Společnost Sony včera po měsících spekulací a úniků konečně oficiálně představila rozšířenou službu PlayStation Plus, o které se v minulosti psalo jako o projektu Spartacus. Výsledkem jsou tři úrovně předplatného, které kombinují dříve oddělené služby PS Plus a PS Now.
Podrobnosti naleznete v naší včerejší novince.
Jisté je, že ani jedna z úrovní předplatného nenabídne first party exkluzivity od Sony v den jejich vydání. Tím se nová podoba PS Plus výrazně odlišuje od Game Passu, jehož předplatitelé si mohou veškeré hry od Microsoftu a jeho studií zahrát právě v den vydání.
Šéf PlayStation Jim Ryan v rozhovoru pro magazín gamesindustry.biz vysvětlil, proč se Sony se svých předplatných nevydalo právě cestou Game Passu.
„Cítíme, že jsme s našimi studii v dobré situaci, kdy investice přináší úspěch, který umožňuje další investice, jež přinášejí další úspěch. Tento cyklus se nám líbí a myslíme si, že se líbí i našim hráčům,” vysvětluje Ryan.
„Cestou přidání našich do předplatného ihned po jejich vydání jsme se nevydali v minulosti a nechystáme se jí ani v případě této nové služby. Máme pocit, že kdybychom to udělali s hrami, které vytváříme v PlayStation Studios, tak by se výše zmíněný příznivý cyklus přerušil. Úroveň investic, které musíme do našich studií vkládat, by už nebyla možná a myslíme si, že by to mělo dopad na kvalitu her, které vytváříme. A to není něco, o co by hráči stáli.”
Nutno podotknout, že postoj Sony není v tomto ohledu mezi herními vydavateli ojedinělý. Podobně chladný postoj k herním předplatných ve stylu Game Passu zaujímá například Take Two nebo Nintendo. Jim Ryan však jedním dechem dodává, že se situace může vlivem různých trendů do budoucna změnit.
„Vzhledem k tomu, jak se svět v současné době velmi rychle mění, tak nic není navždy. Kdo by ještě před čtyřmi lety řekl, že se dočkáte vybraných AAA PlayStation exkluzivit na PC? Začali jsme loni s Horizon Zero Dawn, pak Days Gone a teď God of War. Zaznamenali jsme velký úspěch u kritiky i z hlediska prodejů a všichni se s tím dokázali smířit. Když se ale ohlédnu čtyři roky zpátky, říkám si, že nikdo tento krok nepředpokládal. Takže v této fázi nechci nic tesat do kamene. Jediné, k čemu dnes mluvím, je přístup, který zaujmeme v krátkodobém horizontu.“
Ryan se v rozhovoru vyjádřil rovněž k ceně předplatného. Už na první pohled je totiž zajímavé porovnat ceny za měsíční a roční předplatné. Pokud si například zakoupíte nejdražší předplatné PlayStation Plus Premium na pouhý jeden měsíc, tak vás bude stát 18 eur.
Roční přístup do identického verze předplatného vás ale vyjde 120 eur, což znamená, že měsíčně zaplatíte pouze 10 eur. Cenově výhodnější nabídka není u delšího období u podobných služeb nijak překvapivá. V případě PlayStation Plus je ale rozdíl opravdu výrazný. Zaměření na roční variantu předplatného potvrzuje šéf PlayStationu.
„Je faktem, že alespoň u našich služeb si velká většina lidí si předplácí služby prostřednictvím předplatného na 12 měsíců. Jsou to více než dvě třetiny těch, kteří si takto předplácejí služby. To je model hodnotové nabídky, který jsme velmi pečlivě zkoumali. Myslíme si, že vzhledem k tomu, co lidé dostanou, je naše nabídka skvělá. Jednoduše by ale nebyla možná, kdybychom do služby zařadili hry našich studií hned v den jejich vydání.“
Závěrem se Ryan vyjádřil rovněž k nejdražší variantě předplatného s názvem PlayStation Plus Premium, která navrch nabídne i staré hry z éry PS1, PS2 a PS3. Právě tituly ze třetího PlayStationu bude nabízet prostřednictvím cloudu.
„Samozřejmě není pro každého, a proto je pojmenované Premium. Ale jsou tu lidé jako já, kteří tyto hry hráli a milovali je před dvaceti a více lety. Nebo jsou to lidé, jejichž rodiče o těchto hrách básní a chtějí si je sami vyzkoušet. Jakmile se o tuto nabídku titulů budeme moci podělit se světem, myslíme si, že o ni bude velký zájem,” říká Jim Ryan.
Jak se jednotlivé verze předplatného od Sony zamlouvají vám?
az zpristupni kompabimitu z ps3 (ala top gamesky) budi o predplatnem uvazovat
Tak šup šup s Returnal, Bloodborne a Ghost of Tshushima na PC. Je tu celá fronta hráčů, kteří rádi SONY a spol. nasypou do chřtánu dolárky a eura. Osobně jsem doposud koupil veškeré ex-exkluzivity pro PS a rád utratím další peníze za výše uvedené hry. Letos nás čeká ještě minimálně Uncharted, ale 100x raději bych bullet hell v podobě dark sci-fi Returnal.
