Dovolte abych se představil. Moje jméno zní Aleš Blumenstein a jsem velký fanda nových a moderních technologií.
Tento článek se budu věnovat firmě zeleného tábora, kterou všichni velice dobře známe: Nvidia. Respektive bych to chtěl pojmout jako ohlédnutí za poslední generaci karet, která je často proklínaná kvůli ceně, ovšem za to nám přinesla zatím malou revoluci v podobě tensor jader čili Ray tracingu a technologie Dlss a nyní i nove Freestyle Sharpening Filter (dále FSF) a Gsync + Gsync compatible. Všem se budu věnovat zvlášť. Asi nechci zacházet do nějakých extra podrobnosti a tuny grafu, shrnu to spíš obecně.
Já osobně začínal na Atari, přešel 286 dobu, což byla vlastně taková revoluce, přes 486 kdy PC stalo klidně 50tisic, základní výbava někde kolem 35tisic. Za tyhle peníze se dá seskladat už docela slušný počítač s 2060RTX 16gb Ram ssd m2, 3600ryzen+monitor kl+m a repráčky. Prostě pc, které spadá do hezkého mid range a vydrží nějaký pátek. Samozřejmě v tu dobu to bylo většinou spíš s černobílým VGA monitorem, což nám dnes nehrozí že.
Dale pak přišla revoluce podle mého jedna z největších a tou bylo 3dfx v roce jářku 1996. pamětníci jistě utrou slzu v oku, ale také vzpomenou jakou stala raketu a že k ní byla ještě potřeba VGA karta.
To by bylo něco z historie a nyní se podívejme na další milník na grafickém poli a to jsou Tensor jádra. Které snad nemusím už moc představovat, ale ve zkratce jedna se o jádra využívající AI, které se nám přinesli ray tracing a DLSS.
Začneme u ray tracingu, který je hlavním lákadlem nové série. Osobně jsem byl jeden z prvních lidi v cz, kteří si za své peníze koupili 2080, což byly vlastně první RTX karty na trhu a slavnostně očekával ten tadá pohoda super ultra jazz okamžik, kdy vpustím tu AI do svého obýváku a uvidím ve hrách ty odlesky jak mi bylo slibováno. To bylo někdy v září. Uplynul prosinec a přišla první hra, která to měla mít a sice Tomb Raider. O kvalitách nového TR asi nebudeme moc diskutovat, já byl teda dost zklamán, ale to je vedlejší. Až po nějakém čase byl RT dodán, tuším po půlroce a z mého hlediska se žádný velký zázrak nekoná. Ty stíny jsou hezké, ovšem asi bych se tam bez toho obešel za tu cenu ztráty fps. Další hrou byl Battlefield V, který mě ale posadil na prdel. Něco tak nádherného co se grafiky týče jsem ještě neviděl. Obzvlášť sněžné mise jsou krásnou ukázkou toho, jak to má fungovat a vypadat. Takto si já osobně představuji blízkou grafickou budoucnost her.
Další na řadě bylo Metro, u kterého jsem sice taky skřípal zuby co se hratelnosti týče, ovšem tam se RT ukázal v plné parádě a já to hrál vlastně hlavně kvůli němu. Musím podotknout že jako vlastník 2K 144hz monitoru jsem se snažil z toho vymáčknout co nejvíce a hra se pohybovala lehce nad 60 fps při 2K rozlišení na ultra, což je podle mého v normálu. Při zapnutí DLSS klidně i k 90fps. V posledních patchich bylo odstraněno to divné rozmazání ve větší vzdálenosti což já osobně nesnáším a vždy jako první vypínám DoF a Blur. I kdybych měl přijít o 10 snímků. Pálí mě z toho oči.
Bohužel tímto výčet her s RT technologií pro mě končí , což je po roce sakra málo.
Lituji ovšem toho že jsem si to koupil? Ne.
