Před pár hodinami jsme vám představili ty nejstahovanější hry na konzolích PlayStation, kdy to netrvalo příliš dlouho a svá čísla nám prozradil i Steam, jenž je stále asi nejpopulárnější platformou na PC.
A tomu se v roce 2020 rozhodně dařilo, jelikož podle jeho infografiky se nákupy na této platformě oproti minulému roku zvedly o 21,4 %, což je rozhodně pěkný nárůst.
Z pohledu uživatelů jich bylo zhruba 120 miliónů měsíčně aktivních, přičemž na denní bázi to představovalo průměrně 62,6 miliónů uživatelů. Steam také připomněl rekord v počtu uživatelů aktivních najednou, jenž čítal 24 804 148 lidí, avšak pokud nás čtete pozorně, tak víte, že toto číslo bylo v lednu už pokořeno.
Zajímavostí nicméně je, že měsíčně se na platformu přidávalo zhruba 2,6 miliónu nových zákazníků a počet odehraného času v porovnání s rokem 2019 se zvedl o 50,7 %.
Steam dále uvádí, že počet her, jenž překonaly milník 100 000 získaných dolarů, vzrostl od konce roku 2019 do konce roku 2020 o 36 %.
Platforma navíc v uplynulém roce nabídla i speciální festivaly her, kde jste si mohli vyzkoušet demoverze několika her. Podle infografiky níže nejvíce zabodovala podzimní edice, kde si lidé stáhli celkově 5,1 miliónu těchto verzí, což ale samozřejmě bylo dáno i větším počtem dostupných titulů.
Rok 2020 také značil přidání několika funkcí, jako je interaktivní katalog či věrnostní obchod, s nímž přišlo i představení věrnostních bodů.
Tento obchod se těší poměrně velké popularitě, jelikož za tyto body (jenž lze získat třeba kupováním her) si můžete vyzvednout různé věci, jako jsou rámečky pro vaše avatary či speciální pozadí pro váš profil.
V tomto obchodě posléze své body směnilo 15,5 miliónů uživatelů, kteří za to získali 99 miliónů položek. Kromě toho byl ale představen nový systém ocenění komunitou, kdy vás třeba někdo mohl těmito věrnostními body odměnit za dobře napsanou uživatelskou recenzi. Takovýchto komunitních ocenění následně bylo uděleno 7 miliónů.
Také si ale jistě vzpomenete, že na Steam bylo přidáno předplatné EA Play, díky němuž máte přístup hned k několika zajímavým titulům, a to za poměrně střídmý měsíční poplatek. S tímto se posléze pojí i návrat EA her na tuto platformu.
Steam v roce 2020 navíc přidal možnost pro filtrování textu a konverzací, které si uživatelé mohou různě upravovat, ale vylepšena také byla ochrana uživatelů proti škodlivému obsahu, jako jsou třeba nevalné nabídky na obsah zdarma, které jsou povětšinou podvodného charakteru. Upravena nicméně byla i novinková sekce, kdy se na domovské stránce vaší knihovničky nově objevují zprávy z vašich her.
Každopádně se dařilo i virtuální realitě, kdy prodeje VR her meziročně stouply o 71 %.
Na Steamu se za rok 2020 objevilo 104 miliónů SteamVR relací (ty průměrně trvaly 32 minut) a přibylo 1,7 miliónů nových uživatel s virtuální realitou. Hráči posléze v těchto hrách nechali o 30 % více času.
Za zmínku jistě stojí, že v uplynulém roce Steam uvolnil hned několik aktualizací, které zážitek z virtuální reality měly zlepšovat, jako je zbrusu nová hlavní obrazovka či vylepšená podpora rozhraní OpenXR.
Vzrůstu se ale dočkal i počet hráčů, kteří na této platformě využívají ovladač. Jejich celkový počet se zastavil na 46,6 miliónech, přičemž se vytvořilo 1,68 miliardy herních relací s ovladačem, kdy 452 miliónů z nich bylo ve hrách s rozhraním Steam Input.
Vylepšena také byla funkčnost her na systému Linux (za pomoci softwaru Proton), ale také systém Steamworks, jenž nově nabízí další prvky, zlehčující jeho používání.
Větší počet uživatel ale také znamená větší vytížení serverů, kdy třeba při vydání Cyberpunku 2077 bylo zaznamenáno stahování 52 terabytů dat za sekundu, čímž se zdvojnásobil dosavadní rekord. Celkově tak bylo doručeno do našich počítačů 25,2 exabytů (pro lepší představu se jedná o 26 424 115,2 TB).
Podpora platformy Steam posléze v roce 2020 vyřešila 13 miliónů žádostí (nejsou v tom započítány žádosti o vrácení peněz), což je o 5 % více oproti roku 2019.
