Herní průmysl se každým rokem rozvíjí nejen ve světe, ale i u nás. To má samozřejmě značný dopad na jeho obrat – ostatně již v minulém roce se obrat herního průmyslu dostal na téměř dvojnásobek oproti roku 2017 a o 20 % překonal rok 2018. Odhaduje se, že v letošním roce dojde opět k jeho nárůstu přibližně o 10 % na celkových 5 mld. Kč.
Podobně jako ostatní obory se i herní průmysl potýká s nedostatkem pracovních sil, který se řeší především dosazováním zaměstnanců převážně z členských států EU.
Tyto závěry vychází z nové studie o stavu herního průmyslu v České republice zveřejněnou Asociací českých herních vývojářů.
V Česku je aktuálně 110 společností, které v roce 2019 vyvíjely hry převážně cílené na konzole a PC platformu (67 %). Na mobilní trh se u nás soustředí méně než polovina studií (41 %). Česká herní studia dokáží vytvořit hry, které se mohou srovnávat s těmi nejlepšími ze světové špičky a české počítačové hry tak sklízí velké úspěchy ve světě. Až 95 % zákazníků je ze zahraničí, zejména z USA, Německa, Velké Británie, Ruska a Číny.
„Jelikož je herní průmysl významným sektorem ekonomiky, potřebuje i toto odvětví podporu v rámci vzdělávání, investic a v neposlední řade i financování. Zájem o gaming neustále roste a do budoucna se očekává, že nadále růst bude. Abychom však tento trend udrželi a využili plný potenciál oboru, potřebujeme větší podporu ze strany státních orgánů,“ říká Pavel Barák z Asociace českých herních vývojářů.
Nedostatek zaměstnanců ovlivňuje i zábavní sektor
Herní průmysl v České republice zaměstnává více než 1 750 pracovních míst, z čehož největší podíl tvoří programátoři (21 %) a grafici (19 %). Každoročně se přitom otevře 280-300 nových pracovních příležitostí. Přes 60 % společností však uvádí, že jim zaměstnanci chybí.
Vzdělávání v oboru počítačových her nemá v tuto chvíli silné zázemí. Existuje zatím málo oborů, zaměřených na oblast počítačových her a počet absolventů tak nestačí trvalému růstu průmyslu. Studia se proto obrací i na zahraniční pracovní trh. Více než polovina z nich zaměstnává alespoň jednoho cizince, převážně z členských států EU a celkový podíl zaměstnanců ze zahraničí v herních firmách tvoří 29 %.
Pro začínající firmy jsou klíčoví investoři a přístup ke kapitálu. Hlavním zdrojem financování jsou však vlastní prostředky. Téměř polovina studií je kompletně financována z vlastních zdrojů a jen 19 % obdrželo investici. 14 % studií také využilo formy nefinanční podpory jako účast na veletrzích či inkubační program, řadu z těchto programů podporovala či přímo organizovala Asociace českých herních vývojářů.
Gaming přináší do ekonomiky více než televizní tvorba
Herní průmysl je významnou součástí a tahounem digitální ekonomiky, kdy digitální distribuce her významně roste a již převýšila distribuci v kamenných prodejnách. Řadí se také mezi kulturní a kreativní průmysly a svou velikostí mnohonásobně převyšuje obrat české filmové a televizní produkce. Systematická podpora státu je ovšem nadále nedostatečná. Je třeba přijmout balík komplexních opatření a nástrojů podpory především v oblasti vízových programů, přímé a nepřímé podpory začínajících firem a dlouhodobé podpory specializovaného vzdělání.
„Asociace českých herních vývojářů v tomto směru aktivně spolupracuje se státními orgány a usiluje o širší podporu herního průmyslu. Máme tak možnost své potřeby přímo komunikovat a na rozvoji podnikatelského prostředí se aktivně podílet. Hlavním cílem je společně se zasadit o rozvoj vzdělávacích programů pro budoucí vývojáře, zlepšit podmínky pro vývoj her v ČR a významně přispět k růstu tohoto odvětví,“ dodává Pavel Barák.
Zajímavé střípky z českého herního odvětví, to jo. A příjemné grafíky.
