Na Zingu je pěknou tradicí, že vám v souvislosti s recenzováním výrazných titulů dáme možnost položit redaktorům, kteří s právě hodnocenou hrou přišli do styku, libovolné otázky. Nejinak je tomu i v případě The Last of Us Part II od studia Naughty Dog. Minulý týden jsme vás vyzvali k tomu, abyste se prostřednictvím komentářů zeptali na otázky, které vás v souvislosti s touto unikátní hrou zajímají. Odpovídáme samozřejmě opatrně, bez spoilerů (stejně jako jsme bez spoilerů zvládli napsat i recenzi).
Upozornění: s ohledem na množství otázek jsme tentokrát minimalizovali korekturu vašich dotazů. Duplicitní odpovědi jsme vynechali (omlouváme se, pokud ten váš byl ve skutečnosti první).
Laddys (SB_84): Po dohraní TLOU2: Napadla vás otázka kdy sakra bude konečně TLOU3?
Bezprostředně po dohrání jsem myslel na jiné věci (jak píšu v úvodu recenze), ale nakonec samozřejmě i tohle. Neil Druckmann (režisér hry a viceprezident studia Naughty Dog) prohlásil v čerstvém rozhovoru, že momentálně se rozhoduje mezi Part III a zcela novým IP.
Martin Rex: Chci se zeptat, celkově jak velká je hra a kolik hodin mi zabere průchod celou hrou?
Na nižší obtížnost lze bez většího zkoumání hru proběhnout za 20+ hodin, ale na vyšší obtížnosti při pečlivějším zkoumání otevřenějšího prostředí to je 30 a více.
Alfajk:
Na jakou obtížnost začít hrát? Byla hra někde „zbytečně“ obtížná? (třeba jako sklep hotelu v tlou 1)
Záleží na tom, zda chcete co nejrychleji a nejpohodlněji shlédnout příběh, nebo zda se chcete do hry opravdu vžít a vychutnat si ji. Na nejnižší obtížnost by neměla nikde dělat problémy (munice a zdraví je tam dost).
Naopak na nejvyšší současnou obtížnost (což není Grounded, ta prý přijde později patchem) je hra ještě pořád hratelná a zvládnutelná, ale samozřejmě každou chybu nelítostně trestá. S ohledem na téma brutálního survivalu lze tuhle obtížnost doporučit, pokud ze hry chcete vyždímat co nejsilnější zážitek. Rozhodně je to ale pro trpělivé.
Není hra zahlcena zbytečnými „sběratelskými předměty“? Jsou běžně k nalezení, nebo vysbírání opět vyžaduje youtube návod?
Je jich tam hodně a většinou zajímavě rozšiřují příběh. Některé jsou opravdu hodně schované. Hlavní menu hry vám říká, kolik jste jich kde minuli.
Upravuje hra obtížnost podle stylu hraní? (chytřejší nepřítel na hard, než na easy, ne jen větší dmg…)
Ano, pokud tedy „chytřejším“ rozumíme větší dohled apod. Na vyšší obtížnost vás třeba snadněji zpozorují pod vodou nebo v trávě.
Je nutné často používat alternativní způsoby přepravy? (lod, kůň)
Často to není, ale místy je to povinné. Lze ale kdykoliv seskočit/vystoupit.
Mirko: Keď porovnáte staré gameplay video z E3 a súčasnú hru, je v tom rozdiel? Narážam hlavne na veci ktoré vo videu vyzerali ako nascriptované, napr ten boj v obchode kedy Ellie strelí 3 šípy do nepriateľa, potom sa rozprávajú a následne mu odsekne hlavu. Vyzerá to strašne nascriptovane.
Když jsem to video z E3 viděl tenkrát, byl jsem si zcela jistý, že je to celé naskriptované. Některé drobnosti asi i opravdu byly. Ale velká část toho opravdu vypadá tak jako běžná hratelnost v hotové hře, některé věci tam jsou dokonce i lepší. Zrovna to, že někteří nepřátelé před smrtí prosí o milost, snaží se odplazit apod. tam každopádně je.
Tomas: chci se zeptat, jak moc mi zazitek ze hry ubere typ televize a jak moc ty odhalene leaky opravdu ovlivnuji celkovy dojem ze hry v kontextu celkoveho pribehu,diky nemuzu se dockat!
