Review bombing je problém, který je tu s námi už několik let. Do popředí zpráv se dostal především v roce 2019, kdy se terčem kritiky staly exkluzivní hry pro Epic Games Store, ale tím to neskončilo. Titulů, které musí čelit review bombingu stále přibývá, mnohdy ani není známa přesná příčina. Jednotlivým hrám to ale samozřejmě velmi uškodí, zvlášť pokud jde o menší indie tituly, kterým i pár negativních recenzí kompletně zkazí celý průměr, jenž se na Metacriticu neukazuje.
Jako příklad můžu uvést kolekci The Great Ace Attorney Chronicles, která vyšla na konci července, z naší recenze si odnesla 9/10 a na Metacriticu má od kritiků skóre 86. U recenzí od hráčů už je ale průměr 6,9 na Switchi a na zbylých platformách dokonce pod 6. Čím je to zapříčiněno? Nikdo netuší. Oba díly, které jsou v kolekci obsaženy, jsou fanoušky považovány za jedny z nejlepších her celé série a například na Steamu (kde uživatel pro napsání recneze musí titul vlastnit) má 95 % kladných recenzí.
Podobný případ nyní nastal u vylepšené verze Ghost of Tsushima s označením Director’s Cut. V naší recenzi jsme jí udělili také 9/10 a světový průměr je 88. U hráčů ale bylo skóre 5,4 (teď už se zvedlo na 6,4) a na PlayStationu 4 dokonce 3,8. Terčem kritiky se stala především cena, ale jen kvůli ní spousta hráčů uděluje hře 0/10.
Kde je tedy problém? Především v tom, jak Metacritic funguje. Hodnocení hry totiž může přidat jakýkoli uživatel a stránky nemají možnost zkontrolovat, jestli daný hráč titul skutečně vlastní a pokud ano, tak jestli ho dohrál. Spousta lidí se tedy chytne nějaké kritiky a hře udělí nejnižší možné hodnocení, přestože hru třeba vůbec nehráli, anebo moc dobře vědí, že to není žánr, který by je zajímal (to je především případ Ace Attorney).
Bude zajímavé sledovat, jestli s tím Metacritic něco udělá. Už loni se na platformě zavedlo pravidlo, že recenze je možné přidávat až určitou dobu po vydání, ale jak je vidět, moc to nepomohlo.
Review bombing is still a thing. #GhostofTsushima #PS5https://t.co/IB1yRiHCZU pic.twitter.com/Ypqk4Vo7L0
— GermanStrands (@GermanStrands) August 22, 2021
Mě spíš zaráží ta doba koupíte hru za 1800kč a za půl roku vyjde znova ale s něčím navíc místo aby udělali jen DLC tak tam přidají věci co na té minulé verzi nejsou a nebudou a to je teda v pořádku ? A bombing haha jste vtipní koukněte jak dopad 2077 JAKEJ SHIT TO JE a dostávalo to 10/10 hodnocení všude recenze nejsou zaujaté teda ? recenze na zingu a všude mají stejnou hodnotu jako metacritic upřímně
takže vám přijde normální za DLC chtít 1000kč nebo co HAHA Ty časy kdy dlc s herní dobou větší jak celej Ghoust of Tsushima stáli 300kč XD
Cena za nový obsah je 530 Kč, což není nic neobvyklého za DLC. Jestli bych si na něco stěžoval, tak je to ten placený next-gen upgrade, rozhodně to ale není důvod udělit hře 0/10.
tak hra už hodnocení má z minula komu záleží jaké má teď ? mě spíš zajímá když hru vlastním už jednou proč ten update není FREE ale musim to kupovat a dát 800kc za ostrov co projdu za 10H hraní jako fakt ne
A kolik že přesně stálo DLC pro Diablo 3, přidávající jeden akt? Jasně, hra s tím dost ožila, ale přidání crussadera a 5. aktu se platilo taky 40 euro.
