V roce 2001 uvedl Microsoft na americkém trh svou první herní konzoli. Prodávala se za 299 amerických dolarů a pochlubila se dobrým ovladačem a špatně na tom nebyla ani s výkonem. Původně přitom Microsoft uvažoval, že první Xbox bude dávat zadarmo s poplatky po vzoru mobilních telefonů, aby se dokázal uchytit na trhu v době, kdy mu vládlo Nintendo a Sony. Záměrem Microsoftu bylo oslovit příležitostné hráče a dostat konzoli k nim do obýváků.
„Když jsme začali pracovat na Xboxu, tak nám spousta lidí říkala, ať ho dáme zadarmo,“ odhalil Seamus Blackley, spolutvůrce prvního Xboxu, v rozhovoru pro GamesIndustry.biz.
Vše pramenilo z toho, že Microsoft původně předpokládal, že jejich konkurentem nebude PlayStation 2, ale samotné Nintendo se svým Mariem. Microsoft tak chtěl na svou stranu získat velké hry, které by si po vzoru populárního instalatéra zamilovali casual hráči. Na svou stranu získali Lorne Lanninga, který tou dobou připravoval Oddworld: Munch's Oddysee pro PS2, nakonec ale hru vydal Microsoft v listopadu 2001 právě na Xbox. Lanninga si od toho sliboval, že se jeho hra dostane k široké skupině hráčů, kteří si koupí novou konzoli.
Ještě před vydáním Oddworld: Munch's Oddysee se ale Microsoft zabýval myšlenkou, že by koupil Nintendo a tím z trhu odstranil svého největšího konkurenta. To se nestalo, stejně jako mnoho dalšího věcí. Věděli jste třeba, že Microsoft si pohrával s myšlenkou, že Xbox poběží na upraveném operačním systému Windows, aby vývojáři měli snadnější práci a Microsoft by tím zároveň posílil pozici Windows? K této myšlence se ostatně Microsoft vrátil s Xbox One, který využívá upravený Windows. Navíc propojení má být ještě silnější po vydání Windows 10.
„V té době si lidé stojící za Xboxem mysleli, že základem trhu budou příležitostní hráči. To byl důvod, proč se na mě Microsoft obrátil. Měli za to, že mám hru, která dokáže konkurovat Nintendu s Mariem. Chtěli na svou stranu dostat fanoušky Maria. Miloval jsem Oddworld, nebyl tak důvod, proč bych nenaskočil do rozjíždějícího se vlaku,“ vzpomíná Lorne Lanning, tvůrce Oddworldu.
No tak přiznejme si, že od tý doby, co to tam začal vést ten Brit, se všechno v Sony totálně zesralo. To lítaly miliony tam, miliony sem na každé hovadiny a i přes úspěch PS2 byla Sony od 2004 se ziskama lehce v plusu. Pak to po něm Japonci do dneška napravujou…
To hovado stejně může za to, že Sony musela prodat VAIO i Bravia.
To, ze o to nebyl zajem, neznamena prohru, proste vyhral zdravej rozum, kdyz si vemu v jakym stavu to tehdy bylo.
Sice PS2 ovládla tuhle generaci, ale v jednom s Xboxem prohrála – a to v multiplayeru. Po Xbox Live, Sony začala kopčit "With network play" a prohrála, protože se to neujalo.
No já bych šel i dnes do xka …. jen je dnes ve stavu kdy se snaží dotáhnout na PS4 takže za ni desítku fakt nedám…, ale kdyby byla taková akce …zradím
Proč ho rovnou nedávat zadarmo se smlouvou když z každé hry mají třetinové poplatky za platformu? Takhle se jim ta konzole do roka stejně zaplatí.
versace186: ja si myslím že každý prikývne hlavou súhlasne že tvoj komentár pobavil všetky
PS: Teba si objednám na narodeninovú oslavu … budeš mi tam baviť hostí. Pane vtipný (Stále sme ale kamaráti neboj)
A co takova Sega Dreamcast, to byla taky potvurka…. akorat se prehrejvala, kdyz sem hral do rana Virtua penis, tak jecela jak nejaka Zagorka. To ps2 jsem mel zaplej non-stop tyden a pak zas tyden jako by se nechumelilo. Nemel sem totiz memory card, tak sem ho mel furt v provozu, ponevads sem drtil GTA Vice City, proste sem ho musel dohrat stuj co stuj…. Do ted neverim, ze to udejchal.
to: rawneox
Jestli jde udělat z Xboxu server tak klidně.
Jo, tobě ho měli dát zadarmo
Místo toho MS zvolil taktiku Pay to win. Zaplatil si exkluzivity tedy herní vývojáře. Po DX9. 0c začal mrvit API a to málo co vyšlo na PC byla exkluzivita na shit nové API a nové Windows.
Pokud s DX12 se nezmění to že aspoň každého čtvrt roku nevyjde aktualizace jak to chodívalo do DX9 tak se nic nezmění. Tohle je důležité nejen pro PC ale i pro Xone.
to Fulgrim: přesně GC bylo super, slušný výkon, prostě srdcovka… Pamatuji jak jsem poprvé hrál RE Remastered, RE Zero a samozřejmě RE 4…
Super Mario Sunshine…
Ale bohužel se na něj rychle zapomnělo.
Super článek, no já tehdy koupil gamecube a můžu říct že za opicemi v té době nebyl. . A to ani svým výkonem. Bohužel doplatil na nizkokapacitni médium. Což je škoda jeto skvělá konzole a i teď si ji občas zapnu.
Xbox nebyl špatnej ale PS2 nemohl tehdy po herní stránce konkurovat, ale je pravda že na něm sem poprvé hrál Jade Empire, který považuju po KotOR za nej hru od BioWare a Halo byla pecka jak sv…
Ale jedno prvenství se mu musí nechat a to že toho uměl víc než PS2 a menu konzole bylo hodně povedený.
Dost solidni clanek, jen tak dal a nebal bych se pridat ! !
konkurent Nintedo? ty jsou jeste 10 let pozadu