Herní novinářka a vývojářka Alanah Pearce publikovala na svém Youtube video, zabývající se myšlenkou na bojkotování her od firmy Activision Blizzard. Herní komunitou se již několik týdnů šíří výzvy s hashtagem „bojkotujte Blizzard“ a „bojkotujte Activision“. Hráči argumentují tím, že současná kauza ohledně prohřešků této firmy na jejích zaměstnancích se nedočká žádné pořádné reakce ze strany korporace, pokud nepocítí následky na svých tržbách. Řada hráčů proto zrušila předplatné World of Warcraft nebo úplně odinstalovala hry i launcher ze svého počítače. Odmítají také koupit letošní tituly vydavatele, v čele s Diablo 2 remakem nebo letošní Call of Duty. Alanah se ale o tomto tématu pobavila se zhruba desítkou vývojářů a jejich názor – jakožto kauzou primárně postižených – na tuto problematiku je poněkud odlišný.
„Nemyslím si, že je to dobrý nápad“, říká Pearce, „řada vývojářů se proti tomu vyjádřila záporně.“
Jako příklad uvádí vyjádření Tami Sigmund, producentky Blizzardu, která vysvětluje, že část finančního ohodnocení na firmě přímo závisí na komerčním úspěchu vydaných her. Zároveň se potýká s obavami, že by jí chybějící platové ohodnocení mohlo znemožnit například poplatky za školku pro její očekávané dítě. „Nechci nikomu říkat, jak má utrácet své peníze“, napsala Sigmund, „ale tihle bojkotující by jako svoje odůvodnění neměli uvádět podporu žen pracujících v Blizzardu, protože jako těhotná žena tam pracující se necítím podporována ztrátou mého příjmu.“
On one hand, I completely understand why people would want to spend their money elsewhere rather than support a company that doesn't align with their morals.
On the other hand, it's a really bad feeling for those of us women who still work and fight daily at said company.
— 🦄 Tami Sigmund 🎮💙 (@cuppy) July 26, 2021
Alanah upozorňuje, že komerční neúspěch her samozřejmě může vést také k výpovědím. Zároveň vysvětluje, že hráči občas zapomínají na to, proč vývojáři v těchto firmách vlastně pracují: protože milují vývoj her a často si vytvoří i osobní vztah k té hře (nebo sérii), na které několik let pracují. Alanah také přirovnává situaci k bojkotu, který zažila během své práce v redakci herního magazínu IGN během řešení tamější kauzy sexuálního obtěžování: „Když tenkrát lidé prohlašovali, že už nikdy nebudou IGN číst, připadalo mi to jako kopnutí do nás, co jsme v tu chvíli už byli na kolenou. Vývojáři se roky těší, až hráči konečně dostanou do rukou jejich hru. Novináři se těší, až budou čtenáři číst jejich články. To je na té práci to nejlepší. I proto tam lidé zůstávají navzdory problémům firmy.“
Alanah proto navrhuje, aby hráči pokračovali ve vyjadřování svého nesouhlasu s praktikami firmy na sociálních médiích, kde si toho všímají novináři, osobnosti a veřejnost obecně, což následně vede k propadům akcií firmy, způsobujícím větší ztrátu, než nižší prodeje té či oné jednotlivé hry.
Nějak nechápu proč bych měl bojkotovat dílo jen proto že ho z drobné části dělají lidé se kterými nesouhlasím. Tenhle problém je na nich aby si ho urovnali. U mě mají špatné jméno a tak ho budu prezentovat. Nicméně jak ta žena píše: Bojkot by postihl nejen těch pár kteří si to zaslouží ale reálně se dá říct že i většinu ostatních kteří se toho neúčastní nebo jsou přímo obětmi. Proč bych si třeba já dnes nekoupil nové BMW navzdory naší vzájemné historii s Německem když reálně na něm pracovalo jen minimum nácků a zbytek byli inteligentní lidé?
Moc nechapu ten tweet od zamestnankyne Blizzardu. Strasne hodne to naznacuje, ze vlastne jenom zeny jsou obeti tohohle. Trpi cela firma a vsichni zamestnanci, nejenom zeny. Nevidim duvod proc neustale zminovat takove blbosti. Zeny v USA chteji genderovou rovnost, ale nedokazi zminit, ze obet muze byt i muz.
