Vývojáři z německého studia Piranha Bytes nám minulý týden naservírovali příběhový trailer z chystaného RPG Elex II. Dnes se k nám prostřednictvím youtubového kanálu AngryCentaurGaming (ACG) dostávají 28 minut dlouhé záběry z hraní.
Hru přitom nevidíme v akci poprvé. Vybraní novináři si mohli druhý Elex vyzkoušet a své poznatky zveřejnit už v červenci. Aktuální ukázka z hraní se však z velké části zaměřuje na dialogy.
Díky tomu si můžete dobře prohlédnout animace a zpracování jednotlivých postav. V porovnání se staršími hrami studia, která nám přineslo značky jako Gothic a Risen, je v tomto směru druhý Elex viditelně o poznání vyspělejším a pohlednějším titulem. Co na ukázku z hraní říkáte?
Elex II vyjde v průběhu letošního roku na PC, PS4, PS5, Xbox One a Xbox Series X/S.
Hru si můžete předobjednat v Xzone.
No… tak asi takhle: Od Piraní mám doma všechno, Gothic I – III špička, stejně jako první Risen. Elex jsem hrál a nebylo to špatné, nicméně to ustrnutí na místě a jednoduchost už se mi začala trochu zajídat. To, co jsem ale viděl v tomto rozboru na mě působí strašně negativně. Ani nevím kde začít…
1) Modely postav, neexistujicí detaily – hnus. Omlouvám se skalním, ale to je prostě hnus, který uvízl někde kolem roku 2005 (maximálně). Textury otřesné, vybavení nedetailní. Animace toporné. Obličeje voskové. Vše potaženo texturou jako odlitou z umělé hmoty (to už minulý Elex vypadal lépe).
2) Hlavní hrdina Jax – pan pleška mi nebyl sympatický v předchozí hře a tady vypadá doslova ještě hůř. Neskutečně mi evokuje postavičku – karikaturu z The Sims. Naprosto fádní, nudný vzhled evokující třetiřadé random NPCčko. Odpudivějšího hrdinu dlouho nepamatuji.
3) Svět – vždy mě strašně bavily světy Gothicu i Risen, vše objevovat, kochat se východy slunce… Ale tady na mě svět působí neskutečně divně, odpudivě a nesourodě. Mám tím na mysli konkrétně třeba hory, skály. Na 3 km je vidět asi 25 druhů tvarově rozdílých skal a masivů… Celkově to na mě působí jako kdyby autoři nikdy neviděli skutečnou přírodu. Vypadá to jako skladiště, kam někdo nastrkal všechno najednou. Naprosto nesmyslně vymodelované přírodní překážky, skaliska… Bez znalosti jak funguje např. eroze a živly apod. (takhle by nikdy příroda nevypadala). Prostě to absolutně nesedí a podle mého názoru, který nikomu nevnucuji, vypadá svět v ukázce zatím nejhůře napříč portfoliem her Piranha Bytes.
4) V jakém vesmíru žijí postavy Elex II, když si stehna a paže omotávají slámou a provázky…? Jako WTF? Nejsem zdaleka první, kdo tohle kritizuje. Málokdy funguje spojení sci-fi/fantasy. Velmi málo. Když už to opravdu dobře funguje, autoři musí být fakt mistři, jako např. doposud nepřekonaný mix v Arcanum. Tohle působí jako z nejbrakovější literatury… Všude se válí XY materiálů, ale borci požnou pole a plácnou si na košily slámu…
5) Zvuky – otřesné… Zvuková databanka rok 2000… To bych i já zvládnul lépe ve svém zvukém pidi studiu.
Jediné, co chválím je lipsync + je fajn, že je docela slušně rozanimovaná tvář při mluvení (rty, mrkání apod.), nicméně animace jako celek je hnus. Hudba bude asi dobrá, ta mi u her od PB vždy seděla. Klasický jetpack byl zábavný už v předchozí hře. Cut-scény jsou fajn, na nich zapracovali evidentně nejvíce, ale co naplat, když to je nehratelná část.
