Už nějakou dobu víme, že v českém studiu Keen Software House nevzniká jen Space Engineers a Medieval Engineers, ale také umělá inteligence. Původně šlo o výzkumný projekt, který začal v lednu 2014, nyní se ale vývoj umělé inteligence odděluje od Keen Software House a zaměří se na něj sesterská firma nazvaná GoodAI. Do ní šéf studia Marek Rosa, který je také šéfem GoodAI, v minulosti investoval deset milionů dolarů.
Společnost GoodAI se zaměřuje na vývoj univerzální umělé inteligence, která by se mohla učit, přizpůsobovat a dokonce vymýšlet nové věci. Marek Rosa na svém blogu zasněně popisuje AI, která by byla chytrá, přizpůsobivá a která by byla schopná učit se novým věcem stejně jako člověk. Pak by se mohla sama zlepšovat, aby byla chytřejší, rychlejší a dokázala rychleji řešit problémy.
Taková AI by vlastně mohla být to poslední, co by člověk musel vynalézt, protože pak by za něj umělá inteligence založená na správné technologii mohla vynalézat další technologie a dělat pokroky například ve vědě, medicíně a průzkumu vesmíru.
Tak daleko ještě univerzální umělá inteligence od GoodAI není, ale už nyní vytvořili umělou inteligenci, která dokáže hrát Pong a hru v bludišti. AI se v nich dokáže učit, reagovat na různé podněty včetně odměn a také dokáže pracovat s posloupností úkolů. Využití v těchto hrách je ale jen milník na cestě za tvorbou univerzální umělé inteligence, ne konečný cíl.
A teď to nejzajímavější pro nás hráče. Univerzální umělá inteligence od GoodAI časem zavítá do Space Engineers a Medieval Engineers, aby si s ní mohli hráči hrát a mohli ji testovat a případně vylepšovat. K tomu účelu poslouží nově zveřejněný prototyp Brain Simulatoru, který je k dispozici zdarma a hráči mohou díky němu navrhovat umělý mozek a implementovat ho například do rolníka v Medieval Engineers.
Časem by neměl být problém ani se sdílením umělých mozků navržených hráči a dokonce ani v možnosti výuky umělé inteligence, která by se učila na základě hráčových akcí a imitování hráče nebo jiné umělé inteligence.
Nutno říct, že vývoj univerzální umělé inteligence nijak nenarušuje vývoj obou her a tvorba dlouho očekávaných planet, nového multiplayeru a verze Space Engineers pro Xbox One pokračuje podle plánu. V tuto chvíli je vývoj her a umělé inteligence oddělený.
Celý koncept ale zní velmi slibně, možná by se dalo říct, že zní až příliš dobře. Bude určitě zajímavé sledovat, co všechno Marek Rosa a jeho GoodAI společnost dokáže. A nezbývá než doufat, že to jednoho dne nepřeženou. Možná jste zaregistrovali zprávu, že v německé továrně Volskwagenu nedávno stroj zabil člověka. Kdo ví, co by dokázal, kdyby měl v sobě umělou inteligenci od Marka a jeho týmu.
To berte samozřejmě jako nadsázku, ale nepochybuji o tom, že příslib velkých věcí a pokroku budou doprovázet i četné pochybnosti a obavy. Je docela příhodné, že oznámení o vzniku společnosti GoodAI přichází zrovna v době, ve které do kin zamířil nový Terminátor, jenž představuje další prezentaci možností legendárního Skynetu.
