Splnilo FSR vysoká očekávání?
FidelityFX Super Resolution se 22. června konečně dočkalo svého vydání. Jak ale technologie dopadla? A splnila všechna očekávání? Odpovědi přinesla média, která FSR otestovala. My se klasicky podíváme na video od kanálu Hardware Unboxed.
Jedno je jasné, výkon FSR rozhodně očekávání splnil. Alespoň pokud se bavíme o cílovém rozlišení 4K, v těch nižších už jsou totiž zisky FPS nižší a hlavně už není tak dobrá ani kvalita. Ta je největším problémem této technologie. Použitelné jsou prakticky jen režimy Ultra Quality a Quality, v případě nižších cílových rozlišení pak pouze první zmiňovaný mód. Kvalita obrazu je sice výrazně vyšší než u první verze DLSS či klasického upscalingu, ale za DLSS 2.0 poměrně zaostává.
Hůř na tom je i co se týče podpory samotných titulů, protože FSR si můžete vyzkoušet pouze v 7 hrách, jejichž seznam najdete v předchozím souhrnu. Pokud ale AMD zabere, mohlo by dříve či později Nvidii dohnat. Nespornou výhodu má navíc v podpoře napříč grafikami. Zatímco DLSS funguje jen na kartách RTX, FSR vám bude fungovat klidně i na několik let starých GPU, včetně těch od Nvidie. A dobře začíná vypadat situace také pro konzole. Microsoft už potvrdil, že FSR bude fungovat na konzolích Xbox One i Series.
Excited to continue our close partnership with @AMD and see what game developers can do with FidelityFX Super Resolution, available to preview in our GDK today for @Windows, @Xbox Series X|S and #XboxOne consoles. pic.twitter.com/A446cNRUug
— Jason Ronald (@jronald) June 24, 2021
AMD ukončuje podporu starších grafických karet
Druhá zpráva už však rozhodně radostná není. Podobně jako nedávno Nvidia totiž AMD ukončuje podporu starších grafických karet a také systému Windows 7. K oznámení došlo poměrně pozdě, až při vydání driveru 21.6.1, který přinesl podporu FSR. Zároveň už ale nepodporuje následující karty:
Poslední verze ovladačů, které můžete používat, pokud jste majitelem jedné z těchto karet, je 21.5.2.
Jsem rád, že se i na mou GTX 1080 se FSR vztahuje, chci s tím zkusit Anno 1800 až bude od Císařovny. Díky FSR bude mít Nvidia extra motivaci rozšiřovat DLSS, takže nakonec zákazník je vítěz
FidelityFX FSR příjemně překvapilo. Na „Ultra Quality“ a „Quality“ je obrazová kvalita velmi slušná a většina lidí během hraní nepozná rozdíl. Na zbylých presetech je obraz přeci jen dost rozmazaný (taky záleží na hře – v Terminator: Resistance je obraz docela pěkný i na „Performance“ režimu), ale pro hráče s low-end grafikami je FPS na prvním místě, přičemž grafiku moc neřeší.
Sám jsem vyzkoušel demo The Riftbrake a musím říct, že FSR skutečně dost pomáhá. Ze 70 fps při maximálním nastavení (RX 480 4GB) jsem se prostřednictvím „Balanced“ režimu dostal nad 120 fps s tím, že jsem během hraní neměl čas pozorovat, co a jak je rozmazané. Samozřejmě při bližším pohledu je hra (nikoliv HUD) trochu rozmazaná (hlavně vegetace), ale nepřišlo mi to nikterak odpuzující. Každopádně osobně (a vlastně i kanál Hardware Unboxed) se doporučuji držet presetů „Ultra Quality“ případně „Quality“, kdy za velmi nepatrnou ztrátou obrazové kvality dostanete velkou porci FPS navíc. ostatní presety jsou vyloženě pro lidi se slabým či zastaralým HW (integrované grafiky apod.).
Samozřejmě na nVidii to nemá (co se obrazové kvality týče), avšak čas ukáže, zda „vyhraje“ open source řešení s rychlou implementací a podporou konzolí, či proprietární DLSS fungující pouze pod určitými nVidia grafikami. Vyhraje v uvozovkách, protože nejlepší je mít po boku obě řešení a tím možnost volby. Nakonec ale záleží na hrách, snad se dočkáme široké škály podporujících titulů jak FSR, tak DLSS.
Jinak, jsem rád, že jste v přehledu použil porovnání od Hardware Unboxed, nikoliv od lidí z Digital Foundry, kterým se to moc nepovedlo (dle všímavých uživatelů). Zda je to z nedbalosti či k náklonu na stranu nVidie (což je u nich známé), nechám stranou, každopádně tohle berte jako upozornění a pokud jste viděli třeba jenom to video od DF a máte tak zbytečně pokřivený pohled na FSR, tak doporučuju již zmíněný Hardware Unboxed, Gamers Nexus nebo LTT. Snad DF situaci napraví, byla by to škoda, protože jinak DF taky rád sleduju.
A ještě nakonec jedna podstatná věc. AMD sice vydalo seznam podporovaných grafik, ale FSR by mělo v pohodě chodit i na ještě starších grafikách od nVidia/AMD (včetně integrovaných grafik na Intel CPU). Přeci jen, FSR není vázáno na drivery.
Edit: Abych tu FSR jenom nevyzdvihoval, tak např. v Dotě 2 není FSR zrovna nejlepší (je vesměs zbytečný), takže opravdu záleží na každé hře, respektive vývojářích, jak se s tím poperou.
https://www.youtube.com/watch?v=WlxHsuZP2y0
Jsem zvědav jestli se bude dál vylepšovat jak DLSS nebo už z toho tahají maximálku Docela mě zajímá jak si s tím poradí moje usychajicí 1070. Aspon někdo podporuje starý karty když ne Nvidia
No, v nějaký hře (myslím, že to bylo ANNO 1800) je v nastavení pro FSR napsáno něco ve stylu FidelityFX FSR 1.0, což by mohlo znamenat, že se s dalším vývojem FSR počítá.