Aktualizace: Odebrání se hra ze stejných důvodů dočkala i z obchodu Google Play, takže Epic podal žalobu i na Google. Na Android si titul nicméně můžete stále stáhnout přímo od Epicu.
Fortnite is currently unavailable on Google Play. More information will be forthcoming soon.
— Fortnite (@FortniteGame) August 14, 2020
Původní zpráva: Od dnešního večera mají smůlu všichni zájemci, kteří by si chtěli stáhnout populární titul Fortnite na zařízení s operačními systémy iOS, jelikož z App Store byla dnes hra odebrána.
Důvodem tohoto odebrání má být zakomponování nové přímé platební metody, díky níž si můžete zakoupit virtuální měnu V-Bucks za sníženou částku, která je zapříčiněna odbouráním provize pro společnost Apple (údajně kolem 30 %), přičemž hráči, kteří v nedávné době zakoupili měnu pomocí staré metody, dokonce dostali odškodnění v podobě určitého obnosu této virtuální měny.
Epic's Fornite has been removed from the App Store after they implemented direct payments, circumventing Apple's 30% cut
Statement from Apple ⬇️ pic.twitter.com/kz3k2CH4xI
— AllGamesDelta (@AllGamesDelta_) August 13, 2020
Problém však ale vězí v tom, že podle společnosti Apple se jedná o přímé porušení smluvních podmínek, pročež reagovala tak, že hru jednoduše ze svého obchodu stáhla, kdy si ji tedy nemohou stáhnout případní další zájemci (majitelé hry z minulosti ji však i nadále mohou hrát, avšak je otázka, jak to bude v případné budoucnosti s aktualizacemi). Zajímavostí posléze je, že podobný systém plateb mají i různé jiné aplikace od McDonalds či Starbucks, avšak ty nikdo z Apple neřeší.
Mezitím se Epic rozhodl k poměrně razantnímu kroku, kdy tuto situaci chce řešit právní cestou skrze podání žaloby. Podle ředitele Epicu Tima Sweeneyho pak tato provize společnosti není žádným způsobem v aktuální době opodstatněná a je třeba ji snížit (Epic Games Store si bere například provizi maximálně12 %).
Epic Games has filed legal papers in response to Apple, read more here: https://t.co/c4sgvxQUvb
— Fortnite (@FortniteGame) August 13, 2020
Na internet se následně dokonce dostalo i oficiální video, které poměrně vtipnou formou přímo útočí na Apple a závádí novou kampaň #FreeFortnite.
Epic Games has defied the App Store Monopoly. In retaliation, Apple is blocking Fortnite from a billion devices.
Visit https://t.co/K3S07w5uEk and join the fight to stop 2020 from becoming "1984" https://t.co/tpsiCW4gqK
— Fortnite (@FortniteGame) August 13, 2020
Let them fight !
Jen jeden malej dodatek – to jejich parodicky video si moc lidi dle myho nespoji na co odkazuji. Zde je original:
1984 Apple’s Macintosh Commercial (HD)
https://www.youtube.com/watch?v=VtvjbmoDx-I
Ten Epic už je jako Amerika, akorát že Amerika dává na všechny sankce a Epic zase žaloby. Epic si to samohřejmě může dovolit klidně i prohrát, však co, prachů mají dost podle toho jak stále dávají hry zdarma jako reklamu.
Ty shady praktiky Applu jsou momentálně asi nejvíc poznat v kauze s xCloudem od Microsoftu, kterou docela hezky rozebírá Yong Yea ve svém videu: https://www.youtube.com/watch?v=egP-J6cKGec
za sebe jako vyvvojar muzu rict, ze Apple uz nikdy vice Zkousel se s nimi domluvit i pred lety i Epic v pripade enginu – blokuji build kvuli AG, je to v podstate fabrika na prachy, kde tester si to v pripade schvalovani odkrizkuje a hotovo. Takze kdyz clovek prijde na to jak to tam submitnout diky chybe v Safari, v podstate se to nikdy nikdo nedozvi a nikoho to nezajima. Apple odkazuje strojove jen na guideliny. Jen at se do nich pusti i soudne. Kdyz to clovek srovna s konzolema a pc (steam, epic), tak Apple ma nejhorsi chovani vuci developerum (hlavne jejich neustale menici se podminky).
