Již měsíc se trojice našich redaktorů snaží hrát nejnovější iteraci vojenského simulátoru Arma. Bohužel se neustále potýkají s nestabilními servery, což vedlo k opakovaným odkladům tohoto článku. Nakonec jsme se rozhodli článek publikovat v této podobě, která odpovídá našim dosavadním zkušenostem s hrou.
Martin Pritula
Ještě než se pustím do svých dojmů z nového dílu série vojenských simulací ARMA od českého studia Bohemia Interactive, dovolím si vysvětlit, co to ARMA Reforger vlastně je. V žádném případě se totiž nejedná o plnohodnotný díl a v současném stavu tak jde v podstatě o v předběžném přístupu vydanou testovací platformu obsahující tutoriál, multiplayerovou sekci a Game Master, což je v podstatě zjednodušený režim Zeus z předchozích dílů. Tato platforma se pak dočká minimálně dvanácti měsíců obsahové podpory a slouží zejména k tomu, aby se moderská komunita seznámila s novými vývojářskými nástroji a studio získalo zpětnou vazbu, jež bude použita při vývoji plnohodnotné ARMY 4. V neposlední řadě pak Reforger jistě potěší všechny, kteří si přejí vyzkoušet ochutnávku toho, co série v budoucnu nabídne.
Pakliže jste hráli kterýkoli z předchozích dílů této značky, všimnete si prakticky ihned po spuštění Reforgeru jedné obrovské změny. Vůbec poprvé opouští série engine Real Virtuality, který poháněl předchozí díly a přechází na nový engine Enfusion, jehož možnosti a technologická vyspělost je na první pohled znát: hra vypadá a běží zkrátka skvěle (ta tam jsou doby, kdy při sebemenším konfliktu hra zamávala i se sebelepším PC). Ona grafická stránka je však jen jakýmsi pozlátkem, které nikdy samo o sobě kvalitní hru nevytvoří, a proto se nyní pokusím popsat většinu zásadních změn, které Reforger přináší.
Vůbec poprvé přechází ARMA na nový engine Enfusion.
Již při oznámení hry jsem zaznamenal obavy ze skutečnosti, že vývojáři optimalizují hru také pro konzole, což by u takto robustní simulace mohlo vést ke kompromisům v komplexnosti hry a jejím ovládání na PC. Nestalo se tak a popravdě se jedná o vůbec nejlépe ovladatelnou ARMU doposud. Vývojáři se například zbavili zastaralých kontextových menu, které na vás vyskakovaly při takřka jakémkoli pokusu o interakci. Nyní se vše vyřešeno ikonami – podíváte se na část vozu, do které chcete nastoupit a jednoduše stisknete tlačítko (jde o drobnou změnu, ovšem přívětivé uživatelské rozhraní je základem pro dobrou hru). S ovládáním pak souvisí i za pomocí kolečka regulovatelná rychlost plazení či přikrčení.
Reforger dále přináší podstatně lepší animace. Vše je krásně plynulé a tato vylepšení mají vliv i na průběh hry – doposud například nebylo snadné určit, zda na vás postava míří či nikoli, což už je nyní možné. Další podstatnou změnou je audio, které je naprosto špičkové, ačkoli v době psaní těchto dojmů není prostorové.
Navzdory konzolové verzi nejsou na PC patrné kompromisy v ovládání hry.
Co se týče obsahu, tak tam z podstaty věci takto krátce po vydání Reforger opravdu pokulhává. V multiplayeru naleznete klasické režimy Conflict, Capcure and Hold či Free For All. V Game Masteru na obrovské mapě Everonu můžete tvořit libovolné střety. Takřka kamkoli lze umístit objekty od jednotlivých modelů až po celá stanoviště a následně prosti sobě postavit až tři znepřátelené strany. Game Master je však jen zlomkem toho, co nabízí pokročilý Eden editor z ARMY 3 a omezit se tak budete muset čistě na velmi jednoduché konflikty s pěšími jednotkami (umělá inteligence zatím vozy, které ve hře přístupné jsou neovládá). Na těchto konfliktech si pak jistě všimnete i částečně zničitelného prostředí, zejména oken a plotů a funkční balistiky.
Co do obsahu zatím Reforger nenabízí mnoho.
