Fanoušci soulslike žánru se mohou radovat z nové zprávy. Nejnovější přírůstek od mistrů soulsovek FromSoftware, tedy Elden Ring, dosáhl Gold stavu. To jinak řečeno znamená, že hra je dokončená a připravená k distribuci. Informace potvrdil vedoucí marketingu u společnosti FromSoftware Yasuhiro Kitao v prezentačním videu na Taipei Game Show 2022.
Spolu s potvrzením, že hra je připravená k distribuci, sdělil Kitao také to, že se v současnosti pracuje na day one patchi. „Vývoj probíhá hladce. Ujišťujeme vás, že titul bude připraven k prodeji 25. února. Hlavní verze již byla odevzdána a v tuto chvíli tým pracuje na day one patchi, aby bylo vše ve hře tak, jak má být.,“ uvedl Kitao.
Původně měl Elden Ring vyjít už v lednu tohoto roku. Vydání se nakonec posunulo o měsíc, konkrétně na 25. února. Kromě PC (Steam) vyjde tento očekávaný titul také na konzole PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One a Xbox Series X/S. Předobjednat si hru můžete skrze internetový obchod Xzone.cz.
Gold byl svého času i Cyberpunk a jak to dopadlo
Ja sem uplně pav tady z těch stěžovatelů na day one patch 😂 Doby kdy se hry vypálili na cédéčko kompletně hotový po roce a půl developmentu jsou pryč. Vývojáři mají přístup k internetu a tak můžou začít dřív začít distribuovat hotovou hru, která obsahuje kompletně hratelnou verzi od a do z, ale obsahuje chyby, protože hra se už dělá déle jak 3 roky a jsou převážně znatelně větší a komplexnější než za dob ps one nebo ps2. No a vlastně díky tomu internetu mají další měsíc na to ladit chybičky co objeví po vypálení dývka a po tom co wonkovi dodávky rozvezou hry do cukráren. Lidičky vzpamatujte se. Máte hodně času a stěžujete si na hovadiny. Day one patch je naprosto v pořádku. Ámen.
Není. Chci si v krabičce zakoupit hotový produkt. Pokud kupujete hry výhradně digitálně (a pokud jste PC hráč, tak jinou možnost ani nemáte), tak chápu váš klid. Já mám rád hru v krabičce, v reálné fyzické směnitelné podobě, se kterou mohu dál nakládat. Bohužel náš digitální věk tomu nepřeje. V krabičce je nehotové a často rozbité „cosi“. Day-one-patch je jen další neřestí této doby. A tak se nemůžeme divit, že ceny krabičkových her z předcházejících generací, kde bylo ještě dobrým zvykem prodávat dokončený produkt, rostou do astronomických výšek.
A pokud by byl váš argument, že toho není možno dosáhnout, protože hry jsou stále větší a složitější, tak chci upozornit na to, že i ti vydavatelé jsou stále větší a bohatější. Hru můžou nechat opravovat další půl rok. Ale neudělají to. Proč taky, když „ono je to teď normální“ a zákazníkům to bohužel nevadí?
Tady záleží co bereš jako hotový produkt. Jestli naprostou vyladěnost bez žádných bugů nebo glitchů, tak nemusíš čekat půl roku navíc, ale třeba 2 roky a víc. Takže pokud je Elden Ring dobře optimalizovaný, bugy nerozbijí hru a jsou tam jen menší bugy nebo glitche, tak je v pohodě hru vydat a poté doladit. Tenkrát hry taky nebyly bez bugů, ale je pravda že nám přicházely ve hratelné podobě. Pokud hra vyjde ve stavu jako u Cyberpunku, Kingdom Come, No Man’s Sky, Batman Arkham Knight, tak hanba tomu. Tím se už updaty zneužívají.
Hru v krabičce mít můžeš, ale stejně si musíš skoro celou hru stáhnout z internetu, takže pokud nežiješ v lese, tak to není argument. Hraní z disku je už minulostí a jediný co je váš problém je že jste konzervativní. Jediný hry, který se opravujou půl roku za poslední dobu jsou hry od cd projekt a gta trilogie, která byla těžkej přešlap od groove street games. Rozhodně jedním z nich není from software. Jinak i když se podiváme do minulosti, na ty zmiňovaný předchozí generace do dob ps3 a xbox 360. Jak dlouho se prosím opravoval skyrim? Každou generaci se najde společnost, která něco pokazí, ale to neznamená, že day one patche jsou problém. Naopak v době kdy má každý internet, tak je to velká výhoda pro schopný společnosti jako from software. Jen nesmět celý industry házet do jednoho pytle
„Stejně si musíš skoro celou hru stáhnout z internetu“ – a to je právě špatně.
