Sam White je britský novinář, který publikoval v mnoha respektovaných herních magazínech (například Edge, PC Gamer nebo IGN) a v roce 2017 začal pracovat na článku o pozadí vývoje The Last Of Us Part II… který dokončil tento týden. Během té doby se scházel s tvůrci hry, navštívil studio Naughty Dog a kromě jiného odehrál finální verzi hry po boku s jejím tvůrcem, Neilem Druckmannem. Nyní se zdá, že svoji reportáž o vývoji, ale hlavně také shrnující dojmy ze hry, zveřejnil trochu dříve, než by měl. Kromě jiného zmiňuje praktické informace, jako třeba délku hry (25 až 30 hodin) nebo počet vývojářů, kteří se na ní podíleli (350). A jak ji konkrétně zhodnotil?
„O tom zážitku by se dala napsat kniha, ale zkráceně: Part II je ještě lepší než originál, vyhýbá se předvídatelnosti, zvedá laťku pro herní scénáře. Je to triumf navzdory odporu (vůči pestřejším příběhům a vůči Naughty Dog) a je nejlepší Playstation hrou této generace.“
Samotná reportáž je nazvaná „Jak Naughty Dog vytvořili klasiku uprostřed katastrofy“.
Řadu věcí v ní by ale šlo považovat za silné spoilery.
Proto nedoporučujeme její čtení v plném rozsahu, pokud si nechcete zkazit klíčové části hry.
Na úkor příběhu Sam White napsal:
„Je to příběh pomsty o rozsahu dvou her spojených dohromady. Širší spektrum osobností. Pečlivější sbírka lokací. Unikátní, propletená příběhová struktura, jakou jsem ve hrách ještě neviděl. Celou dobu zůstává nepředvídatelná, vyhýbá se klišé a nikdy se nepoddá očekáváním tím, že by nabízela jednoduchou úlitbu fanouškům („fan service“). Druckmann napsal příběh, který posiluje originál (první díl) a zároveň reflektuje jeho tón a poselství.“
A na téma hratelnosti:
„Jakmile vezmete ovladač do ruky, úsilí Naughty Dog je okamžitě zřejmé. Vypadá to nádherně: zpracování zatopeného Seattlu a dalších rozpadlých amerických měst ždímá z téměř 7 let staré Playstation 4 výkon do poslední kapky. Hra je také velmi atmosférická, od klidných momentů míru po drtivé násilí. Souboje jsou úderné, brutální a analogový stealth systém působí pružně a dynamicky, jako třeba v Metal Gear Solid V.“
Mezi zajímavé a „neškodné“ pasáže článku lze zařadit třeba popis frustrace týmu v místnosti, kde padalo rozhodnutí o odložení původně plánovaného data vydání (hra byla dohromady odložena třikrát). Sam White zde trefně popisuje, jak rozbitě, nudně a hloupě může rozpracovaný titul působit, když jej hrajete bez hudby, doladěných animací či s rozpracovanou grafikou… než hra spadne úplně. Všichni vývojáři vám potvrdí, že poté, co vidí hru tak dlouho v podobném stavu, je náročné udržet si víru, že výsledek bude parádní. Pokud jste neodolali nedávným únikům z TLOU2, nejspíš víte, o čem je řeč – i na nich bylo místy hodně poznat, že hra není hotová.
Reportáž je plná skvělých citátů, mezi které patří i tento výrok spisovatelky Halley Gross, kterou si po její práci na první sérii TV seriálu Westworld Neil Druckmenn přizval na pomoc se scénářem pro TLOU. Halley nadšeně přijala, ale když srovnává práci na televizním seriálu s prací na hře, říká:
„Psát pro TV je jako hrát Call of Duty.
