Záměrně upozorňujeme hned v úvodu tohoto dílu Zing Podcastu, že se celou epizodu budeme věnovat jen a pouze The Last of Us Part II. Pokud tedy patříte mezi ty, komu se již všechno to povídání a kontroverze kolem této hry přejedly, nezlobte se na nás a tenhle díl prostě přeskočte – příště už si zase budeme povídat o jiných hrách.
Proč jsme se k TLOU2 ještě jednou vrátili? Protože diskuze kolem ní vůbec neutichá, spíš naopak – články o této hře jsou pořád mezi nejčtenějšími nejen na Zingu a dokud vás to téma bude zajímat, považuji za naši povinnost se mu věnovat a respektovat tak čtenářské preference/zájem o tohle téma.
Navíc se nám naskytla docela užitečná příležitost nechat Martina Schovance v klidu slavit narozeniny a přivést si na diskuzi o hře Davida Ryneše, dlouholetého hardcore hráče a zkušeného (nejen) herního novináře, který hře The Last of Us Part II také udělil maximální hodnocení. Společně tedy rozebíráme, proč jsme se tak rozhodli a proč nám při hodnocení nevadily ty věci, které jsou na hře kritizovány.
Doufáme, že příležitost rozebrat hru na kameru a mikrofon nám pomohla ukázat, jak silné emoce v nás hra zanechala a jak vážně to s tím jejím desítkovým hodnocením myslíme.
Podrobný obsah epizody:
- Upozornění
- Davidovo představení
- Rekordní válka okolo hry na Metacritic
- „Cítíš přesně to, co autoři chtěli“
- Toxicita a nenávist vůči hře
- Proces recenzování, NDA
- Kauza pro Youtubery
- Hry jsou klíčové médium budoucnosti
- Přesně uprostřed: 5 z 10
- Je ponižující hodnotit hry číslem?
- Válka v komentářích
- Kdo ve skutečnosti ovlivňuje recenzenty
- Proč se nám hra tolik líbila
- Vztah Joela a Ellie
- Hloupá smrt?
- Patří postavy scénáristům nebo hercům?
- Klíčové souvislosti
- Motivace pro pomstu
- Měla na to Abby právo?
- Měl na to Joel právo?
- Psi a další „manipulace“
- Hodnota nepředvídatelnosti
- Abby je kvalitní postava
- „Klišé“ náboženské sekty
- Ludonarativní disonance
- Lev a genderová témata
- Rozhodnutí na farmě
- Slitování
- Jeden z nejlepších příběhů ve hrách
- „V téhle chvíli jsem věděl, že je to desítka“
- Slova fanoušků
Poslouchat podcast:
Přílohy & Bonusy
V podcastu kromě jiného zmiňujeme emotivní vysílání streamerky Breebunn, jejíž reakce u finálního souboje ve hře a následný komentář hry po dohrání je poměrně podobný těm našim.
Pustit si záznam tohoto streamu můžete zde.
Kromě toho se v závěru pořadu Martin snaží „v reálném čase“ přeložit do češtiny dva z jeho oblíbených citátů fanoušků hry z řad „běžných hráčů“.
Tady je jejich originální znění:
The game is supposed to be centered on the theme of self-destruction.
Ellie’s covered her bite, the thing that gave the Fireflies hope, with a moth.
Moths kill themselves by flying straight into fire, chasing the heat of the flames.
Ellie’s set on destruction.
I think the question of the game is whose destruction it really is.
Chlapi, mám dotaz ohledně NG+. Navazují ty NG+ při opakovaném hraní na sebe? Např. hraji NG+ poprvé, o něco zase vylepším zbraně apod. Po dohrání spustím znovu NG+ (podruhé) – budu začínat z bodu vylepšení z NG+ (prvního) nebo se to vztahuje vždy na ten úplně první průchod?