Na konec byl představen i orientační výhled na rok 2021, kdy se své regionální verze Steamu mají dočkat třeba fanoušci v Číně, dojde na vylepšení uživatelského rozhraní, mělo by přijít přepracování mobilní aplikace pro snazší přihlašování, úpravy se dočká věrnostní program, nadále se bude podporovat systém Linux a mnoho dalšího, častokrát i tajného.
Tak či onak, Steamu se v roce 2020 rozhodně dařilo, takže v roce 2021 neočekáváme přílišné propady.
Steam svou kvalitou konkurenci nemá. Jen bych rád uvítal více bonusů pro nakupující hráče třeba v podobě více soutěží. Archievmenty jsou jako zpětná vazba hráči zajímavé, ale proč je ze strany třeba spoluprací steamu a herních vydavatelů neocenit?
Takže se vlastně ukazuje, že ten neskutečný tupec pan Sweeney těmi svými stejně stupidními názory nemá a neměl nikdy pravdu. Taky se vlastně ukazuje, že čínani můžou cpát do Epic games peněz kolik chtějí, můžou nakupovat za miliony exkluzivity, můžou „prodělávat“ milióny rozdáváním her zdarma, ale většinu PC hráčů to stejně nezajímá … A to je dobře.
Zajímá
Steam mám, Epic mám. Z obou těžím výhody a zákulisní boje nechávám mocným a jsou mi u prdele. Jakožto PC hráč z toho jen těžím 
Dobrý den, mohl by někdo autorovi půjčit pravidla českého pravopisu a asi i vysvětlit, jak se skloňuje slovo uživatel.
„Z pohledu uživatel bylo zhruba 120 miliónů z nich měsíčně aktivních, přičemž denní bázi dosahovaly průměrně na 62,6 miliónů uživatel. Steam také připomněl rekord v počtu najednou aktivních uživatel, jenž čítal 24 804 148 lidí, avšak pokud nás čtete pozorně, tak víte, že toto číslo bylo v lednu už pokořeno.“
Jestli si autor alespoň vzdáleně připadá jako novinář, tak by nemusel psát jako hotentot. Takhle píše kamarád, co je z Alžíru.
Opraveno, děkujeme za upozornění.
Díky moc a omlouvám se za asi trochu ostřejší reakci, ale tohle mě občas opravdu nadzvedne.
Mě taky
Ale české herní magazíny, pokud nejsou součástí většího mediálního korporátu, si bohužel většinou nemohou dovolit armádu korektorů, takže občas něco proklouzne a jsme pak odkázáni kromě jiného právě i na trpělivost a podporu čtenářů, kteří nás na problém upozorní
Swabator: Jak bidnej zivot musis mit, kdyz te dokaze na*rat nejaka chyba ve vete na internetu.
Pokud se ptáte kam jde 30% ze hry tak se podívejte na číslo 52 terabytů dat za sekundu. To je naprosto šílený.
Vpodstate uz nakupuju jenom na steamu, doufam, ze jen a jen porostou a zaslapnou do zeme tu rakovinu jmenem epic.
Tuhle nenávist nechápu, tolik lidi na Epic nadává, ale na hru zdarma si pak kliknou “všichni”🙂. Osobně Epicu držím palce, byť mám roky účet na Steamu.
Protože jediný co Epic dokázal bylo rozházet peníze vývojářům jen proto aby u nich byly hry exkluzivní. Jinak je to naprosto podřadná platforma, která nenabízí absolutně nic co by jiné platformy neměly v lepší podobě.
Kdyby nebyl Fortnite tak uspěšný tak žádný Epic launcher neexistuje
Já tam nemám ani jednu a ani kdyby tam dali GTA VI za deset centů a ještě rok před vydáním tak se jim na to stejně z vysoka vykašlu. Ani nevím jestli tam mám pořád účet. Měl jsem ho od dob „nového“ Unreal tournamentu co zařízli a když jsem ho chtěl před pár měsíci zrušit tak se dva týdny cukali tak že to bylo skoro na právníka a skončilo to tak že jsem jim napsal ať ho prostě zruší a popsal jsem jim proč na to mám právo a že jim nemusím prokazovat vůbec nic než svůj email z kterého to bylo registrované a účet u nich z kterého jsem poslal podnět ke zrušení a nechal jsem to být.
Prostě zoufale potřebujou každého uživatele aby měli páku na vydavatele (a jeho data co mohou poslat majitelům do Číny) což taky podporují ty hry zdarma. Čím víc lidí si je vezme tím více ta rakovina bude mít exkluzivit a tím více anti-spotřebitelských praktik začneme potkávat a časem začneme tolerovat. Žádná tam rozdaná hra zdarma není z dobroty srdce ale každá z nich tvoří argument typu „Máme deset milionů uživatelů a průměrně má každý sedm her“ tak oblíbená a populární je naše platforma. To že 80% z her rozdali zdarma a jen pár desítek procent z nich jich bylo reálně staženo už se před vydavatelem nezmíní.
