V dubnu loňského roku se společnost Valve ve spolupráci s Bethesdou pokusila zavést možnost zpoplatnit mody Skyrimu na Steam Workshopu. Tvůrce modu by tak měl možnost dostat za svůj výtvor nějakou odměnu a měl by na výběr, jestli svůj mod zpoplatnit nebo jej nechat zdarma.
Spoustě hráčů se ale tenhle nápad nezamlouval, ať už kvůli obavě z toho, že placené mody začnou přibývat a postupně eliminují ty bezplatné, nebo kvůli tomu, že autor modu dostal minimum peněz a většina výdělku šla do kapes Bethesdy. Negativní odezva byla tak velká, že Valve a Bethesda museli po několika dnech celou iniciativu vzdát. Valve ale slíbilo, že nápad na placené mody nechce zcela opustit a pokusí se vymyslet něco lepšího. Nyní se tedy idea možnosti platit za mody vrací, pro změnu v rámci Doty 2 a jejích Custom Games, tedy uživateli tvořených herních módů a zároveň modů/modifikací nebo addonů, chcete-li.
Placení za mody tentokrát probíhá pomocí tzv. Custom Game Passů spojených s konkrétními Custom Games. Pokud si Custom Game Pass koupíte, podpoříte finančně autora daného herního módu a přímo v módu budete mít i určité bonusy. Samotná Custom Game ale zůstane hratelná zdarma pro všechny hráče.
Custom Game Pass navíc po koupi vydrží jen 30 dnů a automaticky se neobnovuje. To má tvůrce modu donutit se o svůj výtvor neustále starat a sami hráči dostanou možnost si zvolit, jestli dál hodlají mod podporovat. I na Custom Game Passy se navíc vztahuje možnost vrácení peněz, a to do 48 hodin po zakoupení.
První Custom Game, která nabízí Custom Game Pass, je Roshpit Champions. Tenhle mod udělá z Doty 2 obdobu dungeon crawleru a pokud si jeho Custom Game Pass koupíte za aktuálních 0,88 euro, budete mít k dispozici bonusy v podobě většího množství slotů pro postavy, více místa v inventáři a o 50% větší šanci na nalezení vzácných předmětů a 10% nárůst zkušenostních bodů. Poslední dva bonusy se vztahují i na další hráče v zápase, i ty, kteří Custom Game Pass nevlastní. A když ho vlastní více hráčů, určité bonusy se násobí.
Pokud jde o procenta z tržeb za Custom Game Pass, ve Valve začali tvůrce modů vidět stejně jako tvůrce samotných her, takže se neliší ani rozdělení tržeb. 70% z výdělku jde tedy do kapsy autora a 30% do Valve, stejně jako v případě libovolné hry prodávané na Steamu. Valve navíc samo vybírá Custom Games, které nabídnou možnost placených bonusů, přičemž slibuje, že bude vybírat jen osvědčené, kvalitní mody, které už kolem sebe vybudovaly určitou základnu příznivců.
V rozhovoru se serverem PC Gamer navíc mluvčí Valve prohlašuje, že když by nějaký autor začal po uvedení Custom Game Passu pro svůj mod zavádět pay-to-win praktiky, které by znevýhodňovaly hráče, kteří nic platit nebudou, tak Custom Game Pass prostě a jednoduše stáhnou z prodeje a autor bude mít smůlu.
Je jasné, že nový koncept se stále někomu nebude zamlouvat, koneckonců určitě existuje dost lidí, kterým stačí slyšet slova „placený mod“ a už se v nich vaří krev. Já sám si ale třeba stále myslím, že tvůrci kvalitních modů zaslouží finanční odměnu. Ačkoliv i tentokrát platí, že až čas ukáže, jestli na to tentokrát jde Valve ze správného konce, zatím se zdá, že by to mohlo fungovat. Minimálně na papíře dělá koncept Custom Game Passů slušný dojem a vypadá to, že všechny skutečné i hypotetické problémy spojené se zpoplatněním modů Skyrimu jsou pryč.
Mody budou stále hratelné bez nutnosti platit jediný cent a ten, kdo zaplatí, bude mít jen určité bonusy, z nichž často profitují i ostatní. Jde tedy o určitou obdobu volitelného donate systému s menšími bonusy. Custom Game Pass vydrží jen měsíc, což motivuje tvůrce modu k další práci, aby měli hráči důvod si koupit Custom Game Pass i příště. Díky tomu, že volbu placených modů má pod palcem samo Valve, snad nehrozí, že uvidíme triviální krávoviny za nekřesťanské peníze. A rozdělení příjmů už není tak nefér. Zatím to tedy zní slibně. Tak snad se časem ukáže, že je realita stejně slibná jako teorie.