Apple si jinak nabiha sam. Uz tak ma na sobe zalobu kvuli lootboxum (hlavne EA, Mario, atd a revenue, ktery z nich ma.
Nezbejvá než souhlasit. Před měsícem jsem publikoval appky jak na Google Play tak na App Store. Google Play záležitost nahrání .aab souboru 1 hodiny. U apple nutnost mít Mac, pro kompilaci a pak 8 hodin sraní se s všelijakejma profilama a certifikátama přímo pro appku. Jako vývojář pro Apple už vůbec nic. To ani nemluvím o tom, že google chce jen 30$ a máš licenci nafurt, apple 99$ ročně.
Jo. Vtipny na tom byl fakt, ze Apple prodaval minimacy a pak z tech levnejsich nesel udelat ani build… Ted jsou ty krabicky uplne na dve veci Ale lze si pronajmout mac. Ikdyz to neni optimalni reseni.
Ale dodnes musim rict, ze mit MAC jen kvuli Xcode a uploadnuti k aproovalu je nesmysl. Ale Apple nikdy Xcode pro jiny platformy neuvolni (jako treba udelal Microsoft s VisualStudiem pro MAC) a drzi si to za kazdou cenu. Kdyby jo, tak Mac pro vyvoj veci treba na IOS vubec nepotrebujes.
No. Nejvetsi problem je v tom, ze po vyprseni developer subscriptionu ti to vsechno sundaji ze storu zpetne – tusim cca do mesice mas cas si to obnovit. Pak maj i tvy zakaznici smulu (nebo spis zakaznici Applu). Takze pokud to mas nainstalovany, ok. Ale pokud to chces nainstalovat, mas smulu.
Z myho pohledu hry treba jako Jazz: trumpets journey byli perly a Apple je defakto nenazranej prutokovej ohrivac kterej spis tomu hernimu prumyslu skodi v posunu. Se bud stanes developerem, kterej je zavislej na IOS, nebo jdes radsi jinam a to cos udelal, driv nebo pozdeji scrapnou.
Redakce: Vážně použít tak zavádějící nadpis?? Uznávám, že titulek: „Apple stahuje z Appstore Fortnite za porušení pravidel“ nebo něco takového by neznělo tak fantasticky, ale až takhle zavádějící?
Jinak Epic to dělá jenom pro zviditelnění, nic jiného než marketing to není… Apple je pod velkým tlakem právě kvůli svému údajnému monopolu. A moc dobře věděl, co bude následovat, když měli připravenou žalobu…
Navíc jejich argumentace, že poskytují stejný produkt jako Amazon, Alza a jiné obchody je chybná, neboť dle definici Apple guidelines (viz. https://www.apple.com/ios/app-store/principles-practices/ ), hra Fortnite spadá do kategorie „Free with in-app purchases“, kdežto obchody spadají do „Free with psysical goods and services“ takže zde není moc prostoru pro argumentaci. Když jim tolik vadí „royalities“ tak jim nikdo nebrání, aby je na Appstoru přestali nabízet a lidi si to musejí koupit jinde (tohle Apple nezakazuje, ale nesmí na to odkazovat v aplikaci…)
Naprosto respektuji váš názor a děkuji za něj, ale zároveň mám velký problém s 30% podílem vydavatelů a čerstvým zákazem xCloudu ze strany Apple. To první je vyloženě proti zájmům vývojářů/tvůrců a to druhé proti úplně všem, včetně hráčů.
Jinak si myslím (doufám), že nadpis nedělá článek – hned v podnadpisu vysvětlujeme příčinu a v těle článku jsou všechny zbylé informace.
Kdyby to šlo, tak by si většina velkých vydavatelů nechala vyplácet 30% podíl za každou cizí hru ve svém obchodě. Jediné, co každou z těchto korporací štve je to, že oni s tím nepřišli první a teď se musí s někým dalším dělit o zisk.