A ty časy kdy DLC s dlouhou herní dobou stálo 300 kč? Nepomatuju, posledně jsem platil 300kč za single DLC do BF3 v roce 2012.
Je to vážně záhada, proč chcou za DLC 800kč a né 300kč, inflace neexistuje, náklady na AAA hry složené z herců z filmové branže, realným motion capture jsou určitě drobáky. Ono je přece jedno, že v japonském dabingu Jina mluví voice actor Roronoa Zoro z anime One Piece. Vůbec to nic nestojí, pozvat všechny voice actory a udělat DLC.
Nejlepší je fakt, že všechny to Sony asi nutí koupit a zásadně nedělá slevy, takže není možnost rok počkat a pořídit to za třetinu ceny
Achjo
Důvod? Protože vyrobit PS5 verzi něco stojí. Programátoři ji museli udělat, testeři zkontrolovat, producenti uvést do prodeje… Práce něco stojí.
Ale proč vás to vůbec zajímá, když píšete, že hru už máte? Je na ní něco špatného? A když už uvádíte 800,- za 10 hodin hraní. To máte 80 korun za hodinu zábavy. Tak šup sem s tipy na levnější zábavu!
Pravda, těch 10euro je od sony naprostá zhovadilost, když vlastně jen zvedli rozlišení, a přidali haptiku s 3D zvukem, no a teda ještě synchronizaci úst s japonským dabingem. Jinak vizuálně tam prakticky nic nevylepšili, od vykreslování vzdálenosti po stíny je všechno identický s PS4 verzí která dostala update na 60fps už předtím. Když to člověk porovná s jinými hrami co dostaly upgrade zdarma a byl rozsáhlejší, tak je to prostě jen z jejich strany snaha jak Ghosta vyždímat jen co to jde a nejhorší je, že se toho snadno chytnou i jiní.
A ruku na srdce, stále se jedná o rok starou hru kterou teď chtějí s ospravedlněním v podobě DLC prodávat znovu za plnou cenu.
vole DLC do witcher 3 obě jsem koupil za 700kc 70H gameplay tohle je oproti tomu sračka ale tak kupujte si furt lepší verze té a samé hry xd
aspoň jeden člověk to tu chápe a nezastává tyhle praktiky
Souhlas soudruhu! Jen ti vyvolení budou mít hlas a zbytek může jít rovnou do gulagu!
Omezovat svobodu projevu, to je jediná cesta!
hele… moc sledujes dokumenty ((((: spojovat gulag s hlasováním na steamu je něco jako tvrdit, že neočkovaní jsou perzekvovaní jako Židé za 2WW… prober se, uz je ráno a za týden ti začíná škola… v opačným případě rovnou do ústavu
ale jako nadsazka dobry!
Když chápeš, že je to nadsázka, tak proč to rozebíráš?
Nelíbí se mi, aby někdo diktoval kdo, kdy, jak a za jakých podmínek se mohou lidi vyjadřovat. Máme všichni stejné právo hodnotit hry takovou známkou, jakou uznáme za vhodné. Jestli jsi „obyčejný hráč“ nebo „recenzent“ je jedno, tvůj názor má úplně stejnou váhu – takovou jakou jí přiloží čtenář.
Nebo máme začít omezovat i kdy je možné dát 10/10? Třeba povinně dohrát hru na 100%, než je možné dát nejvyšší známku?
GoT director’s cut je perfektní, cena 800kč za upgrade adekvátní a in-game ~ krása střídá nádheru
cena jako předmět kritiky… to je dobrý ((((:
jinak GoT mě baví hodně a těch dvou litrů nelituju…
takže když se vaše oblíbená hra někomu nelíbí = review bombing ?? a to že se na metacriticu lidi naučili používát hodnocení jako palce 10/10 0/10 taky není nic novýho…
To je zase fnukani. Problem neni v tom jak ta stranka funguje, ale ve vyvojarich. Kdyz neco poserou, tak je logicky, ze jim to hraci daji sezrat. I kdyz jen touhle formou. Treba u metra to bylo opravneny, takova svinarna se jen tak nevidi. Ja bych ty vyvojare nesetril, vetsina z nich jsou jen liny lemplove.