Za me neni problem u her. Ostatni by si vyvojari meli vyresit sami pokud je ve firme problem. Bojkot her je pitomost. Me to osobne id koupi D2R neodradilo tesim se na nej dal jelikoz to vydava VV. Pokud to nekdo tumhle stylem bojkotuje je hlupak jelikoz on nedela v te firme tudiz se ho to netyka. Jedine ceho se ho to tyka je pokud neni spokojeny s kvalitou hry pak staci zrusit predplatne a hotovo. Ja WoW nehraju tak ze to neresim a warzon sem prestal hrat kvuli cheaterum ne kvuli tomu ze maji ve firme problem do toho me osobne nic neni. O me se lidi taky nezajimaji ze mam maly plat.
Sorry, ne. Kdyby to byla první věc tak je to něco totálně jiného, ale po W3Reforged, současném extrémně špatném obsahu WoW a celkové jasné zprávě, že jediné o co ActiBlizard jde jsou peníze prostě už nejde jednat jinak. Nejde poslat jasnou zprávu jinak. Z dostupných zpráv je D2 resurected podobný případ jako W3R mimochodem. Aktuální kauza je prostě jen ta poslední kapka, tentokrát v podobě pořádného splouchnuti.
Z jakých dostupných zpráv o D2R je ta podobnost s W3R, prosím?
Vše co jsem zatím viděl, četl a slyšel byla jen chvála, že bývalý tým Vicarious Visions odvedl na tomto remake excelentní práci
Přesně tak, technická alfa ukázala, že D2R bude pecka. Nehledě na to, že Vicarious Visions dokázali, že umí a po dokončení „dvojky“ se přesunuli na Diablo 4. Hezky se do toho opřeli, za pár dní uvidíme všichni, beta Diablo 2 Resurrected bude 17.8. a věřím, že i poslední nedůvěřivci uvidí, že to překonalo i nejoptimističtější naděje.
Já nevím. Paní vývojářku chápu, ale jak jinak mají hráči dát najevo svoji nespokojenost?
Palce dolů u videí na YouTube? *Naštvaný* smajlíky na Facebooku?
Sorry, ale to asi těžko někoho zabolí natolik, aby se pokusil zlepšit své chování.
Vytrvalá a početná kritika na sociálních sítích i v médiích zmůže hodně, image a reputace je v dnešní době pro značky důležitá, takže AB už přišli o mnohaleté významné sponzory a jejich akcie se opravdu propadly.
Activision Blizzard, EA a Take-Two jsou vytrvale a početně kritizováni na sociálních sítích už hodně dlouho. Jediný důvod proč to tentokrát Activision zabolelo je, že se jedná o skandál na aktuální téma.
Lehce offtopic, ale ví se už jak to bude s podporou módů u D2 Resurrected? Ted brzo vychází nová verze Median XL a pokud by to fungovalo to by byla bomba.
Podpora modu byla pokud vím potvrzená
Není to pravda. V oblasti modifikací však k nějakým změnám a omezením dojde. Producent hry Chris Lena prozradil serveru PCGamesN, že modifikace, které nějakým způsobem využívají data hry, bude snadnější vytvářet, respektive moddeři se k nim snáze dostanou. Nebude ovšem možné vkládat do hry nový kód, což u staré verze jde.
Ti producenti v Blizzardu musejí být dost mizerně placení, když krácení pohyblivé složky jejich platu jim prý znemožní platit dítěti školku. To jsou věci…
Ani bych se nedivil že to bude podobně jak v ČR
Budeme započítávat pohyblivé složky za celý rok a dá vám to třeba 350,-/h bez nich 150,-/h
Ano a takhle si tady fungujeme…
Nebral nedávno náhodou Bobby hodně tučnej šek? Tohle mi přijde spíš jako další důvod pro bojkot, nevím o kolik bambilionů šlo, ale to že „nebudou“ mít na příspěvky pro děti mi příjde podivné.
A věřím pevně tomu, že dokud to nepoznají na penězích tak se těžko něco změní.
Jojo „Bobby“ bral nedávno pouhých 155 milionů $
Alanah Pearce by potřebovala chlapa. Ideálně J. Allena Bracka.
