Aktualizace:
Dnes večer přišel s doplňující zprávou šéf Xboxu Phil Spencer, který na svém Twitteru krátce okomentoval reakci Sony.
„Tento týden jsem mluvil se šéfy v Sony. Potvrdil jsem náš záměr dodržet všechny existující dohody vzniklé před akvizicí Activisionu Blizzard a naši touhu ponechat Call of Duty na PlayStationu. Sony je důležitá součást našeho průmyslu a vážíme si našeho vztahu.“
Opět je třeba říct, že Spencer mluví o existujících dohodách, což by potvrzovalo myšlenku, že nové tituly už budou exkluzivity. Jak to dopadne s Call of Duty, o tom se můžeme pouze dohadovat. Myslel Spencer pouze Warzone, nebo i všechny budoucí velké hry? To se uvidí až v budoucnu. Jisté je, že letošní díl v ohrožení není, protože vyjde ještě před dokončením akvizice.
Had good calls this week with leaders at Sony. I confirmed our intent to honor all existing agreements upon acquisition of Activision Blizzard and our desire to keep Call of Duty on PlayStation. Sony is an important part of our industry, and we value our relationship.
— Phil Spencer (@XboxP3) January 20, 2022
Původní zpráva:
Úterní oznámení o akvizici společnosti Activision Blizzard ze strany Microsoftu zaskočilo celý svět. Redmondský gigant utratí necelých 70 miliard dolarů, a jde tak o suverénně nejdražší nákup v historii herního průmyslu. Take-Two se svou akvizicí Zyngy za necelých 13 miliard si rekord udrželo jen několik dnů. Jak už jsme ale psali dnes ráno, oznámený nákup (který má být dokončen až v červnu příštího roku) ovlivnil také společnost Sony, jejíž akcie se za krátkou dobu propadly o 13 %. Zároveň jsme ale dostali první oficiální vyjádření od této japonské společnosti a nutno říct, že je poměrně odvážné:
„Očekáváme, že Microsoft bude dodržovat smluvní dohody a bude nadále zajišťovat, aby hry od Activisionu byly multiplatformní,“ řekl mluvčí Sony pro Wall Street Journal, o čemž následně informoval magazín Bloomberg.
Tato varianta ale nevypadá příliš pravděpodobně. Sony má nejspíš s Activisionem uzavřené kontrakty, které Microsoft určitě dodrží (jako příklad můžeme uvést PS5 exkluzivitu Deathloopu a GhostWire: Tokyo po akvizici ZeniMaxu), ale jakmile vyprší, dá se očekávat, že Microsoft bude chtít, aby všechny další tituly byly pouze na PC a Xboxu. Zajímavé nicméně je, že mluvčí Sony zmiňuje pouze Activision, nikoli Blizzard. Je zřejmé, že japonskou společnost by nejvíc mrzela ztráta série Call of Duty, která se na konzolích PlayStation prodává opravdu ve velkém.
Uvidíme, jak všechno nakonec dopadne, do dokončení akvizice zbývá ještě spousta času. Dosavadní vyjádření ohledně exkluzivit jsou poměrně vyhýbavé, což ale nápadně připomíná situaci se ZeniMaxem.
Kdokoliv si myslí, že NOVÉ (budoucí) hry Activision Blizzard nebudou exkluzivní v rámci ekosystému Xboxu (včetně PC/mobilů/cloudu) tak se zbláznil. Neutratíte takové peníze, abyste následně podporovali konkurenci. Je to úplně stejná situace, jako s Bethesdou. pic.twitter.com/R9OyE4pfAG
— Martin Zavřel (@martinzavrel) January 19, 2022
Proč by neměl být i na plejku, vždycky jde o prachy.
Šeptá se že by CoD nemuselo vycházet každý rok takže s tím za chvilku přijde Schreier na twitteru… To by pomohlo nejen jeho kvalitě ale ostatní studia která byla uvězněná v limbu kdy nemohli dělat vlastní věci ale vypomáhali s CoD aby se stihl deadline tak by mohli zase pracovat na vlastních hrách. To by přineslo oživení některých značek nebo tvorba nových. Myslím že by hodně lidí bylo pro a dávalo by to smysl. Jinak obchod bude dokončený asi až v roce 2023 a do té doby bude Activision Blizzard fungovat samostatně takže co si Sony nasmlouvá to bude muset/chtít MS dodržet.