Asi největším problémem, kvůli kterému bych ze své zkušenosti hru nedoporučil se ale stává její stabilita. Při hře jsem se setkal s nesčetnými pády, kdy zejména multiplayerový režim byl takřka nehratelný a doporučil bych tedy s nákupem prozatím vyčkat. Typické je pro hru nyní i prolínání objektů, chyby kamery, vykreslování a další drobnosti. Na vážné problémy, které by mi bránily postupu hrou jsem nenarazil. I přes komplikace spojené se stabilitou je však z uživatelských recenzí patrné, že se pády hry zdaleka netýkají všech hráčů a když budete mít štěstí, jistě se u Reforgeru budete skvěle bavit. Již nyní vývojáři odstranili značnou část problémů, které předchozí hry měly, je ale nutné brát v potaz, nakolik obsahově chudá novinka alespoň zatím je a že na tolik očekávanou ARMU 4 si ještě budeme muset počkat, protože toto je přeci jen pouze první krok na cestě k ní.
David Bernard
Hned zpočátku musím podotknout, že jsem byl sérií Arma doposud nepolíben. Tedy pokud nepočítáme duchovního předchůdce v podobě Operace Flashpoint, ve které jsem jako desetiletý pobíhal sem a tam a netušil jsem, co vlastně dělám. Abych byl upřímný, příliš se toho od té doby nezměnilo. Berte proto prosím mé dojmy z pohledu naprostého zelenáče. Multiplayerové střílečky mám rád odjakživa, ale simulacím jsem se vyhýbal. Přednost dávám stálicím typu Call of Duty či Battlefield. Poslední díly obou sérií nicméně nedopadly vůbec dobře a když nám do redakce dorazily klíče na novou Armu Reforger, řekl jsem si, že je čas zkusit něco více hardcore.
V životě jsem párkrát hrál airsoft, díky kterému mám základní přehled o taktice a pohybu na bojišti. Je mi tedy jasné, že hrát Armu stylem CoD nelze. Po úvodním tutoriálu, který mne seznámil se základy, jsem se vrhnul do bitvy. A tady jsem narazil. Tak otřesné servery, které vám vyloženě brání hru otestovat, jsem snad v žádné jiné hře nezažil. Neustálé odpojování po pár minutách mi bránilo hru vyzkoušet jak se sluší a patří. Rozum zůstává stát, protože Arma Reforger je dle autorů z brněnského studia Bohemia Interactive spíše testovacím prostředím pro nadcházející čtvrtý díl. Pokud chtějí tvůrci kvalitní zpětnou vazbu, tak jsou stabilní servery základ. O tom nelze polemizovat.
Když jsem se ale do hry dostal, realističnost boje na mne dýchala ze všech stran. Jedna či dvě rány a ležíte. Při postupu musíte opravdu přemýšlet, což je příjemná změna od zběsilého pobíhání v Call of Duty. Audiovizuální zpracování je zdařilé a optimalizace, na kterou série dlouhé roky trpí, je v případě Reforger o poznání lepší. Prostředí ostrova Everon je zpracováno na jedničku. Chování zbraní se mi líbilo, jelikož nešlo o žádné laserově přesné nástroje smrti. Pokud se necháte unést, tak to v 99% případů skončí vaší smrtí. Musím říci, že mi tento hardcore přístup příliš nesedí. Pro military nadšence, airsoft hráče a veterány série se jedná o lákavý titul. Tedy pokud se dostanete do hry. Pokud ale nejste zapřisáhlý fanoušek, počkejte si raději na Armu 4. Reforger je v aktuálním stavu bohužel nehratelným titulem.
Daniel Jarocký
Arma Reforger mě už na první pohled zaujala návratem na ostrov Everon, na který si ještě poměrně dobře pamatuji z Operace Flashpoint. Určitý závan nostalgie v moderní grafice jsem dobře pocítil už v úvodní tutoriálové pasáži. Arma Reforger má ale v první řadě ilustrovat možnosti nového enginu Enfusion, který grafickou stránku oproti Armě 3 posunul o slušný kus dopředu.
Po odehrání zmíněné výukové části jsem se tedy s velkým očekáváním chtěl pustit do dvojice multiplayerových režimů, které tvoří stěžejní obsah hry. Přesně v tomto bodě ale v mém případě veškerá zábava skončila. I přes veškerou snahu a pravidelné zkoušení se mi jednoduše nedařilo připojit na server. Po načítací obrazovce a několika sekundovém čekání jsem se místo připojení do hry dočkal pouze chybové hlášky. Do samotné hry jsem doslal všehovšudy asi třikrát. I v těchto šťastných případech mě však hra po několika chvílích ze serveru opět odpojila.
Z různých diskuzí s kolegy i hráči na Steamu je zřejmé, že přetrvávající problémy se servery nadále představují nejvážnější problém nové Army, který ani více než měsíc po vydání bohužel nebyl vyřešen. Zároveň je dobře patrné, že se najdou hráči, kteří se do hry dostanou a hra je ze serveru odpojí třeba až po desítkách minut hraní.
