Digitální platforma Steam letos představila vítěze už pátého ročníku soutěže Steam Awards. Hlasování probíhalo od 22. prosince do 3. ledna, přičemž zúčastnit se mohli všichni uživatelé s neomezenými účty služby Steam.
Samotná soutěž je rozdělená do deseti kategorií, a to Hra roku, VR Hra roku, Nesmrtelná hra, Nejlepší s přáteli, Nejinovativnější hratelnost, Hra s nejlepším příběhem, Nejlepší hra, která vám nejde, Nejlepší vizuální styl, Nejlepší soundtrack a Pane doktore, vy jste se zase kochal.
We asked, and the Steam community answered! These are the games & studios you loved the most in 2020. 🏆✨
Drumroll please 🥁🥁🥁 … here are the winners of the 5th annual #SteamAwards!https://t.co/eSgcvK9MWu?
— Steam (@Steam) January 3, 2021
Níže můžete vidět seznam všech nominovaných her v jednotlivých kategoriích a výherce.
Hra roku 2020:
- Red Dead Redemption 2 (vítěz)
- Hades
- Doom Eternal
- Fall Guys: Ultimate Knockout
- Death Stranding
VR hra roku:
- Half-Life: Alyx (vítěz)
- Phasmophobia
- The Room VR: A Dark Matter
- Thief Simulator VR
- Star Wars: Squadrons
Nesmrtelná hra:
- Counter-Strike: Global Offensive (vítěz)
- Among Us
- Terraria
- Zaklínač 3: Divoký hon
- No Man’s Sky
Nejlepší s přáteli:
- Fall Guys: Ultimate Knockout (vítěz)
- Sea of Thieves
- Borderlands 3
- Deep Rock Galactic
- Risk of Rain 2
Nejinovativnější hratelnost:
- Death Stranding (vítěz)
- Control Ultimate Edition
- Superliminal
- Noita
- Teardown
Hra s nejlepším příběhem:
- Red Dead Redemption 2 (vítěz)
- Detroit: Become Human
- Mafia: Definitive Edition
- Metro Exodus
- Horizon Zero Dawn
Nejlepší hra, která vám nejde:
- Apex Legends (vítěz)
- Crusader Kings III
- Ghostrunner
- FIFA 21
- GTFO
Nejlepší vizuální styl:
- Ori and the Will of the Wisps (vítěz)
- Battlefield V
- There Is No Game: Jam Edition 2015
- Marvel’s Avengers
- Black Mesa
Nejlepší soundtrack:
- Doom Eternal (vítěz)
- Halo: The Master Chief Collection
- Helltaker
- Need for Speed Heat
- Persona 4 Golden
Pane doktore, vy jste se kochal:
- The Sims 4 (vítěz)
- Microsoft Flight Simulator
- Satisfactory
- Untitled Goose Game
- Factorio
Kromě dobrého pocitu získali také všichni hlasující za každý hlas jednu náhodnou sběratelskou kartu ocenění Steam Awards. Pokud jste hlasovali a nasbírali všechny sběratelské karty, můžete z nich vytvořit tematický odznak. Tento odznak a jeho další úrovně Vám přidají XP.
RDR2 zaslouzene za SP… skoda, ze R* na online trosku haze bobek.
Death Stranding vyhrál ocenění za nejinovativnější hratelnost? Jako fakt? Za simulátor chození?
Teď se upřímně chci zeptat těch, kteří Death Stranding hráli. Co konkrétně se tam po stránce hratelnosti dá dělat? Když si na YouTube pustím libovolné gameplay video ze hry, tak pokaždé vidím „chlápka“, který pobíhá (nebo jezdí na motorce) po nějakých skalách a travnatém povrchu s tím, že se semtam objeví nějaký „černý věci“, co útočí po hráči a on se tomu snaží bránit střelbou či útěkem (jiný gameplay jsem nepostřehl).
