Skutečnost, že bude PC verze Metra Exodus po celý rok k dispozici jen přes Epic Store, což jsme se dozvěděli zhruba tři týdny před vydáním hry, poměrně zamávala trhem s PC hrami. Nově se k celé kauze vyjadřuje i Dmitry Glukhovsky, autor knižní předlohy, který do určité míry spolupracoval se studiem 4A Games na vývoji Exodu a předešlých dílů.
Glukhovsky nejprve na svém instagramovém účtu zveřejnil fotografii steelbooku s motivem vlaku Aurora, kterou doprovází komentář „Steam (v překladu pára, pozn. redakce) zjevně nebyl dost pro náš parní vlak.“ Když pak jeden z uživatelů zareagoval tvrzením o zabíjení vlastní značky, známý spisovatel odpověděl, že nikoliv, naopak přihlíží a sleduje, jak je značka zabíjena.
Nedlouho poté byl komentář Glukhovského odstraněn, na internetu se ale nic neutají, a tak se na Redditu objevil screenshot, který následně začala přebírat zahraniční média. Tím vzniklo přesvědčení, že i sám Dmitry Glukhovsky nepřijal náhlou exkluzivitu pro Epic Store s nadšením a že sdílí přesvědčení, že nežádoucí krok ze strany společnosti Deep Silver bude mít na sérii negativní dopad.
Autor knižního Metra však pod svým příspěvkem reagoval i na další komentáře, přičemž se zdá, že jeho odpor není tak jednoznačný. V první řadě nenachází příliš sympatií ani pro Steam, kde měla být PC verze Metra Exodus původně k dostání. „Proč? Myslím, že Epic udělá vše pro to, aby pomohl, a neměl jsem dojem, že se Steam nějak zajímá.“ Tak zní reakce na tvrzení, že ze strany vydavatele je exkluzivita pro Epic Store opravdu špatným rozhodnutím.
Glukhovsky nicméně opakovaně zdůrazňuje, že za rozhodnutí Deep Silveru, potažmo Koch Media, nenese zodpovědnost, protože se stará o své věci, tedy o vymýšlení světů. Obchodní stránka není v jeho rukou, dokonce jemu osobně exkluzivita Epicu nevynese žádné peníze navíc. V reakci na další komentář pak vyjádřil přesvědčení, že někteří mohou v přechodu ze Steamu na Epic Games Launcher najít výmluvu pro to, aby si mohli hru stáhnout zdarma.
Komentáře Dmitriho Glukhovského tak vytváří obraz konfliktního stanoviska, pokud jde o náhlý přesun PC verze Metra Exodus ze Steamu na Epic Store. Je zjevné, že autor nemá z celé situace radost, přičemž si je očividně vědom toho, jak může negativní publicita související s exkluzivitou poškodit značku Metro a přijetí Metra Exodus.
Na druhou stranu se zdá, že Glukhovsky se samotným Epic Storem nemá větší problém (dokonce se jednoho uživatele ptá, jaký je problém koupit hru u Epicu) a že o Steamu a jeho dosavadnímu přístupu k předprodeji Metra Exodus nemá příliš valné mínění. Napříč průmyslem se koneckonců šíří přesvědčení, že by Steam nepřicházel o hry, kdyby Valve jednalo s vývojáři a vydavateli lépe, zejména po finanční stránce, protože velkou pákou Epicu v jednání o exkluzivitách je podstatně menší podíl z prodeje. Nelze se proto příliš divit, že Dmitry Glukhovsky vidí situaci podobně.
Bude zajímavé sledovat, jak se bude kauza vyvíjet dál. Nejaktuálnější vývoj v tuto chvíli představuje značný nárůst negativních uživatelských recenzí na Steam stránce Metra Redux, jejichž prostřednictvím se nespokojení uživatelé Steamu mstí Deep Silveru. Případů, kdy by protest ve formě nárůstu negativních Steam recenzí něco výrazně změnil, však moc není. I ze strany Deep Silveru přitom došlo k menšímu nasypání soli do rány, když společnost na Steamu zveřejnila příspěvek se včerejším videem o příručních zbraní. Později bylo však video z komunitního centra hry na Steamu odstraněno.
Ako môže kritizovať Steam PRÁVE v prípade Metro Exodus?? Čo tam chodím tak mali od Steamu propagáciu na hlavnej stránke dlhé týždne ak nie mesiace! A to je sakra niečo! Totiž samotné predchádzajúce Metro hry nejakými predajnými trhákmi rozhodne neboli a ani nie sú širokej verejnosti tak známe.
Aj Dmitry Glukhovsky vie, že to čo sa stalo je Fail roka 2019.
Gluchovský nemůže moc kritizovat, je to jeho značka (a třeba i dítě), ať už se prodává na Steamu, nebo v té nejhorší řiti. Divím se, že vůbec řekl tolik, kolik řekl, jeho skutečný názor však bude dost možná obsahovat přehršel podstatných jmen- vulgarismů, doplněných kreativními adjektivy.