„aby je na Appstoru přestali nabízet a lidi si to musejí koupit jinde (tohle Apple nezakazuje, ale nesmí na to odkazovat v aplikaci…)“
to je v podstate nesmysl. Pokud ti blokne certifikat (coz Apple dela), bez kteryho to nezbuildis na dany platformy, tak mas smulu na cemkoli od Applu a muzes toprodavat klidne na trzisti vedle parku s rohlikem Zbytek ti radsi komentovat nebudu
Pokud vím, tak Apple šel po certifikátech, které byly používané pro podepisování aplikací jako Unc0ver, Tweakbox atp., takže aplikací které umožňovaly jailbreak nebo pirátství.
Máš nějaký příklad toho, kdy blokovali certifikáty regulérním vývojářům? (Nezpochybňuju to, že se to stalo, jenom o tom nevím.)
https://eclecticlight.co/2020/08/09/last-week-on-my-mac-heavy-hand-on-the-kill-switch/
Ale osobne ti to asi nenajdu (co jsem cetl zkusenosti s ostatnima v dev komunite – to uz je roky). Ale ne kazdej ma to stesti, ze to tak rychle vyresi. Navic se musis dost ozyvat a byt neodbytnej. Aby ti nejak vykompenzovali uslej zisk… to asi tezko.
Spis kdyz si projdes od code sign az po treba dnesni notarizing system a pak te nekdo strhne treba za 32 bitovej kalendar, kterej ti jede, jen nema 64 bitovej kod kvuli „navysovani“ vykonu a zmene podminek na Macich, pac nezatezujes vic jader… Apple dela vse pro to, aby zabil mensi nezavisly vyvojare – ne pro to, ze by chtel, ale pro to, ze jim to je sumak. Proste guideliny jsou guideliny a jejich pravidla jsou zakon.
ps: na tom odkazu ma dobrej komentar Hoakley vespod kterej to shrnul.
Přečteno.
Nemám tušení jestli je Apple tímhle chováním v rozporu s antimonopolními zákony.
Chtěl bych vidět scénář, kde by se Epic sažil obejít AppStore a vydat tu hru jinak. Protože kdyby tu aplikaci vydali přes Enterprise certifikát, tak by ho beztak Apple brzy sestřelil. A třeba by si pak na ně příslušné orgány více posvítily. No a kdyby ne, tak není co řešit, dokud by to procházelo i ostatním vývojářům.
„Nemám tušení jestli je Apple tímhle chováním v rozporu s antimonopolními zákony.“
Co se tyce tech certifikatu systemu schvalovani, tak dle myho ne. To byla reakce jen na tu otazku.
Co se tyce zaloby – dle myho bude dost zalezet na tom, jak ma Epic technicky resenej nakup.
Epic zrovna nemusím, ale je fakt, že internetový a mobilní svět zdravý není. Google a Apple monopol je nechutný a pak si můžou dělat co chtěj…
A co monopol Microsoftu na PC? Ten je snad v pořádku?
když za 30 let nikdo nedokázal udělat použitelnou alternativu? ano, je to v pořádku.
Ona existuje použitelná alternativa. Jenom na rozdíl od Microsoftu se pro její propagaci nerozhazují haldy peněz na úplatky různým vývojářům softwaru či výrobcům hardwaru a celkovém důsledku i zákazníkům.
a můžu ji vidět? mac, ani žádná z existujících distribucí linuxu to není
hmm když jsou to 2 konkurenční firmy…opravdu se jedná o monopol ?
navím, na co si stěžujou. 30% provize je v tomto odvětví běžná. a jejich argumentace s McDonalds a Starbucks je absolutně nesmyslná
?
!
„argumentace s McDonalds a Starbucks je absolutně nesmyslná“ nechápu? Můžeš mi to vysvětlit
je rozdíl mezi prodejem fyzického a virtuálního zboží
Jenze to je nesmysl. To je jako bys rekl, ze je rozdil mezi hrou v digitalni podobe a hrou v online podobe – neni. Tam je jen rozdil v tom, ze kazdou ti distribuuje jinej distributor s jinou marzi. Jediny, co by melo byt, ze fyzicke zbozi by melo byt drazsi – rozvoz, distribuce, material a vyroba (baleni, medium), lidi pro reklamu a pod. Jenze Apple to zmenil tak, aby generoval vetsi zisk, v tomto pripade logicky naprosto opacne, nez by to melo byt.