Někteří hráči mají jednoduše smůlu a hru si v zásadě nemohou zahrát.
Někteří hráči však podobně jako já mají jednoduše smůlu a hru si v zásadě nemohou zahrát. I přes pravidelný přísun aktualizací je bohužel tento problém nadále aktuální a minimálně v mém případě jednoznačně zastiňuje pozitiva hry. V tuto chvíli tedy nezbývá nic jiného, než čekat na případné opravy. Vzhledem k poměrně značnému úbytku hráčů na serverech ale vyvstává otázka, zda už to nebude pozdě.
Mě osobně ta hra zklamala po všech stránkách,
jako velký fanda a že jsem opravdu velký fanda do Arma titulů a nacpal jsem do toho už přes 10000Kč a jsem uveden i v titulcích A3, jsem čekal i od tohoto pokusu opravdu víc.
1. Od grafiky jsem čekal mnohem víc, to je opravdu velké zklamání a řekl bych krok zpět, grafika mi přijde taková jako moc kreslená, žádná realističnost, osobně se mi víc líbí A3 po grafické strance
2. Ovladatelnost…..no síla zvyku z předchozích titulů, ale gamepad si do ruky nikdy nevezmu při hraní na PC
3. Že je hra dělaná pro konzole je vidět v každém koutu hry, jak v ovladatelnosti, tak po grafické stránce UI, bohužel zajistit podporu a vytvořit tak velký ekosystém bude náročné a s tím se právě pojí i další bod
4. Stabilita, napsáno v článku…
K poslednímu bodu dodám,
…. když toto napíšete někde v komunitě hráčů Star Citizen, tak vás vynesou v zubech, sdělí vám že je to testovací verze, a nestabilita je očekávaná i po 10 letech vývoje xD xD
SC je jen jeden. U bohemky je to patologicky.
Nedodělaná hra, to mi zní jako něco od Bohemky. Bohužel, už si začínám skutečně říkat, že nejsou schopni ty hry dodělávat. Nehledě na to, že na svém začátku jsou zpravidla v příšerném stavu. Potom to musí za ně dodělávat komunita formou módů.
Bohemka je horsi nez Bethesda. Co je schopna pustit ven je az neskutecny.
btw:
Největší české herní studio @bohemiainteract oznamuje hospodářské výsledky za rok 2021. Tržby se v něm meziročně zvýšily o 1,5 % na 1,12 miliardy korun, ukazatel EBITDA dosáhl hodnoty 806 milionů.
A fakt nekdo musi podporovat firmu, ktera vydelava miliardy rocne, na totalne nezvladnutych projektech, jen aby jim zafinancovali dalsi?
Zeptej se pana Johnyho s nakladakem v profilovem obrázku. Ten ti to jistě vysvětli 😀
Zkusil jsem a zklamání bylo obrovské. Ta cenovka je pěknej ustřel za něco co nefunguje. Nechápu co je na tom enginu pěkného. Enfusion je prostě zastaralej. Když neumím udělat ani engine jak můžu vůbec dělat hru. Ostuda nic víc.
Můžu se zeptat v čem je Enfusion zastaralý? Však je prakticky zbrusu nový
Ostuda.
Všude čtu/slyším, že je to jen test Army 4, což by neznělo špatně, kdyby to bylo zadarmo a šlo to hrát.
Chápal bych, kdyby k tomu dostal člověk přístup při předobjednávce A4, ale za tohle platit 30€ je bullshit.
Bohemka hry prostě neumí, sorry, ale táhne je jen to, že byli mezi prvními s „realistickým“ combat simulátorem, gameplay byl vždycky tak trochu mimo a to, že tohle hrát nejde ani kdyby člověk chtěl už je fakt moc.
Nesouhlasím s tvrzením ohledně gameplaye, ArmA je prostě žánr, který nemá konkurenci, nikdo takové hry nedělá, je to něco jako Mount & Blade, prostě je jedna firma která si jede to svoje a i přes specifické ovládání a chování hry je to oblíbený titul.
