V dnešní době je celkem v módě jít se hrou dostupnou přes Steam nejen na Windows, ale i na Mac a Linux/SteamOS. Otázka možných portů na další operační systémy občas padla i v souvislosti s Armou 3. Já se jí zabýval naposled před rokem, kdy mi při návštěvě Bohemia Interactive bylo řečeno, že si snad někdo s možným portem pohrává a zkouší.
Od té doby ale bylo ticho po pěšině, což se změnilo minulý týden. V jednom z pravidelných reportů z vývoje hry došlo k oznámení toho, že Arma 3 pro Mac a Linux vyjde v blízké době, i když zatím jen jako beta. A ta blízká doba právě nadešla.
Arma 3 pro Mac a Linux je skutečně ve fázi bety a nutno říct, že není jisté, jestli někdy období bety vůbec opustí. To může očividně ovlivnit více faktorů v čele s tím, jak moc bude port oblíbený.
Navíc ho doprovází řada omezení. Pokud si Armu 3 chcete na Macu nebo Linuxu zkusit, počítejte s tím, že se budete muset obejít bez ochrany BattleEye proti cheaterům, launcheru a pokročilého letového modelu vrtulníků představeného s DLC Helicopters. Také je třeba mít na paměti, že verze pro Mac a Linux má omezenou podporu multiplayeru a modů, nebude aktualizovaná stejně jako verze pro Windows a její spuštění je podmíněné zvýšenými hardwarovými požadavky.
Důležité je také to, že port nemá na svědomí Bohemia Interactive, ale společnost Virtual Programming, takže nijak neovlivní vývoj verze pro Windows. Virtual Programming je přitom podepsané třeba pod Mac verzí Spec Ops: The Line nebo pod Mac a Linux verzí Zaklínače 2.
Podobně jako v případě Linux verze Zaklínače 2, která byla mnohokrát kritizovaná, platí, že Arma 3 není nativní port. Verze pro Mac a Linux využívají specializovaný wrapper vytvořený právě lidmi z Virtual Programming, což se může podepsat na výkonu hry.
K verzi Army 3 pro Mac a Linux má přístup každý, kdo vlastní verzi pro Windows. Přístup je prostý, jakmile spustíte Steam na jednom z operačních systémů, třeba na Ubuntu, stáhne se vám patřičná verze hry.
Bohemia Interactive mimochodem využilo otázky a odpovědi spojené s novými verzemi k dalšímu zamítnutí otázky portu Army 3 na konzole. Hra zkrátka zůstane PC exkluzivitou.
Btw Arma na konzole …to aby inženýři Sony a MC sedli a vyprdli nějakej masivní gamepad tak se stovkou tlačítek… alespoň u něčeho si bohemka drží zdravej rozum. .
sonic: Aspoň ten Linux nejí tolik ramek při hraní třeba LOTRO jsem měl nějakých 1, 4GB RAM a to je většinou na WIN7 při čerstvém startu.
Xenus: já vím, ono přes Wine nerozjedeš všechno. Ono se není ani divit, když vývojáři hry tak odfláknou, že to po nich musí opravovat programátoři v ovladačích grafických karet. To se pak i divím, že v tom Wine vůbec něco jede…
sonic: Tak já zkusil hrát přes Wine například SWTOR. No spustilo se to jen po načítací obrazovku do hlavního menu pak… jsem asi čekal 20minut a vykašlal jsem se na to. Tak já na steamu na Linuxu byl ale stejně sem tam nic z tama nehrál.
To je prostě paráda! Sice je to přes wrapper, ale podle všeho ve výkonu není oproti Windows nějaký větší rozdíl. Ten nový BattleEye je ale celý nějaký domršený – nejde ani ve Wine (hraju Armu 2 ve Wine s Gallium Nine – nativní D3D9 implementace na Linuxu – šlape jako pomásle) . Přemýšlím, že si hodím Windows do virtuálu a budu tam hrát jen hry, které ve Wine nepojedou…nebo Windows smažu úplně.
Xenus: Já mám jen ve Steam knihovně cca 80 Linuxových her (z celkových cca 120) . Linuxových her na Steamu je něco přes 1000 btw. Já už hry přestávám kupovat, protože ani ty Linuxové nestíhám všechny hrát…
Gandalf. : Já vím, že je to v Javě…. ale OpenGL podporuje sám o sobě Linux.
Xenus: Protože minecraft je napsaný v Javě a pravděpodobně vykreslován přes OpenGL, což většina her není
Hlavně dělejte vše jinýho než optimalizaci pc verze. To by musely lítat prasata aby se tak stalo
Já hrál na Linuxu pomocí emulátoru War Thunder (btw. o 20-30fps nižší) , jediná věc co bez emulátoru zvládnete si zahrát je Minecraft.
"a není zaručené, že někdy opustí stav bety. " to je jak PC verze …