Podílet se na vývoji hry je jako jít do války.“
Cituje samozřejmě také Neila Druckmanna a jeho roky trvající pochyby o tom, jak druhý díl pojmout a zda se do něj vůbec pouštět:
„První hra byla tak uctívaná. Její závěr je tak uctívaný. Lidé vždycky říkali, abychom udělali další díl, ale soustředili se na nové postavy, nebo abychom jej zasadili do Evropy. Nebo Japonska. Prostě abychom udělali něco jiného. Odloučit se od příběhu Joela a Ellie mi ale připadlo jako zbabělé řešení. V takovém případě bychom mohli rovnou udělat nové IP. Místo toho jsme řekli: ne, naopak, odhalíme přesně, co ten konec znamenal. Vezmeme některé z těch věcí, které jsou tak uctívané… a rozebereme je.“
Samovi se povedlo také sehnat vyjádření tvůrce seriálu Černobyl, Craiga Mazina (který aktuálně připravuje seriálovou verzi The Last of Us pro HBO), proč jej tolik zaujala první hra ze série:
„Hra ve mě probudila city vůči Joelovi a Ellie. Dojala mne. Je ironické, že v médiu kde se technologie zlepšuje tak rychle a nezastavitelně, mnohé příběhy působí stále 8-bitově. Není to proto, že by neměly zápletku. Videohry mají skvělé zápletky už mnoho let. Problém byl vždy nedostatek přesvědčivých postav. Neil přinesl emocionální komplexitu, ale hlavně – což je mnohem důležitější – přinesl důvěru. Důvěru, že příběh a postavy je něco, kvůli čemu stojí za to se zastavit.“
Naše dojmy z hraní plné verze hry si můžete přečíst zde.
Naši recenzi si budete moct přečíst v pátek 12. června v 09:01 našeho času.
The Last of Us = Nejvíce overrated PS hra všech dob
Recenzemi nebo prodeji?
Protože oboje má rekordní: 200+ cen za Hru roku a 19+ milionů prodaných kusů.
Vy doufám nebudete recenzovat The Last of Us 2 ? Jestli se můžu zeptat.
Bude
nerd adam: rovnou cekej 10/10 a neco jako „nejlepsi hra desetileti, s velkym presahem a kritikou spolecnosti“
Proč v to doufáte? Jestli se můžu zeptat.
Já se třeba na text těším 👍číselné hodnocení je stejně overrated… vždycky je důležitý obsah recenze
Děkuji, takový postoj mi opravdu dělá velkou radost.
Nejvíc práce je vždycky s psaním textu recenze, ale diskuze se příliš často točí kolem čísla na jejím konci, často aniž by se někteří namáhali ten text přečíst
Vždycky se dá od čísel odejít, taky se mi osobně jako způsob hodnocení nelíbí a jak říkáš, dost často vyvolávají zbytečný flame a útoky na recenzenta. Na druhou stranu je to právě to číslo, co hodně často lidi na recenze, a tím pádem na samotný web, vůbec láká.
Jdi spát ty šašku.
Nerd_Adam: s hodnocením nebo textem recenze souhlasit nemusíš, ale nebojím se říct, že Martin píše jedny z nejlepších recenzí na českých webech, jak z hlediska obsahu tak i z hlediska celkové čtivosti.
To jsem tedy nečekal, děkuju
nerd adam: Vsechny ps hry jsou prehypovany jak svine, vzdyt uz pri oznameni se mluvi o hre roku nebo desetileti (uncharted, god of war, spiderman, last of us), ale jen maloktera z nich si to opravdu zaslouzi.
1234: je to tak, většina to jsou sedmičkový, osmičkový hry, ale PS komunita z nich dělá herní klenoty. Se vsadím, že kdyby vyšla exkluzivně na PS třeba taková Mafia 3, akorát by se jmenovala jinak, ale všechno ostatní by zůstalo stejný, tak by to bylo mistrovský dílo
Já jsem se na vývoji Mafie 3 podílel od začátku do konce, mám k ní silný vztah, ale i přesto vám bez problémů přiznám, že její parádní příběh a slušná hratelnost jsou nabořené pekelně natahovaným stereotypem uprostřed hry.
Jak už se tu mockrát vysvětlovalo, velkorozpočtové exkluzivní hry jsou doslova „výkladní skříně“ a hlavní lákadla každé platformy, takže dává smysl že mají extra prostředky a péči, díky kterým dopadají často velmi dobře.