Možná by bylo jednodušší si tu konzoli koupit, než pořád nejistě čekat a doufat. Občas Sony zřejmě nějakou tu svoji exkluzivitu na PC pošle, ale kdo ví kdy a kdo ví, kolik jich bude. Řekl bych, že zrovna tobě by se to vyplatilo, vzhledem k tomu, kolik jich máš v hledáčku.
Mít něco ve stylu GP, že tam budou vycházet first party hry v den vydání, to věc, kterou si může dovolit fakt jen ten Microsoft. To jestli se gamepass vyplácí momentálně je hodně diskutabilní a pro Microsoft je to spíše něco, co se vrátí až v budoucnu, ale na to Sony sázet nemůže. Je to jednoduše malá firma, jejíž divize mají dlouhodobě problémy a jediné, co tu firmu drží při živu, je ten Playstation. Takový riskantní karamboly si nemohou dovolit.
ea i ubisoft to má a narozdíl od ms u nich nemusíš dokupovat dlc
EA a Ubisoft nemusí vyrábět prakticky ztrátový hardware.
PS4 nebyla ztrátová snad nikdy a PS5 jen chvilku, už se taky překulila do výdělečnosti. A pak rejžujou na placeném MP už snad 15 let.
Ta profitabilita se týká jen verze s mechanikou, digitální se prodává se ztrátou.
Na PS4 přestali prodělávat asi půl roku po vydání. To neznamená, že ten výdělek na kusu byl v kdovíjak vysoký – to samé platí pro PS5.
Rejžujou na placeném MP a prodělávají na bazarech.
Jinak placený MP od Sony přišel až s PS4 v roce 2013. To Microsoft byl průkopníkem placeného MP a rejžuje na tom už 20 let.
Nemas pravdu.
EA to má? Odkdy? Tam všechny jejich hry v den vydání nejsou – spíš tak po 3/4 roce a to jsem ještě optimista (nevím jak na pc, ale přes ea acces na pssku vážně ne)
na pc jsem v ea předplatném hrála poslední dva díly nfs a star wars squadrons a jedi fallen order v den vydání.
EA Play Pro members get everything above plus:
Unlimited access to all our latest titles as soon as they drop.
Pro-level benefits like in-game rewards and exclusive player content.
A library of deluxe edition games.
https://www.ea.com/ea-play/news/welcome-to-ea-play
EA Play Pro je jen na PC.
Tak holt jen pc, jsme doma 🤷♂️ dík za info 👍😉
Zaznamenali jsme velký úspěch u kritiky i z hlediska prodejů a všichni se s tím dokázali smířit. No, nejsem si jistý, že opravdu všichni.
Přeskočte PR kecy a vyčtete že si to nemůžou dovolit. A nikoho to nepřekvapí. Ze zoufalosti už vydávají své hry na PC aby pokryli náklady což by se nedělo kdyby ta návratnost investic byla tak dobrá. Co tohle předplatné pro firmu znamená je to že prakticky přijdou o zisky ze storu za starší hry které budou v tomhle balíčku a to je bude bolet mnohem více než co dlouhodobě získají. To se nevyhnutelně promítne ve hrách jako DLC, mikro-transakce, life service, další platformy už krátce po vydání dokud žije hype, vyšší cena nových her, tlačení do PSN her různými bonusy namísto krabicovek kde jim utíkají peníze na bazarech – což může mít vliv na PS6 kterou by mohli začít vyrábět převážně bez mechaniky a uměle omezovat dostupnost verze s mechanikou nebo jí úplně vypustit a mechaniku třeba prodávat samostatně aby naučili lidi přejít bez velkého šoku a u PS7 jí smazat úplně což bude někdy v letech 203* takže tam už stejně asi pro ní nebude moc místa v domácnostech. Ale nějak na game pass reagovat museli. Jen se dá čekat že ta služba bude pomalu umírat a nečekal bych velké přidávání her do seznamu. Co bych viděl jako reálný a ideální tah je ale brzké přidání GTA VI do služby jestli v té době bude ještě existovat. Mají s R* slušné vztahy, nedávno tam hodně investovali a R* hru bez pochyby udělá silně možná až převážně zaměřenou na MP který mohou bez omezení dojit takže by bylo pro obě strany velmi výhodné jí tam zařadit třeba už po roce. Teda pokud do té doby MS nekoupí T2.
Oni si to dovolit můžou, jenže to by znamenalo chvilkové ztráty a tohle v byznysu proste nejde, zisky se musí jen zvyšovat, jak stagnují, tak bohatí nebohatnou, chápeš.
Je to jednoduché, Game pass má tolik her, že je nemožný je dohrát za měsíc, i za rok pro některé hráče. PS má mnohem méně titulů aby šlo udržet předplácející hráče déle jak měsíc.
Proč by jako PS mělo mít méně her? Vždyť i PSNow nabídka jich má víc, jak GP (PSNow over 800 games, GamePass over 430)
Já teda radši kvalitu, než kvantitu. Za mě nejsem moc hráčem starejch her, ty si občas z nostalgie zahraju na PC (třeba starej gothic , nedávno mass effect trilogii , nebo první dragon age). PS5 mám od toho, abych hrál nové hry (jak kvalitní first party tituly, tak 3rd party). Časem, až se dozvíme nějakej konkrétní list her dostupnej za PS Plus Extra, tak o tom určitě uvažovat budu.