Čím víc nad tím přemýšlím (a jak se pravidelně vracím do hry sbírat poslední collectibles), tím víc si uvědomuji, že Returnal pro mne byl zatím nejsilnějším herním zážitkem roku – a to jak po stránce návykové hratelnosti, tak po stránce dospělého komplexního příběhu či naprosto dokonalé atmosféry. Proto mám samozřejmě obrovskou radost z dnešní zprávy o odkoupení studia ze strany Sony, protože to celkem určitě znamená, že se v budoucnu můžeme těšit na podobně výpravné a rozsáhlé hry od tohoto studia, které dlouhé roky tvořilo pouze menší (ale vynikající) arkádové tituly.
Šéf PlayStation Studios, Hermen Hulst, k tomu řekl:
„Byl jsem fanouškem Housemarque od ranných dní studia, kdy představili Super Stardust HD fanouškům PlayStation. Jejich nedávné vydání Returnalu potvrzuje, že jsou studiem s úžasnou vizí, schopným stvořit pamětihodné hry, které rezonují s naší komunitou. Tento přídavek obohatí tvůrčí sílu PlayStation Studios a nemohu se dočkat, co nám budoucnost Housemarque nabídne.“
Ředitel a spoluzakladatel Housemarque, Ilari Kuittinen, k tomu řekl:
„Dnes je velký den pro Housemarque, ke kterému jsme směřovali 26 let. Naše silné partnerství se Sony Interactive Entertainment začalo hrou Super Stardust HD na PS3 a od té doby jsme udělali mnoho arkádových her pro všechny PlayStation platformy. S Returnalem na PS5, naším nejnovějším titulem, jsme se vydali do vod velkých akčních her z pohledu třetí osoby a potvrdili jsme náš hlas i značku v oboru jako tvůrci unikátních a kvalitních zážitků pro hráče.
Jsme nadšeni, že se konečně můžeme přidat do rodiny PlayStation Studios! Dává to našemu studiu jasnou budoucnost a stabilní příležitost pro tvorbu dalších titulů soustředěných na hratelnost, ale také experimentujících s novými metodami vyprávění příběhů a posouvajících hranice tohoto moderního uměleckého formátu. A lokálně, zde v Helsinkách, nám to umožní oficiálně rozšířit PlayStation rodinu na rostoucí vývojářské centrum, což také utvrdí naše dědictví jako nejstaršího herního studia ve Finsku.
A co to znamená pro naše fanoušky? V Housemarque jsme především hráči a vyrostli jsme z potřeby zdokonalovat i měnit podobu her, které považujeme za nejvíce fascinující. Také jsme známí tím, že se nebojíme vydat vlastním směrem a vyzkoušet nové kombinace. Se zdroji SIE a podporou jejich rodiny studií nyní můžeme skutečně vyrůst do silné pozice v oboru a ukázat, co Housemarque dokáže bez omezení. Nemůžeme se dočkat až uvidíte, co pro vás chystáme jako další a doufáme, že pomůžeme vytvořit další silné zážitky a vzrušující tituly po dalšího čtvrt století a ještě dále.“
Bluepoint Games jako další na řadě?
Velmi kuriózní přešlap se povedl správcům japonské verze PlayStation blogu, kteří zřejmě omylem nasadili k článku nesprávný obrázek a podle všeho tak předčasně vyzradili přidání dalšího zásadního studia do portfolia Sony: Bluepoint Games jsou kromě jiného autory vynikajícího loňského remaku Demon´s Souls:
Wooops pic.twitter.com/UVm5mH5IR2
— Tidux (@Tidux) June 29, 2021
Chudáci vývojáři .. při těch zprávách co začly letos ohledně toho jak se Sony chová k vývojářům jich celkem lituju…
Špičkové studio
Super zpráva a pro mě sympatický přístup Sony – prostě nestačí, abyste byli miliardový moloch co kdysi vytvořil slušnou hru, ale je potřeba udělat něco opravdu zajímavého a pak vás PS vezme do první ligy. Takhle se totiž do stáje získávají skutečně kreativní lidé a do budoucna to přinese své ovoce aneb nemusí být všechno TES co se třpytí
Vzít do první ligy znamená, že vám zaplatí, udělají si z vás osobní bitch, která bude svému pánu hlásit i nejmenší uprdnutí? No hurááá…
Co o tom můžete vědět jak to funguje? Nikdo z nás neví. Co všechno jim SONY kromě peněz může poskytnout. Nebo ty prázdné slova jen proto, že je to SONY?
Ajejej další pepik, co zas o tom nemá ani páru … tak co by Sony tomu to malému finskému studiu mohla nabídnout .???
Co třeba enginy, kapacity a pomoc ostatních studií při vývoji , protože většina těchto studií v Sony pracují v symbióze…
Pro ně, věř tomu nebo ne , je to splněný sen… Pepo
Jsem se staré školy, kdy se fůze, odkoupení, pohlcení (a tak podobně) považovala v podnikání za prohru, ne výhru. Tohle je kapitulace. Housemarque vznikl v 1996 a pochybuju, že by do toho kluci šli s přesvědčením že „když budeme tvrdě makat, tak nás nakonec za 25 let koupí Sony“. Ale věřím, že si možná majitelé oddechli. Ty nervy se sháněním zakázek a vydavatelů (dělali pro různé, pár věcí zkoušeli i na vlastní pěst) by jim nikdo nezáviděl. Tak aspoň mají teď větší klid, majitelé asi zahojené bankovní účty, a tak nějak to pojede samospádem. Nám teď už zbývá jen čekat, jak dlouho budou plnit příkazy a při tom budou dostatečně kreativní, aby neskončili jako jiní před nimi (a jistě i po nich).