Není to jen případ Playstation, ale také Nintenda například s jeho Zeldou nebo PC například s Half-Life: Alyx nebo Xboxu například s jeho Halo (které bohužel trochu upadlo, ale Infinite klidně může být zase parádní trhák – svého času bylo Halo 2 první hra, která v historii překonala filmové tržby toho roku).
Mně se strašně líbí, jak když holka Gamerům nezvedne klacek v kalhotách, má o kilo navíc, jeden vyrostlej chloupek nebo větší sval než oni, tak je to feministická propaganda Jak křehounké to mužství ve skutečnosti je.
ty ses klasickej pripad nepracujiciho aktivisty
White knight
Podle čeho usuzuješ? Že respektuju ostatní?
Nálepkování, že všichni hráči jsou sexisti a že ženské postavy ve hrách jsou pro všechny hráče jen sexuální objekt? Tohle byl čekal maximálně od nějaké feministky, úplně jsi mi připomněl GamerGate.
Kde jsem psal že „všichni“? Chceš snad říct, že nemám pravdu? Že většina hráčů jsou strašně tolerantní lidi který všechny vítají s otevřenou náručí, vůbec neobtěžují vývojáře a nevyhrožují jim smrtí? Tahle diskuze, včetně tvých komentářů, vůbec není dobrý příklad, že ne?
Vždyť tu meleš obecně o mužství ty tele to nemá cenu ti něco vysvětlovat a stejně se to tu smaže
Dokud ta diskuze bude probíhat na slušné úrovni, nic mazat nebudeme.
Bylo by ale fajn, kdyby to z úrovně „ty seš…!“ přešlo na konstruktivnější argumenty.
Tohle téma je zajímavé a je aktuální.
na slunickare argumenty nefungujou
A jaké argumenty? Ještě tady nikdo žádný nenapsal. Jediné co děláte je, že ukazujete kolem sebe a „nadáváte“ ostatním do sluníčkářů a feministek. Jeden má strach, že ženy chtějí ovládnout svět, protože mají větší svaly než on, a druhý kritizuje scénaristy za to, že píšou o čem chtějí a né o jeho fantazii. Tohle mám jako brát vážně? Jako argument?
Teď jsem se podíval do tvé historie a hádám že jsi jenom troll, protože být takhle zabedněný a drzí snad není možný .
Taková diskuze je ale očekávatelná. U podobných témat je člověk buď na jednom a nebo na druhém konci spektra a tím pádem pravděpodobně nehodlá měnit své pohledy a názory na věc, protože si myslí, že ví úplně všechno. Proto to většinou skončí, anebo rovnu začíná, ukazováním a nadáváním.
tl;dr: chceš moc
To nevím, jestli je potřeba „být na jednom na druhém konci spektra“.
Mě třeba nevadí, když je holka svalnatá nebo když mají lidé různou sexuální orientaci…
…ale s militantním feminismem se to poslední dobou místy docela přehání a hlavně: všechny tyhle věci se mohou snadno zprotivit, pokud je někde vyloženě „cpou na sílu“ na úkor příběhu apod.
S tím spektrem jsem měl na mysli spíš názory lidí na tuhle celou věc, než spektrum orientace (jestli to tak vyznělo).
Máš nějaký příklad toho militantního feminismu nebo jak asi vypadá? Spoustu lidí na internetu píše, že všechny tyhle věci vývojáři do her dávají na úkor příběhu, ale já to nikdy prostě nevidím nebo nevím, co tím mají lidi na mysli. Pokud teda samozřejmě „na úkor příběhu“ neznamená samotná přítomnost dané postavy. V tom případě asi není třeba dál diskutovat. Píšeš ale, že to tobě nevadí. Proto by mě zajímalo, co přesně tím posledním odstavcem máš na mysli.
TLOU2 do zítřka ještě rozebírat nemůžu a v jiných hrách mě dobrý příklad militantního feminismu v tuhle chvíli nenapadá.
