Aktualizace: Casey Hudson, generální manažer BioWare, se na Twitteru krátce vyjádřil ke směřování nového Dragon Age, o němž se začalo diskutovat poté, co server Kotaku přišel se zprávami o využití modelu hry jako služby.
Hudson potvrdil zaměření na příběh a postavy a zároveň specifikoval, že tzv. „live“ model her jako služeb v tomto případě znamená, že je další díl Dragon Age navržen tak, aby mohli tvůrci pokračovat ve vyprávění příběhů i po skončení hlavního příběhu hry. Zdá se tedy, že nás automaticky nečeká nějaký online svět zaplavený mikrotransakcemi, spíše se počítá s častějším vydáváním dodatečného obsahu, který nabídne nové herní příběhy.
Původní zpráva (11:53): Primárně multiplayerová akční hra Anthem je nejen odpovědí EA na úspěch Destiny, ale také aktuální vlajkovou lodí studia BioWare. Podle anonymních zdrojů serveru Kotaku, mezi nimiž mají být i zaměstnanci BioWare, se ale hry letos nedočkáme. Vydání Anthem v roce 2018 oznámené na loňské E3 prý bylo už tehdy nereálné, přičemž se má nyní počítat se začátkem roku 2019. Nejzazším termínem je podle všeho březen 2019.
Jak se zdá, na úspěchu či neúspěchu Anthem bude záležet budoucnost BioWare. Z loňského Mass Effectu: Andromeda se po kritické i finanční stránce vyklubal neúspěch, který měl mimo jiné za následek uzavření pobočky BioWare v Montrealu a přesun tamních zaměstnanců do studia Motive. Proto panuje přesvědčení, že jestli Anthem nedopadne podle představ EA, BioWare bude v budoucnu vypadat velmi odlišně.
Anthem je tudíž pro BioWare v Edmontonu i Austinu prioritou a většina zdrojů je investována právě do něj. To mimo jiné znamená, že o vývoj dalšího dílu Dragon Age a podporu MMORPG Star Wars: The Old Republic se starají jen malé týmy. Situace zachází tak daleko, že se má uvažovat o konci vývoje The Old Republic, přičemž Mark Darrah, který je považován za jednoho z otců série Dragon Age, nyní pracuje i na Anthem.
Podle zdrojů Kotaku došlo minulý rok v BioWare k mnoha změnám, mezi něž patří restart vývoje čtvrtého Dragon Age s pracovním označením Joplin. Cílem měla být implementace modelu hry jako služby (v originále games as a service). Ten obvykle přináší značné zaměření na online prvky, časté vydávání dodatečného obsahu nebo implementaci systému mikrotransakcí, případně organizování různých akcí, které mají za cíl pravidelně lákat hráče zpět ke hře, aby v ní mohli trávit více času a častěji a pravidelněji do ní investovat.
Jestli tedy doufáte, že bude další Dragon Age tradiční singleplayerové RPG, raději se připravte na zklamání, i když anonymní zaměstnanci BioWare stále hovoří o nemalém zaměření na příběh a postavy. Je přitom zajímavé, že takřka stejně byl popisován nový směr vývoje akční adventury Star Wars, na níž pracovalo studio Visceral Games, než došlo k jeho uzavření a k rozhodnutí odklonit se od konceptu lineárního singleplayerového titulu.
Vše každopádně nasvědčuje tomu, že čtvrtý díl Dragon Age je hudbou vzdálenější budoucnosti, a tak se nyní všechny zúčastněné zraky upínají směrem k Anthem. Jeho vývoj měl být z počátku dost komplikovaný, nyní se ale hovoří o změnách k lepšímu, i když vývojáři, s nimiž redaktor Kotaku komunikoval, nikdy nejdou moc daleko pro kritiku enginu Frostbite. Ten byl původně stavěn pro potřeby stříleček z pohledu první osoby, studia spadající pod EA jsou však nucena ho využívat bez ohledu na žánr a zaměření právě vytvářené hry, což má za následek časté komplikace vzešlé ze skutečnosti, že některým věcem a potřebám Frostbite jednoduše nevyhovuje. S touto nepříjemností v BioWare bojovali už při vývoji Dragon Age: Inquisition a Mass Effectu: Andromeda.
Celkově má v BioWare panovat optimismus a důvěra v kvality Anthem, ale zároveň i určitá nervozita a nejistota spojená s přijetím hry, předsudky hráčů vůči čemukoliv spojenému s EA a nepříjemnými následky případného neúspěchu. Nezbývá tedy než doufat, že Anthem dopadne dobře, protože v takovém případě by byly spokojené všechny strany. A také doufejme, že ať už se s novým Dragon Age děje cokoliv, nestane se další obětí slepých snah vydělat za každou cenu, sledovat aktuální trendy a vyhovovat zkresleným představám o požadavcích hráčů.