To asi neposoudím, protože nevím, jaký typ televize máte… ale řekl bych že jakkoliv je grafika místy nádherná, nejdůležitější vlastnost téhle hry je příběh a ten zafunguje na jakékoliv televizi.
Pokud jde o leaky, strašlivě mě mrzí, že mi vyzradily klíčové prvky příběhu… ale jak píši v recenzi, naštěstí nevyzradily konec a ani několik dalších, celkem zásadních zvratů.
vortex: Chtěl bych se zeptat jak dlouhé je načítaní hry (hlavně mě zajímá rychlé načtení)
OneShot:
Jak důležité jsou na nejtěžší obtížnost sběr surovin, výroba a vylepšování a jakou část hry (řádově) strávíme těmito činnostmi?
Na nejtěžší obtížnost nepřežijete bez munice, lékárniček a dalších nástrojů.
Kolik času jejich sběrem strávíte je na vás (opravdu to může být od nula do deseti minut apod.), ale každá lokace má samozřejmě omezený počet míst k prohledání, které nakonec vyčerpáte a bude zřejmé, že je čas jít dál.
Věci vypadávají i přímo z nepřátel (předměty z monster, munice z lidí), takže v extrémním případě lze zkusit spoléhat na tohle (tuším se tomu snad dá i pomoct separátním nastavením obtížnosti této vlastnosti).
Kolik je (řádově) ve hře vynucených akčních pasáží, tj. bez možnosti stealthu?
Hrstka jich tam je, ale nemám je spočítané. Rozhodně jsou to výjimky, většinou i když filmeček končí příchodem nepřátel, začínáte po něm schovaný v krytu.
Jak velké jsou největší lokace ve hře (v porovnání např. s předchozími hrami od Naughty Dog) a budeme se do některých v rámci příběhu vracet, nebo jde čistě o postup vpřed, vždy z předchozí lokace do další?
Centrum Seattle mi přišlo asi největší a rozsahem bych ho přirovnal k té pasáži s džípem z Lost Legacy, nicméně tady je prostředí mnohem pestřejší a zajímavější, než tam.
Na jaké biomy během hry narazíme, která města navštívíme a kolik času strávíme venku (oproti vnitřním prostorám)?
Minimálně 4 velmi odlišné lokace, přičemž 2 z nich podléhají utajení a nemohu o nich psát. Poměr interérů a exteriérů záleží na tom, jak moc chcete zkoumat budovy, ale celkově bude zhruba půl napůl s lehkou převahou exteriérů.
Jak se liší grafika na klasické PS4 oproti Pro verzi a dochází-li na klasické verzi k citelným propadům snímkování?
Tohle jsme bohužel nezvládli otestovat a moc mě to mrzí – žádali jsme Sony o druhý kód pro tenhle účel, i pro účel lepší videorecenze a pro druhý názor jiného redaktora… bohužel bezvýsledně.
pepapesek14: Zajímalo by mě, jestli je na začátku hry nějaký recap jedníčky, už je to dlouho co jsem jí hrál na posled a ne všechno si pamatuji.
Ano, rekapitulace toho nejdůležitějšího na začátku je, stručná ale perfektně zpracovaná.
Utajený: Mě zajímá gore, protože jsem v nějakém preview slyšel, že nejde ustřelovat nepřátelům končetiny a podobně. V jedničce to bylo a po trailerech na dvojku se někteří lidi bouřili, že bude moc násilná, tak mě zajímá, jestli v tom násilí vývojáři neudělali krok zpátky kvůli těmto křiklounům. Třeba v traileru jak té asiatce rozmašírovali loket kladivem ho měla zkrvavený v porovnání s retail verzí, kde nebyla ani kapička krve.
SamFisher: Mám jen jeden dotaz,který by u mě rozhodoval o koupi či ne (teda pokud bych měl o hru vůbec v budoucnu zájem, třeba v rámci akčních slev tak za pár let).
Tuto otázku nebudeme citovat v plném znění, protože jde o spoiler. A odpovědět na ni s ohledem na pravidla embarga také naplno nemůžeme. Nicméně část informací z úniků byla pravda a část ne. Ten poměr je ve prospěch jedné strany.