Ve filmech to ale rozhodně byla Captain Marvel, napůl scénářem a napůl tím, jak tu roli i marketing kolem ní herečka Brie Larson uchopila. To mi bylo docela nepříjemné.
S Captain Marvel s tebou souhlasím, taky mi ta postava přišla hodně slabě napsaná.
Co se ale komentářů herečky týče, o tom bohužel nic nevím, vůbec jsem to nesledoval. Pamatuju si jenom její komentář, že ji nezajímá, co si o jejích filmech myslí bílí muži, což bylo vytrženo z kontextu a prezentováno jako hate. Pravdou ale bylo, že to řekla ve spojení s tím, že by ráda slyšela více názorů od žen, o kterých/pro které své filmy točí, přesněji barevných žen (český to zní dost divně, „people of color“, výraz pro lidi jiné pleti, než bílé).
Což je podle mého fér. Showbyznys, alespoň ten vrcholový, je pořád dominovaný muži, i když i to se pomalu začíná měnit.
Asi bych to nenazýval zrovna militantním feminismem, ale pokud Captain Marvel je tvým příkladem, tak bych s tebou asi souhlasil. Vypadá to dost lacině.
Když je to takhle napsané, tak s tím také nemám žádný problém.
Ale tenkrát jsem se o to docela zajímal a Brie opravdu vystupovala velmi agresivně, nejen slovy, ale výrazem, tónem apod. během těch rozhovorů. Proto jsem k tomu přidal to slovo „militantní“ i když samozřejmě tam jsou také nějaké stupně a může to být ještě drsnější, než v jejím případě.
Pointa je každopádně to, že mi téměř nic nevadí, dokud mi to někdo necpe na sílu a na úkor kvalit příběhu/díla. Snažím se nikomu nebrat jeho názory, ale nesnáším, když mi je začne vnucovat.
Myslím, že ti rozumím a do jistě míry s tebou souhlasím. Pokud je hlavní postava neporazitelná a dokonalá a jediným odůvodněním je, že je žena nebo queer člověk, tak to může působit lacině.
Zajímalo by mě v tom případě ale, proč je jako důvod udáváno vnucování a politika, protože kdyby byl stejným způsobem takhle napsaný kapitán Amerika, tak si jsem celkem jistej, že by Evansovi a Marvelu lidi nezačala nadávat, že jim vnucují bílí hetero chlapy.
Ale ty tu poslední větu asi myslíš obecně, že ano? Protože jsi vlastně psal, že s orientací a pohlavím problém nemáš. I tak si ale myslím, že je to k zamyšlení nejspíš ale proste souvisí se statusem quo (být hetero) a tím, ze někdo proste s tou orientaci problém má i když píše, nebo si myslí, ze ne.
Jj, myslel jsem to obecně.
Rozdíl u Captain America je, že přímo jeho postava má v příběhu nemálo obdivu a úcty k jeho ženské parťačce, zatímco Captain Marvel se nad všechny mužské partnery v příběhu více nebo méně povyšuje, případně jim alespoň vzdoruje. Nemluvě o tom, jak mile a vstřícně vystupuje Chris Ewans.
Kdyby CA předvedl to samé co CM, myslím že obzvlášť v dnešní přecitlivělé době by se kolem toho nějaká ta aféra rozjela.
A co teprve Lara Croft z rebootu? Ufňukaná pubertačka, která klidně na posezení nemilosrdně zmasakruje 50 žoldáků a ještě je přitom provokuje nadávkami a v cutscénách se zase citově rozplývá jako jemná mladá dívka, než začíná masakr nanovo. Kde jsou ty časy, kdy sice byla drsná a oprsklá téměř pořád, ale žádné přehnané citové výlevy opravdu neměla. Jenže autoři ji zřejmě chtěli udělat více lidskou. Zbavili se jejího provokativního oblečení (to chápu), upustili od jejích přehnaného těla (to také chápu), ale proč z ní udělali takovou nevyrovnanou osobnost, to tedy opravdu nechápu. Na jednu stranu jemná a citlivá, na druhou stranu agresivní, krutá a nemilosrdná. Kromě toho mám pocit, že v tom rebootu snad zmasakrovala více žoldáků než v libovolném předchozím díle Tomb Raidera.
