Sedli jsme si na slovíčko s vedoucím marketingového oddělení Cenegy, aby nám odpověděl na několik otázek týkající se české lokalizace očekávaného Thiefa.
Rozhodli jste se přeložit Thiefa. Proč? Jedná se o sázku na jistotu?
Jako rozumný obchodník bych měl odpovědět, že ano, že to máme velmi dobře propočítané, ale skutečnost je trochu jiná. I distribuční společnost se někdy rozhodne udělat něco čistě pro své zákazníky a tohle je jedna z podobných situací. Reálný dopad podobné lokalizace na prodej u hry jako Thief se pohybuje na úrovni maximálně 200 kusů, což v případě využití profesionálního překladatelského týmu lokalizaci dozajista nezaplatí. Takže má odpověď je vlastně ano, je to sázka na jistotu, že se nám to nevyplatí :-).
Přídavky a patche v češtině, nemýlím-li se, budou. Zpozdí se kvůli tomu?
Vše, co bude následovat, musí být zákonitě také lokalizované a doufám, že se nic neopozdí. Z naší strany určitě ne. Mohu si vzpomenout třeba na zpoždění vydání DLC i jisté hry od jiného vydavatele, které však nebylo zapříčiněné tím, že by Cenega něco nestihla. Naopak z naší strany byla hra hotova dlouho před vydáním, ale následně se to vleklo vinou papírování. V případě Square Enix chci věřit tomu, že podobná situace nestane.
Jak je to s úrovní jazyka? Najdeme ve hře i nepřeložená slova, nebo jste to vzali z gruntu?
Vzali jsme to pěkně od podlahy. S výjimkou několika místních a vlastních jmen, kde by české ekvivalenty nedělaly dobrotu a působily by křečovitě, je přeložené všechno. Názvy čtvrtí a ulic (Chmury, Kamenické náměstí), hospody (U Zchromlýho hlenora, Sirénino spočinutí), přezdívky (Volskej Perry, Železňák), prostě na co si vzpomenete.
Konzolové verze by se vám nevyplatilo lokalizovat. Jak velký rozdíl je v prodejích PC a konzolových verzí? Můžete našim čtenářům přiblížit, jaké podmínky by musely nastat, abyste dělali i na konzolovkách?
Paradoxně konzolové verze by se nám spíše vyplatilo lokalizovat, protože na rozdíl od upadajícího PC trhu s obrovskou mírou pirátství jde ten konzolový stále nahoru. Navíc když máte lokalizovanou hru na konzole, prakticky tím zamezíte šedému dovozu (máte-li vlastní balení). Bohužel to však neprošlo u vydavatele, museli bychom udělat ještě větší množství.
Co říkáte na samotnou hru, proběhla už nějaká „kontrola kvality“? Pokud ano, nabízí se přímo osudová otázka: Vrací se THIEF pro nostalgiky, nebo se naopak vrhá z konzervy vstříc moderní scéně?
Osobně jsem hru ještě pořádně nezkoušel a testoval jenom velmi krátce vloni na jedné prezentaci. Moje dojmy jsou ale pozitivní, hra má skvělou atmosféru a dobře postavené úrovně. Podle Mondyho, který nám hru testoval a lokalizoval, je to pecka a jeho slovu věřím :-). Obtížnost a herní funkce si může každý přizpůsobit dle svých představ, takže si na své přijdou obě skupiny – jak pravověrní zloději odkojení prvními díly této série, tak i noví hráči, pro které by původní herní systém byl přece jen poněkud hardcore.
Na otázky odpovídal Chalid Himmat, vedoucí marketingového oddělení v tuzemské Ceneze, kterému tímto děkujeme za rozhovor.
u pc je to asi jedno jestli je tam demo nebo ne… ti co si to chtej stahnout stahnou… a ti co ne koupi… ale u konzole to chapu ze ty nerozhodny to muze zvyklat k tomu ze si to nekoupi… a pak je to dobrej marketingovej tah… ale i dobrej podel na lidi…) )
Marek_Tvrdy: většina bez demoverze použije warez, v tom je ta chyba
Qlour – jenže bez demoverze si to prostě lidi koupí. Demo může ty nerozhodné navnazené trailerem odradit.
