Katsura Hashino je asi nejdůležitější postavou Persony 5. Nejde ale o žádného z hrdinů, nýbrž o režiséra této hry. Na PlayStation blogu se teď objevila jeho zpráva, ve které děkuje fanouškům v Severní Americe a v Evropě za vřelé přijetí titulu na západě. Zprávu navíc doprovází ilustrace hlavního protagonisty, Anny a Morgany z Persony 5, vytvořena designérem postav Shigenorihim Soejim.
Hashina ve své zprávě fanouškům píše, že se mu jako vývojáři velice dobře poslouchá, kolik lidí hraje Personu 5 v zahraničí [myslí tím celý západní trh – pozn. redakce]: „Abych byl upřímný, je těžké změřit její popularitu na západě, když je náš tým v Japonsku; nemůžeme sledovat všechny komentáře a diskuse. Bylo by skvělé spolupracovat s fanoušky v zahraničí, ale bohužel jsem zavřený v místnosti vývojářů a momentálně srkám instantní ramen (smích). Persona 5 je hodně „japonský“ příběh s určitými politickými aspekty, takže jsem si nedokázal představit, jak na něj budou reagovat západní hráči. Věděl jsem ale, že je u hráčů v zámoří Persona 5 jedním z velmi očekávaných titulů. Dokonce už když jsme hru vyvíjeli tak jsem byl zvědavý, jak bude tento příběh přijat.“
„Když se dotknu toho nejpodstatnějšího, tak si myslím, že tradiční japonské povídky o superhrdinovi mají tendenci sklouzávat k boji proti útočníkům pocházejícím odjinud, mimo společnost. Zatímco západní se soustředí na boj s darebáky a odpadlíky, kteří z této společnosti pochází. Vznikl tak pocit, že je společnost přímo zodpovědná za vytvoření tohoto zla a takovéto kulisy vybičují lépe divokou představivost diváků, protože je to „jako by se to mohlo stát i vám“. Například Joker z Batmana, nedělá některá rozhodnutí podobná těm vašim?“
Persona 5 nabízí také superhrdinský příběh, ve kterém bojujete s darebáky, pocházející z normální společnosti. Hashino tedy předpokládal, že může být hra přijata jinak než předchozí díly. Na druhou stranu počítal i s odmítnutím a kritikou takového přístupu a tak se v něm mísilo očekávání a zároveň strach z něj. Po vydání hry na západě se chce ještě časem podívat na zpětnou vazbu lidí, protože doufá, že právě příběh Persony 5 v lidech zanechá trvalý dojem. Sám ještě neví, čemu přesně se bude ve svém chystaném RPG věnovat nejvíce, ale ve skutečnosti chce v tomto dalším projektu co nejvíce posílit právě sociální aspekty.
A ještě dodává: „V loňském roce jsme oslavili 20. výročí série Persony, já jsem předal vývoj série svým nástupcům a oznámil zahájení svého nového RPG projektu, který se odehrává ve fantasy světě. Ať už to bude moderní hra, jako je například série Persona a Shin Megami Tensei, nebo hra, která se odehrává v novém fantasy světě, snažím se vytvářet hry, které vám při hraní za jejich postavy nabídnou neocenitelný zážitek, odrážející vás samotné. Jako postavy, se kterými se v hloubi mohou hráči ztotožnit.“
„Toho je ale možné dosáhnout pouze díky pozitivnímu přijetí, které se nám dostává od fanoušků (nejen v Japonsku, ale po celém světě) série Persona a obecně od RPG od Atlusu. Cením si vaši veškeré podpory tohoto nejnovějšího dílu série Persona a doufám, že se už všichni těší na nové RPG od Atlusu.“
Persona 5 je nyní v prodeji pro konzole PlayStation 4 a PlayStation 3 a naši recenzi si můžete přečíst zde.
Odpověď na komentář uživatele Draczeq
Když to řeknu ve zkratce, tak z pohledu zápaďana by bylo všechno trochu víc ujetější. Odvázanější a lechtivější.
Odpověď na komentář uživatele Ivan Jeziorek
Takze se ciste jedna o tvuj subjektivni nazor, v poradku. Netusim, ktere herni principy mas na mysli: to ze je hra life-sim (japonska zalezitost) , dialogy a vypraveni probihaji visual novel stylem (japonska zalezitost) , cutsceny jsou anime (japosnak zalezitost) , tahove souboje bez pohybu (trademark jrpg) , pribeh o japonskych teenagerech v japonskem meste chodici do japonske skoly, delajici ciste japonske zalezitosti – karaoke, skola v sobotu, kulturni festival, prezidentna studentske rady, arkady, zamereni na studium a vedomosti, problemy s anglictinou, host cluby, ojou-sama, half-blood, nabozenske sekty, yakuza (vsechno do jednoho japonska zalezitost) , to ze se ve hre nepouzivaji skutecne zbrane a i modely mohou zpusobit problemy s policii (dalsi japonska zalezitost, vzhledem k velmi prisnym zakonum o drzeni zbrane) , maid cafe, 7/11, zamereni na budovani vztahu (dalsi typicky japonska zalezitost) , a takhle bych mohl pokracovat donekonecna … jedine co muzu uznat je celkovy pribeh a ton sveta, kdy populacni stado ovci je snadno manipulovatelne medii (to je asi vsude)
Odpověď na komentář uživatele Draczeq
Režisér uvedl, že jde o "čistě japonský příběh", ale svým podáním je podle mne už trochu přizpůsobený západním herním principům. Mám prostě pocit, že vydavatel chtěl od samého začátku mířit na západ (přeci jen je tady ta komunita dostatečně velká) , kdyby vyšla Persona 5 pouze v Japonsku, vypadala by podle mne ještě trochu jinak.
Odpověď na komentář uživatele Ivan Jeziorek
S timto si dovolim silne nesouhlasit. A docela by me zajima, co te vede k tomuto zaveru. I sam reziser se podivuje, ze hra delana ciste pro japonske publikum je tak dobre prijimana na zapade.
Odpověď na komentář uživatele
Tak protože Persona je už trochu přizpůsobena západu. Jako třeba když Miyazaki začal tvořit pod Disneym.
Tak to se dalo očekávat. Když se podíváte na prodeje her z této série, tak paradoxně má Persona lepší prodeje v USA než v Japonsku.
Odpověď na komentář uživatele @Ako Suminoe
2A je lepší … ale nicméně P5 je parádní a vůbec nelituji koupě krásné limitky. Spousty hodin a ještě spousty budou, už se pomalu těším na příští díl .
Tak i zapad ma fanousky zanru a je jich cim dal vic. Na tohle se chystam hned co dojedu Nier 2B ass powa nadvladu❤️