DOOM 2016 byl pro většinu hráčů i recenzentů velmi příjemným překvapením. Jednalo se o návrat ke kořenům, kde tekla krev masakrovaných nepřátel proudem. Původně nám však ještě před ním mělo být nabídnuto pokračování nesoucí název DOOM 4. Hlavním hrdinou celého příběhu neměl být primární protagonista celé série Doom Slayer, nýbrž celá plejáda postav bojujících proti démonickým hordám o osud Země. Vlastně se to měl být kousek mající blíže než k původním dílům série DOOM spíše k oblíbenému Call of Duty.
Dlouhodobě toho o tomto zrušeném projektu nebylo příliš známo. Bethesda se jím příliš nechlubila a tak se na něj do jisté míry zapomnělo. Na světlo ho zase přinesl dokument od společnosti Noclip – Video Game Documentaries. Nyní se tato tvůrčí firma opět dala do vypouštění střípků informací nejen o ztraceném DOOM 4 ale také o vývoji DOOM (2016). Z prezentovaných záběrů je jasné, že to vůbec nemusela být špatná hra, kdyby jí bylo umožněno absolvovat celý proces vývoje. Zajímavé je, že zpětně si společnost id Software, která za značkou DOOM stojí uvědomuje, že zrušení DOOM 4 nebyl úplně nejlepším krokem. Tento tah však hájí tím, že se jí více vyplatila sázka na návrat ke klasické formuli, jež byla ve výsledku jedním z důvodů úspěchu DOOM (2016).
Pokud patříte mezi fandy této FPS, určitě se na dokument podívejte. Jedná se o opravdu kvalitní výtvor.
🚨 NEW GAMEPLAY SHOWCASE🕹️
It's almost been six years so we figured it was time to release the unedited footage of DOOM 4 and development footage of DOOM (2016) we sourced from Bethesda/id. Some cool stuff in here. Enjoy DOOM fans!
WATCH: https://t.co/hPfN9uY9mm pic.twitter.com/Hfr23X00ki
— Noclip (@noclipvideo) July 11, 2022
Ja jsem ted zacal hrat DOOM3 ve VR a lixusni to je i na to jak stara hra to je
No jako vypadá to hrozně, no. Kdo ví, možná to mohl být spin-off, ale pokud by to vyšlo jako Doom 4, tak bych byl určitě nasranej On už ani můj zlatej a nepochopenej Doom 3 nebyl veřejností moc dobře přijatej, takže tohle by byl dle mého poslední hřebík do rakve. Né že by teda Doom 2016 byl nějakej zázrak, koneckonců až s Eternálem se jim podařilo udělat fakt kvalitní počin, ale bez 2016 by vůbec nebyl. Takže asi yay?
Doom 3 obecně byl veřejností přijat a pro id znamenal velký úspěch. Jasný, kritiky se jí dostalo požehnaně a právem (časté a otravné monster closety, baterka zvlášť, brokovnice s velkým rozptylem a pomalejší celkově), avšak až s příchodem Brutal Dooma a nových Doomů se začaly vyskytovat moderní Doom fanoušci, kteří jeli tu svou „doom 3 bad“. Holt kombinace „doomtuberů“ a Reddit circlejerku dalo za své.
Dost slyším názory, že doom 3 nemá moc nepřátel najednou (asi nehráli 2. půlku), je pomalá (jo, ale od Delta Labs se hra pěkně rozjíždí), nutnost baterky (tohle původně dělilo komunitu od počátku, nicméně zajímavý koncept a poznávací značka hry, co trochu okoření gameplay) nebo obecné „doom 3 bad“, protože to není jako Eternal a není tam Doom Slayer. A taky jsem slyšel, že D3 je survival horor (lmao).
Přitom když si to vezmeš tak D3 má ke klasickým Doom hrám blíže než takový Doom Eternal. Nevšiml jsem si, že by Doom 2 měla arény, glory killy, upgrady apod.
Vtipné je, že se tento typ fanoušků odvolává na moderní doomy na to, že takhle má pravá doom hra vypadat a že taková byla i klasika. Ke všemu tou klasikou myslí brutal doom nebo zprzněného dooma na gzdoom enginu s filtrováním textur a povoleným jumpem
Doom 3 je produkt své doby, doby, kdy vývojáři se snažili posouvat hranice technických možností a snažili se udělat originální počiny a odklonit se. Mě by třeba dost mrzelo, kdyby byl D3 stejný jako původní díly a nikterak nevybočoval. Tím samozřejmě neříkám, že se id nesnaží posouvat hranice i nyní.
Tento anti-doom 3 circlejerk nakonec naštěstí končí a když někdo na Redditu napíše něco ve stylu, že doom 3 je failure tak dostane od většiny pořádnou dávku downvotu
Já bych si dal líbit dalšího Dooma ve stylu trojky.
Edit: Sorry za můj bezvýznamný rant
Doom 3 byla zajímavá odbočka a ve své době když vyšel jsem si ho moc užil. Dnes to vidím zase jinak a je dobře že 2016ka se vydala tím směrem kterým se vydala a bylo z toho vlastně znovuzrození značky DooM
Určitě jsem raději, že šel Doom 2016 cestou oldschoolové hratelnosti, než kdyby z toho udělali Call of DOOMty. Ono při tvorbě čehokoliv, když se za každou cenu kopírují moderní trendy, tak zřídka z toho vzejde něco výjimečného. A Doom 2016 rozhodně výjimečným počinem byl.
Díky za článek!
Už jsem dříve viděl střípky ze zrušeného Dooma 4 různě na YouTube, ale ucelený přehled (a ještě přímo od NocLipu) si rozhodně nenechám ujít.
Jinak jsem rád, že DOOM (2016) dopadl tak jak dopadl. Nějaké mouchy by se našly, jinak se však jedná o jednu z nejlepších stříleček posledních let. Zrušená verze každopádně nevypadá k zahození a některé prvky se dostaly i do následných her (např. Super Gore Nest mapa z DE má základy z náčrtu jednoho z levelů ve zrušeném Doomovi 4).
Vůbec bych se nezlobil, kdyby si id Soft pohrával s myšlenkou nástupce Dooma 3 a udělat tak pauzu od zavedených mechanik posledních dvou Doom her. Zrovna jsem D3 (dhewm3 source port + upscaled textury) nedávno dohrál a musím říct, že se pořád jedná o slušnou hru a DOBROU Doom hru.
No.. Noclip si nenechám ujít. Každopádně já byl s 2016 spokojený takže za mě to dopadlo dobře. Jsou tam k vidění smutnější projekty. Je to moc dobrý kanál.
Mě osobně se ta ukázka líbila.
Takova hra je prima a hral nekolikrat DOOMA 3 …Vic takovych her .