Co bylo u metra spatne 🤨 omlouvam se moc to neslesuji tak mne to zajima, ja myslel ze zrovna metro se udajne fakt povedli, treba u takoveho cp77 to chapu a vim kvuli cemu ma u hracu mizerne hodnoceni,
Hele metro jsou skvely hry, tam slo o to, ze chvilku pred vydanim exodus oznamili, ze to bude exkluzivne na epic store. A chudacci vyvojari si mysleli, ze neudelali nic spatnyho a breceli jak maly holky, kdyz na to lidi nadavali.
Vývojáři s tím neměli nic společného. Tohle byl krok vydavatele. A vydavateli by to bylo v pořádku dát sežrat, byl to fakt blbej krok, ale zase to postihlo i ty vývojáře, kteří prostě jen udělali skvělou hru.
To je uplne jedno.
Ne. To je sakra rozdíl!
Za mňa hra GoT to najlepšie čo som kedy hral, áno trúfam si to povedať hral som veľmi veľa hier rôzneho druhu a charakteru ale proste tato hra ma zaujala hral som ju na PS4 ked vyšla pred rokom. A teším sa až toto príde v roku 2022 na PC to je jasná kúpa. A podľa recenzíí sa nie vždy treba riadiť pozriet najskor gameplay videa a bud sa ti hra zapáči alebo nie, alebo vždy sa da kupiť a dať refund
Jako hráč to neřeším. První věc je že kouknu na gameplay a když se mi líbí pročtu si recenze uživatelů mezi šesti a osmi někdy i třeba devíti body z deseti. U všeho pod nebo nad je obrovská šance že narazíte na hejtry nebo fanboye a z jejich textu se nikdy nic nedozvíte. A pokud někdo řekne „Ok tak tohle ne“ jen díky číslu co vidí tak ten by si měl radši šetřit na důchod než utrácet za hry protože bude mít drsný život. Jako zákazník ale tohle vnímám pozitivně. Je to jasná zpráva vydavatelům popřípadě vývojářům. Když se jim do toho opře dostatek lidí tak příště třeba budou moudřejší a to platí obecně jak na nesplněné sliby, mizernou kvalitu, špatný obsah, zbytečná DLC, tak třeba tady na tu cenu. K té malé a ukřičené skupince hejterů a fanboyů kteří tam jen dělají ostudu se nemá cenu vyjadřovat to si musí každý vyfiltrovat sám. Každopádně systémově je cenzurovat není cesta a člověk by se měl sám naučit rozeznávat real a fake namísto bezmyšlenkovité konzumace podsunutých hodnot a názorů cizích lidí. Ideální by bylo kdyby si uživatel mohl nastavit ignoraci různých stupňů hodnocení třeba „0-5 a 10“ a dostal by tak custom hodnocení počítané z 6-9 recenzí které by pro něj byly podstatné. Sice by bylo skóre zkreslené v globálním měřítku ale pro něj by mělo hodnotu. Nebo hodnocení založené na „trust“ faktoru. Každý koment by dostal hodnocení ostatních a dobrý recenzent by se dostal postupem času do vyšších tříd. Stačilo by tak přidat další kolečko mezi kritiky a komunitu s názvem třeba „trusted“ a tam by bylo průměrné hodnocení nejlepších recenzentů volených feedbackem komunity. Prostě musíte mít jisté „sociální skóre“ aby se váš komentář bral v potaz v hodnocení trusted. Něco mezi redditem a kurátory na steamu. Jasně že i to by šlo ovlivnit ale jen minimálně.
Z toho co jsem viděl/četl si nemyslím, že hlavní zdroj review bombingu Ghosta DC je cena hry. Většinu tvoří útoky fanoušků Xboxu, kteří argumentují ve stylu „je to stejná hra, kde se dokola dělá to samé“, přičemž se pak tímto komentářem chlubí i na sociálních sítích.
