Před pěti lety studio Crystal Dynamics úspěšně restartovalo sérii Tomb Raider. Americké vývojářské studio navázalo na bohatou tradici archeoložky Lary Croft a představilo nám mladou a nezkušenou Laru, která ztroskotala u břehu neznámého ostrova, kde podstoupila řadu nástrah, děsivých momentů a nebezpečných situací. Zároveň jsme se dočkali většího počtu akčních pasáží, ale nezapomnělo se ani na populární logické hádanky. Společnost Square Enix bohužel přestřelila prodejní odhady a hra se nevyplatila. Druhý díl z plánované trilogie zachraňoval Microsoft. Výrobce Xboxu poskytl potřebné finance, ale za to požadoval, aby titul Rise of the Tomb Raider byl na nějaký čas exkluzivně pro Xbox One a Xbox 360. Po několika měsících se hra rozšířila na PC a později i na PlayStation 4. Rise of the Tomb Raider pokračovalo v nastoleném stylu restartu, ale tentokrát puzzle pasáže byly spíše dobrovolné.
V Rise of the Tomb Raider jsme se už ze zkušenější Larou Croft ocitli ve vzdáleně opuštěné a zmrzlé Sibiři, kde pátrala po bájném městě Kitezh. Její otec, který po městě také pátral a zaplatil za to svým životem, věřil, že právě na onom místě se nachází tajemství nesmrtelnosti.
Letos bude příběh slavné archeoložky pokračovat. Vývojáři na září letošního roku chystají hru Shadow of the Tomb Raider, jež se soustředí na závěr první kapitoly Lařina dobrodružného života. V kůži neohrožené hrdinky se podíváme do Mexika a k Mayským pyramidám.
Shadow of the Tomb Raider vyjde 14. září 2018 na PC, PlayStation 4 a Xbox One. Žádná časová exkluzivita se tentokrát nekoná. Na plnohodnotné představení si musíme počkat do 27. dubna. Zatím Square Enix zveřejnili teaser trailer, který byl k vidění včera při premiéře filmu Tomb Raider.
Otázkou zůstává, kdo na hře pracuje. Mluvilo se o tom, že místo Crystal Dynamics to má být tým z Eidos Montreal, jenž nám přinesl Deus Ex: Human Revolution, Thief nebo vytvořil multiplayer pro Tomb Raider. Toto studio má rovněž prsty v Rise of the Tomb Raider a díky němu jsme si zahrál Deus Ex: Mankind Divided.
V pondělí k večeru budou na fanoušky na oficiálních stránkách Tomb Raider čekat puzzle.
Pokud vás Shadow of the Tomb Raider zaujalo, tak hru předobjednáte na Xzone.cz.
Už se Lara konečně naučí pohyby z původní série ?
Odpověď na komentář uživatele
Monkeyskunk
súhlas I am alive byla podla mňa parádná hra, už si nespomínam uplne ale tam tušim ked si sa zadýchal tak si spadel a tak…
A co sa týka, že je teho mainstreamu moc to bude asi tým že dneska majú štúdia už uplne iné finančné prostrídky jak kedysi a to platí nelen v hrách ale všade filmy, "fotbal" a všecko… Jak ríkam sem fanúšek jak starej tak novej Lary….
Odpověď na komentář uživatele
Tomas Versa
Třeba lezení podle mě bylo zatím nejlépe udělané v I am alive. Dle mého hodně podhodnocená hra, ikdyž je fakt, že to nedopadlo úplně podle plánů a slibů, které nám předkládali. Na druhou stranu měli soudnost a v den vydání jsem za to dal asi 400. V Laře lezení špatné nebylo, nicméně pro mě nebylo ani nic extra. Prostě taková dnešní klasika. Vlastně všechno mi tam přislo jako takový současný průměr, nic moc do hloubky. V jedničce mě tahal hlavně ten příběh a celkově atmosféra. Vzhledem k nevinnosti Lary tam i toho střílení nebylo tolik.
