Ačkoliv se herního přístroje dočkáme už na konci aktuálního kalendářního roku, v otázce hardwarové výbavy bylo až doposud vedení Sony velmi tajnůstkářské. Právě Cerny se to ovšem rozhodl změnit a nabídl tak široké veřejnosti jedinečný pohled na PS4 z pozice vývojáře.
Mark své vyprávění začal tím, jak se vůbec na svou pozici v roce 2007 dostal, přičemž nikterak nezastírá, že jistou roli sehrálo i štěstí. Po ukončení prací na PlayStationu 3 se prý na vlastní pěst pustil do prozkoumávání X86 architektury a jejích možností. Když pak kontaktoval vedení s žádostí, zda-li by na PS4 mohl dělat právě on, k jeho překvapení, jak sám říká, souhlasili.
Jakmile to dostal písemně, pustil se se svým týmem do toho asi nejdůležitějšího. Udělat z nového PlayStationu programátorsky přívětivou mašinku. „PS3 byl neuvěřitelně výkonný stroj! Abyste se k tomu výkonu ale dostaly, museli jste architekturu CELL procesorů skutečně pochopit a nastudovat. Před podobně náročný úkol už vývojáře znovu stavět nechceme.“
Společně s tím pak podle Cernyho bylo třeba vyřešit ještě jednu věc; jak se vyrovnat stolním počítačům. Zatímco ty se neustále ženou kupředu, minimálně po výkonové stránce, PS4 zůstane po vydání víceméně zamrzlé v čase a je proto třeba přijít se způsobem, jak hráčům zajistit dostatečné lákadlo v první, stejně jako poslední den, co si ke konzoli sednou.
I proto prý bude nový výtvor Sony v mnoha věcech velice podobný klasickým PC. „Nemá smysl zabíhat do přílišných detailů, ale třeba použitý grafický čip od ATI patří k tomu nejlepšímu co aktuálně společnost vyrábí. Sami jsme si ho však velkou měrou přizpůsobili pro vlastní potřeby.“
Další možností jak se stolním počítadlům vyrovnat je podle Marka radikální navýšení operační paměti a to na 8 GB, které jsou plně adresovatelné jak pro procesor, tak pro grafiku. „Když si vezmete 8 GB RAM v PC, limit PCIe mu umožňuje využívat z ní jen asi 1 % v každém framu. Jak pro CPU tak GPU. PS4 proto jistě bude z našeho odlišného přístupu těžit.“
S tím by mělo pomoci opět AMD, které speciálně pro Sony vytvořilo velký, jednolitý čip, na němž se nachází CPU i GPU současně, plus celá řada dalších serepetiček. RAMky nicméně zůstaly ponechány vlastnímu osudu. Bát se o ně ale údajně nemusíme. Přes 256bitový bus zvládají komunikaci rychlostí 176 GB za vteřinu.
Jak Cerny přiznal, původně chtěli sběrnici ponechat na 128bitech, což by snížilo propustnost na 88 GB za vteřinu a ztrátu dohnat využitím eDRAM. Pro hrál fakt, že by se to snadněji vyrábělo, proti ovšem byla skutečnost, že vývojářská práce by se tím stala opět složitější. A to nechtělo Sony za žádnou cenu dopustit.
Jednou z hlavních výhod tohoto rozhodnutí je podle Marka to, že tím PS4 získá na životnosti. „Věříme, že se tvůrci časem naučí GPU využívat nejen k dosažení stále hezčího a hezčího audiovizuálního zpracování, ale že na něj budou schopni přenést některé výpočetní výkony a urychlit tak chod celé konzole a zvýšit její výkon.“
„Ať už se bude GPU starat o výpočty fyzikálních modelů, nebo renderování 3D grafiky, PlayStation tím získá roky života navíc.“ U klasických stolních počítačů je s něčím podobným problém kvůli komunikaci mezi CPU, GPU a RAM. Jejich nově vyvinutá architektura by si s tím však v PS4 měla poradit.
Cerny se dokonce v rozhovoru otevřeně rozpovídal o třech hlavních zásazích do stávající architektury, aby to bylo možné. Zaprvé, GPU dostalo další sběrnici, díky čemuž může přímo číst ze systémové paměti, nebo na ni zapisovat, aniž by k tomu bylo nuceno využívat vlastní L1 a L2 cache.