Pomyslná válka mezi problematickými Xbox a PlayStation fanoušky se poslední měsíce vyhrocuje, jak jsou obě strany frustrované z nedostatku nových her (případně jejich nedostatečné „next-genovosti“) a posmívají se za to jedni druhým.
To samozřejmě nebude jen cena ale je tu uvedená v článku jako příklad. Tohle je spíš ta kolonka o fanboyích a hejterech a každý by se měl naučit se s nimi vypořádat. Každá velká firma má své analytiky nebo si je najímá a ti tahle data zpracovávají a v jistém smyslu i ta výtka že se tam dělá pořád to samé může mít smysl i když jí vykřiklo ubrečené děcko co hru vidělo jen na videu. Když takových bude mnoho dostane se to do zprávy a příště se třeba více zatlačí na kreativitu, zkrátí se herní doba, udělá se méně otazníčků, vymyslí se rozmanitější úkoly apod.
Ses neviděl ,že? Já mám Xbox a PS4 kvůli ghostovi jsem si koupil i katanu. Co mě sere je to ,že dodnes nemám svůj ps5 takže asi tak. A tvůj kec je sám nenávistně zaměřen proti xboxu a ostatním tak bych pomlčel.
Jaká nenávist proti Xboxu? Sám mám doma všechny generace Xboxu od toho úplně prvního a tu platformu miluji úplně stejně jako všechny ostatní, na kterých byly nebo jsou dobré hry.
„Fanatičtí“ fanoušci jsou ale v táboru každé platformy a zrovna pod recenzemi Ghosta nejvíce vyváděli ti ze strany Xboxu. Pořád ale věřím, že takoví jsou spíš výjimka a že většina hráčů nemá podobné chování zapotřebí.
Review bombing cenu nesníží. Pokud to je na lidi moc, tak si mají počkat, až hra zlevní, ale děti chtějí všechno hned, že… Co mě na GoT DC štve, je chybějící JAP lipsync na PS4, když PS5 verze ho dostala. Jediné mínus.
P.S. po epizodě s user-score na TLOU2 na Metacriticu, kdy docházelo k review-bombingu pozitivnímu i negativnímu ta stránka pro mě ztratila význam, asi jako Rotten Tomatoes.
Nutnost dohrat hru nebo ji vlastnit, ci dokonce vyzadovani osobni oblibenosti zanru, aby mohl clovek dat hre hodnoceni, mi prijde jako neprimereny pozadavek, ktery je bohuzel v souladu s postmodernim pristupem vseobecneho omezovani moznych i nemoznych aspektu. Uvedu par hypotetickych prikladu.
a) Hrac si koupi hru, ze ktere byl kvuli upoutavkam nadseny a myslel si, ze jej bude bavit. Ale co kdyz hra neda to, co slibovala, pripadne je v technickem stavu, ktery je vylozene nedustojny. Chtel by pan Urbancik nutit hrace, aby hru s frustraci dohral, jen proto, aby mohl hodnotit? Co treba takovy CP2077, kde byl sveho casu bug ve hre, ktery znemoznoval dokonceni mise a tim i pribehu. Proc by odehrani hry melo byt nutnosti a kam az by musel zklamany hrac zajit, jen aby mohl dat najevo svuj opravnene rozhorceny nazor?
b) Neni to az tak caste, ale obcas se objevuji hry, ktere ani nemusite vlastnit, abyste si je zahrali. Napriklad kooperativni It Takes Two, kde vlastnik hry si muze pozvat kamarada, ktery hru vubec nema koupenou, ale mohou si ji spolu uzit. Take byvaji casto „vikendove akce“, kdy je nejaka hra po omezeny cas pristupna vsem, ale po skonceni akce uz ji hrat nemohou. Nemluve o moznosti Steamu sdilet hry s rodinnymi prislusniky nebo o pripadech jako je XBOX pass. Tam take hru nevlastnite. Napadaji me jeste dalsi 2 legalni moznosti, jak hrat hru, kterou nevlastnite a zcela jsem pominul moznosti nelegalni. Nevidim zadny rozumny duvod, proc pro moznost hodnoceni vyzadovat vlastnictvi hry.