Je konzervativní chtít něco vlastnit v co nejlepším stavu?
Když se Steam zítra rozhodne zavřít krám, tak přijdeš o všechny hry, které tam máš a nic s tím nenaděláš.
Fyzický disk ti jen tak někdo nesebere, jenže když je ta hra na disku sotva hratelná bez day one patche, tak je to skoro k ničemu.
Aha takže ty očekáváš že z ničeho nic zrušej všichni svoje digitální obchody a jediné co ti zbyde budou konzolové hry na disku ve špatném stavu. Tak ne jenom že jsi konzervativec, ale ještě k tomu obrovský pesimista. No přeju hodně štěstí do života a nám ostatním, aby nezapočala apokalypsa a my museli hrát nedodělanej cyberpunk v našich bunkrech.
Opravdu je vetsi sance ze Steam zmizi ze sveta, a nebo sance ze si omylem poskodite dvd ? Nehlede na to ze hry dnes mivaji ke 100gb bez problemu.
Taky bych nechtěl koupit notebook, nebo auto, s tím, že šlo do výroby s chybama, ale časem mi to opraví…
Jenže to se děje, vždy dělo a dít bude i ve vyšším cenovém segmentu těchto předmětů (samozřejmě i všech dalších) napříč značkami. Stejně jako ti to nijak nepřekáží nebo o tom nevíš, u her je to stejné. Tam je však náprava většinou snazší a méně bolestivá. Navíc zde nikdo nemluví o „časem“, ale v den vydání.
Pokud by existovala jen digitální distribuce žádný day one patch by nebyl. Ale je asi nad intelektuální možnosti mnohých v diskuzi pochopit následující: hry vydávané na pevném médiu jsou několik týdnů staré kdy během této doby se stále pracuje na balanci, tím více u rpg v otevřeném světě, atd.
Protože day one patche jsou známé především pro změny v balance…
Chápu, že žádná hra nebude nikdy dokonalá v den vydání, takže nějaký drobný day one patch zkousnu.
Vadí mi ale, že dnešní day one patche jsou většinou v řádu několika GB a často opravují chyby, které se vůbec do vydávané verze neměly dostat.
Nelíbí se mi prostě celý tenhle trend – vydáme něco a doděláme to později, hráči už jsou na to zvyklí. Kdyby třeba tady na Zingu vycházely částečně napsané články s tím, že je autoři dopíší v následujících dnech, tak by se mi to taky nelíbilo (výjimkou jsou samozřejmě žhavé novinky).
Záleží na typu hry a na typu oprav. Je taky v pořádku asi hru poslat do lisovny nedokončenou a ještě před samotným vydáním ji opravit, takže dayone patch se stahne hned po instalaci a hra je „finální“. Ovšem praxe je mnohdy dost jinde, bohužel…
A s day one patchem to bude „platinum“? Cyberpunk ani po tý hromadě patchů není ani „copper“.
Tolik ocasů na jednom místě se jen tak nevidí, co na tom lidi proboha nechápete, každá hra co dnes vyjde má Day one patch, někdy bych vám přál vidět, jak těžkej je vývoj her….
Co je mi potom jak je vyvoj tezkej proboha? Ty ses vyvojar nebo proc jim lezez do riti? Myslis, ze si to tady prectou? Kdyby to bylo zadarmo, tak je mi uplne jedno, jestli to bude rozbita brecka, ale kdyz za to chcou prachy? V tomhle stoleti je zrejme spatny, kdyz zakaznik chce hotovou a fungujici vec…
Špatný to není a taky jí dostaneš když chceš třeba kladivo nebo pazourek. Pokud chceš něco komplexního tak to nikdy nebude fungovat na 100%.
Proč si myslíš že má vyjít ten Day one patch?
Aby to v den vydání bylo vyladěný, zamysli se trošku chlape….