(Čísla jsou ilustrativní. Ale princip vysvětlují)
Asi tak, já sám mám na Epicu asi 10 her. Nezaplatil jsem ani jednu, a nehrál jsem taky ani jednu
O jakých anti-spotrebitelskych praktikach mluvis? Exkluzivity? Ty ma i PSko, Nintendo i Microsoft…
Jo ve srovnání se Steamem zaručeně nemá tolik featur, ale rozhodně mě neštve ho na kompu mít. Hry zdarma si přidávám, některé hraju, koupil jsem si o vánočních slevách Fallen Order, páč tam byl pro každého opakující se slevový kupón 270 Kč. Jo kupuji si exkluzivity na rok pro sebe, mají peníze z Fortnitu a musíš mít další Launcher, ale stejně co ti vadí? Vývojáři dostávají víc %, větší prostor pro zviditelnění, Epic dotuje menší i větší indie studia, Unreal Engine od nich máš prakticky zadarmo…já fakt nepochopím, co vás může na tomhle všem štvát
Exkluzivita je špatná tak jako tak. Je jedno jestli je na Epicu, Psku nebo Nintendu. Člověk by měl mít právo hrát na té platformě jaké se mu zachce jakoukoliv hru se mu zachce.
Zjisti něco o tom jak Čína zasahuje do vývoje her a dalších věcí a pak možná pochopíš co je tak špatného na Epicu.
Jo ale to jsou jiné platformy kde k tomu potřebuješ jejich HW. Ani jedna z nich není svobodná platforma. Tady ti někdo kdo si zaplatí řekne kde můžeš co nakupovat a jaký klient k tomu musíš používat na jedné platformě aniž by to byl jeho produkt. Koupí si tě jako krávu na trhu a ještě diktují podmínky že nikdo jiný nemůže prodávat stejný produkt aby vůbec měli šanci nějakého zákazníka získat když už nemají co jiného nabídnout. Ať si berou menší marži ale oni zneužívají Čínské peníze na koupi monopolu na produkt třetí strany. Dobře vědí že když prodají deset her s nižší marží tak stejně nedoženou 50 prodaných her s běžnou 30% jelikož u nich nikdo nemá důvod tu hru koupit tak si musí z hráčů udělat dě*ky co si nechají říkat co mohou a nemohou dělat. Nikdo mi nebude diktovat kde si co můžu a nemůžu koupit když to nevyrobil. K vývojářům a vydavatelům sice mají dobrý přístup a nabízí jim dobré podmínky ale z hráčů si dělají dě*ky. A kdo je submisivní tak si to nechá líbit. Ovečka je ráda že má svojí trávu a neřeší to že jí vykrmují na porážku. Stejně jako někomu stačí to že si hru zahraje a neřeší to jak moc s ním vyjeb*vají a jak děsivě deformuje budoucnost hraní.
Jednoduše sami řvou jak je Steam monopolem a bojují proti tomu zase monopolem 😉👍Jediný kdo z toho těží je vydavatel a vývojář,zatímco kdo nejvíc trpí jsou hráči. Já už tohle neřeším,prostě si ji zahraju mezitím v gamepassu za pár kaček a počkám až hra vyjde na Steamu,kde si ji koupím,do té doby vyjde spousta jiných her nebo se vrátím k některým starým kouskům. Znám i pár lidí co si hru zwarezí po vydání na Epicu,zahrají si ji a pak ty samé lidi vidím,jak si ji koupí na Steamu za 60€ až to tam vyjde. Mám pro to i pochopení ,na to jak warez moc nemusím.
Přesně tak,nemám tam ani jednu hru claimnutou, protože za A) Už je mám jinde, nepotřebuju jich mít 20 a pokaždé na jiném launcheru, za B) Někdy to jsou takové hry, které mě absolutně nezajímají a za C) Nelezu na Epic Store, dokud neukončí exkluzivní politiku na PC platformě 😂 Takže jsem si nechal ujít spoustu AAA titulů jako třeba RDR 2 zadarmo a lituju toho? Nope.
Jestli se jim bude dařit stejně, lépe nebo méně, to se bude dle mě odvíjet od toho, jestli na tom bude svět s koronavirem podobně jako loni nebo se díky vakcínám bude postupně všechno rozvolňovat a svět se začne vracet do normálu (samozřejmě jestli ty vakcíny budou dostatečně účinné).
přesně