Bohužel ta cenovka je taky pro mě něco s čím se nestotožňuju, možná kdyby to stálo polovinu, tak asi ok, ale za 30€ dostane člověk hru, kterou nelze ani pořádně bez mulťáku hrát. Osobně jsem ji hrál na Xbox Series S v trialu a nešlo se připojit k serveru, na PC jsem to po hodině vrátil, protože tam je to trošičku hezčí, ale stejný problém na serverech. Buď počkám až to odladí a vydají plnou verzi nebo rovnou počkám na ArmA4
Multiplayerova hra za 30€ které nefunguje multiplayer 😀 To fakt chceš 😀 Měly by to stáhnout z prodeje nebo aspoň prodávat za sybolicke 1€ když to stejnak nefunguje. Sám jsem rad, ze mi Steam uznal refundanci i s “odehranyma” čtyřma hodinama. P.S. ty čtyři hodiny byla snaha dostat se někam na server. Bohemka umí vymodelovat nádherně vypadající světy, ale hry dělat neumí.
S těmi servery je to škoda. Na ofiko servery se snad vůbec nedá připojit. Na dvou českých serverech jsem hrál i 30 minut. Je to strašně různé. Podařilo se mi i strávit na serveru hodinu, ale po opětovném připojení hra crashla.
Ale jinak hra jako taková je v pohodě, klasická Arma, akorát je plynulejší. Chybí tomu i pár věcí ze starých dílů, třeba to bindování myši, ale to si myslím se už objevilo v nějakém blogu zmíněné.
Jinak těch herních módů je více, ale jsou to komunitní modifikace. Modifikace to zase táhnou, ale Bohemka na to spoléhá.
Strašná drzost. Hráči dělají placené testery pro jejich nadcházející projekty. Do této doby ještě pořádně nefungují servery a návrh spoléhají na komunitní modifikace… pokud toto hráči podporují, tak se pak nedivme, že si s námi mnohdy tvůrci vytřou.
Trosku si to poplet. Hráči musí zaplatit za to, aby zadarmo mohli dělat testery 😀 (slyšíš jak bláznivé to zní) 🤷♂️🤦♂️😆 Ale chápu jak to myslíš. Souhlasím stebou 👍
servery jim funguji. nefunguje jim sitovy kod v tom jejich uzasnym enginu na kterym deset let delaji…
Nevím, mě to přijde v „pořádku“, protože jde o předběžný přístup, o testovací verzi hry, která se pak vyvine do Army 4.
Nikdo vás nenutí tu hru testovat a platit za ni. Můžete si počkat až bude hotova Arma 4 a až tu potom koupit.
Jsi fanoušek? Chceš vývoj podpořit? Chceš být „součástí“ vývoje Army 4? Tak Reforger pořiď.
Chceš hrát Armu 4? Tak si počkej na Armu 4 a nekupuj její „rozkopanou verzi“ Reforger.
Me teda moc v pořádku nepřijde, ze hra, která je postavena na multiplayeru, ji nefunguje multiplayer. A je úplně jedno jestli je to early access, alpha, beta nebo co já vím… Zkratka jednou je to multiplayerova hra tak ten multiplayer by ji mel fungovat. Ale chápu, asi jeden z fanboyu, viď (zatemnela mysl, tunelove vidění, nekonečna důvěra). Všechno co zplodí Bohemia Interactive je posvátné – sice to nefunguje, ale i tak je to super 🤦♂️😀
Ještě by se to dalo omluvit, kdyby to rychle opravili. Jenže ta hra už je venku nějakou dobu. A early access nemůže být omluva úplně pro všechno…. rozhodně ne pro nemale síťové problemy u hry zaměřené na… síťové hraní….
To mi pripomina lidi co obhajuji sony. Proc to ty lidi delaj? Cekaji ze jim posle sony predprodukci kus ps6pro nebo bohemka ze jim posle vyrazeny tank? Proste na to serou a spolehaji prave na takove koblizky kteri jim za to jeste radi zaplati aby hrali resp nehrali.
Jestli to je v pořádku nebo není bych se hádal. Arma4 pak bude taky v early access, o tom nepochybuju…. tohle se v nic nevyvine. Pokud bych tam tu cenu dostal tu armu4, případně jen za velmi nízký příplatek, považoval bych to ještě za rozumnou nabídku. Já prostě nechápu, jak někdo může chtít platit za to, že bude betatester…. a pak všichni brečí, jak nás zdimou. Samozřejmě, když se ještě ta potlesku necháváme okrádat.
Hra je v podstate uz mrtva. Za 30 euro to nestoji a ikdyz to funguje, tak to ma plno glitchu. Navic to ma cap na dohled 5 km. Hraci at si radsi koupi Armu 3. Za me osobne lepsi Squad. Jede to na osvedcenym enginu a funguje jak ma.
neni pravda, jen to chce cilovku
podbne jsem zazil u A3
Reforger zvedne latku army her.
Vite vbec, ze tata medved je i pro arma 3?