Mam k tomu nekolik poznamek. Nejprve formalne. Alanah Pearce nesleduji, vim o ni pouze diky clankum a videim zde na Zingu. A bohuzel, jeste jsem od ni nevidel jedine video, kde by nemluvila vulgarne. Kladu si otazku, jestli je vubec schopna mluvit alespon 15 minut bez pouziti slov jako „fuck“ a „shit“? Uznavam, ze tentokrat to bylo v mensi mire, nez v predchozim videu k tomuto tematu. Nicmene, kdyz je novinarkou, ocekaval bych od ni nadprumerne standardy vyjadrovani.
A ted k obsahu. Myslim si, ze by hraci nemeli bojkotovat hry pred probehnutim soudu. Jsem priznivcem pravniho statu, nesouhlasim s lyncovanim, nemyslim si, ze obvineni automaticky znamena provineni a uznavam presumpci neviny. Take si myslim, ze lide by meli delat informovana rozhodnuti a nejsem si jisty, ze „horlivi uzivatele Twitteru“, kteri nejsou zamestnanci Blizzardu, maji dostatecne mnozstvi relevantnich informaci, ktere jsou podany alespon trosku objektivnejsi formou. Zasadne nesouhlasim s trestanim na zaklade pouheho obvineni, bez probehnuti hlubsiho prosetreni a finalni analyzy, coz by melo byt v tomto pripade projektovano ve verdiktu soudu. Cely tento odstavec bych shrnul jako zasady, jimiz se v zivote ridim.
Kdyz jsem cetl tento clanek, nez jsem si pustil video, naivne jsem ocekaval, ze argumenty ve videu budou take prezentovat nejake vyssi, neosobni zasady/principy. Mylil jsem se a vetsina videa se tyka sobeckeho pohledu, „me to bude stat penize“. Podle meho nazoru, v tomto pripade jde ale o mnohem vice, nez jen o platy zamestancu. Minimalne ti lide, kteri se na bojkotu podileji, jakkoliv s jejich pristupem nesouhlasim, to delaji prave z duvodu „vyssiho principu“. Z meho subjektivniho pohledu vlastne Tami Sigmund jinou formou rika, „zmente sve zasady, moje osobni zajmy jsou pro me vice, nez vase principy“.
A co se tyce doporuceni Alanah k tomu, aby nebojkotovali hry, ale misto toho provadeli odpovidajici transakce s akciemi, z meho pohledu mi to prijde jako principialne stejne, „z deste pod okap“. Nevim, jake maji v Blizzardu zamestnanci smlouvy, ale obecne v korporacich byvaji bonusy v ruznych formach (STI – short term incentives, MTI, atd). Jestlize Tami Sigmund prijde kvuli bojkotu o bonusy, pokud namisto bojkotu dojde k vyraznemu propadu akcii, neprijde potencialne, v zavislosti na konkretni smlouve, o jine bonusy, ktere jsou navazany na vysledky na burze atd? (Z osobni zkusenosti v jine korporaci nez Activision-Blizzard mohu rici, ze vedeni je velmi vynalezave ve zduvodnovani, proc tento rok nemohou byt vyplaceny bonusy.)
Shrnuti:
Nesouhlasim s bojkotovanim her Blizzardu pred probehnutim soudu, ale je to ze zcela jinych duvodu, nez ktere jsou prezentovany lidmi jako Alanah Pearce a Tami Sigmund.
Bez vulgarismů se jistě vyjadřovat umí, ale určitě má své důvody, proč to mnohdy nedělá a zřejmě necítí potřebu ti je vysvětlovat.
To, jakym zpusobem jste svuj prispevek napsal, jej formalne radi do kategorie tvrzeni, nikoliv nazoru. Chci se vas tedy zeptat:
1) Jak to vite tak jiste, ze se umi slovne po dobu alespon 15 minut vyjadrovat bez vulgarismu? Neni to samozrejmost a uz jsem „potkal“ nemalo lidi, kteri vulgarne mluvi tak nejak „automaticky“ a aby nemluvili vulgarne, musi vedome vyvinout usili, ktere je ale obtizne neustale udrzovat a soustredit se na nej, takze postupem casu po par minutach (natoz aby vydrzeli celou ctvrthodinu), pokud se treba zacnou soustredit na neco jineho, svuj „vedomy mod“ opusti a zacnou mluvit „jako obvykle“.