Sony si teď už nic nenasmlouvá. 100 % je jednou z podmínek, aby Acti/Blizz neuzavírali žádné nové smlouvy.
Taková vstřícnost. Bych se na ně vy… ať si koupí Xbox nebo PC.
Call of duty mě ani tak nezajímá jako ostatní hry, který se na psko už nedostanou. Včetně her od blizzardu. Myslím si, že teď začíná opravdový console wars.
Ať si hráči koupí Xbox když je chtějí hrát, kde je problém?
Je to asi to samý jako kdysi se steamem. Máš jednu konzoli kde chceš mít všechny trofeje a hry. Když už nějakej ten pátek se snažíš o trophy hunting na jedný platformě. Teď budeš muset každou hru hrát na jiný platformě a to je dost smutný a demotivující v rámci dlouhodobý hratelnosti. Na psku bych třeba diablo nebo starfield hrál několik desítek hodin protože bych chtěl trofeje, takhle to vypadá, že si dám jeden play trough na počítači a víc se k tomu nevrátim, protože už mě ten grind nebude zajímat
Takže z toho jsem vlastně pochopil, že hraješ hru několik desítek hodin, která Tě vlastně ani moc nebaví, jen kvůli trofejím? Zvláštní přístup a docela ztráta času.
Jen když mě ta hra baví, tak ji grindim kvůli trofejím.
Mě třeba u Tebou zmíněného Diabla bavily ty desítky (spíš tedy stovky) propařených hodin ne kvůli trofejím (achievmentům), ale pro samotnou hru, odemykání nových skillů a hledání lepšího vybavení. A i kdyby žádné trofeje neexistovaly, stejně bych měl odehráno tolik hodin.
Když Microsoft oznámil 2 typy konzolí, tak jsem si říkal tvl proč series S ? No a teď za cca 7500.- a Gamepass ultimate , beru díky 👍🏻. Je vidět ze Phil ma naplánováno hodne dopředu. Jako majitel a fanoušek už od PSX,doufám ze Sony zabere a taky nás něčím potěší.
Myslím si, že ze Sony se do budoucna stane takové druhé Nintendo, které si pojede to svoje a obejde se i bez velkých multiplatformních (no vlastně spíš už Microsoftích) titulů. V Sony by se třeba mohli začít více orientovat na VR. Cestou takových mega nákupů firem jako EA nebo Take Two asi nepůjdou. Na to nejspíš ani nemají.
Prvotně by se lidé měli naučit, co je to monopol. Hodně lidi to tu používá, aniž by měli šajn co to vlastně znamená.
Já chápu monopol jako situaci, kdy jedna firma v určitém odvětví má na trhu tak dominantní postavení, že si může určovat cenu produktu a konkurence je neuvěřitelně malá nebo dokonce neexistující. Tomu je momentálně Microsoft v herním odvětví na hony vzdálený, ale za dalších 10 let může být klidně v situaci, kdy skoupí úplně všechny. Jasně, jsou tady ještě giganti jako Google, Meta (Facebook), Amazon, ale oproti nim má na herním poli MS výrazný náskok. Finančně by si určitě konkurovat mohli, ale na straně Microsoftu bude stát dlouholeté know-how.
Podle mě ještě jednu firmu zblajzne a pak už toho na nějaký čas nechá.
Tady se hned Sony pohřbívá a při tom se zapomíná, že celé tohle Microsoftí skupování je reakce na obrovskou převahu Sony v prodejích konzolí a her za posledních skoro 10 let. Ani Gamepass nepomohl v tom, že na každý Xbox by se prodaly tři PS5 konzole, kdyby byly na trhu. Změní se situace tím, že se Call of Duty za pár let (nějakou dobu to bude trvat) neobjeví na PS5? Možná. Ale tuhle díru velmi ochotně zaplní jiní. EA se podle mne na tuhle chvíli těší s Battlefieldem. Nemluvě o tom, že Sony zatím těch pár let může nechat třeba Guerilla Games (Killzone série) nějaký ten „realistický moderní first-person shooter“ vyrobit. Podobné to může být s dalšími značkami. Koneckonců Nintendu se daří i bez nich nadmíru dobře.