Zdroj: Kotaku.com
Nevadí, tento rok výjde spousta jiných pecek.
Jinak informace o DA 4 je více než skvělá. Mám rád celou trilogii, ačkoli se vydala slabší cestou, než její konkurent Zaklínač. Jednička je skvost, dvojka je komorní dobrodružství jednoho hrdiny a trojka i přes své zápory je svá.
Od čtyřky bych rád viděl něco více, více živější svět, který je plný různých charakterů dělající své vlastní úkony, žijící život, který rád sleduji, když se procházím či projíždím kolem, nikoli MMO stylizaci stojících nepřátelů na každém druhém bodu.
To že by BioWare hru neustále aktualizoval o nový obsah samozřejmě zní skvěle a takhle nějak mohli pojmout i Andromedu a mohl se z toho vyklubat perfektní herní zážitek, kdyby samozřejmě chtěli. Samozřejmě záleží jak moc za to budou chtít platit, případě zda-li nabídnout nějaký content na například rok-dva dopředu za nějaký premium/season pass, pak by to i dávalo smysl. A vůbec, byl bych asi i rád. BioWare byly vždycky mistři v DLC a jejich přídavky pro moji milovanou ME Trilogii patří k těm nejlepším přídavkům co jsem kdy hrál.
Odpověď na komentář uživatele
Tak jinak… hrála sem Destiny 2, Division, STOR, Guild Wars 2. Ani jedna hra mě nedokázala bavit víc, jak pár hodin. Resp. některé mě nebavili už od začátku.
Nemám jediný důvod předpokládat, že Anthem ani jiná podobná hra by dopadla jinak.
Takže je logické, že chci, aby BW nestrkalo rypák do něčeho, co není pro mě, když doposud vyvíjeli hry, které jsou můj top.
O Anthem se začínám více a více zajímat a mohla by z toho být luxusní hra. Nedávno jsem hrál celý víkend Division, díky nějakému Trialu a styl hry mi přišel báječný, příběh to nějaký má, je tam cítit progres, velké území a v hraní ve dvou-třech hráčích jde o poměrně zábavnou záležitost, která vydrží na hodně, hodně dlouho – pokud je pravidelně aktualizována.
Nedávno jsem přemýšlel o koupi Destiny 2, které se mi na Gamescomu šíleně líbilo a opět věřím, že jak v jednom, tak ve více hráči může jíž o fantastickou zábavu na mnoho desítek hodin. Jenže s touto hrou se šíří i jistá pachuť, díky které jsem si investici naštěstí rozmyslel.
Pokud by Anthem mělo mít podporu například až 5letou, tzv. že by každý dva roky nevyšel další díl a mělo propracovaný příběh od BioWare, což dle lidí, kteří se na hře podílí tak vypadá, tak opravdu by mohlo jít o perfektní hru. Kór když přihlédneme na grafiku, která nám byla demonstrována.
Takže já se hodně těším na jakékoli informace o této nové značce. A mrzí mě, pokud se hra odkládá až na příští rok.
Zároveň by mě zajímalo kterou jinou hru bude chtít EA tenhle rok kromě Battlefieldu podporovat.
Odpověď na komentář uživatele @Ria Kon
Stejně jako každý, kdo "flamuje" Anthem vynášíš domeněnky, které nejsou ničim podložené. Nevíš, zda v Anthemu budou partáci, jakou formou s nimi budeš interagovat, volby ve hře jsou, jak indikuje web hry Anthemu. Jak říkám, tvůj argument že "share world" nemůže mít klasické BW rysy je zcestný.
Design takové hry je určitě odlišný ale (a opět se opakuji) nijak to nezabranuje k implementaci fundamentálních "Bioware" aspektů. Star Wars the old republic je MMO, má 8 odlišných příběhů s volbami, partáky, romancemi a přes 3000h příběhového obsahu. To snad hovoří za vše a pokud tě ani tento argument nedokáže uklidnit, tak už nevím, Stačilo by jen trochu zapátrat a ne jen slepě skákat na ten hořící bandwagon. Uvidíš, že to tak horké není.
Odpověď na komentář uživatele
Hra jako je Anthem díky svému "sdílenému světu" automaticky přichází o party membery, kteří byli vždy základem zážitku z BW her. Taktéž o hodně skriptů, cutscén a systém volby.