Zadruhé bylo údajně potřeba zpřístupnit L2 cache současně jak pro grafické procesy, tak pro asynchronní výpočty, k čemuž posloužilo rozšíření sběrnice o jeden tzv. „prchavý“ bit. Všechny přístupy do cache lze díky tomu označit za „dočasné“, přičemž ve chvíli, kdy je třeba číst ze systémové paměti, lze selektivně stopnout jen ty linky využívající L2.
No a zatřetí, klasická AMD architektura umožňovala pouze jeden zdroj pro grafické a dva pro výpočetní úkony. Speciálně pro PS4 však Sony s AMD vyvinulo způsob jak tam protlačit 64 zdrojů pro výpočetní úkony. „Důvodem je, že výpočetní výkon nepotřebují pouze hry jako takové, ale rovněž celá řada doprovodných věcí.“
Výhody tohoto přístupu budou samozřejmě jasně patrné hned na launchových titulech, nicméně podle Cerneho z toho bude konzole těžit i do budoucna. Konverze her z PC verze na tu pro PS4 prý totiž místo měsíců bude trvat už jen týdny a jakmile se vývojáři s novou architekturou seznámí, je Mark přesvědčen, že je začne lákat mnohem víc.
Obzvlášť když bude čtvrtý PlayStation hojně využívat dedikovaných jednotek. „Fakt, že třeba pro audio máte dedikovaný hardware, zajistí, že nebude třeba ubírat výkon někde jinde, aby se tohle pořešilo. To samé platí i v případě komprese a dekomprese videa.“ Navzdory chvále však bude mít i tato konzole svoje limity.
„Co se třeba grafiky týče, určitě bude dříve nebo později problémem paměťová propustnost. Jelikož v této generaci asi bude naprosto standardní mít na jednom objektu 10 a víc textur, nebude žádný problém dostat se rychle na hranici.“
Ať už to ale bude jakkoliv, PlayStation 4 začíná čím dál tím víc znít jako zatraceně zajímavá mašinka. S o to větším napětím budou nejen hráči vyhlížet květnovou konferenci Microsoftu, na níž má dojít k odhalení nového Xboxu.
to: martin2133 Kompletně můj vlastní návrh… Dvoupásmové, stereo, s výhybkami, 60W, bass-reflex ve předu mezi výškovým a středo-basovým. výškáč má 3" a středobass 5, 25". Prostě regálovky s úměrnou velikostí k PC. Potom mám ještě jedny trochu "větší" 120W 3-pásmové regálové. Což je vlastně 2-pásmová bedna bedna (výšky a bassy) + další samostatná bedna se středy. Výhybku poštelovat bylo problém ale nakonec se to povedlo. Jsou bez bass-reflexu protože ten obrovskej basák to ani nepotřebuje
Sakryš to bude mašina. Doufám, že k vůli PS4 nebudu muset ještě kupovat novou TV. [ odkaz ]
to ja taky
No jsem zvědav s čím přijde Microsoft.
Mr. Lolendo: to vím, proto to říkám. Na hry nic zvláštního možná ani není potřeba, spoustě lidí stačí lepší dřevěná 5. 1, dekodér DD/DTS a herní zvukovka, na hudbu už by byla tahle diskuse daleko rozsáhlejší. DIY bedny a zesik jsem ještě nezkoušel, co sis dělal za bedny ?
To: martin2133
Musíš si uvědomit co je až kvalita a co je základ na slušné poslouchání. Integrované zvukovky nesplňují ani ten základ. Nesplňují to ani běžné komerční reproduktory za 4K. Já si reproduktory a zesilovač dělám sám. Protože je to levnější, kvalitnější a máš to podle sebe. Podle mého názoru je moje zvukovka creative x-fi xtreme audio základ.
Plejstik3: Mluvíš mi z duše! Palec nahoru!
Lukkys by měl dostat BAN za demenci Kup si PS3 nebo X360 za 5k a zahraješ si na něm stejné hry jako na PC za 50k a ještě nějaký (kvalitní) navíc. Tak po půl roce hraní na konzoli můžeš začít něco kecat a srovnávat
Než na nás skutečný next gen začne vystrkovat růžky, ještě chvilku potrvá, ale i tak bude vpát nového playstationu velkolepý… mou největší vášní jsou hry zaměřené na fantasy světy a historii… velice mi záleží na pocitu živosti postav kolem mě… představuji si hru jako skyrim, jen s inteligentníma a lépe animovanýma postavama, vítr si pohrává se stromy, vzduchem se nese chmíří a prach… Sním o hře ve které důsledky našeho postupu nebudou součástí několika skriptů… vím, že vizuál není vše, ale až v očích postav kolem nás uvidíme emoce, zásadně a radikálně to ovlivní výsledný dojem ze hry a její atmosféru…
Mr. Lolendo: myslím, že to bych moc neřešil, ať tam daj cokoliv tak konzole a základní desky PC maj otřesný zvukový součásti. Myslim že kvalitní DAC či AVR bude nutný pokud máš kvalitní bedny a chceš kvalitní zvuk.