2) Odkud tak urcite vite, ze pro to ma sve duvody, ze to napriklad neni neco, co sama vedome ovlivnuje jen malo a tudiz to neni zpusobeno jejimi vlastnimi duvody? Jestli treba nejde jen o nezvladani emoci, vliv spatne vychovy nebo prostredi, ci nejakou poruchu podobnou Touretteovu syndromu nebo neco jineho?
Mate sva tvrzeni necim podlozena? A jeste poznamka k posledni casti.
Pokud jste si myslel, ze ocekavam, ze Alanah Pearce prijde sem na Zing do diskuse, precte si muj prispevek a odpovi na nej, chtel bych vam rici, ze jste se v odhadu meho ocekavani zmylil naprosto fundamentalne. Minimalne sam za sebe jsem ji nijak nekontaktoval a pravdepodobne o tomto mem prispevku, ke kteremu se vyjadrujete, ani nevi, natoz aby sem prisla mi neco vysvetlovat. Opravdu si nemyslim, ze hlavnim duvodem absence jejiho vyjadreni pod mym prispevkem je nedostatek jeji potreby se k nemu vyjadrit.
No, za mě je to asi takhle: Vikings byly super, první Warcraft mě uchvátil na mém prvním PC – vyřazené 486 z nějakého podniku od strýce, první Diablo jsem hrál (demo) u bratrance na notebooku Toshiba jeho táty 😃 Krásné časy. Následně Diablo na vlastním PC byl nezapomenutelný zážitek, o Diablo II ani nemluvím. Warcraft 2 jsem tahal po disketách od kamaráda a sbíral čelist z podlahy kvůli grafice a dabingu. Warcraft 3 a StarCraft byl ve své době absolutní nářez. Nikdy jsem nebyl ultra fanoušek Blizzardu, ale tyhle kousky jsem si odžil.
Následně, s nástupem a rozmachem her jako Ovewatch, Heartstone a spol. ( + live servis MMO her, her pro streamery, ligy atd.) u mě Blizzard naprosto skončil. Jejich zaměření na masy, mulťáky a prachy je u mě osobně suspendovalo na naprosto nezajímavou firmu, která spadla pod radar mého zájmu. Diablo III to svou stylizací nevytrhlo, i když mám sběratelku na polici (včetně datadisku). W3R jsem ani nekupoval… Blizzard u mě úplně skončil a totálně mimoňovský BlizzCon s „máte telefony, ne?“ byl takový šok, že jsem se o tuhle firmu přestal definitivně zajímat.
Za posledních SEDM let (od vydání Diablo III: Reaper of Souls, 2014) jsem od Blizzardu koupil (nuceně, protože to jede přes jejich Battlenet) pouze jednu hru – Crash Bandicoot 4: It’s About Time. A nyní mám (nešlo odolat, protože ta péče je skoro až extrémní) zaplacenou a předobjednanou Diablo II: Resurrected. Ale do budoucna v mém případě zase Blizzard upadne do zapomění. Úpadek jako prase. Ta firma mění názory jako politici a vše, co budovali v mých očích nenávratně zničili.
Heartstone byl dobrý +- první dva roky
Zajímavá zpověď. Za mě asi takhle:
Na Vikings a WC1 jsem moc mladý. Chodíval jsem za strejdou do divadla, kde dělal zvukaře a měli tam na PC Diablo 1. Hráli jsme spolu, skvělé vzpomínky. WC2 mě bavilo, ale nijak obzvlášť. D2 mě vyndalo jako krůtu z mrazáku. To jsem chodil myslím do 5. třídy ZŠ když to vyšlo. Půlka školy žila „Dé dvojkou“. StarCraft mě nikdy moc nechytil. WC3 byl výmlask a vzpomínám si, jak rodiče nadávali na vysoké účty za dial-up internet, když jsem celé dny trávil hraním všech těch různých tower defense custom map. WoWku jsem naprosto neuvěřitelně propadl a hrál to do zemdlení po Cataclyms, kde mě to přestalo bavit. Vrátil jsem se na aei půlku MoP, na skoro celý Legion a na začátek BfA. S BfA ta hra pro mě skončila.
D3 pro mě bylo obřím sklamáním. Reaper of Souls to zlepšil a pár měsíců mě to celkem bavilo. Overwatch jsem nikdy ani nezkusil, ale já prostě FPS hry nerad. No a Hearthstone hraji od počátku dodnes a s každou expanzí v tom utopím pár litrů…