Dnes odpoledne proběhla předem avizovaná akce State of Unreal, která se už podle názvu zaměřila na engine Unreal Engine 5 od Epicu. Kromě různých technických částí, které ocení především vývojáři, jsme se ale dočkali i několika velmi zajímavých novinek.
Tu nejdůležitější oznámil samotný šéf Epic Games Tim Sweeny. Unreal Engine 5 vychází v plné verzi právě dnes, a bude tak k dispozici všem vývojářům. Dosud byl dostupný pouze v předběžném přístupu. Společně s enginem vydá Epic také hru Lyra, kterou mohou vývojáři zkoumat a vyzkoušet si v ní nové funkce UE5.
Welcome to a new era for creators. #UnrealEngine5 is now available to download for free. Get started with all the new features listed here: https://t.co/f1YaAs9mL3 #UE5
— Unreal Engine (@UnrealEngine) April 5, 2022
Ke slovu se ale kromě zaměstnanců z Epicu dostali také vývojáři z různých studií, jež používají Unreal Engine. Jedním z nich je The Coalition, kteří jsou známí jako experti na technologii od Epicu. A ještě aby ne, ostatně právě po této společnosti převzali otěže série Gears of War, jejíž čtvrtý a pátý díl mají na kontě. Velmi rychle dokázali, že i oni dokáží dělat s Unreal Enginem divy.
Loni jsme se od nich dočkali tech dema Alpha Point, které mělo ukázat možnosti UE5. A dnes na něj navázali s novým cinematic demem s názvem The Cavern, v němž nám vývojáři ukazují, jak realisticky dokáže vypadat postava v Unreal Enginu 5.
Dále došlo také na CD Projekt Red. Polské studio nedávno oznámilo, že už pracuje na nové hře ze série Zaklínač. U tohoto titulu se vzdá své vlastní technologie redENGINE a použije právě Unreal Engine 5. Žádných záběrů jsme se bohužel nedočkali.
Největší překvapení si ale Epic nechal na konec, kde vystoupil Dallas Dickinson, generální manažer ve studiu Crystal Dynamics. Právě on oficiálně oznámil, že vzniká nový díl ze slavné série Tomb Raider a vývojáři pro něj využívají Unreal Engine 5. Dickinson láká na „vysoce kvalitní filmovou akční adventuru“, ale to je zatím bohužel vše, co víme. Na podrobnější informace a ukázky si nejspíš ještě nějakou dobu počkáme.
Crystal Dynamics is incredibly excited about the future of Unreal and how it will help us take our storytelling to the next level. That's why we're proud to announce that our next #tombraider game is being built on Unreal Engine 5! pic.twitter.com/UFMiWzJAZc
— Tomb Raider (@tombraider) April 5, 2022
Na závěr jen doplním, že v rámci akce nám Epic ukázal, která studia už s Unreal Enginem 5 pracují. A jsou jich destíky. Kromě již zmíněných jde například o Ninja Theory, 11 bit studios, inXile Entertainment, Obsidian Entertainment, People Can Fly, The Initiative, Eidos Montreal, Gearbox, Bloober Team, Codemasters, Supermassive Games a spoustu dalších.
Here are the studios currently working on @UnrealEngine 5 games. pic.twitter.com/x08rCx8e7P
— Geoff Keighley (@geoffkeighley) April 5, 2022
Hry běžící na novém UE5 budou určitě vypadat parádně. Lidi si ale musí uvědomit, že to, co vidí v těch tech demech, nereprezentuje skutečný vzhled her blízké budoucnosti (pár let dopředu). Na to si musíme nějakou tu dobu počkat. Možná v příští generaci konzolí?
Když se dívám na stará dema herních enginů, tak hry se většinou k těm demům přiblíží za takových 5 let. Samozřejmě nejsem vlastníkem věštecké koule takže se můžu snadno splést
Ty seš mimo, srovnávat konzole, který jsou o dost slabší, než hw na PC za dvojnásobek a víc, jako důvod nasazení vizuálu v tech demu. Konzole vážně nejsou technologičtí leadři a nikdy nebudou.
Jak to, že nejsou technologičtí leadři? Díky jejich architektuře a způsobu ovládání si můžou dovolit daleko víc experimentovat, než otevřené PC s nekonečným množstvím konfigurací. Díky konzolím jsou i pitomé hry na BluRay disku, což u PC nikdy nebylo možné, protože nikdo nebyl moc ochotný koupit BD mechaniku. Bez Switche by nejspíš nevznikl Steam Deck, i tak má Switch mnohem inovativnější joycony a jejich variabilní použítí. Direct to drive, který se poslední dobou skloňuje je v současné PS5 instantně používaný, u PC je to hudba budoucnosti, než mnoho lidí přejde na rychlé disky.
Dneska není vše jen o hrubém HW výkonu jako u PC, nehledě na to, že současné konzole mají výkon o kterém by mnoho PC jen snít.
„terý jsou o dost slabší, než hw na PC“
Uplne ne. Matrix si muzes stahnout v unrealu a vyzkouset na PC. Jakoze doma mam delo a jede to jakz takz. Se docela divim, ze to PS5 utahla
Mě vždycky udivuje, jak se někteří Pc hráči ohánějí tím, že je Pc výkonnější a konzole ten posun brzdí. Ono je si třeba uvědomit, že to nabušené herní Pc za několik desítek tisíc vlastní vždy jen zlomek Pc hráčů, takže je nereálné, aby se vývojáři zaměřili jen na tuhle malou skupinu a vytvořili vymazlený vizuál, který se pak nebude prodávat, protože ho na svém stroji skoro nikdo nerozjede.