P.S.: Housemarque mají vlastní engine. Studia Sony pracují v takové symbioze, že skoro všechna mají vlastní nebo licencovaný engine. Spolupráce na projektech je chvályhodná věc, ale kdo dlouhodobě nezažil, nepochopí. Taková práce s někým s posunutým časem o 10 až 12 hodin je lahůdka – vřele nedoporučuju. Nemluvě o tom, že to pak není o rozvoji studia, ale o vytěžení lidských zdrojů.
Ale co já o tom vím… Nejspíš máte pravdu, a pro Housemarque je to prostě terno a zajistí jim to slávu na příštích dvacet let.
Nevím, proč to vidět tak černě. Sony se povětšinou nechová ke koupeným studiím jako EA a skutečně to pro ně znamená rozšíření možností pro tvorbu. Víte ono to i dává smysl, když proti vám stojí někdo s bezedným kontem jako je Microsoft, pak můžete zvítězit už jedině kreativitou, protože produkční hodnoty zkrátka na vaší straně nebudou nikdy. O tom, že Sony dělá se svými studii něco správně pak svědčí mimo jiné více než dvojnásobné prodeje oproti Xboxu.
Odpověděl jste si sám… prd o tom víte 🙋♂️
Nevím jestli je to zrovna splněný sen, třeba tvůrci Detroitu radši zůstali nezávislí, než aby byli pod Sony. Ale nikdo z nás neví, jak to mezi Sony a studii chodí, stačí se podívat na CD Projekt a CP77, tak nevěděli kravaťáci co dělají vývojáři a naopak.
Tak zrovna tohle CD RED fakt nežeru.
Upřímně pochybuji o tom , že by vedení nevědělo v jakem hra je stavu, přeci jen největší jejich projekt na kterém kdy pracovali a krom vývojářů by nikdo nevěděl , že se jim projekt rozpadá pod rukama..??? Ale no taaaak 😂😂 Tam byl spíše problém ,že z hype trainu se těžko vystupuje a to , že si studio pak verbovalo další stovky vývojářů na pomoc , kteří neuměli s enginem je už nemohlo zachranánit, zrovna zde se ukázalo , že oni by potřebovali dohled jako sůl , což i hezky naťukl Schreier ve svém článku.
Co se tyče Sony , tak tam to odkoupení je přeci dobrovolné, jak si sám zmínil.
Několikrát ukázali, že nechávají vývojářům volnost ( Guerilla games) on ten proces je celkem zajímavé zmíněný ve vývojářským deníčku o GoW , kde o tom mluvil sám Barlog.
A v neposlední řadě. V dnešní době , kdy je trendy mluvit o crunchi a všech možný potížích při vývoji her apod. To už by se někdo asi zmínil , že to je taková tragédie spolupracovat se Sony…
Tak třeba u Days Gone jim do toho Sony hodně kecala a nenechala je vytvořit všechny nápady co měla. Ono se jinak mluví, když jsi tvůrce GOW a jinak když jsi v porovnání s tím malé nic v případě tvůrců DG.
Tak je trochu problém , když dostaneš na hru budget a během vývoje ho trojnásobně překročíš, to by do toho kecal snad úplně každej, kdo má trochu rozumu….
A zrovna u DG dostali podporu jak prase na to co to původně mělo být 😉
Nějakej zdroj na to, že překročili trojnásobně rozpočet? A jelikož zatrhli 2. díl, tak tam ta spolupráce asi trošku vázne, když tam naříká sám jeden z předních vývojářů.
Myslím právě ,že to říkali v jednom z těch vývojařských deníčků po vydání hry. Na games o tom byl tenkrát celkem zajímavý článek , protože se hodně řešil problém a důvod s optimalizaci. Ale to, že ta hra překročila o dost svůj rozpočet je celkem známa věc. Zkus se schválně kouknout , jestli tě to zajímá , já ti to teď určitě nedohledám, musím makat 🙋♂️
Tohle ale není EA. Studia, který pod Sony dělají hry mají absolutní svobodu v tvorbě a Sony jim do toho nekecá.
Proč je tedy kupuje?
Třeba pro zajištění exkluzivity?
Exkluzivita projektu se zajišťuje vydavatelskou smlouvou. K tomu není (a nikdy nebylo) zapotřebí odkupu studia.
Ano, ale tak se zajišťuje ad hoc exkluzivita jen pro konkrétní tituly nikoli pro všechny toho studia.
Paladin: Ses tak naivni nebo onanujes u sony loga? Jasne, ze jim do toho sony keca. Uz jen treba tim, aby tam dali vseljaky mensiny
Ty jsi stejně naivní jak Evo, vezměte se za ruce a běžte dělat bábovičky. Nebyl tu nedávno článek, že Sony přikazuje cenzuru her?