Martinrush: Co se vám tak líbí na téhle Druckmanově (Sarkeesian) politické propagandě, který už svůj politicky názor musí cpát do her a nedokážou tím tak oddělit svoji práci a osobni život a tím tak znechutit hru hráčům co takovou propagandu nesnášejí?
Luky: Ahoj budete mít Collectorku Last of us 2? Dekuji
CRYPT from CATACOMBZ: Ta lesbicka/ke scena/y jak se tam líbají je jedinej 4% obsah nebo jich tam je vic?
Katanna: Nemusíte nic říkat, stačí když odpovíte pomocí like. Má hra 10/10 ?
Back Pa: Má hra více save slotů / profilů? Abych ji mohl jet 2x najednou a nepřepsalo mi to save?
Adam: Byl ve hře moment, který Vás dojal k slzám?
Skiller_sk: Zdravim zaujimalo by ma ako to je s otvorenostou sveta , je to strikne linearna hra ako 1 alebo nieco na sposob Metra Exodus , cize vacsie oblasti s moznostou prieskumu popripade nejakymi side misiami ?
Liboros Tramalo: Myslím, že to ani snad do spoileru nepatří, ale pro jistotu jsem to tam hodil, aby se to někoho nedotklo. Díky za případnou odpověď.
Opět necitujeme otázku v plném znění, protože jde o velký spoiler. Odpověď je, že ano.
Malasnikov: Je tam Photo režim?
Ano.
El_Scorpio:
1. Hodnotíte celkovo ako lepší zážitok jednotku, alebo dvojku?
Jak píšu v recenzi, přijdou mi jako dvě slabiky jednoho slova. Neoddělitelné. Dvojka je ale samozřejmě technicky na mnohem vyšší úrovni a její rozsah/záběr je citelně ambicióznější.
2. Len príbehovo (kvalita scenára, zvraty…) je ktorý diel lepší?
Osobně mě dvojka dostala víc.
Myslím, že hráči pořád mluví jen o Joelovi a Ellie…
…a obrovsky přitom podceňují nové postavy (kterých je hodně).
3. očami najväčšieho kritika – akú veľkú časť hry by mohol označiť za sjw agitku?
Jsou toho minuty (jakože třeba 10 minut dohromady?) ve dvacetihodinové hře.
Většinou je to vkusně zapracované a nerušivé.
Jedna-dvě výjimky mne trochu rozhodily, ale zbytek příběhu a ostatní kvality hry to bez problému přebily.
a me nikdo nenapsal jestli se tam daji strilet nutely
Mám ešte dve otázky:
1. V tých otvorenejších častiach hry, je jasne dané ktorá časť mapy sú „prechodné dvere“ do ďalšej príbehovej sekvencie? Pýtam sa preto aby som sa nebál preskúmavať niečo s tým že sa budem báť že ma to posunie ďalej v príbehu a ja sa už nebudem môcť vrátiť späť keďže späť sa vracať nedá. Že či budem proste vedieť čo môžem skúmať a kam mám vstúpiť ak chcem ísť už ďalej v príbehu
2. Aký je rozdiel medzi shamblerom a bloaterom? keďže obaja sú obrnení a obaja striekajú plyn
1. Nevratné přechody bývají odlišené speciální interakcí.
2. Pokud se nepletu, Bloater žádný útok na dálku nemá – je prostě jen silný a odolný tank, plus podle obtížnosti je tuším IK, pokud hráče chytne.
No v jednotke si pamätám že v misii kde bol prvý krát bloater, v takej telocvični, tak on tam po mne striekal nejakú pliagu.
Ďakujem za odpoveď
Hmm tak pak je to zřejmě tak, že Bloater „plive“ (útok na dálku jedním směrem) ale Shambler vystřeluje tu kyselinu do všech stran kolem sebe (útok jako area of effect, 360 stupňů).
Každopádně jsou oba relativně vzácní a vyplatí se je spíš obejít stealthem, než konfrontovat (pokud má člověk na výběr).
A pak jsou tam ještě další monstra s relativně podobnými schopnostmi, o kterých nemohu psát…
Vlastně mě napadá ještě jedna, čistě filozofická otázka. Doporučili byste před začátkem dvojky zahrát si znovu první díl, nebo naopak vrhnout se do ní rovnou, jen s matnými vzpomínkami na jedničku?