Je pravda, že nad těmi nesmyslnými rozpory v jejím chování se tenkrát pozastavovala většina recenzentů…
Myslím, že dokonce nějaký herní scénárista použil na tyhle situace ve scénáři nějaký terminus technicus. Tedy na ty situace, kdy chování postavy v cutscéně a hratelné části je v přímém rozporu. Určitě to není problém jenom téhle hry. Ale u té Lary po té změně její osobnosti v rebootu to dost bije do očí.
TLOU je PS hra generace, cory barlog v Santa monica : Hold my beer
Proč nepíšeš česky?
Protože je to meme co se používá jen v angličtině. Pochybuju, že v jiným zemích si to překládají do svého jazyka.
Podrž mi pivo
Jasně, jasně!! Hype na propagandu být prostě musí a musí se vybírat názory duhových sluníček a novinářů co si se samotným agitatorem Druckmanem týká a ty svalnaté hnusné ženské postavy vůbec nejsou náznak feminismu!
Martinrush ty jsi ten nejubožejší nerd jakýho tenhle web má.
Jestliže tento novinář pracuje na článku už 3 roky a s vývojáři je od té doby v těsném kontaktu, dá se z pohledu vývojářů označit za dobrého známého a jeho názor tak není moc relevantní, protože je velmi pravděpodobně ovlivněný kolegiálními, nebo i přátelskými vztahy. Samozřejmě to všechno může být pravda, ale bylo by užitečnější slyšet takovou chválu z úst někoho neutrálního.
Kdybych taková slova slyšel třeba od uživatele jménem Kai, to by teprve mělo váhu!
Čím dál víc mám chuť si pozvat Kaie do redakce, abych mohl na vlastní oči vidět jeho reakce, když si tu hru zahraje… tak nebo onak by to určitě byl zajímavý Let´s Play
Na let’s playe nekoukám, ale u tohohle bych udělal výjimku.
Moment, takže stačí, když budu hatovat a pak je tu šance, že dostanu pozvání si to zahrát? Tak to se jdu stavět do fronty.
Já si myslím, že část těch, kteří na to teď nadávají, si to nenechá vymluvit, i když to, co jim vadí, tam nakonec třeba vůbec nebude.
Já ne,pokud se vyvrátí,to co se o hře říká,rád si ji v budoucnu ve slevě koupím a zahraju 👍
Už při otevírání tohoto článku jsem si říkal „kdo asi tak bude první, kdo tohle napíše“. Gratuluji!
Nejlepší hra generace a nejlepší PS hra generace je rozdíl
TLOU2 velmi pravděpodobně nebude ani hra roku (bude přinejlepším druhá, zdravíme poláky)
Pravda, upraveno, díky za připomínku
tim myslis cyberpunk ? jako sorry ale to uz je od pohledu hra pro deti
Tak to snad zase ne, pane. Hra pro děti? Proč, že jde o sci-fi? Vsadím se, že Ellie v TLOU2 zabije sama, nejméně 40 – 50 dalších postav, což je samo o sobě také sci-fi. Nic ve zlém, na TLOU2 se těším a stejně tak na Cyberpunk, jen nechápu tu poznámku „pro děti“
Nekrm troly…
Na Last of Us se těšim jak na smilování, ale to, co si napsal, je pěkná kravina.
Martin bohužel vybírá tyhle hype střípky a vynechává další věci, co tvůrci řekli, třeba jak je diverzita hrozně důležitá, diverzita vede k lepším příběhům a jak se Halley Gross rozplývala nad concept arts svalnatý ženský a že vlastně tu práci přijala kvůli tomu. Nějak se to ale na tom xzone prodat musí no, takže to chápu.
Je mi jasné, že téma diverzity je pro mnohé konfliktní, takže do něj nechci brousit, dokud k němu nemohu naplno říct nějaké hodnocení nebo postoj. V pátek si jej náležitě rozebereme.