Plejstik3: jsem rád že je aspoň někdo kliďas, když vidim dneska některý hráče jak roztřískaj gamepad či klavesnici když jim něco nevyjde atd. a mluvit někoho o pohodlí, to se jen tak nevidí dneska, bohužel.
Ratos. .
Díky za reakci, zajímavý postřeh. Je to tak, jak píšeš a jestli někoho něco absolutně nezajímá, tak nemá důvod to denno-denně řešit, nebo se pletu? Vždyť pokud by tyhle zarytější PC hráče konzolová scéna opravdu nezajímala, nelákala, případne nevzrušovala (? ) , myslíš si, že by plýtvali výkonem svých úžasně brutálních super hi-end mega giga power PC strojů na každodenní několikahodinový internetový debaty u témat věnovaných konzolím, místo hraní svých úžasně vypadajících her?
Takže buď nemají co hrát a kopou se u svých PC nudou do zadnice nebo nám ta zarytější část PC komunity tímhle neustálým zájmem o naše pohledný a povedený multifunkční mašinky dává nesměle najevo, že bez nás nemůžou žít. No, vypadá to na tu druhou možnost, nemůžu si pomoci. Je to od nich vážně hezký a červenám se jako prvňáček při první puse. Vždyť zadíváme-li se do říše zvířat, tak co dělají třeba takový ptáci, když se jim ten druhý líbí? No, čechrají si přece peří, předvádí se co jim síly stačí a naparují se před širokým okolím o sto péro – typický Lykkys
No nic, nechám ty PC ptáčky ať si tady štěbetají a letím na autobus. Viděl jsem ve městě jedno velice sympatický křesílko, tak si asi udělám takhle při sobotě radost. Vždyt co je pro konzolový hráče, pominu-li bezstarostný hraní, tím nejpodstatnějším rysem konzolovýho hraní? Přesně tak, maximální POHODLÍ. Tak to "tokání" několika ztracených PC duší zvládejte s úsměvem a já mizím jako ten lví pšouk v africký savaně. Jojo, tam je krásně, tam neřeší k*kotiny. Tož zdar a hlouposti zmar
Mr. Lolendo. . I o ozvučení se brzy dozvíme víc, neboj. No, letošní E3 bude evidentně parádní
Microsofte… „Hodně štěstí"
Ajaxis: Nemame to jednoduche … …co se tyce tolerance atd.
Výborně , výborně !
Co víc k tomu říct, miluji PS stejně tak jako PC když jsem byl malý všichni kolem mě měly PC a já nevěděl co mám dělat, neměl jsem peníze ani žádné zkušenosti tak jsem šáhl na PS 1 a byla to ta nejlepší věc co jsem udělal neskutečné vzpomínky mám až do teď – sheep dog n wolf, spyro the year of dragon , crash bandicoot , tekken a mnohem dalšího se člověku zažere pod kůži a nepustí … jak šel později čas dostal jsem svoje první PC a na to už takové vzpomínky nemám a čím to je ?
Tím že prostě PS je pro takové to domácí a kolektivní zábavné hraní prostě lepší … neříkám grafikou, ale spíše intuitivností – zábavností – dobré nálady a jednoduché obsluhy.
Prostě vezmu BD vrazím do mechaniky a pařím , žádný stres jak na PC s instalací , updaty – HRY , Grafiky nebo systému …. Jde jen o to jaký pohled zvolíte a já zvolil.
PC – PS3 – Domací Kino a hudební nadšenec je prostě skvělá kompletace toho jak užívat dnešní dobu ohledně zábavy
Ještě mě zajímá jak to bude se zvukem samotném. HW akceleraci tedy bude mít. Kolik bude mít hlasů? Dnešní interní zvukovky mají 128. Jaké budou max. vzorkovací kmitočty 48, 96, 192KHz a bity 24, 32 (plovoucí) . Či podpora digitálního výstupu.