Tak par let to potrva, nez to zacnou zdimat. Dalsi generace konzoli tu jen tak nebude (min dalsich 8 let), diky nedostatkum cipu a ted je vyvoj celej nejakej zabrzdenej. Srandovni na tom je to, ze si ted myslim, ze ani Epic ted ten engine nedokazal poradne vyzdimat. Ty technologie a zmeny co maji jsou popravde revolucni (nikdo jiny je nema) a jak rikaji nejen oni, ted to nikdo poradne nevidi co to znamena a co se v tom da vse delat. Ale do par let by to mohlo vyjit.
Ted k tomu navic prispiva fakt, ze Unreal maji vetsi zkusenejsi studia a Epic na zaklade jejich requestu jim nejen poradi, ale snazi se ten engine i rozsirovat (featury, tooly, atd). Pak z toho zacnou snad padat perly.
Vypadá to opravdu parádně.
RPG v otevřeným světu s takovou grafikou bude maso
docela nadsenej. Usetri cas na delani enginu a aspon to vrazi do delani hernich mechanismu. Proc by taky nekdo delal engine, kdyz vic jak stovka programatoru v Epicu dela denne za ne.
Zvlast u Tomb Raidera potesilo, protoze ten jejich engine byl znat, ze mu dochazi cas a zadny inovace v nasledujicich dilech.
Druhy vanoce z toho
Smutné. Byly časy, kdy si firmy dělaly vlastní „engine“ a ty hry byly vizuálně odlišné a jedinečné. Dnes je polovina věcí na Unrealu a druhá na Unity. Stačí mi vteřina záběrů, abych poznal, že to jede na Unrealu — jejich temporal anti-aliasing a dodávané shadery to vždy prozradí. Čest výjimkám, kteří si upraví render nebo aspoň napíšou vlastní shadery. Ale těch moc není. Dělání her je drahé, tak se to musí nasekat z toho, co je buď dodávané v Unrealu, nebo se to dá dokoupit jako pluginy.
To je sice pravda , ale doba trochu pokročila udělat dneska komplexní engine je jedna z nejtěžších věcí v herním průmyslu( v programování komplexně) a hlavně je to neuvěřitelně nákladný , nemluvě o tom že na to potřebuješ mít tým inženýrů a to je ještě hodně šikovných/talentovaných. Ne každý muže mít celou pobočku ,která se ti stará pouze o engine jako třeba R* a co si budem RAGE engine patří rozhodně ke špičce klidně bych si troufl tvrdit ,že je na prvním místě na poli herních enginů,ale taky je pomalu stal více jak vývoj GTA 5.
Takže ještě že tu UE je.
Neni pravda. Vlastni shadery ti vytvori prumernej technical art a nemusi byt ani senior. Navic je tu hodne her, ktery maji prave diky UE docela zajimavy stylizace. Kdyz ti nestaci material editor, kdykoli v tom muzes psat i HLSL. To stejny svetla, postprocessy, atd.
Fortnite, Stalker, Wukong, Abzu, Borderlands, Connan, Darksiders III, Days Gone, Dead by Daylight, Dauntless, Gears Of War, Life is Strange, Mutant Year Zero, Mortal Kombat, Observer, Paragon, Returnal, Shadow Warrior 3, State of Decay 2, XCom, The Outer Worlds, The Wolf Among Us 2, Tropico 6, We Happy Few,What Remains of Edith Finch, Layers of Fear, ARK2 a mega dalsich ruznorodych her a dokazou s tim delat i male studia a vytvari super hry.
Zoufale recykluji jen ti, co neumi a neuci se. Takovy lidi neuspeji nikdy na zadnym jinym enginu
Nastesti diky Unrealu se to aspon vytridi a dostanou sanci jen ti schopnejsi.
btw: UE4 ma 3 druhy antialiasingu. Si to muzes kdykoli prepnout.
Nezlob se, ale to je strasnej nazor.
Za mě pohoda, třeba zrovna u CD-projektu s tím byl problém, že pokaždé engine museli přizpůsobovat své nové hře (u CB2077 to byl průser), alespoň vývojáři nestráví 3 roky upgradem svého enginu než to bude korespondovat s jejich hrou. Unreal je komplexní a má toho hodně co nabídnout, dnes bych si spíš řekl, který vývojář neskočí po Unrealu, tak dělá chybu. Navíc těch enginů je spousta které se s unrealem snaží držet krok (ten od Bohemky nepamatuji název, Rage Engine nebo Unity)
Dnes je výroba enginu velice nákladná věc, nehledě na to, že mnoho studií nemá na to ani finance/kapacity, aby si takový engine napsalo. Díky Unrealu nebo Unity je tu spousta her, které by tu nebyly nebo by vypadaly úplně jinak.
Nový tombáč

Tomb Raider na Unreal Engine 5? Moderní trilogie je moje hodně oblíbená, když to jemně vyšperkují (a s UE 5 jsou na dobré cestě) bude to naprostá pecka. Crystal Dynamics má jednu z posledních šancí napravit si reputaci po strašných Marvel’s Avengers a věřím, že jí chytnou za pačesy, zvlášť když Lara je jejich vlajková loď.
Marvel’s Avengers je produkt tlaku vydavatele, aby studio udělalo „game as service“, protože to musí kontinuálně sypat penízky. Studio to nikdy nedělalo, a podle toho to dopadlo.