SugarBear, Mr. Lolendo: Neni na PRAVOU AI třeba kvantový počítač? Sice je to dlouho a ani nevím kde jsem se to dozvěděl, ale pochopil jsem to tak že současné binární počítače nejsou schopné plně podpořit pravou ai, jenom jak vy píšete, simulovat. Až kvantový počítač díky daleko komplexnějšímu spracovávání dat bude schopný "hostit" 100% umělou inteligenci
Cvrnda: pôvodný text som nečítal a ak je priamo od autora a je písaný tak aby zaujal verejnosť je nutné očakávať že bude trošku prehypovaný
Mr. Lolendo: Dobre píšeš len zopár vecí … HW based neural networks sú otázkov dosť ďalekej budúcnosti, hoci v dnešnej dobe ďaleká budúcnosť môže kľudne znamenať rok, dve, 5, 20 ale kľudne aj 100 takže ťažko povedať. Zatiaľ si musíme vystačiť so simuláciami AI ktoré otvorene nazývame AI … hoci samozrejme že to nieje AI v pravom slova zmysle keďže je to len simulované vo virtualite no laik má často problém spracovať už pojem AI takže treba to zjednodušiť pre verejnosť.
Ďalej to čo píšeš že treba neskutočný výkon nieje tak celkom pravda … už celkom slušne výkonnú neurónovú sieť si dokáže rozbehnúť doma hocikto kto má v danom odbore nejaké vedomosti a dokáže to skódiť takže nieje to problém. Samozrejme pokiaľ chceme vytvoriť niečo o rozmeroch ľudského mozgu tak už je potreba vyššieho výkonu samozrejme.
Jo Analog je budúcnosť s tým súhlasím na 100% No je to zatiaľ strašne komplikované spracovávať analógové data v PC … povedal by som že zatiaľ nemožné … časom možno … dúfam že hej
Herné AI nemajú nič spoločné s reálnou AI založenou na učiacich sa systémoch (aspoň zatiaľ) sú to len veľmi dobre premyslené skripty ale žiadne AI
Multithreading tak to je na dlhšiu debatu … no DirectX 12 by už mala mať celkom slušnú podporu toho myslím … ale zas to môže byť len marketing microsoftu takže uvidíme až keď to bude plne funkčné vonku … do OpenGL som sa ešte nepozeral lebo nebol čas takže môže byť že niečo kvalitnejšie už majú … predsa je fakt že microsoft berie veci ktoré fungujú v OpenGL a implementuje ich do DirectX takže nečudoval by som sa
Ani jsem to nečetl protože to nemá ani smysl.
(pozor A. I. zde to může má dva významy A) artificial intelligence = umělá inteligence B) adaptive intelligence = přizpůsobivá inteligence. )
Zkutečná umělá inteligence tedy "dokonalá" umělá inteligence musí být HW base tedy založena na hardwaru kterej se fyzicky mění. Zde hrají roli jak fyzické tak fyzikální změny. O co se dnes všichni snaží je SW base tedy založena jen čistě na softwaru. Něco jako virtuální procesor. SW base má mínus ve dvou věcech hlavně. 1) Je potřeba brutální výkon hardwaru 2) Závisí čistě na svém zdrojovém kódu. Tedy jak správně ji programátor udělá taková je. Proč je to problém je ten že je to strašně složitá věc která vyžaduje preciznost, inteligenci a hlavně čas. I když bychom to naprogramovali dokonale vždy tu budou limity.
Zde narážím na limity digitálního světa. Digitální svět není pro nás budoucnost. Lidé co jej vymysleli to dobře věděli. Digitální svět nám pouze pomáhá kvantifikovat/měřit prostor. Vemte si obyčejné pravítko nebo váhy. Že člověk vymyslel míru tak tím kvantifikovat vzdálenost a váhu. Čili provedl pro něj neznámou (analog) na známou (digitál) metry/kg. Dnes jelikož dokážeme spočítat atomy v prvků a objektů tak se pro nás neznámá analog stala známou a digitál tedy už nepotřebujeme. Tedy digitální technologie je taková přechodná technologie. Budoucnost patří analogu.
Hehe tím jsem vás dostal že? ! Analog a budoucnost… Je to opravdu tak.
Zajímavost:
Pro upřesnění míry jako váha, čas, … se např pro váhu udělal objekt který váží perfektní/absolutní 1kg. Udělali kouli. Dokonale kulatou kouly z kovu. Kde je přesně spočítáno kolik atomů se v ní nachází. Na základě toho stanovily kolik je potřeba atomů onoho kovu aby jste dostaly jedno kilo.