Zatím se to tváří jako regulérní budget ke kase v Kauflandu za 299 Kč. Trhá mi to srdce, ale nebudu mazat medy. Piraním s definitivní platností ujel vlak. A mám bohužel pocit, že už nejsou dobří ani v tom svém pomyslném (německém rpg) rybníčku. Tohle je (bez nostalgie a náklonosti k PB) prostě špatná vizitka. Chápu, že skalní to koupí a budou si čvachtat, ostatně já si Elex II do sbírky pořídím také, ale růžové brýle jdou dolů. Elex II bude rádo za 6 maximálně 7/10 a to ještě v případě, že ke hře přistoupí nějaký recenzent – staromilec. Jsem smutnej.
Pokud mám porovnat dvě zasazením podobné hry (sci-fi vs středověk nebo sci-fi vs přírodní kmen), které byly prezentovány na konferenci THQ minulý týden, tak JEDNOZNAČNĚ a s přehledm Elex II zabouchalo do země skvěle vypadající francouzské Outcast 2 – A New Beginning.
Tak pořád to není finální verze, ale na druhou stranu jim do konce roku zbývají 3 jen měsíce… Jsem zvědav jak to stihnou a jak to bude vypadat. Rád bych věřil, že to bude dobré, ale obličeje postav jsou místy opravdu špatné.
Možná to vyjde 2022.
Modely postav v Elex 2 jsou hnus, ale z těch v Elden Ring máš „malý orgasmus“. Hlavně, že tam mají detaily hodné 2021, viď?
LOL. Srovnáváš naprosto neporovnatelné. Mimochodem ti zkopíruji názor dalšího člověka, který jinak miluje piraně (z diskuze na nejmenovaném webu):
(píše se o Elexu) Hráč dostane k dispozici trysky, které se kromě průzkumu světa hodí i k boji, jako že se vznese, přesune se vzduchem a zaútočí odjinud. Aby to však nebylo moc OP, rozhodli se vývojáři, že všem nelidským NPC dají útok i na dálku, ať je to zmutovaná krysa, slepice či dinosaurus. Laserově naváděný flusanec vás dokáže trefit i obloukem. Nepřátelská NPC mají taktéž předem stanovený dosah svých útoků zblízka, nezávisle na zbraních, které z nich navíc nepadají a taktéž se jim vždy spawne nová při každém startu či loadu hry. Každopádně se vám tak často stane, že přímo vidíte, že vás nepřítel netrefí, ale stejně vás zraní a kolikrát zabije.
AI nepřátel a hlavně společníků je neuvěřitelně tupá. Společníci čekají, až vy do někoho seknete či někdo do vás, jinak jen koukají. Při boji se točí dokola, útočí pomalým tempem. Jsou však nesmrtelní a vždy obživnou. To platí i o přátelských či neutrálních NPC. Honil mě velký robot, dovedl jsem ho na stanoviště ke dvěma NPC. Robot se zaměřil na ně a po x desítek herních hodin, než jsem zesílil natolik, abych ho zabil, stál na místě, neustále omračoval dvě NPC stojící u ohniště, ty zase vstaly a zase je omráčil a tak dokola. Bylo jim to jedno, že po nich obří robot střílí rakety a laserové střely.
Vývojáři rozhodli, že aby hráč náhodou nechtěl prozkoumávat svět (který je neuvěřitelně absurdní a hloupý), tak za úkoly jako sesbírej 10 kytiček dostane 1k exp, zatímco za super silnou potvoru, kterou zmlátí na úrovni 30, dostane 200 exp. Samotných potvor je 7 druhů, které se liší podle prostředí (les, poušť, sopečná oblast, ledová, mutanti) a od nich se odvíjí jejich síla, bojují jinak stejně. Hra je spawnuje na stejných dle hráčovy úrovně. Tam, kde byl na začátku hry obyčejný troll, bude ke konci zmutovaný kyklop s laserovým okem.
Vývojáři, ačkoliv to vůbec nikde ve hře nezmíní, z vlastností postavy jako síla, obratnost atd. udělali jen hodnotu potřebnou pro nošení zbraně či naučení se schopností. Je tak jedno, jestli máte 10 nebo 100 síly, rozhoduje pouze zranění vaší zbraně + příbuzná schopnost, která přidává zranění zbraně dle jejího levelu v % (10 %, 20 % atd.). Zlepšování postavy je tak skokové a záleží jen na tom, jak silnou zbraň najdete. Na jedné z věží, kam se můžete s trochou snahy dostat už brzy na začátku hry, můžete získat super silnou plasmovou pušku, rychle na ní vycvičit příslušnou vlastnost a zbytek hry zabijete už úplně všechno.