Ratos: Jak muzes vedet, ze to bude vyladeny? Dneska ma day one patch kazda hra a ktera z nich je vyladena? Boze…
Stejně jako ty nemůžeš vědět že nebude.
Dneska… děláš jako by někdy vyšla hra co by 100% fungovala. Už v době raných konzolí kdy hry byly hodně primitivní byly rozbité a takové se natiskli na placky a muselo se s tím žít protože žádná možnost patche neexistovala – kromě nového vydání buď v tichosti nebo třeba jako nějaká SE. Gold znamená že je plně hratelná od A po Z a jde do lisovny. Né že je to finální verze. To by bylo vysloveně hloupé ztrácet čas řešením všeho (nehledě na to že nemají křišťálovou kouli z které by vyvěštili to o čem ani nevědí a projeví se až na různém HW a v různých rukách při tisících kombinací hraní) a pak hru opustit s tím že je všechno hotové a se šťourat v nose – protože takové to nikdy nic nebude – v době kdy se patch stáhne sám a často i tak rychle že si toho hráč ani nevšimne.
Tak ty chceš hotovou a fungující věc, ale když se oznámí že se dělá na patchi, který více přiblíží produkt k fungujícímu stavu, tak je to špatně? Takhle velká hra nebude nikdy při vydání 100% funkční a bugy by mohli klidně opravovat dalších 5 let. Je to trochu nešikovné řečení – gold stav a zároveň děláme patche, ale chápej to tak, že hra se neodloží, vše už je implementované a teď už jen ladíme.
Kdyby ti po tom něco bylo, tak bys věděl, jak moc je to komplexní věc a kolik faktorů do toho promlouvá, když se dělá vývoj něčeho a nepsal bys tu takový žvásty, který jsou jenom k pousmání.
Jako sorry, ale když o tom víte kulový, tak radši nepište nic, je to tak občas lepší než ze sebe udělat blbečka a ještě si myslet, jakou máte pravdu
A vůbec, stojí ti někdo s pistolí u hlavy, ať si tu hru koupíš? V dnešní době doslova nemůžeš koupit rozbitou hru, pokud nejsi netrpělivec, kterej musí všechno mít day one.
To, že je něco běžné neznamená, že se mi to musí líbit a musím s tím slepě souhlasit.
Já nevím, ale Valve třeba vydávání her zvládá prakticky skoro vždy. A když už je day-one patch, neopravuje vcelku nic zásadního a teoreticky by to mohlo i počkat. To u spousty dnešních her není. Half-Life Alyx od nich třeba taky vyšel vlastně bez problému.
Už se nemůžu dočkat této hry s ultrawide podporou a 100FPS! (sarcasm detected)
Tak je gold nebo se ještě pracuji na patchi ? Nějak mi to nejde dohromady
H*vno je gold
„Zároveň se už pracuje na day one patchi.“ To uz ani neni k smichu.
A co je na tom? To jako mají hru poslat do lisoven a pak sedět na zadku a nedělat nic?
Už teď vědí, že ta hra má chyby, které musí opravit, jinak by day one patch nebyl potřeba. Co takhle posílat hry do lisoven až když budou opravdu ready?
Jak hra muze bejt „gold“, kdyz je evidentne rozbita?
Pokud někdo z Vás aspoň někdy cokoliv vytvořil. Sami víte, že i přes všechnu snahu to nikdy není dokonalé a pořád je prostor pro vylepšení.
Hra je do lisoven ve velkém předstihu, a tak se postupně najdou věci, které chtějí změnit nebo opravit a již pro to není prostor. Pořád to jsou tisíce řádku kódů a může jít o změny zcela marginální. Přesto se o to někdo zajímá.
Dříve nic takového nebylo a hry vycházeli běžně rozbité a na opravy se čekalo větší dobu. Takto již při vydání dostane většinu věcí, co zachytili opravené. To nic nemění na faktu, že Gold je výraz pro již hotový a tedy hratelný kus. Jak již bylo psáno, to mají teď sedět na zadku a čekat co se postupně najde nebo využijí vlastní iniciativu? Rozhodně neexistuje hra, která by chyby neměla. Nikdy člověk nezachytí všechny kolize kódu, vliv všech kombinací HW a SW…atd
To, že je hra rozbitá si cucáš docela z prstu, taková informace nikde napadla. Ale co by se dalo od tebe čekat, jen další „Jaryn“. FS zrovna nikdy nevydal nehratelnou a tedy dle tebe rozbitou hru…
Zareaguju jen na jedno: „FS zrovna nikdy nevydal nehratelnou a tedy dle tebe rozbitou hru…“ – To samy se rikalo pred vydanim cyberpanku a jak to dopadlo? Neuveritelna naivita nekterych
Jenže je velký rozdíl skočit do neprobádaných vod anebo se koupat již pár let ve stejném jezírku.