Navazují donekonečna, ale dva průchody stačí na vymaxování všeho
Pánové, nechci být za análního alpinistu, ale naprosto souhlasím s každým slovem, co ve videu padlo. Lidi prostě dnes z velké většiny (schválně nepíšu, že všichni) prolétávají hry jako rozpálený nůž máslem a nepochytí ani z 50% všechny ty vypiplané scénáristické rozhodnutí, natož drobné nuance… Stačí se podívat prakticky na libovolný gameplay na YT, jak se dnes „hrají“, potažmo NEhrají hry… 90% věcí se mine, nikde se nikdo nepozastaví, hry se NEVYCHUTNÁVAJÍ, jen se spotřebně během pár hodin proletí, šup s kritikou na Metacritic a máme to za sebou. Osobně když hraju jakoukoliv hru, rovná se doporučená herní doba násobku x 3. Tam, kde jiní mají hotovo za 10 hodin, končím se statistikou někde kolem 30. Vidím, slyším vše a hry si za své peníze vychutnávám už s ohledem na to, že si někdo dal tu neskutečnou práci vysoustružit takový opus. Potom se není co divit, že se „hráči“ chytají palcových titulků a tzv „influencerů“, kteří si vyzobnou pouze to, co klouže po povrchu. Ke hrám je prostě potřeba (paradoxně) dospět. Tečka.
Děkuji, umět si hru vychutnat (zatemnit místnost, nasadit kvalitní sluchátka apod.) hraje rozhodně obrovskou roli v celkovém zážitku
Když je hra kvalitní, dokáže si ji člověk vychutnat i za bílého dne a bez sluchátek.
Hrát třeba Outlast za bílého dne nikdy nemůže vést k takovému zážitku, jako potmě
No dobře, řekněme, že horory jsou výjimka.
Kolik času denně/týdně dáváš do hraní her ?
Podle tvého komentáře bych řekl že jsi jeden z těch víkendových hráčů co hraje 1-2 hry za měsíc.
Není se potom čemu divit když je tak jednoduché být okouzlen. Na rozdíl od hráče co dá denně 5 hodin, za měsíc projde 10 her – okouzlit takového hráče je opravdu úspěch.
Na druhou stranu je spousta her, které si nezaslouží, aby si je člověk vychutnával. Některé i rychle prolítnout je škoda času. Ať si každý hraje jak chce, jestli chce někdo strávit přes 300 hodin v jedné hře, tak prosím, ale já si za tu dobu radši zahraju 20 různých. A užívám si právě to, že jimi jen tak hladce proletím, zvlášť když se mi to podaří na těžkou obtížnost. Mimoto, neřekl bych, že jde o záležitost dnešní doby, já tak hrál hry odjakživa- sice jsem toho druhého Dooma hrál aspoň 30x, protože jinou hru jsem tehdy neměl, ale nikdy jsem ho nijak dlouze nezkoumal. Zvláště u lineárních her se ženu jen a jen kupředu, akorát se čas od času rozhlédnu po krajině, je-li hezká. Naopak u openworldu musím mít splněno na 100%, do posledního otazníčku- ale i tam moje hraní spíš než klidnou procházku připomíná úprk od jednoho bodu na mapě k dalšímu.
Při hraní za Abby jsem již od začátku neměl žádný problém, naopak jsem byl zvědav až se postava rozvine více, Kdo mne ale přišel po celou dobu nesympatický – většina té její party.
Co bych ve scénáři negativně kritizoval tak v jedné části flashback ve flasbacku. To je již trochu jak z Monthy Pythoonnu, ale dalo se to skousnout.
OTÁZKA: když jsem si prohlížel odemčené výtvarné návrhy – mám správný pocit, že závěrečná část se škorpiony měla být původně mnohem rozsáhlejší?
Pravděpodobně jste si zaměnil Chřestýše za Škorpióny.
ji škorpioni, thx
Tak co jsem dnes viděl v jednom videu na YouTube, tak původně se měla hra odehrávat v Seattlu dokonce 5 dní (jak za Elie, tak za Abby), takže je možné, že vystřiženého obsahu byla hromada. A chřestýše se škorpiony jsem se během hraní, taky pletl
Tisíc lidí, tisíc chutí. Mně se dvojka líbila. S tou hrou jsem měl jediný problém a to když
Tam jsem si dal opravdu od hry jeden až dva dny pauzu. Ale jelikož se pokládám za člověka vcelku rozumného, tak jsem si řekl, že se tak budu snažit schovat a hru přece dohraji. No a ve výsledku to bylo super. Pochopit i ten zbytek. Žádný příběh není černobílý, proto jsem měl tak rád jedničku.
