad i lidé umí přestupovat. Pokud by cesta mezi cílem lidí trvala dlouho, použijí radši vlastní nohy nebo auto.
M: Zde je systém stejný jako v TTD, tedy pouze u vlaků. Překládka surovin mezi stanicemi funguje. Za přepravu lidí a pošty získává hráč peníze.
Města a jejich správa
TTD: Městská správa jako taková je pouze v TTD. Můžete s městem spolupracovat. Můžete dělat rekonstrukci silnic, postavit si sochu majitele vaší firmy a nebo oblíbené podplácení místní zprávy. Dokonce lze udělat reklamní kampaň pro vaší firmu. Město má na vaší společnost svůj názor, který ovlivňuje jak se k městu chováte. Pokud bude město nespokojené, budete mít malé zisky a lidé nebudou chtít s vaší firmou cestovat. Město vám navíc nedovolí postavit na svém území stanici/zastávku/letiště/přístav.
TF: Tady není žádná městská správa, která by spolupracovala s hráčem. Město se dělí na tři základní části, každá má své specifika, které jsou pro celkové hraní asi nejdůležitější.
Resideční čtvrť, zde bydlí obyvatelé města. Je dobré tam situovat osobní nádraží a pokud nejde jinak, zařídit linku, která by vozila lidi z domovů na nádraží.
Komerční čtvrť, zde lidé pracují, ale také nakupují. Pro průmysl to znamená, že pouze sem vozíte komodity určené na prodej, například nástroje nebo potraviny.
Průmyslová čtvrť, zde lidé pracují. Z továren se sem vozí například stroje nebo palivo.
M: V EA zatím nic. V budoucnu půjde města vylepšovat podobně jako továrny. Princip zatím není znám.
Trasování
TTD: Vozidla hledají nejkratší trasu. Vozidla jsou soběstačné, žádné dělení na linky a podobně.
TF: Ve hře se vše odehrává ve sféře linek. Příklad – Linka 1 spojuje tři města. Dáte na ní různé vlaky nebo autobusy. Lze v provozu měnit pořadí zastávek nebo přidávat nové. Výhodou linek je, že lze všechny vozy najednou poslat na výměnu za nové typy.
M: Stejné jako u TTD.
Návěstidla a AI inteligence.
TTD: Kámen úrazu této hry. Při větších stanicích a vícekolejných koridorech se stává hra doslova peklo. Protože vlaky neumí dlouho čekat a samy se otáčí. Vlaky si umí sami najít volné nástupiště a odbavit ho.
Jednoduchý kříž na dvoukolejce neprojedou dva vlaky najednou (vedle sebe). Jeden bude zbytečně čekat, i když je volná cesta.
TF: V této hře to funguje skvěle. Vlaky se zbytečně neotáčí a čekají u návěstidel. I před obrovskou stanici umí najednou projet několik souprav na různých linkách. Největší problém této hry, která odrazuje mnoho hráčů je, že vlaky si neumí najít volné nástupiště a odbavit ho. Vyšel patch, který tohle opravuje, ale že by to fungovalo? Takže někdy vlaky stojí zbytečně před nádražím, i když jsou ostatní koleje volné. Naštěstí lze pro jednotlivé linky přiřadit nástupiště, což ulehčuje průchodnost stanice. Ideál, jako to má TTD nebo Mashinky bohužel chybí a zatím to stále bude odrazovat lidi.
M: Zde je to ještě horší než v TTD. Vlaky jedou tam, kde je volno. I když má pevně stanovenou trasu, vlak raději pojede na jinou kolej, která vede na druhou stranu mapy. V lepší případě pojede naproti jinému vlaku, kde budou oba zbytečně stát a čekat až se uvolní kolej. Vlaky si umí sami najít volné nástupiště a odbavit ho.
Jednoduchý kříž na dvoukolejce neprojedou dva vlaky najednou (vedle sebe). Jeden bude zbytečně čekat, i když je volná cesta.
Detaily a ekonomika
TTD: Hra sice není 3D jako ostatní, ovšem nabízí zajímavé detaily. Například život stromů (uschnou, zaniknou, rostou samy). Katastrofy jsou jen třešnička na dortu. Osobně mi vadí plot podél kolejí a fakt, že elektrické lokomotivy nepotřebují troleje. Dalším detailem je propracovaná ekonomika, včetně inflace. Vozidla stárnou a porouchají se. Takže se zastaví a blokují chvíli cestu. Údržba probíhá v depu.
TF: Začneme ekonomikou. Žádný narušitel ekonomiky ve hře není. Postupem času rostou ceny za nákup vozidel, ale rostou i výdělky. Osobně se mi libí, že hra umí špínu a rez na starých vozidlech. Vypadá to opravdu pěkně a už z dálky je jasné, které vozidlo stárne. Vozidla nemají poruchy, ale čím jsou starší, jsou náročnější na údržbu. Ve hře je i pohled z kabiny jakéhokoli vozu (včetně automobilů od lidí) a také pohled z očí lidí na ulici. Škoda je, že při pohledu z vozidel není vidět kokpit, ale kamera je umístěna až za čelním sklem venku. Na vozidla lze umístit logo společnosti.
M: Ekonomika funguje, ale příliš se nemění. Některé vlaky umí jezdit pouze za žetony uhlí, jiné za peníze. Když vám dojdou žetonu uhlí, vlaky se zpomalí nebo zastaví. Zatím jsem nevypozoroval, jak vlaky stárnou a jestli mají poruchy. I tady je pohled z kabiny, ale tentokrát je kamera umístěna ve voze. Vidíme na trať pěkně z očí strojvedoucího, včetně interiéru. Kamerou lze libovolně pohybovat a také se dá změnit pohled. Lze také sledovat cestu z vagónů.
Je zde i vizuální střídání ročních období. Je zde viditelný sníh i na střechách budov, kolejí. Stromy mění barvu v závislosti na období. Listnatým stromům listy opadají.
Pozadí vývoje
TTD: Autorova druhá hra tohoto typu, většinu tvořil sám. Hra vyšla pouhý rok po vydání prvního TT.
TF: Vytvořilo nezávislé studio, je to druhá hra v pořadí.
M: Ano, úspěch hry je i v tom příběhu, že hru tvoří autor sám již 7 let.
Budoucnost
TTD: Samotné TTD už budoucnost nemá. Dnes žijí Open Source projekty, čili OTTD. To nabízí vše, co TTD + hromadu vylepšení.
TF: Autoři na hře pracují a opravují chyby. Stále dbají na názor komunity a pomalu na tom pracují. Brzy to bude rok, kdy je hra venku a od první verze se hodně změnila. Kdyby autoři počkali, hra by nemusela být takový propadák.
M: Autor hry dbá na názory hráčů a snaží se opravovat chyby. V plánu je, že každý týden bude upgrade hry. Hra bude kompletně hotová v roce 2019.
Závěr
Z toho plyne, že kdyby se některé prvky těchto her spojily a některé odebraly, vyšel by z toho legendární nástupce a vlastně i skvělá hra, na kterou všichni čekají. Je naprosto jasné, že u skalních fanoušků TTD (OTTD) nemá jen tak šanci na úspěch nějaká hra. Je to dáno i tím, že fanoušci s touhle hrou vyrůstali, je to jejich nostalgie. Noví hráči a mladí hráči těžko sáhnou po původním TTD. Současná verze OTTD ho ani nevyžaduje pro svůj provoz. Spousta hráčů ani neví, jak se hrál TTD v době, kdy nebyl TTDPatch (ten už taky skoro nikdo nezná) a OTTD.