A je toho mnohem, mnohem víc. Osobně jsem hru celou dohrál, protože jsem fanda PB her (teda jmenovitě Gothic 1, 2 a Risen 1) a ELEX je zatím jejich nejhorší dílo, co se týče světa, jeho logiky, inteligence jeho obyvatel atd. Mix fantasy, sci-fi a postapo nedává v jejich pojetí vůbec smysl a to se tak pormítá v celé hře. Lidé používají pomalé plasmové pušky a brokovnice, ale ne pistole či samopaly, ačkoliv jsou ve hře obrovské stacionární kulomety/kanóny, nikdo je nepoužívá. Robota z kdovíjakých slitin jde rozflákat klasickým ocelovým mečem či šípem. Některé frakce používají futuro letadla, ale pozemní dopravní prostředky nikdo, přestože je ve hře hromada vraků aut i tanků. Všichni používají světlice, ale svítilnu nikdo nevymyslel. Futuristické helmy technofrakcí nedělají nic, zatímco obyčejné sluneční brýle nalezené na větrné elektrárně dávají možnost vidět přes zdi. Technofrakce používají počítače a jejich stanoviště jsou spolu propojeny, ale stejně pošlou hrdinu přes půlku světa se zprávou, přičemž po cestě potká 10 mutantů a několik stanovišť zlé nepřátelské frakce. Ačkoliv se ta katastrofa odehrála více jak 100 let před dějem hry, tak člověk najde všude kostry, polorozbořené domy a batůžky. Polovina domů má sejf, přičemž si jeho na kost ohlodaný majitel nezapomněl kombinaci poznačit na papírek, který přežil desítky let, nebo na magnetofonovou pásku, která taktéž přežila. Celkově je zajímavé, jak některé materiály dokáží ve hře přežít desítky ba stovky let na jednom míste. Zatímco poušť v jedné oblasti hry pohltila většinu domů, tak batůžky a tašky, které tam lidé utíkající před katastrofou 100 let zpátky nechali, jsou v bezvadném stavu. To samé vidličky, hrdníčky, toaletní papír, kartony cigaret, „nepoužitelné“ lékarničky a podobně. Místy tak svět vypadá, jako by v něm civilizace nikdy nebyla, zatímco někde jako by ho lidé opustili před rokem poté, co ho trochu zdemolovali při chlastačce.
Osobně čekám, že ELEX 2 bude +- to samé jako předchozí díl, což z gameplaye, co vysílal jeden streamer, vypadalo, a to mě moc netěší, jelikož jednička je fakt průměrná hra na těch 5-6/10. Blbé je i to, že třeba vývojáři slíbili aspoň na ty herní problémy jako bugy, nefunkční schopnosti, divné chování AI, nezobrazování čísel ve statistikách atd. velký super patch, což ostatně po vydání hlavní vývojář hry oznámil slavnostně na streamu. Patch však nikdy nevyšel.
Proto je Elex celosvětově 6 – 7/10 a hry od from software útočí na 9 – 10/10. AHA!
Srovnávat Elex s Dark Souls, to je slušná dávka idiocie. Ty hry jsou někde úplně někde jinde jak z hlediska žánru, rozpočtu, produkce atd… Ale na podobné nesmyslné zvratky jsme již zde od tebe zvyklí.
Shady 93: Doufám, že to píšeš TheEvo a na mě. Já rozhodoně Elden Ring (from softwareovky) a Elex neporovnávám. S tím nesmyslným přirovnáním jsem já nepřišel. Takže se nauč číst celé vlákno nebo drž pysk. Tvoje argumentační schopnosti typu jedné, pomalu holé, věty jsou nulové. Umíš jen urážet a chlapácky zandat mínusko Tak o čem se chceš asi tak bavit? Když máš jiný názor, tak kontruj a rozveď argumenty. zatím jsi tady nevyvrátil NIC z toho, co jsem napsal na začátku vlákna. Jestli ono to nebude tím, že ty chyby a zastaralost Piraní nechceš vidět…
Corvus Porovnával jsem grafiku a nic jiného, nezmínil jsem žádný jiný bod. Tady píšeš jak jsou „textury otřesné, vybavení nedetailní“ ale u Elden Ring se rozplýváš a nic nekritizuješ.
