Na položenou otázku snad neexistuje jednoduchá odpověd. O vývoj dokonalé hry se snaží všichni vývojáři a každý z nich si myslí, že právě ta hra na které dlouho a usilovně pracují, bude dokonale úspěšný herní hit a to aspoň té dané sezony. Vytvořit úspěšnou hru je pro vývojářská studia velice obtížná záležitost, něco jako hledání „herního“ svatého grálu. O tom, že je to velice těžké svědčí mnoho herních propadáků z minulosti a i současnosti.
Jeden takový grál marně hledali v roce 2004 autoři megaúspěšné hry Medal of Honor: Allied Assault. Měla to být konkurence k českému velehitu Vietcong. Ale nakonec …Nakonec ve studiu 2015 vznikla jen průměrná hra Men of Valor. Škoda…Vzpomeňme na katastrofální střílečku Hour of Victory (vyšla r.2008) a nebo totálně zabitý Medal od Honor z roku 2010. Ale ani současnost na tom není lépe a čerstvým příkladem je dlouho očekávaná akce Homefront: The Revolution, jenž doplatila jako mnoho dalších na dlouhý a strastiplný vývoj.
Co tedy dělá hru úspěšnou?
V podstatě se jedná souhrn všech faktorů, tj. grafika, propracovaný děj a zajímavý příběh, jednoduché a přístupné ovládání atd. Velice důležité jsou i fungující herní mechanizmy, ty často dokáží úspěšně suplovat i úplnou a nebo částečnou absenci příběhu. Soulad všech těchto často zásadních a herně důležitých faktorů tvoří právě onu HRATELNOST, hra pak jednoduše a prostě hráče baví, což je nejhlavnější předpoklad pro úspěch hry u hráčů.
Další výrazný faktor je hratelnost hry. Pokud hra má tento faktor, její životnost u hráčů je mnohem vyšší. Čím vyšší je znovuhratelnost, tím větší má hra i komerční úspěch. Jádrem znovuhratelnosti je dnes pro hru nezbytné aby měla kvalitní, ne-li přímo vynikající multiplayer. Bohužel dnešní střílečky mají zoufale krátký singleplayer, navíc se hráč často pohybuje v přísně ohraničeném koridoru a tak o nějaké té opětovné hratelnosti si můžeme nechat jen zdát. Výjimky se naštěstí ještě tu a tam najdou.
Další nešvarem je, že některé hry jsou skutečně až přehypované po vydatné masáži reklamou. Taková hra se někdy stane i komerčně úspěšnou hrou, přesto na ni hráči velice rychle zapomenou. Opačný případ nastane u jinak kvalitní hry, ale ta protože nemá potřebnou reklamu brzy upadá v zapomnění a často během krátké doby po ní jak se říká „neštěkne“ ani pes.
Další dnes už velice zažitý nešvar je, že každou AAA hry doprovází nám všem známá oznamovací masáž. Znáte to. Téměř každý den je o hře aspoň malá zprávička, screenshot atd…Hráč pak hoří nejen nedočkavostí až hra vyjde, ale často podlehne i mylné představě o hře. Výsledný produkt hra pak vypadá či hraje se ve většině času zcela jinak něž se z prvních gameplayů zdálo.
Vytvořit dokonale úspěšnou hru znamená pro vývojáře předvídat vývoj a číst trh. Pro připravovanou českou simulaci středověku Kingdom Come: Deliverance to může být po dloholetém vývoji docela veliký problém. Tzn. bedlivě sledovat oblíbenost toho či onoho typu (žánru) hry u hráčů v času vydání hry, načasovat ji správně na herní trh. No a jak jistě víte, vývoj trvá i několik let, případě že vyjde více podobných her, tak přichází na řadu zase reklama a marketing. Právě reklama často pak sehraje velice důležitou, ne-li přímo rozhodující roli v prodejnosti hry.
Já tomu říkám – marketingová masáž potencionálních kupců – hráčů. Prodej a úspěch hry často podpoří i příznivá cena. Čísla prodeje později ovlivní i rychlejší sleva z ceny, v ČR se tak bohužel až na malé výjimky neděje. Nebo zlevnění přijde až moc pozdě. Co se týče digitální distribuce jsou hry na Steamu dost drahé. No něco pak dohánějí slevy, ale to už je nedílná součást marketingu*. Ne vše co je levné je i dobré.
*Marketing je proces řízení, jehož výsledkem je předvídání, poznání, ovlivňování a v konečné fázi uspokojení potřeb a přání zákazníka.
