Pokud jste během víkendu zašli do kina, možná jste zvolili novinku Free Guy, která do našich kin dorazila s českým dabingem a 3D verzí (pro kina, vybavená potřebnou technologií). Herec Ryan Reynolds, který se v posledních letech proslavil hlavní rolí ve filmech o Deadpoolovi, v tomto filmu účinkuje jako bankovní úředníček, žijící ve velmi divokém městě plném přestřelek a explozí. Jednoho dne zjistí, že jeho svět je ve skutečnosti online videohra a on sám je pouhým NPC. Samozřejmě se s tím tedy rozhodne něco udělat. Na svém twitteru nyní Reynolds potvrdil, že společnost Disney již oficiálně vyjádřila zájem o druhý díl filmu:
Disney officially wants a #FreeGuy sequel, confirms @VancityReynolds pic.twitter.com/t0FCsqsMG1
— Fandom (@getFANDOM) August 16, 2021
Osobně jsem si na film o víkendu také zašel a docela dobře jsem se bavil, ačkoliv je velmi patrné (nejen díky dabingu), že film je primárně určen dětským divákům, především fanouškům Fortnite, ze kterého si bere nejvíce inspirace. Dojde ale i na řadu odkazů na jiné hry či filmy. Reynolds je zábavný jako vždy a celý film připomíná mnohem výpravnější variaci na seriál Mythic Quest, včetně pohledů do reálného světa, kde se herní vývojáři snaží pochopit, co jim to ta NPC ve hře začala vyvádět. Pokud tedy máte náladu na jednoduchou, ale zábavnou Fortnite taškařici, stojí film za vidění. Náročnější diváci si místo toho mohou znovu pustit Ready Player One režiséra Stevena Spielberga, který je dle mého názoru ostudně nedoceněný.
„…ačkoliv je velmi patrné (nejen díky dabingu), že film je primárně určen dětským divákům…“
To jako, že dabing je jeden ze znaků filmu určeného pro dětské diváky? To se mi zdá jako dost krátkozraký názor.
Chodím do kina celý život alespoň jednou týdně (vynechal jsem samozřejmě během covidu) a co tak pozoruji v posledních letech, do češtiny se už dabují víceméně jen rodinné filmy. Budu rád za nějaký příklad, pokud se mýlím.
Dabují se snad všechny filmy, akorát rodinné filmy se oproti Rkovým v kinech promítají často jen s dabingem a s titulkami vůbec.
Filmy se dabují normálně, ale pohádky/rodinné se do kin dostanou v drtivé většině jen s dabingem, proto ikdyž miluju animáky Disney/Dreamworks… tak na to do kina nechodím, koukám až na bluray v originále.
„primárně určen dětským divákům, především fanouškům Fortnite“ Tak to mě velice odradilo
Ready Player One se mi sice hodně líbil, ale ani náhodou to není dobrý film. Stejně tak jako nový Suicide Squad který se mi taky líbil, ale plot byl totální nonsense
„Náročnější diváci si místo toho mohou znovu pustit Ready Player One režiséra Stevena Spielberga, který je dle mého názoru ostudně nedoceněný.“
Jsem narocnejsi divak a tvrdim, ze Ready Player One je ostudne preceneny. Knizka je nasobne lepsi a film, tim, ze nejde cestou knizky, ale ma svuj vlastni upraveny scenar, vytvari ve svem pribehu logicke diry, ktere jsou na tom filmu videt. Byly tak viditelne, ze jsem je pozoroval i bez znalosti knizky. Kdyz jsem byl po shlednuti Ready Player One zklaman kvalitou filmu, zacal jsem patrat, zda problem je uz v predloze, ci ne. Tehdy jsem se dozvedel o rozdilech mezi knizkou a filmem a puvodni dej knizky vsechny me vyhrady k filmu postrada. Mohl bych uvest i konkretni priklady logickych der ve filmu, ale muj komentar bude dlouhy i bez nich a tento clanek je predevsim o Free Guy, ne o Ready Player One.
Co se tyce Free Guye, na toho se naopak tesim, ze bych se na nej chtel podivat, predevsim pro jeho originalni myslenku. Ready Player One ma dej z pohledu „reality“, kde „hraci“ se vydavaji ovladat sve avatary i do virtualniho sveta, zatimco Free Guy je zameren na pohled „umele inteligence“ „zevnitr virtualniho sveta“. Tento rozdil v perspektive ma proto u mne i rozdilne naroky a meritka. To, co se snese u umele inteligence (ktere klidne i odpustim hloupe chovani z toho duvodu, ze je tak proste naprogramovana), muze byt pro mne u ziveho hrace nepochopitelne. Jeste jsem Free Guye nevidel a jestlize je zameren na mladsi publikum, je mozne, ze budu zklaman, ale je mozne, ze i tak jej budu hodnotit vyse, nez Ready Player One prave proto, ze jsem narocny divak, ale uvedomuji si rozdily v perspektive a opravdu nemam rad logicke diry, ktere ovlivnuji dej.
(Samozrejme, jako obvykle, tento komentar vyjadruje muj osobni nazor a pravdepodobne je zde mnoho lidi, kteri tento nazor nesdileji.)
Film Ready Player One je rozhodně mnohem horší než kniha, ale navzdory těm logickým kiksům či zkratkám mě v kinosále dokonale pohltil a měl jsem pocit, že něco takového jsem ještě neviděl. Oddat se naplno videoherní logice (deformace závadní trati v reálném čase, bitevní pole na konci) za účasti desítek nebo možná i stovek popkulturních videoherních ikon a pod taktovkou natolik zkušeného režiséra byl na velkém plátně s pořádným zvukem ohromný zážitek. Tohle je přesně jeden z těch filmů, co při sledování doma prostě nemá šanci ten zážitek z IMAXu zopakovat.