Na základě různých videí na YouTube (ale i screenshotů) jsem tedy po celou dobu usuzoval, že se tam skutečně pouze chodí (a výjimečně se děje nějaká akce – viz. „černé věci“) a jedná se tak o jakousi výplň mezi příběhovými cutscénami. Do teď bych si s tím nelámal hlavu, ale po tom, co Death Stranding dostal ocenění za nejinovativnější hratelnost od samotných hráčů na Steamu, se musím zeptat, jaké KONKRÉTNÍ gameplay prvky jsou důvodem pro získání tohoto ocenění?
Samozřejmě beru na vědomí, že Death Stranding je z dostupných nominovaných her v této kategorii asi nejpopulárnější a nejznámější (sám znám kromě DS pouze Control a Teardown) a může být hlavním důvodem pro získání ocenění, ale i tak mě to zajímá a navíc pochybuju, že hra vyhrála „jentak náhodně“.
Pro případný divnolidi a fanboye: Text není zamýšlen urážlivě
A to je právě to, že některé hry zkrátka nelze hodnotit z koukání na Youtube nebo Twitch, ale člověk je musí zkusit na vlastní kůži.
Tady je pasáž z recenze, kde jsem snažil vysvětlit, čím je DS tak jiná a jak dokáže člověka vtáhnout:
Už z pohledu na mapu bylo jasné, že tahle cesta bude z těch náročnějších. Bunkr tohoto poustevníka se nacházel vysoko v horách, což vždycky znamená složitý (občas by se chtělo říct spíš nemožný) terén, nemluvě o extrémním počasí. Takže tentokrát bez vozidel. Pečlivě jsem studoval satelitní fotografie krajiny a do svého asistenta si naklikal GPS body pro zdánlivě méně členitá místa v horském hřebenu, který jsem potřeboval překonat. Endoskeleton jsem zvolil ten, který je zaměřený na automatické vyrovnávání rovnováhy těla. Boty, asi nejdůležitější část vybavení každého cestovatele, jsem si vybral ty nejpevnější, se silnými hřeby na podrážkách. Na rukavice jsem si nasadil extra mechanické drapáky, abych se byl schopný uchytit okrajů skal nebo si rukama pomáhat při šplhání do strmých kopců po čtyřech. Do batohu jsem přidal extra lana a kotvy, které jsem pečlivě vyvážil se zásobami krve, baterií a granátů po kapsách na rukávech a nohavicích. Na popruhy batohu jsem upevnil univerzální pušku, schopnou střílet omračující projektily i krev. Myslel jsem si, že jsem vybaven.
O hodinu později jsem stál na okraji hřebenu, s bateriemi (pohánějícími kromě jiného můj posilující a vyrovnávací endoskeleton) vybitými, skoro zmrzlý, už bez munice i zásob a s posledním lanem. Zcela oslepen tzv. „whiteout“ sněhovou bouří, neviděl jsem ani na krok. V takové chvíli zvažujete možnosti, které rozhodnou o vašem životě či smrti. Zkusit najít nějaký skalní výklenek v závětří a počkat, až (pokud) se bouře přežene? Sníh je navíc samozřejmě nejhorší verzí zničujícího Časodeště (Timefall), který rozkládá vaše vybavení včetně kontejnerů se zásilkami nejrychleji. Obzvláště v takto husté bouři. Nebo se naslepo, skrz totální bílou tmu, vydat dále po hřebenu, kde každý krok může znamenat pád do bezedné hlubiny? Nakonec jsem váhavě, krok za krokem zamířil po hřebenu dál k cíli. O minutu později mi srdce skočilo až do krku, protože jsem stanul na hraně. Další cesta byla odříznutá obrovskou průrvou. Obejít ji by znamenalo vrátit se úplně na začátek a hledat jiný směr skrz pohoří. Jak jsem ji mohl na satelitních fotkách přehlédnout? Nebo už jsem se úplně ztratil a sešel z cesty? Tak nebo onak, nastal čas spustit poslední lano. Jak jsem po něm slaňoval, houpajíce se v neutuchajících poryvech sněhové bouře, asistent mne lakonicky informoval o zbývající délce lana – 30 metrů. 15 metrů. 5 metrů. 0 metrů. Jenže já pořád visel ve vzduchu a v bílém mléce pode mnou nebyla vidět žádná země. Bylo to moje poslední lano. Byl jsem skoro zmrznutý. V takové chvíli se prostě odevzdáte osudu. Pustil jsem se lana… a dopadl bezpečně do hlubokého sněhu o nějakých pět metrů níže. Zdolal jsem pohoří a pro cestovatele, kteří přijdou po mě, zanechal v navigaci novou trasu skrz tuhle šílenou horu. Třeba ji pojmenují po mě.