c) Tohle je pravdepodobne nejspornejsi bod z techto tri, ale subjektivne jej stale povazuji za validni. Predstavte si, ze jste fanousek nejake znacky, kterou hrajete ze vsech nejradeji. Je to vase vasen, o ktere se bavite s kamarady, pisete o tom na socialnich sitich, sbirate informace o lore te znacky atd. A pak najednou je vydana nova hra z te vasi oblibene znacky, ale je udelana jinak a dokonce meni zanr (napriklad treti dil Dead Space, World of Warcraft namisto Warcraftu, SW:toR namisto SW:KotOR, ESO namisto Elder Scrolls, Yakuza versus Judgement, promenlivost Assassin’s Creed, … atd atd) Tohle je vec, ktera fanousky znacky dokaze hodne zklamat. Ocekavali svou oblibenou znacku a misto ni dostali neco, co je nejen neuspokoji, ale dokonce vidi zmenu smerovani z jejich perspektivy k horsimu a znamena to pro ne, ze se toho, co maji radi, uz mozna nedockaji. V drivejsich dobach dokonce vznikaly petice (dodnes si pamatuji obrovske zklamani fanouskovske zakladny z SW:toR, ktere takovou petici bylo vyjadreno). Ovsem zorganizovat petici je organizacne tezsi, nez svuj nazor vyjadrit na Metacriticu. Pokud jde ale o takovyto priklad zmeny zanru zavedene znacky, povazuji hodnoceni na metacriticu za legitimni i presto, ze hrace zanr hodnocene hry nezajima, ale vnima to jako takovu formu petice proti fanousky nechtene zmene zanru.
U vsech modelovych pripadu je ale samozrejme dulezite, aby hodnotici vyjadrili svuj nazor nejen cislem, ale predevsim textem. Z meho pohledu je nejdulezitejsi obsah sdeleni, proc se hraci dana hra libi nebo nelibi a samotne ciselne hodnoceni by mela byt jen pomocna zjednodusujici charakteristika, jenz je vhodnejsi pro statisticke zpracovani, spise nez konkretni vyjadreni nazoru. Je naprosto zasadni vedet PROC clovek hodnotil tak, jak hodnotil.
„Review bombing“ je spatna vec, ale nelze jej resit tak drastickymi zpusoby, jake jsou naznaceny v clanku. Mimochodem, kdyz se autor zamysli nad tim, jak se Metacritic muze vyporadat s review bombingem her, zamyslel se take nad tim, jak se vyporadat s review bombingem komentaru na Zingu? Zaregistroval pan Urbancik vubec, ze se tu obcas review bombing komentaru objevuje? Existuje takove porekadlo o zameteni si pred vlastnim prahem, nez se clovek pusti do kritiky druhych.
Jeste dodatek:
Pokud hrac nevyjadri svuj nazor, nikdo jiny to za nej neudela. Jestlize je neco spatne a nikdo nerekne co a proc je spatne, zmena k lepsimu velmi pravdepodobne nenastane uz jen proto, ze mnoho lidi ani nebude tusit, ze je neco spatne, natoz co presne je spatne. Proto je dulezite co nejprecizneji (a samorejme kultivovane) vyjadrit svuj nazor.
Steam to dělá rozumně, není potřeba mít hru dohranou, ale je potřeba v ní mít nahraný poměrově?) rozumný počet hodin.
Jinak „review bombing komentářů“ je zcela běžný na všech sociálních sítích, které umožňují komentáře hodnotit. Na rozdíl od udílení hodnocení 0/10 libovolné hře má ale dle mého názoru určitou smysluplnou vypovídací hodnotu. Lidé s dlouhodobě největším počtem „dislajků“ jsou většinou objektivně provokatéři, ať už záměrně nebo nechtěně.
