Společnost Smarty, do které patří mimo jiné e-shop s elektronikou smarty.cz a síť obchodů iWant Apple Premium Reseller, získala kladné stanovisko antimonopolního úřadu, a dokončila tak akvizici značky a sítě obchodů JRC. Společnost díky tomu vyroste o 44 kamenných prodejen. V nich zkombinuje nabídku zboží a služeb e-shopu smarty.cz a značky JRC.
Do maloobchodního prostředí s elektronikou přijde Smarty s novým konceptem. „Trh se po delší době začíná hýbat. Největší hráči se mění v tržiště, kde vedle elektroniky najdete třeba drogerii, oblečení nebo krmení pro domácí mazlíčky. My jsme ale přesvědčeni, že tím vyklízejí část hracího pole, protože nákup nového telefonu nebo počítače je pro lidi pořád výjimečná událost. A tu chtějí absolvovat v odpovídajícím obchodě, který se na elektroniku specializuje a kde má personál odpovídající znalosti. My od roku 2012 provozujeme síť prodejen Apple Premium Reseller. Díky tomu víme, jak má takový prvotřídní obchod a zejména zákaznický servis vypadat, a totéž nabídneme zákazníkům i s dalšími značkami elektroniky ve zcela nové síti obchodů,“ uvádí zakladatel a majitel společnosti Smarty Petr Syrůček. Otevření prvních prodejen v novém konceptu plánuje Smarty na jaro roku 2022.
- Společnost Smarty dokončila akvizici JRC, ke své existující síti prodejen iWant tak získává dalších 44 obchodů ve velkých nákupních centrech
- V nové síti obchodů Smarty vytvoří prémiové prostředí pro nákup elektroniky a zachová zážitkové prostředí pro gamery, které znají zákazníci JRC
- V roce 2021 firma míří na obrat přes tři miliardy, za další dva roky už chce být na pěti miliardách
Nikdy se z nás nestane tržiště
Zatímco největší hráči české e-commerce zvolili cestu amerického Amazonu a na svých e-shopech se snaží nabízet co nejobsáhlejší portfolio produktů, Petr Syrůček říká, že Smarty touto cestou nepůjde. „Chceme prodávat jen to, co známe a čemu rozumíme. Lidé u nás nikdy nekoupí prášek na praní nebo nádobí. Jsme specialisté na elektroniku a těmi i zůstaneme,“ zdůrazňuje.
S tím souvisí také jasná strategie Smarty mít dostatek zkušeného personálu, který dokáže zákazníkům opravdu do hloubky poradit. „Je to něco, na co je u nás zákazník zvyklý, i během koronavirové pandemie naši experti lidem radili s nákupem přes FaceTime či chat,“ vysvětluje Syrůček. V Praze se díky spolupráci s Liftagem také rozběhla služba doručení zboží na adresu do 60 minut od objednání. Nové prodejny tento zákaznický servis přenesou i do fyzického prodeje. „Na prodejnách zákazníkům špičkově vyškolení konzultanti poradí se vším, co budou potřebovat. Díky tomu, že se chceme specializovat jen na elektroniku, jim budeme moci nabídnout opravdu odborný zákaznický servis.“
Právě odbornost a špičkový servis mají být podle Syrůčka tím hlavním lákadlem, za kterým budou zákazníci stále chodit na kamenné pobočky. Řada lidí se chce pobavit o svém nákupu s odborníkem nebo si chce v klidu prohlédnout anebo porovnat zboží ještě předtím, než ho koupí. Lidé budou mít na výběr: „Je jedno, jestli si chceš zboží vybrat v e-shopu, nebo si zajít na prodejnu a tam si nechat poradit. Udělej to podle sebe a my ti v obou případech zboží rychle dovezeme domů, pokud není zrovna na konkrétní prodejně skladem. Říkáme tomu omnichannel, ale pod tím slovem se skrývá jednoduchý návrat ke kořenům poctivého specializovaného maloobchodu, kde na vás má zkušený konzultant dost času a opravdu vám dokáže poradit,“ dodává Syrůček.
Prodejny už nebudou jako dřív
Kamenné prodejny Smarty podle obchodního ředitele Rudolfa Konečného nebudou samoobsluha, ale spíše showroom top položek, protože celé nabízené portfolio je o několik řádů větší než zásoby na jakékoli prodejně. Tedy místo, kde si lidé elektroniku v klidu prohlédnou, vyzkoušejí a nechají si poradit. Pak si ji mohou odnést, nebo jim kurýrní služba zboží doručí třeba týž den přesně na čas domů.
Značku JRC ale Smarty zachová a vyhradí jí v prodejnách důležité místo. Také maloobchod s gamingem se ale podle Rudolfa Konečného postupně mění. Éra nákupu her „v krabičkách“ spěje ke konci, a proto si prodejny z pohledu gamingu musí udržet, resp. rozšířit své hlavní funkce: vyzkoušení herního zážitku a nákup k tomu odpovídajícího hardwaru či příslušenství.
„Jedna ze služeb, které plánujeme spustit, je stavba počítačů na míru nejen pro gamery. Náš plán je jednoduchý: zákazník přijde do prodejny, probere s prodejcem svoje potřeby, společně pak zvolí či nakonfigurují odpovídající počítač, my jej sestavíme a doručíme přímo domů. S naší novou značkou počítačů už na podzim přijdeme na trh – máme již potřebné kontrakty s výrobci komponentů, připravené zázemí pro jejich skladování, montážní linku i potřebný tým techniků,“ vysvětluje Rudolf Konečný.
A zážitek? Ve velkých městech plánuje Smarty otevřít skutečná gamingová centra. V nich si každý bude moct nejen zakoupit, ale především vyzkoušet to opravdu nejnovější a nejlepší ze světa her.
Za dva roky? Obrat pět miliard
Akvizice JRC a přechod do omnichannel systému posouvá Smarty do první ligy české e-commerce. „V roce 2024 počítáme s obratem nad pět miliard korun a více než pěti stovkami zaměstnanců,“ vyčísluje budoucnost Smarty Petr Syrůček a zároveň počítá s tím, že se zvýší i počet prodejen. „Za dva roky bychom jich rádi měli celkem mezi 50 a 60,“ uzavírá.
To bude dobrej “blešák”
Nevím herní obchod měl zůstat tak jak je , a ne ze mi tam budou nabízet nějaký sracky … Škoda jrc
sbohem JRC Jak ho známe konec herních obchodů v čechách ale pořádd tu máme xzone ten se snad na své zákazníky nevykašle
To není o tom, že by se na zákazníky vykašlali. Problém je, že prodej fyzických her jde do kytek a brzo bude i Xzone čekat těžká volba.
RIP JRC
imagine: jít do obchodu z hrama kde ti budou cpát pod nos i Apple produkty xD
takže od teď jít do kamenného obchodu s hrama navždy ztratilo feeling …
že bych si tam koupil horizon ve slevě a k tomu airpody ??
bude to doslova apple prodejna … fuj bych se tam styděl jít pro hru …
už jenom že mají slogan Rozumíme chytrým věcem je totální cringe a kopírují CZC …
smarty je laciná společnost ale stačí trochu marketingu a fake slev a ovečky se najdou…
Kdyby jsi ty Apple produkty vyzkoušel, tak se vsadím, že zpět už by jsi jít nechtěl
Nechme se překvapit, které změny akvizice přinese. Osobně nemám s tímto prodejcem příliš kladné zkušenosti. Některé služby jsou řízeny velice amatérsky a například systém předobjednávek PS5 mě straší dodnes.