Určitě doporučil…
…ale zase povinné to není (začátek hry obsahuje shrnutí toho nejdůležitějšího, velmi stylově zapracované do úvodu hry).
Díky za doporučení, nejdřív se tedy znovu pustím do jedničky.
Moc díky za odpovědi, jsem rád, že čtenáři mají stále chuť klást zajímavé otázky a redaktoři mají chuť na ně odpovídat.
Zdravím ještě jednou. Ještě jednou smekám před recenzí, kterou (byť se o mě může s klidem mluvit jako o odpůrci tlou 2) pokládám za velice profesionalni a tak musím vznést ještě jeden dotaz primo na autora jiz zmiňované recenze.
První osoba, sedící v čele stolu je mladá, štíhlounká a poněkud horkokrevná dívka se s rostlinou na paži a slabostí pro vulgarismy.
Po její pravici sedí postarší, prošedivělý, ale stále statný a silný muž s vážnou tváří a zjizvenou duší.
A konečně po její levici vysedává žena, u které bych měl problém zařadit ji do kategoroe něžného pohlaví, tak jako drtivou většinu žen ostatních.
Zajímá mě…… Jak by jsi ten koláč rozdělil, bylo-li by v tvé moci o tom rozhodnout? A pokud už snad byl rozdělen, jak a je to dle tebe vyvážené a správné rozdělení?
Díky za případnou odpověď.
Děkuju.
Každopádně kdybych v takové situaci byl, nijak bych to nerozděloval – řekl bych jim, ať si každý vezmou, jak uznají za vhodné. A doufal bych, že najdou společnou řeč a že jeden z nich není třeba psychopat, který si vezme 7 dílů z 8.
To přirovnání je celé nešťastné, chápu o co se autor snažil, ale problém je, že se zásadně mýlí v jedné z těch tří postav.
Přesně tak! To je peklo, psát o těch věcech bez přímých spoilerů
A protože to v žádném leaku nebylo, tak já to rozhodně neprozradím.
Rád bych se zeptal na dvě věci, bohužel mě napadly až teď.
1. Spíš taková blbost. Všiml sem si, že Ellie má občas kapucu. Záleží to třeba na dešti, nebo si jí mužeme sami sundavat/nandavat?
2. Pocit z jízdy na koni, například v porovnání s Red Dead Redemption 2, který jí má prozatím bezkonkurenční. Mam z toho trochu obavu, v Unchrated 3 a Last of Us to nebylo nic extra. Na druhou stranu teď toho koně zřejmě využijeme daleko víc, tak snad si s tím dali práci.
Pozdní dotaz není problém, jsme tu pro vás
1. Nasazuje si ji sama podle počasí.
2. Řekl bych, že RDR2 to měl lepší, ale tady se na koni jezdí mnohem méně.
Díky za odpovědi .
Mezitim sem se podíval i na videorecenzi, takže mam teď o jízdě na koni trochu lepší představu i díky tomu. A kdybyste to ještě porovnal s Uncharted 3 nebo 1. dílem Last of Us?
Asi bych potřeboval vědět, v jakých oblastech mám ty tři hry porovnat?
Obecně je cítit, že Naughty Dog jsou s každou další hrou lepší a lepší, jako vypravěči i jako vývojáři.
Pardon, byla tim myšlena zase ta jízda na koni.
Aha, to mě mohlo napadnout
Na rovinu přiznám, že si ji z těchto dvou her už dostatečně nepamatuji pro srovnání
Stane se, já to zase mohl napsat konkrétnějš .
Zdravím napadá mě ještě jeden dotaz ohledně ukladaní vzhledem k otevřenějším lokacím. Je možné hru uložit kdekoliv a po loadu se objevim tam kde jsem skončil a v takovém stavu v jakem jsem skončil. Nebo je to řešeno stejně jako v jedničce tzn. checkpointy a když odejdu ze hry objevím se na nejbližším checkpointu. Díky
Checkpointy, stejně jako v jedničce (možná jsou ale o něco hojnější, jakože třeba každou druhou minutu).
Díky za odpovědi 😉👍
Díky za dotazy
Komunikace/spolupráce se čtenáři je jedna z nejpříjemnějších vlastností online magazínů