P.S.: Ono se taky hodně věcí může změnit za pár měsíců, až třeba vyjde informace, co naopak koupilo Sony. Take2, například? Ty spekulace, že by bylo na prodej tu před pár roky už byla. A co třeba Square-Enix, které má momentálně asi nejhranější konzolové MMO?
Nechci podporovat hate a ani žádnou sluníčkovou naivitu, ale to, jak si tady přejem, aby jedna společnost oddělala druhou, bude pro nás hráče přeci jen k horšímu.
Hypoteticky, kdyby tohle sony nustála, myslíte, že další generace konzolí bude za 14k?
Neoddela, naopak očekávám, že se ta druhá vzchopí a taky vycení zuby…
Hypoteticky!!
Hah, tohle slyšet od Sony je k popukání.
Ono je sice hezký, že kupují vše co můžou jenže jak to dojde do stavu, kdy to bude monopol, tak se do toho začnou montovat vlády a jejich anti-monopolní zákony. A spotřebitel taky na to dojede, protože proč nezdražovat, když nemám konkurenci, že…
Disney je snad monopol?
Tak Sony může očekávat co chce, MS za to nedal takové penize, aby pak ty hry vydával na konkurenční platformě. A i kdyby v nějakém extrémním případě vydával, tak si každý normální člověk spočítá, že je výhodnější mít GamePass se všema těma hrama v den vydání, než u Sony za stejné hry dávat plnou cenu…
To je sice fakt na druhou stranu jestli mi titul generuje velký zisk proč o něj hned přijít když mě jeho koupě tolik stála 🤷 ale to ukáže až čas
MS se už dříve vyjádřil tak že jeho hry vyjdou všude kde je Game Pass takže je to aktivní tlak na Sony aby ho zavedla i u PS což by pro ní bylo prakticky likvidační. Jelikož je PSN kromě krabičkové distribuce a klíčů jediný zdroj kde můžeš hry koupit (bere si z nich 30-40% ceny každé prodané hry) tak by to pro ní znamenalo obrovský únik financí takže se to nejspíš nikdy nestane. Je tedy čistě na Philovi jestli jim chce skřípnout sushi do svěráku nebo je nechá dýchat a hry tam i tak vydá.
Mě to tak nějak žíly netrhá,nepřikláním se ani k jednomu z táborů.Ale co mě na tom spíš mrzí,že Sony si vše tak nějak vybudovala svojí vůlí,zatímco MS kupuje vše co může,byť důvody MS chápu,tak v tomhle bude Sony vždy v mých očích výše než MS.Na druhou stranu jsem rád,protože využívám gamepass na PC a jsem zvědav,jak to do budoucna MS vyřeší.Snad se zbaví battlenetu a vše přejde pod gamepass.
Beriem to rozporuplne, na jednej strane sa mi nepáči, že sa tu tvorí akýsi temer monopol, na druhej strane viem, že Phil Spencer nie je klasický kravaťák, ale tie hry aj reálne hrá a nie je tak odtrhnutý od sveta ako iní CEO. Osobne som nikdy netrpel mentálnou túžbou po exkluzivite, nepotreboval som pocit, že „som viac“, lebo ja si hru XY môžem zahrať a sused keďže má inú platformu nie.
Exkluzivity mali silný zmysel v minulosti, sám som ich obeťou, nebyť exkluzivity MGS3 tak nikdy by som si konzolu nezaobstaral a keď som ju už mal, kupoval som tam nejaké hry, potom kúpil ďalšiu atď. Ale dnes ten svet naozaj speje k Netflixovému hraniu a MS si už dnes buduje meganádskok. Uvidíme ako to dopadne, každopádne byť primárne PS hráčom tak ma asi fakt štve, že Fallout a TES si už nezahrám. Ak sa skupujú zabehnuté multiplatformové série tak je to za mňa „dick move“.
