Vůbec prvního pohledu na novou konzoli od společnosti Microsoft jsme se dočkali již v minulém roce během ceremoniálu The Game Awards 2019. Avšak v té době došlo pouze k odhalení vzhledu, jména a hrubého nástinu možností a schopností. Nyní měl však Xbox Wire společně s Austinem Evansem a Digital Foundry možnost bližšího pohledu na novou konzoli, a tedy i na to, čeho všeho by měla být schopna.
Jak samotný autor poukazuje, nová generace Xboxu stojí na třech základních pilířích: Síle, Rychlosti a Kompatibilitě. A ve všech třech hlediscích nová konzole od Microsoftu zase posune hranice o kus dál.
Nejsilnější Xbox v historii
Již během fáze plánování Xboxu Series X byl jeho tým rozhodnutý, že chce stvořit ten vůbec nejsilnější Xbox v historii. Avšak bylo otázkou, čím se ona „síla“ bude v nové generaci konzolí vůbec udávat. V minulosti to bylo především grafikou, kdy přechod z 8-bitové do 16-bitové grafiky, z 2D do 3D, z SD do HD a následně 4k udával právě onen pokrok.
Avšak nyní čím dál více hráčů od her vyžaduje alespoň 60 FPS a aby jejich hra běhala jednoduše plynuleji. No a právě kombinací těchto dvou věcí se dá určit ona „síla“. Vývojáři si uvědomují, že počet snímků za sekundu je stejně důležitý jako celkový vzhled a rozlišení. A proto chtěli sestrojit takovou konzoli, na které budete bez problémů schopni hrát hry v rozlišení 4K při plynulých 60 FPS a u některých kompetitivních her i 120 FPS.
Ke splnění tohoto cíle jsou ale samozřejmě potřeba dostatečně výkonné technologie. Proto Microsoft ještě více prohloubil vztahy se společností AMD, která pro jejich konzoli sestrojila speciální 8-jádrový Zen 2 procesor a grafickou kartu běžící na druhé generaci architektury RDNA. Tento dynamický tandem umožňuje tvůrcům vytvářet ještě více realističtější a imerzivní světy, zatímco je AMD schopné založit novou generaci DirectX ekosystému, jenž bude i nadále posouvat odvětví o další kus dál.
Kompletní technické specifikace:
- Procesor – 8 jader (16 vláken) – 3.8 GHz (3.66 GHz w/ SMT) Custom Zen 2
- GPU – 12 TFLOPS, 52 CUs – 1.825GHz Custom RDNA 2
- Proces – 7nm Enhanced
- Paměť – 16 GB GDDR6 w/ 320 bus
- Šířka pásma paměti – 10 GB při 560 GB/s, 6GB při 336 GB/s
- Vnitřní úložiště – 1 TB NVME SSD
- I/O propustnost – 2.4 GB/s (hrubý), 4.8 GB/s (komprimováno, s vlastním HW dekompresním blokem)
- Rozšiřitelné úložiště – 1 TB rozšiřující karta
- Optická mechanika – 4K UHD Blu-Ray
- Cíl výkonnosti – 4K při 60 FPS případně až 120 FPS
Jednou z nejvýznamnějších funkcí nového Xboxu taktéž bude i hardwarově akcelerovaný DirectX raytracing, jenž pracuje se světlem a zvukem v reálném čase přesněji než kdy dříve. Rozdíl byl demonstrován na technologickém demu Minecraftu.
Závěrečná ukázka síly Xboxu Series X přišla v podobě technologického dema Gears 5, které ukázalo, jak ho na něj chce tvůrčí tým z The Coalition převést. Hra tedy běžela na ultra nastavení, avšak s větším rozlišením textur, volumetrické mlhy a asi o 50% více částicemi, než jak to můžeme znát z PC. Taktéž došlo na ukázání úvodní cutscény, která nyní běžela ve 4K při 60 FPS (oproti původních třiceti).
Vylepšení imerze a osvojení rychlosti
Další esenciální složkou nového Xboxu je samozřejmě rychlost. Jak jste si již jistě stihli všimnout z naší dřívější novinky, objevila se nová funkce Quick Resume, která vám umožní bez delších prostojů přepínat mezi hrami a taktéž došlo ke zlepšení nahrávacích časů.
Toho samozřejmě bylo dosáhnuto díky NVME SSD disku, ale taktéž díky nové architektuře Xbox Velocity, což je nová a revoluční architektura optimalizovaná pro streamování herních assetů, umožňující okamžitý přístup až ke 100 GB herních dat.
Z toho nejvíce budou těžit především hry s otevřeným světem, které vyžadují rychlé streamování assetů, aby nedošlo k porušení imerze a ke zbytečnému načítání.
Nicméně nelze mluvit o rychlosti bez toho, abyste zmínili latenci. I na té vývojáři zapracovali, kdy došlo na vytvoření několika nových technologií, a dokonce na spolupráci při formování specifikací pro HDMI 2.1. Tým v Microsoftu taktéž začal v posledních dvou letech spolupracovat s výrobci televizí, aby se ujistil, že televize budou připravené na příchod nového Xboxu.
Kompatibilita her pokračuje
Nyní se dostáváme k poslednímu pilíři, jenž ovšem není nijak zvlášť méně důležitý. Je jím samozřejmě zpětná kompatibilita jednotlivých titulů, které na Xbox konzole vyšly.
Té se samozřejmě dočkáme i na Xboxu Series X, a díky větší výpočetní síle a rychlosti to bude v doposud nejlepší podobě. Můžeme se tedy těšit na lepší načítací časy, stabilnější snímkovací frekvenci, zvýšené rozlišení a lepší kvalitu obrazu.