Myslím že je to fajnový a o dost lépe vyřešený než tehdy u toho Skyrimu
Pospec: Hele ja nevim, bude je to stát čas a peníze. Ty mody budou fungovat i kdyz se bude updatovat hra, servery sice nebudou mit navic ale budou se muset starat aby fungovaly pro dané módy, dále budou ty mody filtrovat aby se tam neobjevovaly žadný pofidernosti a nakonec i poskytujou podporu tem moderum. A navíc davaji k dispozici svoje modovaci nastroje, svoji platformu a svoji hru. A to muze kazdej hrat zdarma. Nemyslim si ze by si nejak vydelali oproti tomu co maji z community marketu. A i kdyby, nemaji na to plny právo? Zadarmo ani kure nehrabe a mam pocit ze oni toho davaji k dispozici zadarmo vic nez dostatek. Jestli myslis ze ne tak se podivej na svoje naklady na dotu a na naklady na hry od jinych firem a sam uvidis….
05ky: Tak já předpokládám, že na provoz serverů Valve nevyloží žádné další náklady, vše co se stane je to, že část hráčů, co by normálně hrála na normálních serverech bude hrát na serverech s modama. Pokud se mýlím, tak mě oprav.
Tak či tak, 30% je podle mě strašně moc a Valve na tom určitě vydělá…
Co se týče toho zvýhodnění, mě vadí, aby měl platící hráč jakékoli zvýhodnění nad neplatícím, i když je fakt, že online hry nemůžou být nikdy 100% fair-play. Každý hráč má jiné podmínky, jinak výkonný HW apod.
Však i dneska se za patch platí, ale platí za něj vývojáři na konzolích, kteří musí platit Sony a Microsoftu, pokud se nemýlím, ne?
Marek_Tvrdy – vim, doted mam nejaky bugly hry, jmenovite treba Future Cop LAPD pro PS1, ta hra v predposledni misi vzdycky zamrzne a nejde dohrat, nekdo ocividne podcenil testovani…coz me privadi k tomu, ze dneska museji usetrit spoustu penez za testery, u nekterejch her to skoro vypada, ze je pred vydanim testujou pouze na jedinou vec – "zapne se? " viz posledni Heroes VII, kdy se rozbijela snad kazda samostatna cast hry, ktera se rozbit mohla, od pohybu kone, pres animace, zasekavajici se ai, chybejici zvuky, nefunkcni savy az po samotny padani hry
Alfajk – Tak ono se za patch platilo už v dávných herních dobách, kdy jediný způsob, jak něco opravit, bylo vydat placený datadisk, protože prakticky neexistoval způsob, jak takovou aktualizaci dodat velkému množství zákazníků. Diskmagy byly drahé a vybíraly si, co dají na disk, internet byl pomalý a BBS dosti zahlcené.
Dokonce u starých konzolových her vlastně nešlo ani vydat aktualizaci. Jedně zcela novou edici hry a to šlo jen u opravdových hitů (viz Metal Gear Solid Integral, Gran Turismo Concept, atd. )
Meg. A. Byte. – ne, tady jde o princip, je to uplne to samy jako treba aktualni tema ohledne cenzury internetu – teda vlastne cenzury "nelegalnich" virtualnich kasin/sazeni, kdyz jim projde tohle, jsou zase o krok bliz k dalsim restrikcim cehokoliv
zpetne se na to muzes podivat u DLC, proste se staly "standardem", s timhle se muze stat "standard" placeni modu
Pospec: jak bylo napsano tak 30% za provoz dedikovanych serveru pro mod je fer…. a vyssi drop rate je male zvyhodneni? A jake mas za normal donate?
Alfajk: Chápeš to uplně, ale uplně blbě. Tohle je možnost jak podpořit vývojáře, ne nějaké blbé DLC.