A perlicka na konec – mikrotransakce nejsou jen o tom, ze vydelas a musis odvadet. Jde o to, zda pouzivas jejich api pro in game nakupy, nebo to koupis pres vlastni store. A je uplne blbost, abys koupil neco na Epic ucet pres apple a pak to odvadel tomu, kdo vlastni operacni system. Napr. kdyz koupis hardcurrency pres apple a pak to pouzijes ve hre v momente, kdy to hrajes na Sony? Zvlast, kdyz to kupujes pres vlastni store ke kterymu pristupujes pres mobilni aplikacku (coz je v tomto pripade Fortnite) a store je oddelene nezavisle na platforme?
To rovnou muzes odvadet procenta z nakupu akcii ktery nakupujes pres aplikacku na IOS
ve všech (mobilních) hrách platí, že i když je multiplatformní a máš tam globální účet, tak ti měna zůstává na té platformě na které jsi ji zakoupil.
According to a post made by Epic Games in regards to PS4 and Nintendo Switch:
„V-Bucks purchased on Nintendo Switch and PlayStation 4 are only available on the platform they are purchased on. All other V-Bucks, are available across platform.“ (if you have linked Epic account).
Jinak:
https://www.theverge.com/2020/8/13/21366259/epic-fortnite-vbucks-mega-drop-discount-iphone-android
a nebo:
https://www.reddit.com/r/FortNiteBR/comments/9mbpih/buying_v_bucks_for_pc_using_an_ios_device_will_it/
Zbytek si najdi, zahraj, nakup a pod
btw: Fortnite je jedna z mala her, kterou staci zakoupit jen jednou (aspon teda save the world singleplayer. Jednou ji zakoupite, mate ji zdarma na ostatnich platformach (krome mobilnich). Ale v tomto pripade uz nejde jen o Fortnite, ale crossplatformove nastroje, ktere Epic nabizi ostatnim vyvojarum, mohou je zakomponovat do jejich vlastniho enginu (klidne i do Unity). Takze i ten „globalni“ ucet funguje pochopitelne trochu jinak a neni to cele jen o Fortnite – Epic odjakziva testoval featury, ktere dal pozdeji vyvojarum k dispozici a mel tak moznost udavat trendy – coz je samozrejme velice chytra investice z hlediska jejich budoucnosti (v dusledku to prospeje vsem).
https://dev.epicgames.com/en-US/services?sessionInvalidated=true
„30% provize je v tomto odvětví běžná“
Ale uz neni Tohle byli kdysi stejny argumenty, kdy se rikalo, ze je provize 50 procent bezna. Tak Nevel zalozil kvuli steam a uz nebyla. Vtipny na tom je to, ze se Steam stal presne opakem toho, co kdysi zastupoval.
Já Apple nijak nemusím, jejich produkty mi příjdou cenově přepálené, ale za co je chce Epic žalovat? Za ten velký podíl? Byť je 30% fakt hodně, je to jejich věc a nikdo je nenutil to na jejich storu prodávat. Čím dál, tím víc se k soudu dostávají takový „blbosti“, že nevím jak to bude vypadat za 10 let.
Ono Apple a jejich nekalé praktiky storu jsou známé .. nucení vývojářů dávat subscription jinak appku smažou apod. .. jsou to jen potvory co chtějí víc a víc peněz … bohužel jiná možnost aplikací pro iOS není a oni to ví. Ačkoliv nejsem fanda Epicu ani Applu, v tomhle fandím Epicu jen z toho, že ve finále je to lepší pro zákazníka.