Kolem této hry se strhla tak neuvěřitelná a za mě tak zbytečná kampaň, že to fakt nepamatuji. Rozhodně si tahle hra, ale nezaslouží 0 z 10 a určitě jestli s ní někdo váhá, tak bych jí doporučil jakožto pro mě osobně jedna z top her generace PS4. Názory, že ten příběh je sračka, že ta hra má hodnocení na metacriticu 5,2, že novináři jsou podplacení od Sony, na to se lidi vykašlete a jděte do toho, třeba až bude na hru nějaká pěkná sleva Ale nezahrát si to, protože jsem to viděl u nějakého streamera a je to kokotina, tak tomu jdu dát pěkně tu nulu v recenzi. To je přece pitomost.
Hezký komentář, k této hře měl Agraelus, který řekl, že hra by měla být především zábava. A byla Last of Us 2 zábava? No sakra, že jo
Umbaros Souhlasím… taky ten přelom konec za Ellie -> start za Abby mi tam hořce seděl.
Na světě to funguje tak, že politika běžně rozděluje společnost a lidi s ruznými politickými názory se budou dohadovat a i hádat donekonečna, tak to prostě je. Jakmile se ta politika a různé politické a jiné ideologie začnou cpát do her, tak místo toho, aby hry spojovali komunitu (např. World of Warcraft dokázal masivně spojit lidi ze všech sociálních vrstev, ras, politických názorů a ze všech koutů světa a všichni společně šli sejmout Artase), tak to celou herní komunitu rozjebe na kusy a bude to v komentářích, na forech a všude v diskuzích vypadat tak, jak to vypadá pod Tlou2 a hráči jsou ti poslední, kdo za to může.
Na tom rozhodně něco je.
Na druhou stranu mnoho odborníků i hráčů vyčítalo třeba Far Cry 5, že je příběhově/myšlenkově příliš plytká a nevyužila příležitosti více prozkoumat zajímavá společenská témata, spojená s její zápletkou.
„Náročné příběhy“ s ne-jednoznačným vyzněním by měly mít svoje místo i ve hrách.
Přijde mi to podobně přirozená evoluce média, jak když předvídatelné akční filmy 80. a 90. let postupně nahradily komplikovanější příběhy anti-hrdinů, jako byl třeba film Skála nebo Muž v ohni.
A pořád mi vrtá hlavou, jestli vývojář má tak hluboký vztah k postavám, jak tvrdí, a všechno a celej příběh se rodí jen v jeho hlavě, proč má takový vývojář potřebu si k tomu zvát feministickou aktivistku? Člověka, který žádný hluboký vztah k těm postavám nemá a jediný, co má v hlavě je, že bílý muž je fuj.
Myslíte Anitu?
Chtěl se s ní zkusit poradit, protože mu byla sympatická její myšlenka, že je dobré bourat příběhové stereotypy.
Z toho co ale vím o té konzultaci, nejen s Naughty Dog ale také s dalšími vývojářskými firmami, tak po první schůzce už nikdo z nich nechtěl Anitu vidět podruhé, protože je to prostě… namyšlená falešná konfliktní krá*a.
Proto jsem si celkem jistý, že její vliv na hru byl naprosto minimální, pokud vůbec nějaký.
Víme asi jen to, co řekl Druckmann, ale kdo ví, jak to bylo, Druckmann je schopnej i vyhodit vlastní zaměstnance jen za jejich názory. A normální člověk by si jí nezval ani na konferenci, to taky může značce uškodit, protože ta reputace Anity je naprosto příšerná a zaslouženě.
Tak už se k tomu vyjádřila přímo Anita sama (v jejím podcastu tento týden) a tak nějak „zklamaně“ přiznala, že se na hře žádným způsobem nepodílela (takže ani ta jedna pokusná konzultace, o které se spekulovalo).