Marek_Tvrdy: tak pokud se prodávalo za polovic 2x tolik a prodělávalo se na tom, tak to bylo asi něco špatně…to se normálně moc nestává
jak sem říkal, je to o lidech, dneska se de po tom co je zadarmo a někdo to bere tak a někdo zase jinak…
a demoverze co odradí hráče…od toho ta demoverze je, ukázat jestli to má cenu dělat dál nebo ne
Arindis: První ani druhý Zaklínač nebyli od výroby DRM-free. Obě hry měly při vydání DRM. První Zaklínač přišel o DRM až s vydáním patche 1. 5, který vyšel 8. 7. 2009, tedy skoro dva roky po vydání původní hry! Druhý Zaklínač přišel o DRM až v patchi 1. 1, který vyšel 10 dní po vydání hry a byla z toho ještě soudní tahanice s Namco Bandai. Neplést s GOG verzí hry, která velmi dlouhou dobu neobsahovala českou lokalizaci.
Qlour+fallanga: To už se zkoušelo prodávat za polovic. Ano, koupilo to skoro 2x tolik lidí. Ale vzhledem k expedici (více lidí na balení, více práce s řešením objednávek, reklamací, podpora, atd. ) se ve skutečnosti na tom prodělalo. Vaše teorie, že se prodá o 80% procent více, tedy 5x tolik, se v praxi ukázala jako zcela mylná. Oni lidi dneska kopírují i DVD za 50č na stánku. Není to o ceně, ale o přístupu.
Ostatně se dneska kradou i věci zadarmo. Třeba moje lokalizace jsou zcela zdarma k dispozici na mém serveru. Přesto je najdete na warez stránkách zkomprimované zaheslované a pak dané na různé fileservery.
Vývoj demoverze stojí peníze navíc a bohužel se v praxi ukázalo, že spíše odhání zákazníky. A proto se od demoverzí her pro jednoho hráče obecně upouští.
Počet velkých her měsíčně je ovlivněn tabulkami, podle kterých se počítá, kdy zákazníci více nakupují hry a kdy méně. Proto jsou "okurkové sezóny", kdy nic pořádně nevychází, protože se dříve prokázalo, že v dané době vydat hru znamená neprodat potřebný počet kusů. Bohužel statistika je důležitější, než reálné důvody, proč se daná hra neprodávala (samozřejmě to nemusí být jen tím datem) .
Arindis: Já mám třeba rád mé hry v platových krabičkách s přebalem. A nejsem sám, kdo se rád podívá na svou sbírku jinak, než na seznam na Steamu (kde mám přes pět set her) . U Steamu je problém, že nejsou z něj tabulky, ve které zemi se prodalo kolik her. A dokud nebudou, tak není možné spočítat, zda se vyplatí nějaká lokalizace. Takže pokud čeští distributoři skončí, tak lokalizace nebudou vůbec.
Proč kupovat hru za plnou pálku a nečekat na slevu? Protože z prodejů za prvních 6 týdnů se pak dělají tabulky, dle kterých se měří prodávanost titulu. Podle toho se pak dají peníze na vývoj aktulizací, DLC a případných pokračování. Podle těchto prodejů se pak určuje, zda se příště v daném regionu vyplatí dělat lokalizaci. A přesně z těchto důvodů nebyla lokalizace Dragon Age II a Mass Effect 3 – nedostatečné prodeje Mass Effect 2 a Dragon Age Prameny v prvních týdnech po vydání. Bohužel solidní prodejnost v 50% slevách už nám nijak nepomohla.
SonOfLiberty: Určitě se nerozčiluju, jen jsem komentoval názor co prezentoval vedoucí marketingu Chalid Himmat.
Psal jsem sice o AAA, ale indie scéna je na tom podobně…sice je tam více kvalitních her, ale není se čemu divit, indie negeneruje tolik peněz jako AAA trh a ty lidi musí ty hry dělat s trošku jiným přístupem, aby ty peníze vydělali, pokud dělají svou první hru a ta neuspěje tak už další šanci budou dostávat těžko, v tom je trošku rozdíl, protože oni ty peníze potřebují kdežto velké AAA firmy ty peníze chtějí! !
Ale můj přístup je v tomhle úplně stejný, až na ten rozdíl, že tu hru si koupím hned jak si jí vyzkouším a nemusím čekat na to až bude po půl roce sleva, u indie je ta cena většinou adekvátní k poměru cena/kvalita.
Záleží hlavně na lidech… docela běžně bývá u staženého programu/hry napsáno, pokud se Vám hra/program líbí podpořte vývojáře a kupte si jí.