Podle mého Nvidia šla jako první s kůží na trh a řekla si, tak teď už přišel čas a ukážeme vám, že jdou zas o kus posunout grafické hranice. Já to jen vítám, protože se tu dlouho nic nedělo. Na můj vkus až moc dlouho. Co vím z článku, tak nejen druhý tábor ale i snad ps5 by ji měla v tomhle následovat a tak příští generace konzolí už by měla RT umět taky, což je voda na náš hráčský mlýn, protože se výčet her s touhle technologií snad rapidně rozroste.
Už dnes je oznámena desítka dalších titulu hlavně všemi velice očekávaný Cyberpunk! Za zmínku stojí samozřejmě ještě velice dobře hodnoceny Control, který mám v pořadí co hrát.
Další v pořadí je technologie DLSS čili Deep Learning Supersampling. DLSS je optimalizace zvyšující výkon za cenu nějaké té ztráty kvality. Ve zkratce jde o upscaling z nižší kvality rozlišení. Tzn v mém pripade dělá z fullHD 2K. Tohle známé z konzolí. Supluje nám vlastně antialising, což je dobře známé vyhlazování hran. Jen nejede na cuda ale tensor jádrech a tak získáváme zase nějaký ten výkon navíc, což se mi hezky ukázalo v Darksiders 3, kdy jsem se pohyboval někde kolem 100fps bez a 144fps s dlss. A to už je dost rozdíl.
A nyní přichází již zmiňovaný FSF, který je k dispozici prostřednictvím GeForce Experience verze 3.20 pro víc jak 600 her u DX9, DX11, DX12 + Vulkan. Stačí si přímo v prostředí hry otevřít kombinací Alt+F3 overlay pro Freestyle a dále pak samotný filtr pro zostření s nastavením pro každou hru zvlášť. Výhodou je z mého pozorování, že zatímco u DLSS je obraz v dálce pořád lehce rozmaznuty, tak u FSF to tak jiz není, úbytek výkonu je stejný a fps taky. Doporučuji shlédnout nějaka videa, kde to testují a ukazují. Někteří trvdi, že tímto si nvidia „zabila“ dlss, ale já bych byl zdrženlivejší a čas ukáže, jestli to je nebo není slepá cesta.
Další z nvidia technologií je G-sync. Osobně vlastním monitor s ním a musím uznat že při max Hz je to velký rozdíl mít zaply sync a nemít. Odstraňuje totiž „trhání “ obrazu. VSync tohle také odstraňuje, ale způsobuje vysoký input lag a funguje jen do 60hz. Kdežto G-sync klidně i do 165hz podle monitoru a input lag snižuje skoro na úroveň jako by byl sync Off. Samozřejmě pokud vaše karta dává víc snímků jak je maximální zobrazovací frekvence monitoru je lepší nemít zapnutý sync vůbec a snížit tak input lag na minimum. Ovšem pro mě jako hráče rpg typu witcher 3 či assassin kdy jsou občas propady mezi 100-60fps časté je tohle nutnost. V dnešní době již není nutné mít monitor přímo s G-sync čipem, který je vždy o kus dražší, ale stačí mít G-sync compatible.
Zde je seznam oficiálně podporovaných.
Na snížení latence je nyní nově i v nvidia control panelu mod. Jmenuje se překvapivě low latency mode. Kdy je na výběr ze 3 nastavení on, off a ultra. Hodí se hlavně když máte u fps propady mezi 60-100fps. U takového Fortnite je to rozdíl mezi 47 a 22ms u 2060RTX. Což je slušné.
Co říci na závěr? Momentální výčet her s RT sice není velký, ale budoucnost slibuje lepší zítřky a hlavně již slibovaný Cyberpunk, na který jsem velice zvědavý . Já jsem jedině rád, že někdo dokázal udělat ten krok vpřed, i když za pro některé dost vysokou cenu.
Vítej! Jsem rád za tyto články, hardware mě jako PC hráče samozřejmě dost zajímá. Co bylo již pode mnou řečeno opakovat nebudu, ale dovolím si jinou připomínku.
Hádám, že 2K označuješ monitor s rozlišením 2560×1440, což je špatně, ale spousta lidí se toho chytlo a používá to. Ve skutečnosti by mělo jít o 2,5K.