Glukhovský je v tomhle nevinně,samotnému se to nelíbí a má pravdu v tom,že kdyby se Steam více staral,nepřicházel by o hry.Negativní recenze u pár let staré hry také nic nezmůžou..tady to prostě chce radikální čin ve formě stornování objednávek…ten už by mohl s prodeji zamávat.
A jak presne se ma Steam starat. 30% je standartni cenik, ktery pouziva napriklad Apple a dalsi jine spolecnosti. Tady nejde o „starani“, ale o to, ze Epic Games se snazi sebrat korunu Steamu. To ze se par blbcu necha premluvit penezma, aby vydali sve hry jen na Epic Games Store je uplne jedno.
standardy jsou od toho, aby se prekonavali. A co byl standard pred 15 lety uz by v dnesni dobe byt nemelo.
Tak si to hold zahraju až v roce 2020. Na Epicu to kupovat prostě nebudu a poslední možnost k zakoupení digitálního klíče na Steam je i s poplatky skoro za dva tisíce a to za standardní verzi hry. Na konec za rok už budu mít šanci si to koupit za hubičku takže ať si to nechají a užijí si tu roční exkluzivitu.
Stejně nechápu, proč najednou všichni křičej, že Steam je monopol, protože si bere 30%. By mě zajímalo, jak dobře se ten ten samotnej Epic store uživí z těch 12%, jestli vůbec se to samo uživí, jestli to náhodou nejsou nuceni dotovat z výdělku z Fortnite, to bych pak měl velké obavy o dlouhodobou budoucnost toho obchodu. Kdyby si kamenný obchody braly jen 12%, tak padnou na držku hned.
EPIC byl skoro před krachem, zrušili unreal tournament, zrišili ten Paragon od Blezinskyho a kdyby nepřišel fortnite, tak by kromě Unreal Enginu neměli jednu jedinou herní značku výdělečnou. I ty Gearsy dělají poláci z People Can Fly.
Je to těžce dotované Fortnitem a ta popularita Fortnite skončí úplně stejně jako popularita Minecraftu. Takže jsem taky zvědav co se bude dít potom.
No právě, teď jsou z nich vožralí miliardáři, tak dělají takovou charitu, ale z podnikatelského hlediska když něco nemá slušnej zisk, tak to nemá cenu vůbec dělat.
Ne. Dle nich na tom jeste docela slusne trhnou. Procenta ze steamu byli aktualni pred 15 lety.
Epic pred krachem nikdy nebyl. Paragon zrusili, protoze jim prodej outfitu pro Fortnite vydelal vic nez celej Paragon. Sami to verejne prohlasili.
A Unreal Tournament Epic nikdy nedelal. Stridalo se na tom jen par lidi, hru mela delat komunita (ktera mela i kod) a Epic s tim mel jen pomahat. Ale komunita od toho utekla, moc lidi na tom uz nakonec nedelalo.
„kromě Unreal Enginu neměli jednu jedinou herní značku výdělečnou.“
Ohledne znacek:
Infinity Blade was noted for its sales at launch, selling more than 270,000 copies and making over US$1.6 million in its first four days—the „fastest-grossing app“ ever released for iOS at the time.
A co se tyce Fortnite. Tu delali po Gerars of Wars 3. Takze od roku 2011 soubezne s Paragonem nebo Robo Recall. A co se tyce:
„I ty Gearsy dělají poláci z People Can Fly.“
Nikoli. Ty to delaji. Ale nejen oni. Na novych featurach a enginu dela furt originalni.
Ze by byli pred krachem a melou tam palcema na zidli je dost fantasy
Cliff Bleszinski nemá s Paragonem nic společného.
Paragon padnul dle mého i kvůli více hardcore hratelnosti, horší optimalizaci a také tu hru pořád upravovali tak razantním způsobem až to nebylo hezké. Jinak jako hra rozhodně lepší než zaostalý smite.
A co udělalo Valve za posledních pár let? P2W Artifact na kterém beztak pracovali jiní, recyklace CS, akorát „nový“ engine, Dota2, opět kořeny doty jsou jinde, valve to pouze převzalo a zafinancovalo.
Tak hlavně tam tuším 40% vlastní čínský Tencent, což je megafirma s téměř neomezenými zdroji. Teoreticky si mohou dovolit takhle „přeplatit“ jakoukoliv značku se jim zamane.
Jenze Epic to ma propocitane na zaklade zkusenosti s Fortnite. Z tech poctu jim vyslo neco pres deset procent a stale s velkym profitem. Je to proto, ze ceny sluzeb sli dolu a doba dopredu. Steam to ma nastavene uz patnact let beze zmeny a ostatni (napr. Apple) argumentuji tim, ze 30 procent je standard.
venturebeat.com/2018/12/04/fortnite-dev-launches-epic-games-store-that-takes-just-12-of-revenue/
Jinak bych doporucil vic cist. Nekde se k toimu vice vyjadrovali.
Je to škoda ta časová exkluzivita je přehnaná. Proč nenechali možnost výběru kde si hru člověk koupí.