Jméno Hideo Kamiya se v poslední době v herních kruzích skloňuje velmi často díky zrušení jednoho z jeho posledních titulů. Microsoft totiž odstartoval rok tím, že oznámil zrušení ambiciózního akčního RPG Scalebound od Platinum Games.
Hideki Kamiya je ale známý také tím, že mluví ke svým fanouškům velmi otevřeně, což vždy dokazoval i zprávami na svém Twitteru. Hodně lidí ale překvapil charakterem komentářů k nastále situaci, protože zaujal k celé věci vcelku pohodový postoj.
Sérii svých tweetů zahájil Kamiya tímto textem: „Jak jste již patrně všichni slyšeli, byl Scalebound zrušen. Velmi se omlouvám všem, kteří se na tuto hru těšili,“ a pokračoval: „Omlouvám se za takovou špatnou zprávu hned na začátku roku. Jediné, co pro vás mohu udělat, je slíbit, že vám vždy nabídnu zábavné hry.“
Kamiya také slíbil, že se postará, aby se něco takového nestalo znovu: „Budu pracovat extra tvrdě, abych vás už nikdy nemusel znovu nechat takto na holičkách, takže doufám, že nás budete i v budoucnosti sledovat.“
V další zprávě se slavný návrhář rozhodl zlehčit jeden konkrétní detail, který byl uváděn při prvních únicích o stavu vývoje Scaleboundu. Šlo v něm o Kamiyovu dovolenou, kterou si údajně vzal kvůli svým „duševním problémům“: „A … Jestli jsem si vzal volno kvůli mému duševnímu zdraví?… Já!? V žádném případě,“ uvedl Kamiya.
Platinum Games se po dvou dnech také rozhodli nemlčet a vydali své oficiální prohlášení, ve kterém se ale nedovíme nic z konkrétních důvodů, stojících za zrušením hry.
„Jsme velmi zklamáni, že to skončilo takovýmto způsobem, zejména protože víme, že se na tuto hru těšilo opravdu mnoho našich fanoušků. Do budoucna se vám budeme snažit i nadále poskytovat vysoce kvalitní hry, počínaje březnovým Nier: Automata a dále podobnými produkty jako jsou Granblue Fantasy Project Re:Link a Lost Order. Budeme i nadále tvrdě pracovat plnit vaše očekávání a těšíme se na vaši příští podporu!“
Skutečný důvod zrušení nadějného RPG Scalebound se asi nikdy nedovíme, ale podle lidí, kteří sledovali vývoj pozorněji, to vypadalo, jako by každý chtěl vytvořit dvě zcela odlišné hry. Jeden koncept měl v hlavě Platinum Games a druhý Microsoft. Nejde o nějak nezvyklý stav, většinou se vývojáři musí srovnat s požadavky těch, kteří vývoj financují, ale v průběhu vývoje dojde k nějakému určitému kompromisu, vyhovujícímu oběma stranám. Což pro Scalebound patrně neplatilo.
První vlaštovkou, že ve vztahu Kamiya a Microsoft něco nefunguje, mohl být tweet z března 2014, kdy si ztěžoval na marketing vydavatele. O něco víc než rok později, v červenci roku 2015, poslal dokonce zprávu, ve které stálo: „Those shits at MS… are they fucking with me?“ [zprávu nemá smysl překládat – pozn. redakce] Ale protože byl Kamiya známý na Twitteru svými výbuchy, nikdo tomu nepřikládal náležitou váhu. Rozchod mezi konceptem vývojářů a vydavatele již tehdy mohl být ale propastný.
Zrušení hry ale má ještě jeden zajímavý dopad, na který mne upozornil jeden ze zahraničních webů. Scalebound byl totiž prvním japonským AAA blockbusterem, za který byl západní vydavatel ochoten utratit miliony dolarů a mohl tak prošlápnout cestičku dalším podobným titulům, stejně tak mohl pomoci Xboxu One zaujmout hráče v Japonsku.
Odpověď na komentář uživatele Ivan Jeziorek
Jo no a taky rikali ze bude vychazet na xbox spousta exkluzivnich her . Ja tomu moc neverim…
Odpověď na komentář uživatele Ratos
Tak MS slíbil, že bude rok 2017 plný skvělých her, tak bych ještě flintu do žita neházel
Odpověď na komentář uživatele LINKIN
I s tím enginem to může být pravda. Patrně se tam nekupilo více různých problémů, které ani po letech nešlo vyřešit ke spokojenosti obou stran. Prostě mne zaráží, že když už to šlo do kopru, mohl to MS předat jinému studiu, které jim jde více na ruku a dodělat to po svém. Jestli tam ale zase nebyly problémy s licencemi.
To jsou masla, navic na xbox one ani tento rok nevyjde zadna poradna hra…
Odpověď na komentář uživatele Ivan Jeziorek
Já ještě i někde četl, že měli i problémy se samotným enginem hry a pokud je tohle pravda, tak se vývoj hry mohl prodloužit o velkou řádku let. A pokud je i pravda to co ty píšeš, tak se to zrušení dalo asi čekat.
Tak, či tak mě to fakt dost mrzí. Koncept se mi líbil a co-op taky vypadal slibně. Bohužel.
Odpověď na komentář uživatele Ivan Jeziorek
Hlavně MS nedělá a nechce dělat hry. Chce dělat jen prachy z her.
Odpověď na komentář uživatele LINKIN
Já bych neřekl, že Platinum Games nesplňovali termíny, ale že se nedokázali s MS dohodnout na koncepci hry. Podle zpráv byly prezentace hry za zavřenými dveřmi úplně jiné, než co bylo vidět v trailerech. Když pak vývojáři chtějí udělat něco a vydavatel chce něco jiného, je problém buď na obou stranách (že nikdo nechce ustoupit) , nebo jeden z nich dělá úplně něco jiného, než chce ten druhý.
Jo jo, jako například když strašně moc lidí řvalo jak MS "znásilňuje" RARE za to, že se plýtvá jejich potenciálem na Kinect hry. A potom vyšlo najevo, že samotné RARE chtělo dělat Kinect hry a to, že Kinect byl ze začátku součástí XOne, byl vlastně taky nápad RARE.
Jinak MS asi měl dobrý důvod ke zrušení Scalebound, mrzí mě to, ale pokud Platinum Games nesplňovalo nějaké termíny, tak to takhle skončit muselo. Vždyť hned začátkem minulého roku byl Scalebound odložen na tento rok, a to měl původně vyjít už v roce 2016.
Ovšem něco mi říká že EA je úplně stejné jako MS. Protože i studio DICE je taky znásilňované ale firmou EA. Jo tomu mi rozumní lajci říkáme marketing podle diktátu nebo byznys jako prase na nic.
Kromě Forzy jediná exluzivka na XONE, která mě zajímala. Škoda jí.
MS je starý klátič. Bungie se podařilo utéct a Remedy je znásilňováno do dnes.
At to prodaj sony
Celkem bych bral vyjádření od MS kde byla chyba. Každý to může vidět jinak. Ale co šup s tím na Psko, jedna z her kterou jsem Xboxu záviděl… Škoda, a velká bych řekl.