Premyslim, jestli nekdo muze byt nechtene objektivne vzato provokaterem. Podle meho nazoru, definice provokatera zahrnuje umysl provokovat. Ale i kdybych toto presel, myslite si, ze ten zbytek, ktery nepatri mezi provokatery, ale review bombingu se mu dostava, nestoji za to s tim review bombingem komentaru neco udelat?
Neni to zajimava paralela, kdy nekdo od nekoho ocekava, ze neco s nejakym jevem udela, ale sam tento jev nevyresil ani v nasobne mensim meritku?
Někdo může být vychován/vychováván v takovém prostředí, že chovat se nesmyslně útočně a konfrontačně mu může připadat normální – to je třeba případ těch „nechtěných“ provokatérů: myslí si, že vystupují naprosto „normálně“, ale mají do toho daleko.
Jinak trvám na premise, že review bombing hodnocení produktu na oficiálním agregátu je dimenzionálně odlišné téma než hodnocení uživatelských komentářů na sociálních sítích. Jediné společně snad mají, že je lze nepřirozeně ovlivnit tzv. hromadnými organizovanými nájezdy.
Dekuji za vysvetleni „nechtenych provokateru“. Uznavam, ze takovi lide mohou byt casti problemu. Avsak i tak netvori umyslni ci neumyslni provokateri celou skupinu subjektu, ktere jsou cilem bombingu komentaru. Cim dal casteji na socialnich sitich pozoruji spise snahu o diskreditaci prevazne validnich nazoru, ktere proste nejaka skupina lidi nedokaze vystat, nejcasteji z nedostatku respektu k jinemu nazoru a z duvodu snahy o prehluseni vlastnich myslenek, ktere odlisny nazor iniciuje k pokladani sobe samemu neprijemnych otazek, ktere nechce dany jedinec resit, protoze by mu mohly rozbit cely jeho doposud vybudovany vnitrni svet. Z toho pak plyne prave silna motivace ucastnika „bombingu“.
Na dalsim bode se ale neshodneme. Ja review bombing her a komentaru subjektivne vnimam jako principialne stejny problem, ktery se vyznamne lisi predevsim meritkem, ale ne podstatou. Vidim v zasade problem v tom, ze nekdo chce vyznamne ovlivnit vnimani ostatnich tak, aby neodpovidalo hypotetickemu objektivnimu stavu a pouzivaji se k tomu dokonce stejne prostredky. Jestlize cil i zpusob provedeni je velmi podobny az totozny, nemyslim si, ze by slo o zasadne odlisne problemy/temata. Ale samozrejme, kazdy ma pravo na svuj nazor.
Určitě je něco pravdy na tom, že společnost obecně se čím dál víc rozděluje na dvě poloviny, ať už jde o téma umělecké, politické nebo lékařské. Osobně mi nikdy nevadil odlišný názor, naopak jsem si často do noci užíval diskutování odlišných názorů v různých fandomech a skupinách (vlastně i na poradách v práci), ale je potřeba aby to byla slušná diskuze s argumenty, ne zkratkovité útoky.
Palcování komentářů vnímám spíš jako moderní rychlou možnost, jak vyjádřit souhlas nebo nesouhlas, nic víc, nic míň. Většinou je to ošetřené tak, aby nikdo neměl víc než jeden hlas a na sociálních sítích to přímo napomáhá, aby nejúspěšnější a nejzajímavější komentáře vypluly na vrchol diskuze pro snadnou přehlednost kvalitního obsahu.
Společnost byla vždy rozdělena na dva a více díly. Jen utopisté si myslí, že ideálem je jednota, že někdy v historii existovala a že bychom k ní měli směřovat.
Pokud je v sociálních sítích implementována služba „rychlého ohodnocení“ (viz. i zde se vyskytující plusy a mínusy ke komentářům) nemůže se přece nikdo podivovat nad tím, že pak vznikají vyhraněné reakce, rychlé soudy a slušná a promyšlená argumentace je odsunuta na boční kolej.