Myslím si taky, že "starší" piráti se na to koukají trošku jinak než ti mladší, mají za sebou ty nejlepší hry napříč žánry a dokážou v dnešní "nekvalitní" době ocenit DOBROU hru! V mém okolí alespoň takový názor panuje a ač patří do položky pirát/warezák neni pro ně problém koupit si kvalitní produkt, nepočítám s tím jak ty tvrdíš, že mají málo peněz (mají jich dost, ale kvality je málo)
Dnešní přístup je většinou takový, že co je zadarmo a dá se to stáhnout tak proč za to platit…existují i lidi co si to stáhnou a po posouzení si to koupí, v tomhle bych neviděl problém porušování autorských práv, dej mi možnost posoudit kvalitu produktu a já si ho koupím!
Povaha lidí je různá, jedni ždímají co to de, hlavně že to je zadarmo, kde jakou blbost mají, ale o kvalitě nemůže být ani řeč… já budu mít radši málo, ale za to kvalitu úměrnou ceně…
Když se tu zmínil Zaklínač tak to je jedna z těch věcí, měl jsem standard verzi a ač by mohla být cena Enchanced edice menší nevadilo mi to, za takovou kvalitu jsem ochoten ty peníze dát a jak je vidět prodalo se toho dost, protože ty "rozumní piráti" ocenili kvalitu!
Dneska je to všechno o kvalitě, všichni všechno stáhnou a neni se čemu divit, většina věcí stojí za h****o a nadávají na to ti co z toho pak i h***o mají (výrobci) … filmy/hudba/hry…všechno odfláknuté, je toho všude mraky a je to drahý, nikdo nic nekupuje->musíme udělat něco nového, rychle, protože chcem prachy->je to stejná nekvalitní blbost jako předtím, zas to nikdo nechce->rychle udělat něco novýho…nekonečný příběh…dneska je poctivých (odvedou kvalitní práci) hrozně málo!
A přitom všichni říkají, že za kvalitu jsou ochotni platit, jen je bohužel nikdo neposlouchá!
SonOfLiberty: No zaklínač je primárně určen na PC a první zaklínač byl jenom pc s tim dokonce že už je to od výroby DRM free + že všechny přídavky bonusy a dokonce editor je pak taky free pro pc. Taky proto mají u mě CD projekt jistých 45 ecek v době vydání witcher 3. Myslim si že to je o vydavatelích a vývojarich h jak k tomu přistoupí. Přece jenom mít cejch nejhorší společnosti v americe jako EA o něčem vypovídá. A tak jako existují firmy co mají radi PC jako Valve, BI, CD projekt tak existujou ty co mají radi konzole. Některé brojí proti pirátství jiný zase brojí proti bazaru. Hry co byli na konzole se začínají dostávat na PC třeba Castelvania nebo Naruto. Myslim si že dneska zanedbat jednu část trhu nebo se o ní špatně vyjádřit může znament smrt onoho celku. A Simcity taky je stále připojená k netu a prodává se katastrofálně nehledě na to že DS3 ani v netu nemusel být a neprodal ani milion kopii na všechny tři platformy a pohřbil serii. Pirátství je v dnešní době na ústupu služby jako Deezer, Spotify na hudbu, Netflix na filmy nebo Steam na hry ho pomalu vymíti. Lidi chtějí plati jen to chtějí pohodlně a dostat za ty peníze to co je baví a je to kvalitní. Na co riskovat ruského nebo čínského vira z warezu Za chvilku bude prodej hudby i na steamu
Kdyby ty hry byly bez připojení k internetu nějak omezeny, pirátit se na PC bude mnohem méně. Viz. právě Diablo 3.
Myslím si, že třeba GTA V má dost velkou šanci mít i na PC skvělé prodeje právě díky parádnímu MP. Jako oni se vydavatelé diví, ale to že vydají hru kterou člověk dohraje za 7-8 hodin a MP nestojí za nic pokud tam vůbec je a za to celé chcou 1000, – pak se nesmí divit, že jim to skoro nikdo nekoupí.
Arindis: Inovativnost a skvělý příběh rozhodně nezaručí kvalitní prodeje, což můžu doložit hrami jako Psychonauts, Beyond Good and Evil a i Mirrors Edge (za mně doporučuju Spec Ops: The Line) . Ačkoliv recenzemi vychvalované, komerční úspěch se při vydání moc nedostavil. A jak si správně uvedl, COD a BF je přesný opak inovativnosti a prodávají se skvěle.
D3 je naopak příklad toho, že pokud je hra stále připojená k netu a nejde pirátit, tak se prodává skvěle (na konzoli jede v pohodě offline) .