Hmm, takže se jedná o cestu z bodu A do bodu B s tím, že na hráče číhají překážky v podobě náročného terénu a nevlídného počasí a hráč pomocí dostupné techniky a studováním místní krajiny musí najít způsob, jak se na místo dostat s tím, že technika může nějakým způsobem selhat a pak je pouze na hráči, jak z toho problému ven? To zní zajímavě.
Co se týče YouTube. Asi mám tedy smůlu na videa, protože skutečně pokaždé vidím hráče, jak jezdí po mírně zvlněném povrchu a to je prakticky vše, co se tam děje. Pokud si k tomu přičtu tu skutečnost, že na Steamu je DS zařazen v kategorii Simulátor chůze a a to, že mnoho uživatelů nesouhlasí s tím, že DS vyhrál ocenění, tak to skutečně působí jako „hra, kde se nic neděje“.
Jinak vím, že asi vypadám jako blbec hodnotící pouze podle videí, ale v každé jiné hře si z videí obrázek umím udělat a zatím se mi to vždy osvědčilo (když koukám na nějakou hru, která se zdá být nudná a když se jí po čase sám zahraju, tak se akorát o tom přesvědčím). DS je tedy první případ.
EDIT: V tom mě dále utvrdila tato recenze (s WAB se právě často ztotožňuju v názorech): https://www.youtube.com/watch?v=ZacyTGVyfHY
No, jsem rád, že jste můj dosavadní názor narušil něčím zajímavým, co jsem vůbec nevěděl. Jste ale první (od ostatních slyším buď to, že je to úžasný nebo naopak bez udání konkrétních důvodů)
Obě ty věci jsou pravda, hra obsahuje extrémní trasy a podmínky, které jsou parádní zážitek z hlediska survival/logistické hratelnosti, ale také plno těch snadnějších, kde žádná velká výzva není – v takových se třeba často rozehraje nějaká z těch melancholických písní a člověk si prostě užívá poklidnou pouť nádhernou krajinou.
A nad tím vší se tyčí Kojimovsky přehnaný velkofilm, který jedny uspává a nudí, zatímco druhé dojímá k slzám a nutí se zamýšlet nad jeho filozofickým přesahem.
Jak jsem zdůrazňoval v té recenzi, rozhodně to není hra pro každého.
To je těžký popsat. Žijeme v době kdy jsou všechny hry prakticky stejné – viz třeba aktuální TLoU 2 které je naprosto stejné jako první díl a prakticky i všechny Uncharted ale lidem se to stejně líbí i když to hráli třikrát už před lety a skoro nic se nezměnilo, stejně tak prakticky všechno od Ubi nebo EA je jedna velká vývojářská lenost které se mění jen prostředí a příběh a tak když vyjde něco takového tak to ohromně vyčnívá. A už to samo o sobě je dost inovativní. Je to něco jako příchod Portalu do logických her nebo nové Superliminal do puzzle. Prostě to zboří realitu a její stereotyp. Ale teď k hraní. Ta hra je taková jakou si jí uděláš. Jasně že můžeš nosit desátý balíček stejnou cestou po stejném žebříku když chceš a sbírat lajky jako levná štětka na instáči – ale taky to můžeš vzít jinou cestou. Nic tě tu nedrží, nic tě nevede za ručičku je to všechno na tobě. I když to tak nevypadá tak ta hra se neustále vyvíjí a to je dneska velká vzácnost protože se reálně mění gameplay a je to cítit. Ze začátku musíš být neviditelný jako tvůj nepřítel, postupem času se s hrozbou kterou by jsi jinak nezvládl dokážeš poprat (a to ne díky tomu že máš zbraň na levelu co po tobě chce nepřítel aby mu ublížila) až se postupem času staneš hrozbou ty a nic tě nezastaví – možná jen vlastní chyba. Když „připojíš k vysokorychlostnímu internetu“ oblast tak se ti načtou stavby ostatních hráčů na kterých se můžeš podílet. Při každém připojení do hry se ti tak ukáže kolik hráčů použilo tvé stavby a u každé z nich vidíš kolik dostala lajků protože někomu pomohla. A to se stane trochu návykovým. Začal jsem dělat nájezdy na tábory mezků abych jim vybral suroviny na stavbu silnic. Jednak jsem tím pomohl sobě a ušetřil spoustu práce stovkám dalších hráčů kteří už nemusí krotit motorku na kamenech a to je hodně uspokojující.