Až Metacritic zruší „klikací“ hodnocení a možnost psát anonymní komentáře k produktům, pak zmizí i review bombing. Problém vyřešen. Až na to, že návštěvnost klesne, že…
Myslím, že jste úplně nepochopil podstatu review bombingu. Do něho jsou totiž většinou zapojení hráči, kteří hru vůbec nehráli, ale viděli, že se na ni v nějakém ohledu strhla kritika, a tak tam prostě tu nulu dají (viz TLOU2). Je to zvláštní, ale někomu to dělá radost. Plus je je stále velký problém „konzolová válka“, kdy zkrátka hráči z nějakého tábora úmyslně dají špatné hodnocení hře od konkurence.
Něco jiného je konstruktivní kritika, je tu spousta her, které opravdu nejsou dobré a takové špatné hodnocení mají oprávněně. To jsou ale většinou malé tituly, které prakticky nemají šanci získat pozornost širší veřejnosti (samozřejmě najdou se výjimky).
Vyřešit problém s review bombingem je pochopitelně složité a ten argument s game passem je naprosto validní. Bohužel se ale kvůli tomu nedají brát recenze na Metacriticu příliš vážně a mnohem směrodatnější jsou recenze přímo na dané platformě. Třeba již zmíněné hodnocení na Steamu, kde hru uživatel musí vlastnit a jasně vidíte, kolik měl při psaní recenze nahráno hodin.
Nemyslim si, ze jsem nepochopil podstatu review bombingu. Uvedl jsem vyse priklad, kdy hrac nemusi vubec hrat hru a presto muze mit relevantni nazor na hru, obzvlaste dnes, v dobe Twitche. Pokud vim, XZONE ma nebo mel nejakou spolupraci s Agraelem a nejvyznamnejsi podporovatel Agraela primo v rozhovoru uvedl, ze dnes uz nema cas hrat hry a nahrazuje si to prave sledovanim na twitchi. Myslim, ze zprostredkovana zkusenost muze dat velmi vypovidajici nazor. V podstate vetsina uceni na zakladnich, strednich, vysokych atd skolach je zprostredkovane vedeni, na ktere prisli jini a jen se predava dale. Je pak na cloveku, jak s tim nalozi. Zda jemu predavane podrobi kritickemu zkoumani, ci jej prejme bez jakehokoliv zpochybnovani.
Sam za sebe mohu treba rici, ze jsem hral originalni Mafii a videl remake na Twitchi. I bez toho, abych remake hral, bylo zcela zrejme zasadne arkadovejsi pojeti remaku, ktere se mi nelibilo. Proste mam rad realisticteji pojate hry. Hru jsem nehodnotil na Metacriticu, ale myslim si, ze mam na hru validni nazor, i kdyz jsem ji nehral a dal bych ji hodnoceni 5/10, ktere bych si dokazal sam pred sebou obhajit. A nevidel bych nic spatneho na tom, ze bych hodnotil hru, kterou jsem nehral, protoze proste chci dat najevo, ze takhle si delani remaku nepredstavuji a nechtel bych, aby dalsi remaky byly udelany podobnym stylem. To, ze ma puvodni Mafie o zhruba 10% vyssi hodnoceni na Metacriticu podle mne neni ani nahoda ani dusledek bombingu, ale protoze proste podle vetsiny je remake horsi nez puvodni zpracovani. Dokonce u mne nehrala roli nostalgie, protoze puvodni Mafii jsem hral poprve v roce 2020.