Ano, sledovat film v kine jako je IMAX, je rozhodne jiny zazitek, nez jej sledovat doma s „beznym prislusenstvim“. Zalezi ale na tom, co je pro daneho divaka dulezite. Napriklad tu relativne nedavno byla zajimava debata o grafice pod clankem o nove technologii pro PS5 (bylo tam i srovnani s modelem Joela pro PS4). Pro nektere hrace je grafika u her dost podruzny faktor a pro jine je naopak jednim z nejdulezitejsich. Myslim, ze podobne to je i u divaku filmu.
Jsou divaci, kteri sleduji hlavne filmove novinky a „drzi prst na tepu doby“. Divat se na starsi, nedej boze, dokonce cernobile filmy, kde neni konstantni akce, jsou tam dlouhe zabery, pomalejsi tempo vypraveni a vubec, takhle se uz dnes filmy pro masy netoci, by pro ne bylo dost mozna utrpenim „za trest“. Naproti tomu divaci, kteri se i dnes podivaji na cernobile filmy od Akira Kurosawy, Ingmara Bergmana, Andreje Tarkovskeho, Frantiska Vlacila … atd, pravdepodobne nebudou povazovat tu bezkonkurencni audiovizualni vyhodu zazitku ze spickoveho kina za natolik vyznamny faktor, aby prilis ovlivnil jejich hodnoceni „kvality filmu“. Vnimani zazitku techto rozdilnych skupin se nejspise bude velmi odlisovat, prestoze budou sledovat stejny film. Duvodem jsou proste jine priority/hodnoty/meritka.
Nektere veci se daji objektivne zmerit a vysledek mereni bude stejny nezavisle na pozorovateli. Ovsem umeni, do ktereho spadaji i filmy a hry, nejspise vzdy bude subjektivni zalezitosti.
Tak já jsem zrovna třeba případ diváka, který si se stejnou chutí užije padesát let starý, pomalý černobílý film, jako nejmodernější IMAX trikovou pecku. U každého ale samozřejmě hledám/očekávám jiný zážitek. Případy, kdy se maximální výprava střetne s opravdovou hloubkou v rámci stejného filmu, jsou mimořádně vzácné (naposledy možná Pán prstenů nebo Inception?).
To je presne ono, kdyz pisete, ze „u kazdeho hledate/ocekavate jiny zazitek“. Nekdy jde o tak rozdilne „kategorie ocekavani“, ze hodnoceni se dela „v ramci zanru“, protoze to proste nejde hodnotit prisne objektivne, pro malou vzajemnou „kompatibilitu kategorii“.
Co ale nastane, kdyz jeden divak na film uplatni jednu „kategorii ocekavani“ a druhy divak jinou? Napriklad jeden divak jde na film, aby „se pobavil“ a druhy chce „zajimavy dej“. („Kategorii“ je samozrejme vice.) V takovem pripade dochazi k sirsi shode v nazoru na kvalitu filmu vetsinou hlavne v pripadech, kdy jednotlive slozky filmu jsou relativne vyrovnane, at uz v dobrem, ci spatnem smeru. Proto pak treba filmy jako Lord of the Rings a Inception jsou naprosto vetsinove hodnocene velmi kladne, prestoze ruzni lide v nich hledaji ruzne veci z ruznych „kategorii“. U „nevyrovnanych“ filmu, kde je kvalita jedne „kategorie“ umistena na jiste casti skaly a u jine „kategorie“ na odlisne casti skaly (napriklad „audiovizualni jizda s hloupym dejem“ nebo „fantasticky dej v amaterskem zpracovani“) bude takovy film tim spise vniman rozdilne u ruznych divaku, kde jedni jej mohou zatracovat a jini vynaset do nebes.
To je určitě pravda, filmy s jedinou dominantní silnou stránkou určitě rozdělí diváky snadněji, než filmy bohaté a zdařilé po všech stránkách.
Osobně jsem si třeba dokázal v tom IMAXu užít i Transformers, ale musel jsem vypnout drtivou většinu mozku a naprosto chápu, proč tolik lidí zrovna filmy z téhle série nesnáší.
Fortnite nehraju a na Freeguye dneska jdu, tak uvidime
Je mi to jasné, Fortnite není Arma
Tak pak dej určitě vědět názor, docela mě zajímá, jak to na někoho s neznalostí očividné předlohy bude bavit
ja v tom teda moc fortnite neviděl spíš GTA Online než fortnite
Pravda, toho je tam také hodně
na Free Guy sem byl o víkendu v kině a bylo to super (byl sem na originál znění, cz nadabované filmy nesnáším)
Na Ready Player One jsem tenkrát byl v kině s manželkou. Mě hráči i jí jako nehráčce se to oběma líbilo. Kdyby vznikl druhý díl, vůbec bych se nezlobil.
Druhý díl zatím vznikl jako kniha, ale obávám se že takový rozpočet už tomu asi nikdo znovu nedá (nemluvě o režisérovi takového kalibru)
Druhá kniha vyšla už loni a vzhledem k tomu, že film podle jedničky měl poměrně úspěch, tak bych pokračování vlastně i docela očekával. Ale musím teda říct, že knihu Ready Player One mám mnohem radši než film.
Tak jsem to prozkoumal a údajně už je druhý film také ve vývoji, ale zatím jde zřejmě o rannou před-produkci. Je každopádně velká pravda, že ta kniha je mnohem lepší, než film – přeci jen je tam docela hodně věcí, které by bylo těžké natočit nebo vměstnat do délky jednoho filmu.
Ready Player One je skvělej film. Je vidět s jakou radostí to Spielberg dělal.