kde se asi tohle "placeni za vsechno" zastavi? za chvili budem muset zaplatit i za patch s opravou rozbity hry ne? a co treba si uctovat za odemceni ingame chatu? moznosti ukladat hru? a nebo treba omezit pocet zmacknuti cudliku, kdyz presahnes limit, nemuzes bez zaplaceni hrat dal, to by bylo super…
Cvrnda: Jasny, s tim souhlasim. Bohuzel uz davno jsem ztratil viru v kontrolni organy, at uz jsou Valve nebo nasi male zemicky
Je fakt, ze s pasivnim pristupem se nezlepsi nikdy nic, jen ja v tom vzdycky vidim ten mamon z jejich pohledu na prvnim miste. Co je horsi, ze to nedokazi priznat. Jasny, kazdej dneska vydelava a chce vydelavat, ale proc to furt nejak zaobalovat. Stejny jako CD Projekt a jeho "DLC zdarma". Jinak o komixu jsem neslysel, ale zase to v tom vidim, jak to rikas. Proc musi 30 stranek obrazku stat pres 7k dolaru. Vzdyt to si dneska kdekdo udela doma z radosti. Kdyz mi to pak vydela, budu jedine rad. Ale delat to ucelove kvuli tomu, to proste smrdi. Dost casto to vidis i na te kvalite. Vem si takovyho Pottera. Toho si Rowlingova zacla psat pro radost a pro deticky nekde ve vlaku. Absolutne nemyslela nad tim kolik z toho vyvari. A stala se z toho takova klasika, ze by to driv nikoho ani nenapadlo. A takhle je to vlastne skoro u vseho. Vem si jak byli prijmany prvni SW kdyz to chtel Lucas natacet a nikdo mu do toho nechtel investovat. A ted by se o to vsichni prali. Jak rika Suvereno – delam to sice za penize, ale ne pro penize. Tam se ta kvalitka pak pozna.
To není o tom, aby odměnili modery, ale aby si sami namastili kapsy… a já jsem proti jakémukoliv novému nápadu vývojářů, jak rýžovat na hráčích.
A o 50% lepší šance na padnutí vzácných předmětů mi příjde jako dost velké zvýhodnění.
Tohle mi nepřijde už tak strašná. Kvalitní mody rád podpořím a je dobře, že tam nebude žádné kraviny, na kterých si autoři budou chtít jen namastit kapsy.
Monkeyskunk: Tomu má, aspoň na papíře, zamezit kurátorství ze strany Valve. Jak píšu i v textu, až čas ukáže, jestli to vážně funguje, koneckonců doby, kdy se lidem z Valve dalo věřit každé slovo, jsou dávno pryč a ten proces kontroly můžou časem začít flákat. Ideální případ by byl, kdyby ve Valve vybrali kvalitní mod, ten by na sebe začal vydělávat a jeho autorovi by se díky tomu usnadnila cesta do profesionálního vývoje her, ať už by chtěl být někd zaměstnán nebo by chtěl dělat hry na vlastní pěst, pokud by ten mod byl jó výdělečný (to by ale asi většinou šlo hodně ztuha) .
V dnešní době se dá prakticky všechno zneužít nebo obejít, ale s přístupem, že všechno půjde do háje, by už nemohlo vzniknout nic. Tohle snad ještě není důvod pro to, aby se hned zatracoval nápad na to odměňovat moddery i jinak než jen dobrým slovem, ze kterého se ti autoři moc nenají. Jestli někdo vytvořil něco kvalitního, měl by dostat možnost dostávat za to nějakým účinným způsobem i určitou odměnu, pokud hráči usoudí, že si tu odměnu zaslouží. I proto, že moddeři do svých projektů mnohdy investují nejen čas, ale i peníze. Viz třeba sakra povedený fanouškovský Half-Life komiks A Place in the West [ odkaz ] . Docela mě šokovalo, když jeho autoři prohlásili, že jen první, zdarma dostupné "číslo" toho komiksu spolykalo víc než 7 tisíc amerických dolarů
Meg. A. Byte. : To je mozny, ale zase ne u vsech nebo to pripadne znamena, ze to boostne celou grupu a ne jen jednoho hrace, tim padem pay2winujou jeste rychleji, nez solo. Ale neplatici stejne ostrouhaji vsichni. Pro me tyhle veci proste smrdi. Hry uz jsou tak dost lehky a jeste si to ulehcovat tim, ze zaplakam mamince u sukne, at mi da par dukatu – dekuji nechci. A to nemluvim o tom, jakej vliv to muze mit na pvp.
Cvrnda: Nebo by se to mohlo ubirat jinym smerem. Tim soucasnym – manger power. Ergo, nekdo vytvori sranec, ale typek to dokaze nejak udat za tezky prachy, stejne jak v posledni dobe napriklad Ubisoft ty svoje paskvili. Samozrejme zase dalsi manager nejake vyvojarske skupiny si rekne jooo ten umi zakamuflovat a prodat i deravej pytel (protoze ten vidi jen a pouze ty chechtaky) , toho berem. A kam se takhle dostaneme? Dam radu, deje se to vsude kolem nas – konzumni spolecnost vzkveta