Jak jsem naznacil v puvodnim prispevku, nepovazuji za problem to, ze hru hodnoti nekdo, kdo ji nedohral, nevlastni, nebo dokonce vubec nehral, ale to, ze ji nekdo hodnoti proto, aby ji dal nejake cislo, ktere neumi zduvodnit, proc ho dal. Podle mne by primarni melo byt zduvodneni, proc hru hodnoti tak a tak a cislo je jen doprovodny pomocny ukazatel. Podle mne problem review bombingu je v tom, ze hodnotici si stanovi cislo, jake hre chce dat a to pak nejak okeca. Namisto toho, by spise mel analyzovat svuj zazitek ze hry (i kdyby byl jen zprostredkovany) a ten ohodnotit. Matematicky vyjadreno melo by jit o funkci F(zazitek) -> hodnoceni nikoliv o funkci F(hodnoceni) -> zazitek
Na druhou stranu je to něco co dá vykřičník hráčům ať jsou na pozoru. Například AC:Odyssey kritici takovou generickou srajdu co využívá své vysoké pozice dostala od 86 zatímco od hráčů má 6.2, nebo Cyberpunk a jeho technický stav.
Osobně spíše dám na user score kde pokud je jakákoliv sviňárna tak to prostě hráči dají vědět.. samozřejmě jsou i výjimky jako The Last Of Us 2, ale když někdo uvažuje že si chce koupit hru tak taky kouká na to co se tam píše, nejen na číslo.
kouká co se píše nejen na číslo dobrej vtip to jde vidět i tady jak čtenáří čtou celou recenzi a vůbec nekoukají jen na číslo na konci
Ale oni většinou přečtou i ty pluska a mínuska či verdikt.. což je daleko více než když X lidí dá 0/10 nebo tam napíše jednu zprávu,…
Shodou okolností jsme dnes vydali novinku o té „generické srajdě“ a je to nejčtenější herní novinka dnešního dne, takže ve skutečnosti je o tu hru i roky po jejím vydání očividně slušný zájem
Pořád se jedná o AAA titul.. ale nic to nemění na tom že Buggysoft využívá svého postavení aby dělal tyhle „generické srajdy“ namísto toho aby posunovali limity jako například Rockstar Games. A shodou okolností jim to asi nevynáší takové peníze a musí měnit způsob vývoje
Tím limitem myslíš vydat hru za kterou budu chtít stejnou cenu po 3 generace konzolí a ani není schopný udělat patch na lepší plynulost hry natož nextgen patch? Výborný příklad…
A co má přesně cena společného s tím že ta hra je propracovaná? Já bych spíše řekl že když se to prodává pořád za tolik, tak je to spíše ukázka toho že je dobře udělaná a ano uvedl jsem nejlepší příklad, když porovnám jak ty sám asi ukazuejš GTA5 kde se algoritmus samořídících aut učí protože je to zatím nejlepší simulace realného světa s hrou kde ti to spawne enemáky 50 metrů od tebe když jsi hledanej tak jo, uvedl jsem ten nejlepší příklad jakej jsem mohl. Plynulost pokud vím byla dobrá kromě načítání (které bylo způsobeno tuším knihovnou) a taky by jsi věděl že čím větší projekt (a tím nemyslím rozlohu mapy nebo počtu stejných aktivit na mapě), tak tím i sebemenší blbost si žádá více času na implementaci..
rockstar mam rad, ale gtaV byla zabugovana snad jeste vic nez hry od ubi
To jsou hlupáci. Ok je to vyšší cena a co? Jedna z mála her, která za tu cenu opravdu stojí. Ať si koupí jen update a nebrečí. Nevím co je za problém. Stupid kiddos
Bohužel mě to ani v nejmenším nepřekvapuje, sociální sítě jsou od rána do večera plné přestřelek fanatických fanoušků jednotlivých konzolí či platforem, kteří po sobě a po svých hrách navzájem šlapou neuvěřitelně toxickým způsobem. Místo aby se radovali z každé dobré hry, snaží se hledat, jak vyzvednout „tu svoji“ na úkor „té jejich“, za každou cenu.
User Score na Metacritic díky tomu bohužel nemá žádnou vypovídací hodnotu, snad kromě šance občas z nich vylovit nějaký zajímavý textový komentář. Alespoň že máme to hodnocení uživatelů na Steamu, tam se díky podmínkám (vlastnit hru a odehrát v ní určitý čas) dá číslo považovat alespoň trochu za směrodatné.