Skvělý podcast, který utekl rychleji než jsem čekal, TLoU2 je myslím téma který si opravdu zasluhuje pozornost ať už má člověk názor takový nebo opačný, už jen kvůli tomu co dokázalo tohle pokračování obyčejné hry vyvolat a to i ten hejt. Proto mě baví sledovat napříč internetem různé názory i teď, a o to víc mě právě zajímají ty od recenzentů, kde se o tom můžou sami víc rozpovídat. A ten speciál o konci musíte vydat, opravdu bych si ho rád přečetl a jak říká David Rynšem, koho to nezajímá ať nečte nebo případně u něho zablokovat komentáře, jako takovou poslední tečku na závěr. Jen tak dál!
Děkuji, ten speciál ještě promyslím, protože video má zatím překvapivý úspěch
Já to mám velmi podobně . Nyní po dohrání doháním resty v podobě recenzi a různých článku a diskuzí. Baví mě číst co si ostatní hráči ze hry vzali a jak pochopili různé postavy a příběh . Podcast pecka👍🏻, poslechnuto na jeden zátah .
Děkuji… na jeden zátah je to vždycky nejlepší
Podcast je opravdu delší, ovšem stáhnul jsem ho z iTunes a příští týden mě čeká cesta na Moravu, tak si ho rád poslechnu za volantem. Jen otázečka do redakce:
jj, o tom se tam kluci taky baví.
Děkujeme
Ano, přesně tenhle moment v podcastu také rozebíráme.
A tak nějak jsem doufal, že tento speciální díl podcastu bude určitým zadostiučiněním těm hráčům, kteří si neměli svoje dojmy z dohrání hry s kým pořádně rozebrat
Jé, já děkuju moc, jste super parta a už se fakt těším Snad nás je víc co maj na to pozitivní názor. S pár lidma, co to hráli, jsem to rozebíral po telefonu a chatu (všichni kladně hodnotili), ale pokecat si u skleničky jacka je něco jinýho Mám širokej záběr a čas mi do karet moc nehraje, podcast je skvělá záležitost na cesty a čím jsem starší, tím víc si poslechnu na delších cestách mluvený slovo nebo i radiožurnál
Mě se líbí, jak kluci , co mají něco za ty léta napsáno a dohráno , dokážou rozebrat složitej příběh týhle hry a slyšet jejich názor. Protože i já jsem měl těsně po dohrání takovej divnej pocit v mozku, kterej jsem měl naposled kdysi dávno po dokoukání vesmírný odysey 2001.
Jen by mě zajímalo (jestli to už teď není tajný) co přesně to bylo za body NDA?
NDA bylo za část hry za Abby
Děkuji. Ty pocity bezprostředně po dohrání v tom podcastu hodně rozebíráme, začínal jsem jimi první odstavec mé recenze a jsou myslím tím opravdu nejlepším důkazem síly příběhu.
NDA bylo poměrně tradiční „nesmíte vyzradit žádné smrti postav ani žádné zásadní zvraty v příběhu“ – hodně her má podobné NDA, ale v tomto případě zahrnovalo i hraní za Abby.
Já měl po dokoukání Vesmírné Odysey jediný pocit- že jsem ztratil skoro 3 hodiny svého času, které už mi nikdo nikdy nevrátí. Vlastně mi zhlédnutí přineslo ještě utvrzení, že vyjma Spartaka nesnáším všechny Kubrickovy filmy, jsou pro mě k uzoufání nudné a slouží jako zářný příklad toho, že ne všechno, co je divné, je automaticky i zajímavé. Upřímně tedy doufám, že Last of Us 2 je nesrovnatelně zajímavější a o mnoho tříd smysluplnější.
Laddys JJ přesně ten pocit znám :)) takovej brouk v hlavě co ti to tam nahlodává
Asi takovej ten „a co se mi to tim vlastně snažili říct ?“
Takových filmů je víc: Donie Darko, Memento, Primer/ Vynález (ten je docela HC, chytl jsem se na podruhý až).. Mě to baví když o tom přemýšlím pár dní po shlédnutí, ale třeba znám lidi co nepochopili ani Iterstellar nebo Matrix a výše jmenovaný filmy jsou pro ně odpad
Z výše jmenovaných filmů mám opravdu rád Memento, asi nejdokonalejší dílo s retrospektivním vyprávěním vůbec, Matrix mi nevadí, byť ho nijak nevyhledávám- myšlenku má ale každopádně silnou. Interstellar, mezihvězdná nuda nudička, ona taky inspirace Odyseou z filmu přímo čiší, no a Donnieho Darka považuji za ptákovinu hodnou repertoáru Davida Lynche, pardon, jestli tu má někdo takové filmy rád. Nepřijde mi, že bych některý z těch filmů nepochopil, ono to totiž není to o tom, jak je který film složitý, nýbrž o tom, co koho baví. Jinak obecně ale zastávám názor, že pokud je film nepochopen, je to vždy vina tvůrce, jehož úkolem je právě zprostředkovat, aby (průměrně inteligentní) divák chápal, co se na plátně odehrává.