Jinak s Halley to bylo trochu jinak: jako většina spisovatelů z jiných odvětví doslova skočila po šanci zkusit to v herním průmyslu (odepsala na tu nabídku v kapitálkách, zatímco hrála 80. hodinu svého průchodu Skyrimem). Že jí udělala radost svalnatá ženská postava, to byla až další fáze.
Xzone ani žádný další obchod s objednávkami hry žádnou pomoc nepotřebují, naopak, spíš se strachují, že jim nevyjdou kusy. Je to nejobjednávanější hra v historii Playstation.
Ale tak ona diverzita v příběhu je opravdu jedině plus. Nebo jaké by to mělo přínášet mínusy ?
Já bych tomu i věřil. Nechápu ten postoj lidí, že to je snad nějaká SWJ agenda.
Ellie je jednoduše skvěle napsaná postava, a to, že zjistí, že se jí líbí holky, jí vůbec nic neubírá. Našla lásku, stejně tak, jako to řeší každý z nás. A je napsaná uvěřitelně, a proto si jedničky tolik vážím. Takový emoce jsem u hry ještě nikdy neměl. A myslím, že to je i cíl týhle série, posouvat laťku. Bude myslím, ještě nějakou dobu trvat, než se objeví něco, co takhle zamáve světem, jako tahle hra.
ta ellie byla sesbicka uz v prvnim dile takze neni moc cemu se divit ze
Přesně tak! Jeden z mála rozumných názorů. Vidím to úplně stejně.
Ellie tam doslova nikomu nevadí 🤦♂️To že je lesba,se ví už pár let,když vyšlo to DLC do TLOU. Kdy už to pochopíte 🤦♂️ Všem,co se tu ohání LGBT propagandou,leží v žaludku jiná postava ve hře 👍
Ano bude to hra tisíciletí a nic lepšího nemohlo vzniknout. Cyberpunk se bude stydět proti tomuhle čelit.
Na Amandu ani Cyberpunk mi nešahej, obě jsou a budou lepší než celej TLOU.
s kazdym dalsim videem ze Cyberpunk ztracim na hru chut, s kazdym dalsim videm na TLOU jsem vic a vic zvedavej.
Možná jen schválně CD Projekt nevybírá tak super gameplay videa, aby to zbytečně nepřejhajpoval. Je v tom mraky práce, peněz a času, tohle prostě bude top, a neříkám to z důvodu, že mi dneska přišla CP bunda, dvě trička a klíčenka. Já u TLOU nečumí na žádné videa, nechci si to zkazit, prostě až to vyjde, tak se do toho pustím.
No jo, jen ať to ještě víc vychválí před vydáním, zaplacení šašci. Přizvaní novináři ve studiu tomu určitě budou něco vytýkat
I kdyz budou hodnoceni 10/10 jak u hracu tak recenzentu a prodeje budou obrovske, stejne to bude spatna hra, protoze to vyslo na PS4 a ne na PC a Xbox. Vidte 😀
Alien Isolation měl 9/10 a byla to sice pěkná, ale nudná hra bez motivujícího příběhu. Jo a RDR2 mělo na konkurenčních českých serverech 10/10 nebo 9/10, přitom ta hra byla z hlediska optimalizace opravdu hrůza. Takže ani to hodnocení u každé hry není všespásné. Čímž samozřejmě neříkám, že to musí být případ téhle hry.
Zajímavé, že to funguje přesně naopak viz kauza Death Stranding. Nejdřív Kojima je bůh a pak oznámení na PC a ejhle naráz to zas tak dobrá hra není.
Svina: Kojima a bůh? Haha. Naughty Dog jsou bohové. Za 25 let nevydali jedinou špatnou hru a jsou jedni z mála kdo každou generaci posouvají kvalitu videoher o 2 laťky výš.
Kai: doporučuji ti navštívit psychologa. Je vidět že máš nějakej vnitřní osobní problém se vyrovnat s faktem, že to co tolik nesnášíš je pro mnoho lidí perfektní.