I když Anthem bude dobrá hra, většinu typických BW hráčů neuchvatí.
Odpověď na komentář uživatele @Ria Kon
Já mluvil o Anthem, což je taky předmětem tohoto článku. Anthem může být narvaný příběhem až k prasknutí. Concept "share world" nijak BW neomezuje, aby z toho udělali něco epického. SWTOR si nehrála? Asi ne. Bioware není Bungie. Nechápu tu logiku: můžu hrát MP, který je součástí SP hry a je tedy součástí onoho "live" prvku, ale nechci tu hru hrát, protože jsou tentoktát upřímní o tom, že tam bude zakomponovaný live service, který už měli jejich starší hry? Ale no tak, Pochybuji, že z DA4 by chtěli udělat MMO. Nakonec DA série má své stigma, tedy příběh a postavy, stejně jako KAŽDÁ Bioware hra, nehledě na to, jak moc nebo málo lootboxů, mikrotransakcí, DLCs nebo updatů ta hra má.
Odpověď na komentář uživatele
ARK není Dragon Age! V MP se dá čas od času zablbnout, ale nemá moc většího přínosu.
MP jsou jen zabijáky času a ne nemyslím to špatně. Někdy nemáte náladu moc přemýšlet, tak prostě sáhněte po MP, kde jedete bezmyšlenkovitě dokola to samé. Proto sem měla ráda na MP ME i DA a takovému "online prvku" se nebráním, pokud z toho netrpí SP – což často bývá ten háček.
Jenže "live service" se poslední dobou rovná MMO styl/Destiny apod. A o to rozhodně nestojím.
Já chci srdce rvoucí epické story, které budu prožívat znovu a znovu s různými postavami, rozhodnutími. Prožívat všechny ty emoce a dilema, které v nás staré BioWare vždy umělo vyvolat! Chci brečet, že někdo mé postavě blízký umřel a ne, že se mi někdo odlogoval, páč mu spadl net!
Víš, co do dnes pokládám za své nejoblíbenější období života, Pajmo? To léto, kdy sem týden strávila 16 hodin denně hraním DA Origins. A nikoho dalšího sem v té kobce 1. 2mx1, 5m nepotřebovala a ani nechtěla. Byla sem v tom sama… poslední Šedá strážkyně spolu s Alistairem. Those were awesome times…
Bohužel dnes se tahle myšlenka her moc nenosí
Odpověď na komentář uživatele @Ria Kon
Jsem na tom po Andromedě úplně stejně jako ty
Odpověď na komentář uživatele @Ria Kon
To, co Casey popsal má v dnešní době termín "Game as a service" s tím může být naloženo velmi nepěkně nebo neškodně, ale vzhedem k tomu, že Bioware koketovalo s touto praktikou v ME3/DAI multiplayer, tak by tě to nemělo tolik pčekvapovat. Apropo, proč najednou ta otočka k MP ražení? Možná mě jen šálily mé staré oči, ale nestrávil tu někdo mnoho a mnoho hodin v ARK? Mě nemůžeš obelstít, ženo!
Odpověď na komentář uživatele
Vzhledem k celé situaci kolem EA, nemám víru, že to tak opravdu dopadne. Až to všechno uvidím finální, tak mileráda poběžím do shopu pro kopii a budu nadávat, že sem nepředobjednala. Tentokrát mi to ale budou muset nejdřív dokázat. Už v to prostě nevěřím a nehodlám se držet falešných nadějí.
Pokud to náhodou dopadne na GOTY, budu první, kdo se k nim zase s láskou vrátí – na to můžou spolehnout.
Odpověď na komentář uživatele
Já už jsem jim přestal věřit před nějakou dobou.
a co takhle vydat celou hru hezky najednou a potom nekdy v budoucnu treba datadisk? jo ja zapomnel, to hrace dostatecne nepodoji… prohlaseni Caseyho jen hasi ohen na strese, proste ta hra bude spatna a to o ni nemusim nic vedet, staci ze v tom ma prsty EA a snazi se do toho naroubovat nejaktualnejsi trendy vyvoje, vzdyt jsme videli celou radu her, kde to nefunguje a v podstate zadnou, kde by z toho profitovali hraci
Odpověď na komentář uživatele hRDLA
[ odkaz ]
No tak trochu doufám že se jim to vymstí aby se vedení v ea konečně vzpamatovalo ale je smutné že když se to stane tak to boužel pravděpodobně odnese boiware. Což by se mohlo neblaze projevit třeba na SWTOR.