Interstellar za mě BEST protože Hans Zimmer a protože prostě miluju „skifi“ . Ovšem jedinej film, kterej jsem nějak nepobral je Atlas Mraků a propojenost těch všech charakterů.
Zajimal by mě váš nazor na recenzy Angry Joe a pokud jste ji viděli tak nějakou reakci na jeho argumenty. Děkuji.
Joea i jeho tým sleduji dlouhé roky a mám rád jejich styl i scénky.
Z recenze jsem byl samozřejmě zklamaný, protože jako mnozí jsem měl pocit, že hru odsoudil již před několika měsíci po prvních únicích a nedal jí nakonec pořádnou šanci (např. ten moment, kdy zahodil ovladač a šel na půl hodiny do jiné místnosti, zatímco ostatní hráli dále).
Některé hry prostě nejsou vhodné k recenzování v partě, protože jejich cílem je niterně zasáhnout jedince a ten se samozřejmě nemá šanci tolik této zkušenosti odevzdat, pokud je v místnosti s dalšími lidmi a navíc se snaží dělat nějakou show okolo toho.
Tak nebo onak, přijde mi v pořádku, že příznivci obou táborů najdou na internetu dostatek obsahu pro podpoření svých názorů a pocitů.
Nikomu neberu, pokud mu hra přišla špatná, ačkoliv sám to mám jinak.
Já jsem si hru užil a příběh je mnohem dospělejší a temnější než první part.. A myslím že 10/10 si zaslouží, ale není to pro puberťáky ale spíš pro dospělé kteří to mají v hlavě srovnané.. Psychicky labilní jedinci by to hrát rozhodně neměli..
Podle mě je pro každého kdo umí aspoň trochu číst mezi řádky což není moc složité
nemam PSko nejsem PS fanboi a hru jak první díl tak i druhý díl sem jen viděl komplet walkthrough a líbílo se mi to hodně ty 0/10 jak to dostává a pod si to rozhodně nezaslouží
Tenhle podcast přeskočím, neustálé a nekonečné rozebírání téhle hry mě unavilo a otrávilo do té míry, že teď, v tuhle chvíli, vlastně ani nemám chuť ji hrát. Doufám, že až si ji pořídím koncem roku na PS5, že už tou dobou veškeré diskuze dávno utichnou a já si ji budu moct zahrát „v klidu“, aniž by mi někdo do omrzení podsouval, že je to odpad století, nebo naopak nej hra všech dob.
Fíha 1h40 min… To už je jak celovečerní film 😉👍 To si snad normálně pustím na TV :))
Taky jsem se trochu vylekal délky videa, ale uběhlo to jak nic . Moc zajímavé povídání, kde mi snad chyběla jen úvaha, jak by na to případně mohla navazovat trojka .
Zrovna jsem hledal nějakou zábavu a teď vidím Podcast č.3 – pecka.
Zase se řeší TLOU2? Tak nic no.
To je fér přístup, přesně proto tam je to upozornění
Jop, je to škoda. Snad tu nebude tentokrát takový bordel.
No doufejme!
Než se rozjede diskuze, zde jsou jednoduchá pravidla:
Bez obav hru kritizujte, ale dělejte to konstruktivně (podpořte to argumenty, ne pouhými výkřiky „hra je špatná!“).
Pokud budete urážet redaktory nebo ostatní čtenáře v diskuzi („komu se hra líbí, je hloupý“ apod.), váš příspěvek se zde neohřeje.
Děkuji.
hRA je ŠPaTná proTOže tO řÍkÁM