Jinak k tomu mainstreamu…neříkám, že je úplně špatný, také tu má své místo. Taky se semtam podívám rád na něco bezmyšlenkovitě, prostě jen tak na efekt. Problém vidím hlavně v tom, že poslední dobou je toho nějak moc. I věci které takové nebyly nebo ke kterým se to prostě nehodí, přesto do mainstreamu zklouzávají. To mi vadí nejvíc, ztrácí se ta různorodost. Třeba takový Way Out tento trend doufám úspěšně alespoň trošku naruší. A já bych prostě takových specifičtějších projektů rád viděl více
Proto mi vadí, že sem zklouzl i TR, rád bych prostě zase s tužkou a papírem proraidoval pár tombů, využívajíc současné technologie a grafiku. Ikdyž chápu, že tohle by pro masy prostě nebylo.
Odpověď na komentář uživatele
Monkeyskunk
No ono je to promíchané chvílu strílaš chvílu lezeš, chvílu nejaký hlavolam aj ked po novem, né až tak tažký na logiku jak skúr na pohyb, ale dobre máš svúj názor ja mám zas svúj, vtipné na tem je že už mám pul roka zásek zrovna na prestrelke…
No tak u tehoto sa asi nezhodneme zas lebo ja sem vyložene na mainstream jak v hrách tak ve filmoch, aj ked co sa týka filmu tam to nemusí byt zrovna film s miliardovým rozpočtem ke dje dobre natočený a zaujímavý, ale v hrách mám proste rád ten luxus…
Odpověď na komentář uživatele
Tomas Versa
Nejsem zaujatý, pouze je to můj názor, ikdyž je cool jej srážet. Teď si na to kápl – o logických hlavolamech byly především první díly a taktéž více mysticismu. Přece si chodíval raidovat tomby a né vystřílet půlu tajné organizace – od toho tu byly jiný hry. Ono i ve starých TR se střílelo a to i proti lidem, to nikde nepopírám. Jen to bylo v pozadí a hrobky, jeskyně a chrámy v popředí. Teď to prohodili, což mi prostě k Laře nesedí. A názor většiny mě nezajímá, řídím se dle sebe.
Vadí mi především směr kam se herní scéna ubírá. Potažmo celá společnost
Tím neříkám, že jsou všichni stejní – všude se najdou vyjímky. Teď mluvím o tom mainstreamu, většině, stádu….
Odpověď na komentář uživatele
Monkeyskunk
Si zaujatý lebo TR je od restartu fakt parádný, ja sem si vychutnával to lezení a skákaní a to že sa tam stríla nemožem brat jak chybu, to nemožeš myslet vážne z teho co si písal my vychádza že jediné co ti tam chýba sú logické hlavolami, ale nemožem ti nútit múj názor a jak sa zdá aj názor väčšiny, len ma to zaráža lebo tak dobrá hra sa často nevidí… A ešte jedna otázka na teba vadí ti iba TR alebo celkova dnešná herná scéna nech mám jasno…
Odpověď na komentář uživatele
Tomas Versa
Právěže hrál, ale jak jsem psal, musel jsem se do toho nutit. Střílení tam bylo hlavní náplní dle mého, všechno ostatní šlo do pozadí. I ten stealth už šel oproti jedničce do kytek. Holt to každý vidíme jináč
Proč? Vždyť jsem ti to psal o post níže. Vidíš tam snad něco o šikaně? Něco o tom, že nemůžu do lesa? Instagram, Twitter, Myspace – nic takového jsem nikdy neměl, tak se nemusím odprosťovat. Proč musí dneska každý překrucovat výroky jiných…. Píšu tam o konzumu, že se všechno dělá pro širokou veřejnost tak, aby se vydělalo co nejvíc zlaťáků. Já razím pravidlo – když něco děláš, dělej to pořádně. Když sis koupil dřív ledničku, vydržela třeba 15-20 let… Dnes? Sotva 10 a jedeš pro novou. Trošku paradox, když máme lepší a lepší technologie, nezdá se ti? Stejně tak u her, ale to jsem psal v tom postu níž, kterej si asi jen přeletěl nebo nepochopil jeho význam…. Jaký pak má smysl nějaká diskuze, když jeden o voze a druhej o koze…
Ovšem, jistě je chyba na mojí straně, když v globále začíná převažovat kvantita před kvalitou 
Odpověď na komentář uživatele
Monkeyskunk
Neni to žádná strílačka prestrelky tam iba doplňujú už tak parádnú hratlenosť, hrals to vúbec?