Strategie jsou zas velmi specifický žánr, který na konzolích prakticky neexistuje, protože zdejší publikum chce prostě něco jiného a existuje tady i ovládací bariera (ačkoliv RUSE, Halo Wars či nově bude Tropico na PS4 jsou výjimky) . Naštěstí pro tyto vývojáře, ještě stále existuje skupina, která strategie aktivně hraje a navíc za ně i platí.
Porty nejsou lenost, je to nedostatečný poměr mezi náklady a zisky, který na PC není takový, jako na konzoli, takže proč se namáhat, že? Ono taky vývojáři by rádi udělali nějakou skvělou hru na PC, která předvede možnosti této platformy, ale nikdo jim to prostě z vydavatelů nezafinancuje (Star Citizen je fakt jedna velká a šťastná výjimka) , protože zisk tam nevidí. Vždyť i třeba Zaklínač vychází na konzolích, Crysis je zde od druhého dílu taky…
SonOfLiberty: Pokud vim tak Diablo 3 prodalo přes 20 milionu only PC a stejně to vydali ještě na konzole. Takže myslim že je uplně jednou jakou to má prodejnost na jakém zařízení. Pokud ta hra je dobrá, inovativní a správně optimalizovaná na každou platformu tak se prodá a vydělá. Sice pak nechápu prodeje CoD a BF ale to je zase už o fanoušcích. To samé firmy které dělají RTS nebo Strategie které jsou only PC taky a vydělavájí na tom taky obrovské peníze. Pokud ne tak by už nebyli . Porty jsou jen absolutní lenost vývojáři aby nemuseli na PC platformu dělat víc, když lidi na konzolích jim to stejně koupí. Takže i když budeme kupovat hry za plnou pálku nedočkáme se ničeho a myslim si, že si to uvědomujou lidi co pirátí na konzolích
Bože můj , jako bych přišel do Mateřské školky Je to jenom hra lidi . Jak tak koukám tak někteří zde by byly schopni někoho kvůli takové blbosti i zabít
Arindis : Chceš vědět, proč by měl hru kupovat za plnou cenu? Z jednoho prostého důvodu…jelikož nejen herní, ale i všechny ostatní průmysly jsou zde k tomu, aby od lidí získaly peníze. Pokud se ukáže, že jedna platforma má větší zisky než jiná, tak se logicky podle toho vydavatelé zařídí a jednu platformu budou podporovat více, protože z ní mají větší prachy (např. 30 mega kopií GTAV v obchodech jen na konzolích) a druhou budou zanedbávat (např. se tu pořád nadává na úroveň některých portů – AC4, AC3, GTA IV atd. ) . Takže ano, ačkoliv se vám to zdá pitomé, tak pokud chcete, aby PCčkáři nemuseli pořád nadávat, jak na ně vydavatelé se*ou (hra na PC vydaná později/vůbec, špatný port atd. ) , tak byste měli zainvestovat trochu víc peněz (ale samozřejmě lepší nějaký prachy, než žádný) . Proto doporučuju stáhnout při vydání z warezu a pokud se vám hra jen trochu líbí, tak koupit ihned a nečekat na slevy.
Vydavatel pro český trh řekne takovou blbost a x lidí se toho chytá jak tonoucí stébla. Nechápu proč bych měl kupovat kus plastu a krabici v digitálním světě (výjimky jsou sběratelky to pochopim) . To , že cenega nemá prodeje je myslim si stejní důvod jako ho po léta neměl hudební a filmový průmysl než ty 150 kilový pašící na top postech nezjistili že jim ujíždí vlak a doba se změnila tak jako se mění už přes tísíce let a pokud se nepletu nedávnu tu byl na zingu propočet prodaných kusů her od UBI a ti sami řekli že je to vyrovnané a liší se to jen drobně v měsících jednou je to pc jednou zase konzole Cenega je už u mě dávno mrtvá spol. svojim hloupím přístupem a když tohle napíšou tak jsem i rád že existuje Steam
SonOfLiberty: Jinak nechápu proč bych si měl kupovat hru za plnou pálku když si můžu počkat půl rok na její slevnění. Pokud ty si hned kupuješ vše co je nové od elektroniky až po make up (a ano patří do toho i špatně vyladěné konzole a jejich výroba) tak budiž já to nepotřebuju mít hned onen den natalíří pokud ta hra pro mě nemá vyšší význam. Navíc v dnešní době jsem si už několikrát spálit mizerností oněch titulů pač jsem nepočkal na recenzi nebo patche. Viz Rome 2 např nebo ME3 a Jagged Aliance.
Monkey: Ano je to o tom jedinci, ale nektere země mají tich jedinců víc, některá míň, rusáci byli vždycky pyšný národ.