Jako další plánuješ kam a od kud vezmeš suroviny, kam je dáš aby ti to nejvíce pomohlo, jedeš kolem ztracené zásilky tak jí vrátíš pro pár lajků protože proč ne a tak dále. K tomu přihoď že nejnebezpečnější nepřítel ve hře skoro není vidět takže o něm víš až když je pozdě a nebo si pamatuješ místo z předchozí shledání a to neuvěřitelně pomáhá atmosféře. Co hrám nikdy neodpustím je že ti řeknou že tohle byl poslední nepřítel a můžeš běhat kolem a odpalovat atomovky protože víš že ti v té oblasti už nic nehrozí – to totálně pohřbí veškerou atmosféru. Tady sice máš detektor který ale funguje na krátkou vzdálenost a nepřátelé jsou rozmístění v „trsech“ kterých je často několik a na místech kde by jsi je nečekal takže tady se žádná nelegální technopárty konat nemůže (dokud to samozřejmě kompletně nevyčistíš) a atmosféra je tak pořád napjatá. Co mě mrzelo byla nízká obtížnost na kterou jsem to hrál – nevím jestli si jde zvolit vyšší ale jak jsem to hrál tak třeba časodéšť je úplně k ničemu protože jeho poškození je zanedbatelné, stejně tak rozpad staveb. Prostě to nepostupuje tak rychle jak bych chtěl. Takže pokud to budu hrát ještě jednou tak to všechno vytáhnu na max – pokud tam obtížnost vůbec nastavit jde to už si nepamatuju.
A to ani neřeším příběhy, pozadí a celkové zpracování postav, hudbu, grafiku atd. Takže proto naprosto zaslouženě nejinovativnější hratelnost.
Díky za vyčerpávající text
Pokud je to tak, pak se výhry ocenění nedivím. S tím EA/Ubisoft je pravda no. Hry od těchto korporací se kromě prostředí nijak nemění (a bojím se, že se nikam neposunou, protože eye candy grafika casual hráčům očividně stačí) a když vyjde něco, co vyčnívá (DS), tak to k popularitě taktéž přispěje.
Sice sem hrál Redko na x one x, ale je to KLENOT, dokonalá hra ve všech směrech.
asi se k ní vrátím na PC
Nejlepsi hra rozhodne metro exodus, hral jsem to az letos a je to pecka. Nejlepsi hra minimalne poslednich 3 let. Red dead je taky dobry, ale chybi tam serious sam.
Tak hlavně že tam není CP77 to by byl vrchol
Celkovo mi ten výber prišiel taký meh… Hráme sa na hry roku 2020, dokonca Steam to na ne limituje a potom sa tam objavia hry, ktoré v 2020 iba na Steame vyšli ale inak sú to mnohokrát niekoľkoročné kúsky…
Však jo. Jsou to Steam awards. To by lidé měli hodnotit hry které tam nejdou koupit?
Lepsi nez podplaceny Game Awards
Pane doktore, vy jste se kochal: The Sims 4 (vítěz)
Cože?!
No moc na vyber nebylo
Flight simulator ten se hraje snad jenom pro to kochani.
Taky na to koukám…