Větší vydavatelství si může dovolit často bombastickou reklamu, pokud se hře prodejně daří často to podpoří vývojem datadisku a nebo DLC, aby z natěšených hráčů vytáhla ještě další a další peníze. Největším nešvarem je podle mě vydávání „polotovarů“ původem např. z Ruska. i když jeden příklad za všechny pochází od našich severních sousedů. Na budgetovou cestu se dalo i polské vydavatelství City Interaktive. To základy svého úspěchu založilo vydáváním totálně blbých her za „dobrou“ cenu 99-199 kč. Poměrně povedený Sniper od CI je jen pouhou výjimkou potvrzující pravidlo a potvrzuje, že i v budgetu se občas zadaří. I když Sniper byl rozpočtově už AAA hra. Další vydavatelský krok je vydávání tzv. epizodních her, současně je to veliký hit. Povedený počin je např. pětidílná série The Walking Dead, dobrodružná adventura založená na úspěšném komiksu a neméně úspěšném televizním seriálu.
Jak už jsem psal hrám může k životnosti pomoci vydávání tzv. stažitelného obsahu ve formě placených přídavků DLC. Pravda i tam se najde pěkný shit, protože i ony mají různou kvalitu.
Dnešní trend je do každé áčkové hry vydávat hned několik DLCéček. Většina DLC se prodává za peníze a je to podle vydavatelů docela dobrý byznys. Jen připomenu, že nějaké to DLC si zakoupí pouze polovina hráčů, tedy jen 50% těch co vlastní originální hru.
Bohužel velice rozšířeným nešvarem je hlavní hru dějově osekat a osekané fragmenty později se snažit zpeněžit jako DLC. Nechci někoho urazit, ale z mnohých her jsem měl takový dojem.
Herní průmysl je zkrátka velký byznys. Součástí marketingu jsou často nadhodnocené recenze. O co jde ? Jsou to recenze tzv. šité na míru. Recenzent jde v podstatě na ruku vydavateli hry a tak nějak zamlží její nedostatky. Herní průmysl je tvrdý byznys a 100% věřit si můžete jen sami sobě.
Velikou roli na úspěchu a oblibě hry má i velikost komunity hráčů a snadná modifikovatelnost her.
Ke stálému zájmu o hru přispěje také množství a kvalita modifikací do hry např. Operaci Flashpoint, Mafia, Half-Life 1 a 2 , série Unreal Tournament, Warcraft 3, Max Paine 1 a 2, S.T.A.L.K.E.R., Mount & Blade…a mnohé další.
Modifikace vám umožní hrát hru znova s jiným zážitkem, což je často úspěšný pokus navozující znovu hratelnost hry. Investice do takové hry se pak hráči vrátí tolikrát s kolika modifikacemi si hru užije znovu. Také velikost komunity hráčů hraje dost podstatnou roli na oblibě té či oné hry. Tady bych jen opakoval již zmíněné názvy her.
Připomenu asi dvě nejslavnější série Call of Duty a Battlefield.
Právě u nich sehrává onu veledůležitou roli prodlužující jejich „životnost“ masově hratelný multiplayer.
Úspěšná hra musí obsahovat:
– být graficky přitažlivá
– kvalitní příběh nebo námět
– od dobrého vývojářského týmu – kvalitní tým má lepší předpoklady pro vývoj úspěšné hry
– podporována dostatečně vydavatelem např. vydání patchů, mappacků atd.
– chytlavý a přístupný multiplayer, který je jednoduše hratelný, ale pod podmínkou, že je maximálně zábavný
– pokud hra má jen singleplayer musí být dostatečně silný, aby vynahradil absenci multiplayeru
– dostatečnou reklamu – některým stačí i zcela málo
– HW průměrně náročná, aby si ji mohlo zahrát co nejvíc hráčů – čím víc – tím lépe !
– kvalitní engin – bez pořádného motoru vám nic dobře nepojede
– co možná nejlépe optimalizovaná
A mnoho, mnoho dalšího….
Naopak co udělá hru neúspěšnou :
– špatné ovládání (porty z konzolí)
– hnusná grafika – bohužel i takové hry dnes stále vycházejí!
– žádná podpora a reklama ze strany vydavatele
– vydání polotovaru hry, urychlené vydání hry často zbytečné – bugy, bugy a zase bugy …
– chybějící multiplayer
– stupidní provařený námět – příběh
– špatná optimalizace
– antipirácká ochrana která znepříjemňuje hraní originálních her
Úspěšné hře škodí i rozdíl v datumu vydání např.v USA ji vydají dříve a piráti jsou pak často rychlejší než oficiální distribuce. Má to zcela určitý procentní dopad na prodej hry.
A mnohé další důvody…
Tzv. zabít hru může hodně faktorů a je na vývojářích a v některých případech i na vydavateli, aby se s tím poprali co možná nejlépe. Každé nepovedené hry je škoda. Faktem je, že ani poměrně vysoká prodejní čísla neznamenají u vydavatele spokojenost. Poslední takový případ za poslední dobu. Vydavatelství Square Enix podle všeho očekávalo u her Tomb Raider, Hitman Absolution a Sleeping Dogs prodejní čísla mnohem vyšší.
Co tedy dělá hru úspěšnou ?
Není a snad ani nikdy nebude na to zcela jednoznačná a už vůbec jednoduchá odpověď.
Co je pro vás úspěšná hra ?
Tak na to si musí už odpovědět každý sám.