Čekali jsme dlouho, ale je to konečně tady, Intel oficiálně představil své grafické karty, které jsme doposud znali pouze jako Xe. Společnost, jež se v minulosti zaměřovala pouze na výrobu procesorů, se tak konečně pouští do vod GPU. Svůj příchod ale dlouho plánovala, grafickou divizi vede veterán z AMD Raja Koduri a viceprezidentem se před pár dny stal Anton Kaplanyan, který v minulosti strávil několik let u Nvidie, kde pracoval na hardwarové podpoře ray tracingu.
Sice zatím neznáme údaje o výkonu, ani jednotlivých modelech, Intel ale představil svůj oficiální brand, pod kterým se budou grafické karty prodávat: Arc. Tento název by se měl objevit u každého GPU a měl by fungovat jako GeForce u Nvidie nebo Radeon u AMD. Zároveň jsme se dozvěděli kódové označení prvních čtyř generací: Alchemist, Battlemage, Celestial a Druid. Nejvíc nás samozřejmě zajímá ta první zmiňovaná, kterou jsme v minulosti znali jako DG2 a zamíří na trh jako první. Intel oznámil, že se tak stane v prvním čtvrtletí příštího roku.
K dispozici je také první video, na něm však vidíme pouze záběry z různých her, které nám toho moc neřeknou. Zajímavější byl tweet od výše zmiňovaného Antona Kaplanyana, který řekl, že grafické karty Arc budou podporovat DirectX 12 Ultimate, s čímž se pojí podpora mesh shadingu a ray tracingu, u kterého dokonce zmínil, že je „vysoce výkonný“. Znamená na to, že bude na úrovni Nvidie? To by bylo samozřejmě velké překvapení, protože AMD zatím srovnatelný výkon v RT nenabídlo. Ještě zajímavější je pak dodatek, že Intel samostatně oznámí „vysoce kvalitní neurální supersampling“, a to dokonce už tento týden. Vypadá to tak, že Intel nechystá jenom podporu ray tracingu, ale i svou vlastní verzi DLSS, která bude také používat umělou inteligenci (na rozdíl od AMD).
In case you were curious, Intel Arc GPUs will come with full DX12U support, including mesh shading, and high-performance ray tracing. Bonus, high-quality neural supersampling deserves a separate announcement. https://t.co/HIBJ8tWhwr
— Anton Kaplanyan (@Kaplanyan) August 16, 2021
Další podrobnosti o grafických kartách Arc bychom se měli dozvědět v nadcházejících týdnech a měsících. Mezitím můžete navštívit oficiální stránky.
Konkurence je opravdu třeba. Jedině tak se bude vývoj grafik posouvat dále kupředu (koukám na tebe stagnující RX 6600 XT). Doufám, že jejich grafiky budou ve znamení příjemnějších cen, protože nižší a střední třída jsou kompletně dead. Zrovna jsem se jen tak podíval na ceny nejlevnějších RTX 3060 a nestačím zírat, kolik za ně chtějí (za grafiku, která by normálně stála cca 6k).
V současnosti je ale asi nemožné chtít grafiku pod 10k (dávat za ní víc je pro mě osobně šílenost a zas tolik nejnovějších „pecek“ nehraju, aby ta cena byla obhajitelná).
Tiež som sa dnes pobavil, keď som pozeral ceny. Mám vyčlenených 400, max. 450 eur na novú kartu. Za tú cenu by som čakal (za normálnych okolností) Nvidia radu 3060 Ti či 3070… a zistil som, že momentálne by som si mohol kúpiť 2,5 roka starú 1660 Ti… Našťastie mi to neponáhľa.
2,5 roku starou 1660Ti mám doma a pro retro & casuala je to overkill.
Akorát ta cena už moc nesouhlasí..
Me by hlavne zajimalo, jestli graficke karty od Intelu budou mit, podobne jako jejich procesory, nejaka „vylepseni“ jako je Intel Management Engine, se kterym jsme se mohli seznamit hlavne diky pripadum Meltdown a Spectre, a ktere take byly duvodem, proc se Google rozhodl pro sebe vyrabet vlastni hardware.
do kancelarskejch notasu dobry grafiky …
Přesně, kancelářské PC se neobejdou bez raytracingu a DLSS…
RT zachvili pojede i na mobilech, ale je RT a RT, ze jo
a jestli to nechapes, tak smula