Ale to asi vymaštěnému fanboyovi stejně nevysvětlím.
Tady někdo nepochopil význam slova beta verze…
Ale jo pochopil, ale jen velmi těžko se něco změní, když hra má vyjít za 3 měsíce. A jako vždy, čtete a zmiňujete jen to, co se vám samozřejmě hodí. Jasně jsem napsal, že mám od piraní vše a vše jsem od nich hrál. Můžete si mazat medy kolem huby jak chcete, ale fakt, že piraně zakotvili se svými hrami někde kolem roku 2005 je prostě zcela zřejmý. A dokonce to zmiňují i skalní fans. Tak to prostě je. Já jsem velkým fanouškem piraní, mám od nich vše ve své sbírce, ale už i mě začíná docházet trpělivost. V jejich hrách je doslova NULOVÝ posun. Ale jiné reakce jsem nečekal, proto jsem to napsal, jak jsem to napsal. Nebudu si hrát na to, že ty chyby v Elexu I a II nevidím.
Ta naivní představa, že se od bety něco změní mě nepřestává fascinovat… Jak dlouho hraješ hry? Jako kdyby v posledních 15 letech nějaké studio dokázalo z bety zázračně vykovat vyladěné dílo. Naivní představa. Stačí se podívat do diskuzí, kde všichni brečí, jak jsou hry v den vydání nedodělané. Ostatně Piraně slibovali s prvním Elexem PO vydání zázraky a patche a nikdy nepřišly… Nezmění se na dvojce nic. Rozhodně ne stoletý engine, modely, textury a podoba světa a rpg prvky…
Tím končím diskuzi, protože nemá smysl se „hádat“ s někým, kdo ty chyby nechce vidět. Zcela objektivně tam jsou a budou i po vydání. Na to si vsadím. Nehraju týden, abych byl tak naivní. A naper mi tam mínus, ať jsi chlapák!
Souhlasím, že Gothic 1, 2 a Risen jsou nejlepší tři hry od Piraní a důvod? Trošku zaspekuluji: Po prvním Risen odešel Mike Hoge (duchovní otec Gothicu) z PB a založil si Piranha Bytes Red. Jeho cílem bylo vytvořit scifi RPG, ale ex kolegové mu do toho pravděpodobně hodili vidle s Elexem. Studio PB red bylo zrušeno.
Stejně tak odešel i KaiRo, který měl na starost hudbu (poslední slušný ost měl právě první Risen)
Bjorn a jeho tým se jen plácají na místě zašlé slávy a jejich hry od druhého Risenu mě vždy zklamaly, přesto si Elex 2 koupim day1 (z nějaké slepé lásky vůči tomuto studiu). V naději si od Elex 2 po dotacích, které dostali na rozvoj her, slibuji víc, než pár dražších CGI filmečků..
Hra je na dobré cestě – špatný ženský model, klasické Piraně.
I někteří chlapi mají divné hrubé tváře, ale to možná ještě spraví. Ani AI nepřátel asi není hotová.
Celkově celkem fajn. V interface jsou pěkně přehledně vidět bonusy.
Jinak kdo ještě neviděl, úvod k příběhu s CZ titulky
Na betu celkem slušný. Je vidět že to ještě není hotový (ksicht hlavního hrdiny je jaksi bez jakýchkoliv detailů, přechody do cutscén atd..) ale těším se.
PB hry se prostě hrajou kvůli world buildingu, dobře napsanejm questům s několika možnostma řešení, postavám, skvělýmu systému frakcí a celkový atmosféře a nečekám od toho nějakou úžasnou grafiku nebo technické zpracování. Nutno ovšem dodat, že si nepamatuju, že by nějaký jejich titul byl vysloveně zabugovaný, nebo nedejbože nehratelný, jak bývá dneska často zvykem.
Už se těším.
Každej Gothic byl zabugovaný a Gothic 3 skoro nehratelný.