Avšak tým stojící za Xboxem věří ve zpětnou kompatibilitu natolik, že to nebudou jen hry, co si s sebou budete moci na nejnovější konzoli vzít, avšak bude to i Xbox One příslušenství (ovladače, sluchátka a další), uložené pozice a samozřejmě i veškerý váš profilový postup. Taktéž by mělo dojít i na mezigenerační válčení v multiplayeru či funkci Smart Delivery (hru si zakoupíte pouze jednou a můžete ji hrát jak na Xboxu One, tak i na Xboxu Series X).
Nový Xbox tedy bude skutečně nadupanou konzolí, kterou si zajisté oblíbí obrovský zástup všech různých druhů hráčů.
4k 60fps za 15 tisíc…. Tak to určitě

Pořádně od srdce se zasměj at se pak můžu zasmát tobě až budeš s nechápajícím výrazem sledovat jak to ty hry v těch 4k a 60fps bude zvládat
Tak nerealistické bych to neviděl. Microsoft může na výrobě konzole prodělat, ale jejich služby a hry to do pár let doženou.
Ve skutečnosti ta výroba může stát třeba 35k, ale jelikož jde o Microsoft, tak dostanou nějakou „skupinovou slevu“ od výrobců hardwaru a zbytek třeba zaplatí z vlastní kapsy. Do několik let se jim to, co zaplatili, vrátí díky službám a hrám.
Teď jen doufat, že se to vyplatí a nebylo to zbytečné do toho tolik cpát.
TJK: A proč by ne? Však to zvládá už i levnější a starší Xbox One X. To není jak PC že musíš zaplatit přes 30 000 aby sis pořádně zahrál.
„Nejsilnější Xbox v historii“ – jakože… bylo by to špatný, kdyby třeba X One byl silnější.
Jen vtip, není to výsměch, ale zasmál jsem se, když jsem to četl.
Uvidíme s čím se vytasí PSko. Né, že bych plánoval jít do Xboxu, exkluzivity od Sony jsou pro mě to hlavní, ale doufám, že Xbox bude mít prostě něco čím dokáže lidi zaujmout (třeba výkonem, cenou). Jen bych byl nerad, kdyby se ze Sony stal monopol. (Což asi přeháním, ale člověk nikdy neví).
Řekl bych, že pro PC hráče je tohle všechno celkem k smíchu. Chlubí se několik let starou technologií jakoby zrovna objevili Svatý grál.
Ale konečně se někam posouváme a lidi konečně zjistí, že lidské oko opravdu dokáže vidět nad 30fps a je to sakramentsky úžasný pohled.
V technologii jako takové se už moc nevyznám, ale přeci jen to bude krabička ta 10-15k, takže žádný extra zázraky od toho nečekám. Na papíru zní všechno moc hezky, ale ukáže se teprve až to vyjde. Co se týče FPS, nechápu jak někdo může mít o tomhle pochyby.
uchazi ti to dulezity, u PC atd vydelava vyrobce, prekupnik a dalsi a dalsi takze cena je ve vysledku nasobne vetsi nez na pocatku kdezto konzole se prodavaj na zacatku za vyrobni cenu nebo jsou dokonce dotovane takze ve vysledku ma ta konzole drazsi a lepsi HW nez PC za 30-40k
nic neukáže novou generaci konzole tak dobře jako minecraft
Minecraft je snad přítomný při každém představení nové konzole ne?
U One to bylo 4K, teď ray tracing… co bude příště.
Výkon hezky ale jdu do PS5 k čemu takový výkon když jde hlavně o exkluzivity a ty ps5 bude mít
Právě ty exluzivity jsou největší fail Sony.
?
Kdo nemá na PC na hraní za 40k si může tohle pořídit za 15k, nebo kolik to bude stát, a má po starostech.
Jsem celkem ohromen, ale pro některé exkluzivity nejsou všechno. Pokud ale PS5 představí stejný výkon a funkce, tak potom na těch exkluzivitách bude záležet.
Jelikož ale Sony se k světu teď moc nemá, nedělám si zbytečné naděje a pracuji nadále s tím, co máme potvrzené.
Mě jako nohard-core hráče zajímá, aby to bylo tiché, mělo zpětnou kompatibilitu a služby jako Gamepass. Exklusivity mě až tolik neberou. Prostě si pár her nezahraji. Víc si jich nezahraji kvůli času než, že jsou někde exklusivní. Když půjdu do PS musím oželit Forzu, gears nebo teď třeba Oriho. Když půjdu do XBOXu, tak oželím třeba Spidermana, GoW či TLOU. Obě konzole mít nebudu a místo PC mám notebook a na tom hrát nejde. Takže vyberu jen jedno a za mě kvůli službám Xbox. Jen doufám, že MS dožene lokalizace. V tom se SONY u nás snaží o míle víc a to mě mrzí. A to Anglicky umím. Ale čeština mě vždy potěší.
Kdo říká, že XBOX je mít nebude? To že se o nich nepíše, neznamená, že se na nich nemaká. U Sony se o nich taky nepíše a všichni už ví, že budou a budou nejvíc. Já zůstávám u XBOXu. Nějak se komunitě PS podařilo mi ten pohled na PS zhnusit. A to mám XBOX rok a nikdy před tím jsem konzoli neměl. Hrál jsme na PC. Škoda, mám Sony rád, mám od nich foun i telku, ale PSko mít nikdy nebudu. To se raději vrátím na PC.