Proč mi jen přijde že jsi nikdy nehrál hru od FS, ano DS1 port s konzole nebyl moc příjemně hratelný.
DS2 byl, byl, ds3, sekiro, bb ano všechny byli hratelné hned první dny, nebudu se bavit o balančních změnách to je zas něco jiného.
Každý komentář „a cyberpunk byl? trošku jako mindrák s night city.
Samozřejmě u cyberpunku platí že Gold ještě nebude, tak dalších 5 let a nikdy nebude dobře optimalizované jako W3, ale kvůli tomuhle failu neodsoudíme ostatní ne? (Sakra snad nezmíní EA, ubi).
Delas jako kdyby ten „fail“ u cyberpunku byl jedinej. Co treba no mans sky nebo ten posledni batman. Nerikam, ze se kazda hra ted musi odsoudit, ale je treba mit se na pozoru vic nez kdy driv. Protoze kdyz ty vyvojarsky vemena vidi, ze i kdyz nejakou hru zprasi, tak se stejne bude prodavat a dokonce vyhravat vseljaky ceny. Strasne me zarazi naivita nekterych.
witcherrr: Bohužel netuším, na koho reaguješ.
DS Port nebyl ideální, ale taky nebyl plánován. Víceméně vznikl na popud komunity a samo studio přiznalo již v průběhu problémy vzhledem k neznalosti PC. Většina nedostatku se však točila právě okolo ovládání pomocí klávesnice a myši, a tedy s ním spojené bindování kláves a kamera, ale dalo se to zkousnout. Mody tyto chyby odstranily, což není samozřejmě omluva. Další díly již byly víceméně bezproblémové a každým dílem se podpora PC jen zlepšovala. Nic to však nemění na tom, že všechny FS hry (PC/PS) byli hratelné již od začátku a nedošlo k tomu, že by něco nešlo dokončit. Chyby má každá hra a updaty postupně nedostatky opravili a nemuseli vycházet každých pár dní. Převážně se jednalo o velké updaty a nebo ve spojitosti s DLC. Balanc je samozřejmě věc jiná, ale i tak jako původně nepolíben tímto žánrem jsem neměl problémy snad nikde a to jsem hrál FS hry na klávesnici s myší. Samozřejmě zde je balanc důležitější než kde jinde, když se jedná o hru založenou prakticky jen na statistice.
1234: Což bohudík není pravda. Dříve hry vycházeli v mnohem horším stavu než dnes a domoci se opravy bylo nereálné. Pokud již byla, tak nebyla většinou možnost se k ní solidně dostat. Čekat na update až výjde někde na CD moc zábava nebyla.
Ohánět se všude CP77 již taky hraničí s psychickou poruchou. Konzolové verze moc kvalitní nebyly, PC však byla též relativně dohratelná bez nutnosti nahrávat starší savy, jelikož něco nešlo dokončit již v den vydání. Drobné bugy sice nepotěší, přesto se dají přejít. S Batmanem souhlasím a ten na tom byl rozhodně hůře než CP77, již delší dobu je však zase bez problémů hratelný. No Man’s Sky bylo též hratelné bez problémů již od začátku a hra byla vcelku rozsáhlá a propracovaná. Hodnotit hru na základě toho co tam není je zcela zcestné (což platí obecně a zároveň tak přehlížet kvalitní aspekty hry) a na rozdíl od jiných (větších) studií se snaží do teď a hru zcela zdarma obohacují o věci, které nikdy ani plánované nebyli a mimo to dostáli svým slibům.
Takže je krásné jak reaguješ jen na věci kde máš aspoň trochu co říct a využíváš jen argumentů a částí odpovědí co se ti hodí.
A při tom stačí tak málo — poslat to do lisovny až po půl roce, kdy se odstraní většina vážnějších chyb.