To, že Apple je na prachy je jasný, ale dávat to k soudu, to mi příjde prostě divný a nemyslím si, že Epic z toho vyjde vítězně. Ikdyž Amerika… tam člověk nikdy neví. A sice by to bylo ve finále lepší pro zákazníka, ale pak si vzpomenu jak si Epic pro sebe syslí hry a mít možnost zvolit platformu až po jednom roce, to pro zákazníka už lepší není.
tak i když z toho nevyjde epic vítězně tak pořád to je reklama a poukázání jak EPic zachránce herního průmyslu se snaží něco dělat aby chudáci vyvojáři nemuseli platit velké provize
https://www.theverge.com/2020/8/13/21368079/fortnite-epic-android-banned-google-play-app-store-rule-violation i z Google Play
u epicu ta provize je celkem rozume rozdelena napriklad hry co maji videlek myslim pod milion dolaru tak neplati nic a kdyz tuhle castku presahnout pocita se provize az z cisel za milion a i tak je to asi jen 5%, 12% maji mylsim hry co nebezi na jejich enginu
Doufám že tyhle parazity Apple podrtí.
Myslím, že tyhle dvě společnosti si nemají co vytknout. Apple jsou úplně stejní paraziti. A také parazitují na dětech (iPhone), stejně jako Fortnite.
Iphone parazituje na dětech? No tak to si přestřelil. Nemůžeš srovnávat mobilní telefon a rakovinotvornou hru s mikrotransakcemi. iPhone rozhodně necílí na hloupé děti.
Jasné, jedno co to umí hlavně když to má logo Apple
necílí na hloupé děti, ale na hloupé lidi
Teď nechci vyvolat hádku android vs ios. Sám jsem byl velký odpůrce iPhonu,do té doby, než jsem si ho pořídil.
Já to mám přesně naopak
@Tarzan: rakovinotvornou hru?
Nějaký odkaz by nebyl?
Takovej bulshit si fakt nenapsal Produkty Applu určitě nejsou cílené na děti. To, že děcka po rodičích tyto telefony vyžadují, je problém rodičů, ne Applu. Já doufám, že Apple z toho vyjde vítězně, praktiky Epicu jsou prasácké a z jejich storu si nikdy nic nekoupím.
Tak si představ že si postavíš značku která sahá do každého koutu světa a dostaneš jí do kapes milionu lidí, vytvoříš pro ní obchod a necháš jeho prostřednictvím vydělávat třetí strany (samozřejmě za poplatek) a jedna z nich se rozhodne že si z tebe udělá charitu a obejde tvoje poplatky. Samozřejmě že jí to tak zarazíš. To je jako kdyby jsi měl vybavenou dílnu a soused by si v ní jen tak otevřel servis. „Epic“ by si měl uvědomit svoje místo a to že nikdo na světě si nikdy nekoupil iPhone proto aby mohl hrát Fortnite. Proto když nebude platit poplatky zprostředkovateli tak ten ho má právo vyškrtnout. To že si svou nenažraností nadělali pod nohy je jen jejich chyba.
skylines
Naprostý souhlas.
Velkých korporací se nerad zastávám, ale v tomhle případě jsem jednoznačně na straně Apple. Epic porušil pravidla AppStore a potom se „diví“ (samozřejmě že jim bylo jasné co přijde, když měli připravenou žalobu), že jim tu aplikaci odebrali.
Zajímalo by mě jak by se Tim Svině tvářil, kdyby vývojáři neplatili poplatky na Epic Store. Tím neobhajuji výši podílu, který si Apple bere. Každopádně ale není v pohodě říct, že ty poplatky jsou moc vysoké, takže sereme na pravidla a nebudeme platit vůbec.
Úžasná dnešní zkur…. konzumní společnosti… Já mám již skoro 5 let stejný mobil a jsem spokojen, vše funguje a je mi jedno jestli je to Android nebo Apple. PS: ne není to stará 3310 ani žádný aligátor
Úplně nechápu jak to souvisí s tématem, ale v tomhle je na tom Apple dle mého názoru dobře. Měl jsem iPhone 5S, který měl celých 5 let podporu v podobě aktualizací až do iOS 12, což je úctyhodné a těžko se tímhle může chlubit nějaký jiný stejně starý telefon. Stačilo po pár letech vyměnit baterii a bez problémů šel používat dál.