Ale vidím tam aj svetielko na konci tunela, Blizzard pod Activisionom nečakalo nič dobré. MIcrosoft ich môže oživiť, nemusí… ale aspoň je tam šanca. Pred tým nemal budúcnosť.
V čem přesně je Phil Spencer jiný než ostatní CEO?
Ví o čem mluví a co dělá. Jsou dokonce i situace, kdy něco oznámí a samotní hráči se mu smějí… A nakonec to funguje. A i když se to momentálně nezdá, tak si myslím, že současnou generaci konzolí rozhodně vede právě MS ..
Absence portfolia Activision na PS5 my fakt žíly netrhá. Nicméně je to vtipný. Proč vytvářet něco vlastního, když si můžu všechny koupit…
Mě vůbec nevadí, že Xbox bude mít vlastní exkluzivity, ale to jakým způsobem to dělá…
To nedokáže MS vytvořit vlastní úspěšnou IP, místo aby nakupoval dlouhodobě zajeté multiplatformní série, které lidi hrajou na všech platformách?
Třeba akvizice Bethesdy a Obsidianu mi hnula žlučí víc (zejména kvůli TES VI a budoucíh RPG Obsidianu jako Avowed, ikdyž u druhé budiž, je to alespoň nová IP) , jako někomu jehož PC je už stará herka a jinak má PS5, který si brzo budu moct tak vystavit na poličku, jelikož moje oblíbené RPG série budou prostě jinde, než celé roky byly. Což ale člověk při nákupu konzole těžko mohl vědět dopředu..
Ty by jsi si radši otevřel nový byznys než koupil zajetý? Sháněl zákazníky, zaměstnance kteří si sednou a třeba rok se prakticky nikam nepohnul, byl ztrátový nebo sotva přežíval? Btw: Nikdo neříká že nebudou tvořit nové značky jen koupili schopná studia a s tím jdou ruku v ruce jejich portfolia – tohle dělají naprosto všichni jen ne s takhle známou značkou protože si jí nemohou dovolit. Navíc budou moct oživit ty o které je mezi hráči zájem ale díky nedostatku financí a nutné „hře na jistotu“ se na ně nikdy nedostalo a dojilo se co mělo jistotu dobrého prodeje. Btw: to že máš na něco exkluzivitu neznamená že ta značka nebo studio ti patří ani to že jsi měl nějakou výraznější kreativní kontrolu. Třeba hodně studií PS-Studios bylo taky koupeno s jejich značkou a pak teprve začali tvořit pokračování nebo nové značky pod kontrolou Sony třeba jako: Guerrilla Games, Housemarque, Naughty Dog, Insomniac Games nebo Sucker Punch – tohle všechno jsou koupená studia která se potom stala first-.party vývojáři.
Kupovat zajetý byznys je samozřejmě normální. Co už tak obvyklé není, je kupovat zajetý byznys a omezovat jeho dostupnost.
Když Volkswagen koupil Škodovku, tak taky nepřestal prodávat auta v ČR.
To je ale taky naprosto normální. Omezovat neperspektivní nebo kolizní trhy má stejný účel jako expandovat na jiné. Stejně tak jako optimalizace sortimentu nebo personálu aby odpovídala politice firmy. Když VW koupil Škodu tak sice neomezil její trh ale například nedovoluje montovat do Superbů silnější motory aby nekonkuroval Passatu a Arteonu. Tím globálně znevýhodnil jeden produkt v zájmu druhého. Stejně tak vyrábí modely jen pro určitý trh které jinde neseženeš. U škody je to Indická Slavia u VW Čínský Lamando.
Možná stačí si jen pořídit další krabičku ke hraní 🤔
Jakože dát 15k za další krabici kvůli jednomu titulu? To asi ne.
Jo pokud jde jen o TES VI, v tom případě to nemá smysl 👍
Značek má Microsoft hodně, ale on potřebuje lidi. Tady koupil přes 10 000 zaměstnanců a k tomu spousty know-how, technologií a IP.
Pokud by se ale Microsoft rozhodl oživovat IP které vlastní, tak na to musí zakládat nové týmy (jako u The Initiative), což je pěkně drahá sranda která ještě trvá extrémně dlouho, a nebo radši rovnou koupit kvalitní a fungující studio?