Herní A. I pche. Hele řeknu to narovinu. Vývojářská studia si raději vše udělají sami za co nejmenší peníz. Dávno existuje herní A. I. kterou si můžete implementovat do her. Samozřejmě ale za prachy. Tyhle technologie nejsou free open source. Existuje toho mnoho. Od fyzikálních enginů přes pokročilé algoritmy vegetace až po engin založeny na atomové struktuře ( všechny dnešní enginy jsou založeny na polygonech) .
Je toho fakt hodně. Kdyby někdo do toho investoval a využil pro tvorbu enginu a nakonec pro hru tak by nám všem spadla brada. Brada by nám spadla nejen nad úžasnou grafikou ale i nad nízkých nárocích.
Proč se to nepoužívá taky je jedna zásadní věc. API DirectX. Je potřeba plně multi-threaded API. Bez toho to nepojede. Takže zatím jen modifikace OpenGL.
Sony jako jediná pro svojí konzoly používá některé takové technologie. Což dělá nemožnost portování takových her na jiné platformy. (Sony OpenGL je jeich modifikované dítě tedy "no share no fun")
SugarBear: Jo to video je přesně to co jsem myslel. Jsem ani nevěděl že to je práce jednoho člověka napsaná ve volném čase, jsem měl za to že je to zase nějaký drahý výzkum.
EDIT: Tak to není ono, tohle je úplně nové, to co jsem měl na mysli bylo staršího data, ale byl to úplně stejný princip.
Dokud nedostanu za služebníčka T-800, tak mě to nezajímá.
SugarBear: Celá novinka je postavená na slovech Marka Rosy, takže o přehypování se tu určitě nedá mluvit. A pokud jsou informace, jak ty říkáš, přitažené za vlasy, tak je v tom případě přitažený za vlasy i původní text. A jak je zmíněno ve zdrojovém textu i v této novince, Pong a bludiště jsou jen milníky, rozhodně ne konečný cíl
[ odkaz ] len tak pre zaujímavosť aby ste si nemysleli že Marek objavil ameriku … študujem kybernetiku a umelú inteligenciu a môžem s istotou povedať že celý tento článok je za vlasy pritiahnutý … umelá inteligencia je v dnešnej dobe omnoho ďalej než nejaký pong a prechádzanie bludiskom … kebyže zostaneme tam tak diki pekne … a zas na druhú stranu od spomínaného pongu a bludiska sa dostať k univerzálnej AI je ešte veeeeľmi dlhá cesta … takže tak nejako … len tak pre porovnanie Google Translate beží na neurónovej sieti ktorá sa SAMA UČÍ, taktiež Google Search sa sám učí … a kopa ďalších vecí o ktorých bežní ľudia nemajú ani šajnu …. ale to len tak pre zaujímavosť aby ste neboli pomýlení týmto prehypovaným článkom
MoRt8: nice, skynet bude čech
Cvrnda: Díky za tip
Rappix: Pokud jsi ochotný přelouskat větší množství textu v angličtině, tak zamiř sem [ odkaz ] a sem [ odkaz ] tam bys měl najít podstatné info
"…ale už nyní vytvořili umělou inteligenci, která dokáže hrát Pong a hru v bludišti. "
Mě by zajímalo, jestli se to ta AI naučila sama, nebo získala nějaké podněty jak reagoval na různé okolnosti. Protože jsem už asi před rokem četl článek o AI která se dokázala stylem pokus omyl naučit odehrát první level Maria s tím, že jediný vstupní podnět byl, že ztráta životů je nežádoucí. Nikdo ji ale nenaprogramoval jak se co ve hře ovládá nebo chová a počítač se to měl naučit zcela sám od sebe.
Pokud to něco podobného, tak rozhodně autorům držím palce v budoucí práci.
[ odkaz ]