Příznivce série Dragon Age, kteří ještě nezanevřeli nad současnou sestavou studia BioWare, určitě potěšilo oznámení nového dílu série na loňské akci The Game Awards. Jak jsme ale dříve nejednou slyšeli, projekt, který byl po letech čekání oficiálně oznámen, není prvním pokusem BioWare a EA o navázání na předešlé díly série. To nyní potvrzuje článek serveru Kotaku, díky němuž jsme se dozvěděli, s čím původně tvůrci počítali, než došlo k restartu vývoje a předělání herního konceptu (přihlaste se, komu tahle formulace až příliš připomíná případ nakonec zcela zrušené Star Wars hry od Visceralu a EA Vancouver).
Když v BioWare dokončili Dragon Age: Inquisition z roku 2014 a jeho přídavky, byl sestaven malý tým pod vedením kreativního ředitele Mika Laidlawa a výkonného producenta Marka Darraha. Oba pánové si dali za cíl navrhnout další díl, jemuž bylo přiděleno pracovní označení Joplin, a to při snaze neopakovat chyby a problémy, které provázely vývoj Inquisition.
Tvorba třetí hry ze série byla peklo. Problémy s managementem, nesnadná práce s enginem Frostbite, vývoj pro pět různých platforem (PC, PS4, PS3, Xbox One, Xbox 360), nejistota po vlažném přijetí Dragon Age 2, tzv. crunch v měsících před vydáním… to všechno se podepsalo na značném vyčerpání tvůrců a nepříliš vyhovujících podmínkách ve studiu. Joplin však měl věci změnit k lepšímu. Autoři tak dali dohromady koncept skromnějšího titulu, než jakým byl Dragon Age: Inquisition. Titulu, který by bylo možné vytvořit v rozumném čase, bez nutnosti otročiny v posledních měsících vývoje a za pomoci již vytvořených a zavedených nástrojů a metod tvorby.
Ve čtvrtém Dragon Age se měli hráči ujmout velitele špionů na území Tevinteru, kteří by se vydávali na různé mise či loupeže. Jádrem hry byly následky každé vaší akce a každého rozhodnutí, stejně jako možnost přistupovat k misím a jejich průběhu různými způsoby. Když jste se kupříkladu setkali s překážkou v podobě stráží, nebyl problém je přesvědčit nebo zastrašit, a to bez nutnosti tvůrců vytvářet pro každý způsob řešení cut-scény či jiné jasně definované narativní principy. Přirozený průběh a řádné reakce na činy vašich postav tak měly obstarat samotné herní mechaniky.
Vývoj však ani zdaleka nešel podle plánu, za což mohly zejména problémy při vývoji ostatních projektů BioWare. Ke konci roku 2016 byla nemalá část tvůrců nového Dragon Age přesunuta, aby se mohla věnovat pomoci s velmi obtížným vývojem Mass Effectu: Andromeda. Definitivní umíráček ale zazvonil v souvislosti s Anthem. V říjnu roku 2017, nedlouho poté, co byl jako generální manažer BioWare jmenován Casey Hudson, došlo ke společnému rozhodnutí EA a BioWare zcela zrušit Joplin, aby se většina vývojářů mohla věnovat Anthem. Mezi nimi byl i Mark Darrah, zatímco Mike Laidlaw časem studio opustil.
Po zrušení Joplinu zůstal maličký tým, který dostal za úkol navrhnout zcela novou podobu čtvrtého Dragon Age. Takovou podobu, která by mohla zužitkovat něco málo z toho, co tým kolem Dragon Age původně plánoval, ale která by v první řadě využila kód a nástroje z vývoje Anthem. Jedním z důvodů, proč se původní vizi Dragon Age 4 v ekosystému EA příliš nedařilo, je podle všeho věčná snaha vydavatele prosadit všude, kde je to jen trochu možné, koncept hry jako služby. Zpravidla se jedná o koncept primárně online počinu, který může být velmi často aktualizován o nový obsah, aby měli hráči důvod se častěji vracet a častěji utrácet za novinky. Nyní se tak tvůrci snaží úspěšně zkombinovat princip hry jako služby s řádným vyprávěním příběhu.
Anonymní zdroje Kotaku dokonce uvádí, že se o aktuální podobě čtvrtého dílu Dragon Age s pracovním označením Morrison v BioWare hovoří jako o Anthem s draky, což by však bylo v rozporu s relativně nedávným tvrzením, že návrat do světa Thedas nebude nutně napodobovat odpověď EA a BioWare na Destiny. Zatím však není jasné, jestli nás čeká singleplayerová či online hra. Tvůrce podle všeho čekají ještě zhruba dva roky vývoje, během nichž se může základní koncept mnohokrát změnit. Dá se koneckonců počítat minimálně s tím, že nepříliš pozitivní přijetí Anthem může mít na vývoj dopad.
Některé nápady spojené s Morrisonem navíc nemusí být úplně k zahození, Kotaku uvádí třeba přítomnost společníků ve vaší partě, jejichž ovládání by se mohli kdykoliv zhostit ostatní hráči po vzoru Baldur‘s Gate. Dočíst se můžeme i o questech, jejichž vyústění by ovlivňovaly nejen vaše volby, ale i rozhodnutí hráčů po celém světě. Na odpověď na otázku, zda se těchto prvků opravdu dočkáme a jak bude nakonec nový díl Dragon Age vypadat, si ale ještě počkáme.
Tak to ať jdou do prd… Bioware u mě už fakt skončilo.
Dragon Age: Origins je podle mě od Bioware TOP, bohužel další díly si neudržely dark fantasy atmosféru, přestože trojka byla od dvojky jistým zlepšením.
Vtipný jak furt všichni mají Bioware jak nějakou modlu a přitom vrchol jejich tvorby je ME 1 a 2 který vyšlo před x lety a ti největší hlavouni už tam dávno nepracují. Všichni na ně mají přehnaná očekávání a pak jsou zklamaní. Už od ME 3 to jde s nimi z kopce a musel jsem se nutit to dohrát abych věděl jak to všechno dopadne. Od ty doby to jsou průměrný hry jak od většina vývojářů. Jestli se EA neprobere a nepřipustí si že jejich engine je použitelnej jen u BF tak to můžou rovnou zabalit.
Vrcholem tvorby BioWare je pro mě spíše Dragon Age Prameny z roku 2009, než ne zcela dopečené akční RPG Mass Effect (2007) či akční střílečka Mass Effect 2 (2010). A to tvrdím jako velký fanda Mass Effect, který spolupracoval na překladu celé trilogie a vedl překlad nepřeložeých DLC pro dvojku a pak celý překlad trojky. Plus jsem admin masseffect.cz a RPGcitadela, tedy dvou stránek věnovaných Mass Effect.
Aneb jak ea zničilo dle meho jedno z nejlepších studii Uvidime jak DA:4 dopadne. R.I.P. BioWare.
Původní nápad/koncept zní dobře, zato Anthem Age není nic pro mě. Škoda, DAI mě bavil i když to bylo Singl MMO ale svět měl svoje kouzlo a do Teventerského impéria jsem se těšil. Jenže když vidím Anthem, tak ne, děkuji, o tohle opravdu nemám zájem. BioWare prostě už s největší pravděpodobností skončilo a nic ho nevzkřísí.
Také se mi koncept Joplin velmi líbil. A moc mě mrzí, že byl zrušen. Nicméně vývoj Dragon Age byl vždy poměrně dynamický, tudíž z Morrisonu nemusí nakonec nutně být Dragon Anthem.