„Česká herní studia se drží na špičce se světovými lídry“. Co si o tom mám myslet? Máte v plánu psát seriozně? Berete svou práci vůbec vážně nebo je to pro Vás jen nějaký výstřelek?
Tyto informace pocházejí ze studie, kterou zveřejnila Asociace českých herních vývojářů. Spolu se závěry studie a přiloženými grafy tak skutečně tento text za seriózní považuji.
Na výsledky českých vývojářských týmů snad poukazovat nemusím. Nedávno jsme například psali o výsledcích Warhorse a krátce před tím i o Bohemia Interactive. Pod křídly zahraničního vydavatele zde z velké části vzniká třeba i nadcházející remake první Mafie a nezapomínal bych ani na nezávislá studia mezi které se řadí například Amanita Design nebo CBE Software, jenž stojí za nedávno vydaným hororem Someday You’ll Return.
Vzhledem k tomu, že se mnohé české tituly těší mezinárodnímu ohlasu pak úplně nechápu, co svým komentářem máte na mysli. Případně vás tedy poprosím o jeho konkrétní rozvedení.
To, že se tato informace někde nachází ještě neznamená, že se jedná o pravdu a takto očividnou chybu by jste mohli po nich opravit po svém, jelikož si myslím, že je jasné, že to není pravda.
Dále pak, když se podíváme na přiložené grafy a tyto informace porovnáme se skutečnou špičkou světa ve video herním průmyslu pak lehce uvidíme propastné rozdíly. Skutečně si myslíte, že se alespoň rovnáme třeba s video herním průmyslem USA? Warhouse udělalo jedinou hru a i když byla úspěšná, tak se dle mého názoru může jen tak tak řadit mezi AAA hry, která i tak nesahá ani po kotníky mnohé jiných AAA titulů. Jen dodám, že bychom neměli opomenout, jak rychle ztrácela aktivní hráče nedlouho poté co vyšla. Když teď zavzpomínám čím jsme udělali „díru“ do světa, tak mě napadá pouze série Mafia, Arma a když přimhouřím obě oči i uši, tak započítám i Vietcong, aby toho nebylo tak málo. Také nás proslavila série ETS což je spíš „oddechovka“ než skutečná videohra a to vím z vlastní zkušenosti. Také tu máme Space enginners nebo jak se ta hra jmenuje což je hra jak bych tak řekl bližší „úrovně“ ETS než třeba Mafie ale toto rozhodnutí přenechám na Vás. Je možné, že jsem ještě nějakou co se proslavila vynechal ale už nic dalšího mě nenapadá. Máme tu sice mnoho dalších, ale ty bych řadil spíše jako hry na CD do krabic od cereálií než nějakou skutečnou video hru. Mít optimismus je dle mého dobré a přál bych si, abychom dělali podstatně více her a ještě lepší než jaké jsme doposud udělali, ale tvrzením jak bych tak řekl snů si v realitě a ve zlepšení české video herní scény nepomůžeme. Buďme k sobě upřímní a realističtí. Z grafu vytáhnu jednu zajímavost a to sice to, že jen 1% má více jak 250 zaměstnanců a 73 procent má MÉNĚ než 10 zaměstanců. Z mého úhlu pohledu to vidím až skoro jako drzost se srovnávat se špičkou.
Nakonec bych ještě dodal, že Mafii spadá pod 2K Games pokud se nemýlím (když tak mě opravte) a to je Americké a to zas spadá pod T2 a to je odkud? Zase Americké. Z toho co nám zbylo a co má nějakou váhu jenom samostatně zmiňovat a je myslím české je jak uvádíte Bohemia interaktiv, také relativně nové Warhorse studio a ještě potom SCS SW. Myslím, že není třeba abych cokoliv dodával, jelikož toto mluví tzv. za vše.
Záleží na úhlu pohledu.
Třeba nejslavnější a nejprodávanější hra pro Virtuální Realitu na světě je z malého českého studia, tvořeného v té době méně než 10 lidmi, pokud se nepletu.
Nikdo nesrovnával objem, šlo o konstatování že české hry se mohou rovnat s těmi světovými, resp. mnohé z nich jsou světové a dobře je znají hráči od Asie po Ameriku.
