Je to skoro 8 let od faktického rozpuštění studia Irrational Games, které dalo světu sérii BioShock. Samotný tvůrce této legendární značky, Ken Levine, si po vydání BioShocku Infinite a obou DLC nechal v podstatě jen kostru celého týmu a založil zcela nové studio s názvem Ghost Story Games. Studio, které ani po 8 letech nevydalo jedinou hru. A proč tomu tak je? To se rozhodl zjistit novinář Jason Schreier z magazínu Bloomberg, který vyzpovídal celkem 15 současných i bývalých zaměstnanců studia.
Celá věc by se dala shrnout poměrně jednoduše: Problémem je samotný Ken Levine, jenž je hlavou celého studia. Někteří zaměstnanci tvrdí, že jeho manažerské schopnosti jsou velmi špatné a má potřebu neustále vše přepracovávat, aby vzniklo něco dokonalého. Takové problémy zažívali i vývojáři v Irrational Games při tvorbě BioShocku Infinite, ale v Ghost Story Games, které mělo být paradoxně mnohem přívětivějším studiem, vše nabralo úplně jiný rozměr.
Hra, na níž stále pracují, měla původně vyjít už v roce 2017, ale vydání se neustále odkládá, protože Levine vymýšlí nové a nové nápady, zatímco ty staré zahazuje. Chce navíc vytvořit něco, co je téměř nemožné – ambiciózní hru na úrovni AAA titulů, ale v malém týmu. Kvůli Levinově vedení už ze společnosti odešla asi polovina původních zakladatelů, v čele s level designerem Mikem Snightem.
Samotnou hru Levine popsal jako „příběhové lego“. Má jít o titul, v němž bude zážitek každého hráče naprosto unikátní. Původní prototyp byl sci-fi střílečkou ve stylu BioShocku a odehrával se na záhadné vesmírné stanici, kterou obývaly tři frakce. Každá z nich mohla být spojencem, nepřítelem, nebo něco mezi. A to podle toho, co udělal hráč.
Jak vypadá hra dnes, to zatím nevíme. Je však jasné, že jde o velmi ambiciózní koncept, kterému zřejmě Take-Two i přes problematický vývoj stále věří. Levinovi totiž nechává kompletní svobodu a problém by neměly být ani finance. Vypadá to ale, že tohle je jeden z případů, kde je přílišná svoboda spíš na škodu. Zatím totiž není jisté, kdy a jestli vůbec se hry dočkáme. Jeden z vývojářů tvrdí, že by mohla vyjít asi za dva roky, což by bylo neuvěřitelných 10 let od začátku vývoje.
Nakonec jen připomenu, že zatímco Ghost Story Games pracují na nové IP, v nově založeném týmu Cloud Chamber zase vzniká pokračování BioShocku, které má údajně nést podtitul Isolation a oznámení bychom se měli dočkat ještě v prvním čtvrtletí tohoto roku.
Ken Levine is often lauded as a genius — the creator of BioShock — but many who have worked with him describe him as a difficult boss who struggles to communicate his vision. His process, which involves frequently discarding months worth of work, has led to burnout and strife. pic.twitter.com/IpbNX8S7wr
— Jason Schreier (@jasonschreier) January 3, 2022
Tak pokud by iteroval to co mel pred 5 lety, a ze toho moc nemeli nez se trhli, rozhodne by to byl velkej uspech. A rozhodne lepsi nez Bioshock. A pokud to odhaduji na dva roky, tak by to uz mel mit skoro hotovy. Minimalne herne.
Ze Levine je perfekcionista, o tom zadna. Uz s tim mel problem na poslednim Bioshocku. Ale bez tech veci, ktery tam dal a byly na prvni pohled nevyznamny, by to byl polovicni zazitek. Navic vystudoval drama a na storytelling je jeden z nej. Kdyby tu vizi nemel, tak by to ani jako celek nefungovalo.
„frequently discarding months worth of work“ – Pokud se to dobre zduvodni a zaplati,tohle by problem byt nemel. Bezna praxe. Navic se to kolikrat jen tak nevyhodi, jen zrecykluje.
V pohodě. Já to vezmu. Menší tým je ideální. Ve velkém mají lidé tendence se flákat a to může být rád že nedělají v ČR – to je jiná liga. Jen nám to zabere tak 10 let no… Na tom že chce dokonalost není nic špatného ale když neustále mění to co za ní pokládá tak se nedivím že lidem dojde trpělivost.
Koukám že si Schreier našel novou oběť. Dost nesympatickej šťoural co honí senzace.
Taky ho nemám rád. Přijde mi že 30% věcí cucá z redditu, dalších 30 je „jedna paní povídala“, těch dalších 30% obyčejná dedukce a 10% reálné zdroje. Nějakým zázrakem je ale stále relevantní a dává se mu až moc velký prostor a kredit. V podstatě něco jako u nás Pavel Novotný.