Jde o to, že rozlišení 3840×2160 nebo UHD, se říká 4K podle počtu horizontálních pixelů, kterých je skoro 4000.
2K se chytlo, protože si lidi myslí, že 2560×1440 je 2x 1920×1080. To, že 4K rozlišení je 4x 1920×1080 je pouze náhoda. Označení závisí na horizontálních pixelech. Tím pádem by se mohlo označit Full HD za 2K.
👍
Děkuji za doplnění. Vím o tom, ale nějak jsem si zvykl říkat 2K jak 1440p. Kdyz to na někoho vybalim, tak vůbec neví o co jde. Je to jak řešit rozdíl mezi HD a fullHD 😁 každopádně jsem rád, že se vám ten článek i přes ty gramatické chyby líbí a že je tu i základna lidín, kteří by to chtěli řešit víc do hloubky. Schválně jsem to psal víc user friendly, aby se v tom laik neztrácel, protože na grafy a hloubkové rozbory jsou tu jiné weby. Třeba se k tomu taky dostanu. Uvidíme. 😊
Nejlepší je se dohadovat s lidmi co je přesně 2K jestli 1920×1080 nebo 2560×1440 posledně jsem to už vzdal protože to nemělo cenu.
Článek super. Víceméně shrnutí všeho co přináší RTX, ješte bych dodal, že RTX karty jsou asi nejlepší volba na streamování a že i OBS s nimi pracuje. Já si počkám na další generaci, protože pro mě nemá smysl přecházet z 1080Ti a škoda, že RTX navýšily cenu o třídu výš s každým modelem
Ano to máš pravdu. Znám víc lidí, kteří mají 1080ti a čekají na 3xxx řadu. Dávat 35k za 2080ti je podle mého fakt moc. Rozdíl mezi 2080 a 1080ti je snad 8%? To se za ty peníze prostě moc nevyplatí.
Jen je skoda, ze 3080 by mela mit vykon cca jako 2080ti, ale za cenu 2080, tak nevim zda se to vubec vyplati
Zajímavé. Máš někde odkaz kde jsou tyhle informace, nebo zatím spekulace? Protože co já vím z dostupných zdrojů se o 3xxx nevi zhola nic. Snad jen že by mohli být vyrobeny 7nm. Ovšem ani to není 100% informace a věřím že se první údaje začnou ukazovat až někdy na jaře. Já osobně do 3080ti nepůjdu. Ale tu 3080 vezmu určitě. Bohužel teď je ten trh pro nás na high endu jednoznačný a není z čeho moc vybírat. Snad s tím pak zamíchá karty intel. To je ale dost daleká budoucnost.
Přesně jak píše Pavel …. články jsou super ,ale těch gramatických a pravopisných chyb 😆
Co se týče ray tracingu tak ten je k ničemu a blbne na 2080ti měl jsem to zapnuté u posledního Tomb Raidera a jako jo běželo to jen do chvíle než mi hra zamrzla tak že jsem musel na tvrdo restartovat PC určitě to bylo ono když jsem to vypnul tak jsem hru dohrál dokonce bez problémů. Další je Battlefield 5 tam jsem to taky zkusil zapnout no sice hra nespadla ale furt se škubala až mě to s*alo tak jsem to vypnul a ejhle hra funguje normálně. U jiných her jsem to nezkoušel spíš nemám na kterých na metro čekám až bude na steamu. Jinak ovladače mám vždy aktuální a zbytek HW jako je i9-9900K a 32GB ram si nemyslím že by měl být problém chlazení výborné všechny místa pro ventilátory jsou obzazeny vodník na procesoru. Tak kde je tedy problém?
První předplatné Game Pass pro pc stojí 30kč kde máš Metro a třeba aji Gears 5. 26 října tam vychází aji to The Outer Worlds který bude na Steamu až za rok díky Epic. Zbytečnost čekat na Steam když tohle všechno můžeš mít za pár šlupek.
Jako jo ale tak Metro je něco kde chci mít celou rodinu po hromadě proto čekám na Steam.