A proč dnešnú dobu považuješ za špatnú si snád nejak šikanovaný či co, ja sa mám dobre stále možem ít do prírody a nevím co zažit klid, odprostit sa od facebooku, instagramu a nevím čeho a vychutnat si romantiku která tu stále je jak kedysi, ale potom ked chcem možem zas využívat všecky vymoženosti techniky možno bude chyba aj na tvojej strane…
JJ a za tým že TR je rovnaký jak vždicky len po novem si stojím…
Odpověď na komentář uživatele
Tomas Versa
Nevidí v jaké době žijeme? Věřím, že tobě se může líbit. Já oceňuji spíše originalitu, individualitu a zároveň schopnost udržovat jakéž takéž tradice. TR z 2013 mě vážně dost bavil, byť bych na něm taky našel nějaké mouchy. Rise je ovšem tuctová střílečka, kterých je mraky. Prostě snaha zavděčit se všem vládne – hlavně ať je to vhodné pro všechny, ať to každý zvládne dohrát s prstem v nose, nasype nám dukátky a nejlépe za rok za dva to samé v bledě modrém repete. Přesuneme to tedy do vyjetých kolejí, protože zrovna "tohle" dnes letí. Tohle se netýká zdaleka jen her, vždyť do spousty výrobků se dnes legálně přidávají tzv. kurvítka, které daný produkt odporoučí do křemíkového nebe. Většinou chvilku po záruce. Tohle vede maximálně tak k těžké degeneraci společnosti jako celku. Taková je dnes doba. Klidně si za ni buď rád, no já jsem rád, že za ni rád nejsem. Vždyť i u her je už tak nějak pravidlem, že se vydá nedodělaný paskvil, který se dolaďuje dlouhou dobu po vydání. Ze začátku to bylo vyjímečné, teď víceméně pravidlem. Kam to asi povede dál…. A říct, že TR je takový, jako vždy byl, jen zdokonalený, je velká blbost. O to hůř to vypadá, když to píšeš v reakci na komentář, kde jsou ty rozdíly celkem detailně popsané…. .
Odpověď na komentář uživatele
OneShot
Presne TR ide svoju vlastnú cestu je taký jak vždicky byl len zdokonalený!
Odpověď na komentář uživatele
Paladin
Taky jsem si to myslel, než jsem si obě série zahrál. Tomb Raider je temný, vážný, Uncharted je čistě zábava, vážně se rozhodně nebere. Uncharted je vyloženě akční hra, výbuchy, přestřelky, Tomb Raider vyžaduje spíš kradmý postup, luk a šíp. V Tomb Raideru jsou spíš prostorové puzzly, v Uncharted spíš logické. Tomb Raider je dost o průzkumu, Uncharted jednoduše o postupu vpřed. Celková atmosféra Uncharted je veselá, rozjařená, atmosféra Tomb Raideru je mnohem více stísněná. Rozdílů je mnohem víc, ale delší výpis by už asi nudil. A jestli to, že mám rád dnešní hry, ze mě dělá retardovanou opici, pak se k tomu hrdě hlásím.
@ odpověď na komentář od vertigo:

Citáty z Cimrmanových her, povídek od Šimka a Grossmanna, aj. staré komiky tu parafrázuju dost často, jsem rád, že si jednou někdo všiml.
Odpověď na komentář uživatele
Michal Burian
Výborná zpráva!
Děkuji.
Odpověď na komentář uživatele
Ayreas
Ohledně těch spoilerů v komentářích mám pro tebe dobrou zprávu. Na novém Zingu nám takový komentář můžete nahlásit a my ho můžeme upravit a dát jeho problémovou část do spoileru
Odpověď na komentář uživatele
Vole
ale pobavilo 