Slyšel jsem o tom, ale nevím jistě, jestli nejprodávanější hra pro VR je česká hra. Můžete dodat důvěryhodný link, který to potvrdí? Myslíte Beat Saber, že? I kdyby to byla pravda což ještě nemám potvrzené, tak to je jen krůček k tomu se dostat tam kam nás zařazujete. K tomu nám zbývá ještě hodně dlouhá cesta.
Význam věty „Česká herní studia se drží na špičce se světovými lídry“ rozhodně není konstatování o tom co píšete. To by věta musela znít třeba takto: „České video herní studia dokáží vytvořit video hru/y, které se rovnají i těm nejlepším ze světové špičky.“ Avšak věta „Česká herní studia se drží na špičce se světovými lídry“ jednoznačně znamená, že náš video herní průmysl jako celek se rovná s těmi nejlepšími národy jako celek, které jsou na světové špičce ve video herním průmyslu. V tomto případě váš úhel pohledu nesedí pro konstatování, které zde uvádíte. Vaše tvrzení zkrátka absolutně neodpovídá realitě.
Tak logicky, že jakmile se nějaká chytne mimo naše území, tak jí znají i jinde. Problém je v tom, že pokud Mafia, která se od nás proslavila asi nejvíc už je velmi stará a 2 už tak úspěšná nebyla a 3 už nebyla ani naše, takže pokud se budeme bavit o „aktuálním“ (mějme na mysli třeba od 2010 do současnosti) stavu naší video herní scény, tak zde nějaká Mafia už skoro nefiguruje. Zbyla nám tu jen Arma a Kingdome Come v podstatě. Žádná jak bych tak řekl „hodnotnější“ hra mě již už nenapadá a to je sakra málo a pokud se nebudu bavit o kvantitě, ale o kvalitě, tak ano obě se objektivně drží „secakramensky“ vysoko, ale na absolutní TOPy stále nestačí. Armu 3 jsem hrál chvíli, takže zde nemám moc zkušeností, ale viděl jsem dost gameplayů, kde mi připadala jak kdyby po celou dobu to byla nějaká pre-alpha. Kingdome come už i z mého subjektivního pohledu už byla vskutku velmi solidní hra, jelikož jsem jí hrál osobně a připadá mi velmi originální avšak stojí za zmínku, že zase se nedokázala zařadit mezi hry, které jsem dohrál. Inu mám velmi vysoké nároky na video hry
Neexistuje žebříček prodejnosti VR her (nebo jsem jej nenašel), ale odborníci z herního i finančního sektoru hru často zmiňovali jako vrchol dosavadní VR tvorby. Co víme jistě je to, že prodala přes 2 miliony kusů:
https://venturebeat.com/2020/03/17/vr-darling-beat-saber-surpasses-2-million-copies-sold/
Jinak Mafia II byla mnohonásobně úspěšnější než jednička (z hlediska prodejů).
Větu jsme upravili dle vašeho návrhu.
Co se týká Mafii 2, tak jsem neměl na mysli prodeje, ale máte pravdu.
Nečekal jsem, že kvůli mému komentáři změníte něco ve svém článku. Děkuji, cením si toho. Ať se Vám v budoucnu daří
Tak zrovna Mafia to ve světě v prodejích nedotáhla nejvýše z českých her. Některé hry na tom byly i lépe. Naopak v Česku si myslím, že dosáhla v prodejích lepších výsledků než i leckterá zahraniční hra. A to že jste uváděl, že Mafia už není česká hra, tak podle Vašich kritérií už nebude českou hrou ani případné pokračování Kingdom Come. Podle mě to právě na příkladu remaku Mafie vypadá, že Češi mají na tu sérii pořád nějaký vliv.
To jsou klasické české výplody fantazie, všechno umíme a jsme dobří, hrdost nám nechybí, ale nic jí nepředchází, nebo jen velmi málo.
KDC mělo v době vydání chyb jak máku a bohemka má pouze Armu, ostatní věci jsou podprůměrné. Možná v rámci Indie scény můžeme konkurovat, viz Amanita Design, ale na poli AAA her rozhodně ně.
Jinak je super, že počítají s vyšším obratem, a co zisk?
Obrat může být vyšší a zisk může být záporný.