Tohle je zajímavá věc. Osobně mám 3700x amd 16gb ram a 2080 msi gaming x OC. Neměl jsem žádný zaskuby a to mám slabší hw. Prvně bych přes DDU odinstaloval drivery k GK. Pokud to nepomůže šel bych po procesoru. Nedíval ses na nějaký fóra?
Nedíval jen mě bylo řečeno někde jinde že problém jsem já
víc jsem se nedozvěděl
jinak PC mám celkem nový nedávno jsem ho stavěl tudíž čistý Windows a teď poslední ovladače na kartu. Ale nejsem jediný i kámošovi to dělá jemu Battlefield dokonce spadl se zapnutým Ray tracingem tak to vypnul a v pohodě mu to jelo a to má taky procesor AMD a 2060 super.
Že hry občas padají to bych neřešil. Teď jsem hral The surge 2 a v jednom momentě mi hra spadla snad 3x přesně v tom samém místě. To může být jen blbá shoda náhod a chyba ve hře. Já vím ještě o dvou lidech co mají úplně stejný setup jak já a oba v pohodě. Hrál jsi to SP nebo MP? Já jel jen SP. Jak často se to škubalo? Nikde jinde ti to chyby nedělá? Kdy jsi dělal ty win? Chtělo by to nějaký graf z afterburner. Ať se mám od čeho odpichnout. Chápu, že už to asi znovu hrát nechceš. Ale třeba bysme to mohli vyřešit 😊
No nevím jestli je to náhoda jen mě zarazilo že to udělalo se zapnutým Ray tracingem bez něj všechno v pořádku jinak Battlefield jsem hrál MP a jako to škubáni bylo po celou dobu co probíhal zápas dokonce to dělalo když jsme s kámošem zkoušeli coop proti NPC. Jak jsem psal jiný jiný hry nemám co by měli RT. Nevím jestli se tohle dá řešit pokud to dělá grafická karta tak ji dám reklamovat stejně mě začala vydávat divný pískaví zvuky zřejmě cívky tak je možný že mám jen blbý kousek ale bez RT všechno dohraju bez problémů do toho počítám i hry co RT nemají.
Jakou máš značku? Pískání cívek je častá vada u top grafik. Zkusil bych ten SP. V MP bych se na to osobně vykašlal. Tam bych šel po max fps. Jediný tak ještě to metro, ale to jsi říkal, že počkáš. Ovšem pokud ti to dost píská, šel bych jim to vrátit. Třeba to vezmou.
HW články jsou dobrý nápad, ale s tím slohem, překlepy a celkovou povrchností by to chtělo něco udělat.
Můj první článek. Příště se polepším. 😊 Co se povrchnosti týče, nechtěl jsem se tu zahrabat do tabulek a čísel, kterých je plný ytube. Můžeme se o tom ale pobavit, jestli tě něco víc zajímá
HW články jsou super nápad tak to snad vydrží.
G-sync monitor mám taky a nehrozí abych další koupil už bez toho ale já měl za to že V-sync zamyká FPS podle frekvence monitoru.
Dík. Budu se snažit občas něco zajímavého napsat. Vsync je lock na 60fps kde je vlastně strop většiny monitoru na trhu. Navíc značně zvyšuje input lag, freesync míň a Gsync nejmíň. Ještě jde nastavit fast sync v ovladačích nvidia. Pokud máš 144hz monitor, což asi máš, když máš gsync, tak si vsync schválně zapni 😊 jinak zrovna včera jsem koukal na ytube, kde borec testuje nvidie na freesync a freesync 2 u LG a slapalo to skvěle. Až jsem sám koukal. Freesync 2 je ještě lepší. Takže bych se už asi dnes nebál vzít monitor s F2 pokud neseženeš s gsync. A co si budeme povídat, těch moc není ☹️
Freesync funguje aji na Nvidia kartách ? Jinak ASUS má monitor kde už je obojí.
Já ti hodím přímo odkaz kde jsem na to koukal. Můžeš si udělat závěr sám 😊 https://m.youtube.com/watch?v=Cdfyj1LmsuE