Zástupci Microsoftu se prostřednictvím oficiálního Xbox účtu na Twiteru hráčů zeptali na šest otázek. Chtěli znát vaši vůbec první, dosud poslední, nejoblíbenější a nejhranější hru. Dále žádali uvést titul, který byste si chtěli zahrát příště/na který se nejvíc těšíte a na závěr rovněž hru, kterou byste doporučili jeskynnímu muži (nehráči). Své odpovědi pod příspěvkem přidal i samotný šéf Xboxu Phil Spencer.
Příliš nepřekvapí, že začínal u hry Pong a momentálně tráví nejvíc času u Hot Wheels rozšíření pro Forzu Horizon 5. Dalo by se předpokládat, že CEO herní divize Microsoftu zmíní jednu z chystaných konzolových exkluzivit Xboxu také u hry, na kterou se nejvíc těší. Spencer ale v tomto bodě překvapil a zvolil God of War Ragnarok ze stáje konkurenčního PlayStationu.
Pokud však sleduje Phila Spencera delší dobu, tak jistě víte, že velmi často pochvalně mluví i o hrách a studiích od konkurenčních firem, takže v tomto směru nejde o až šokující volbu.
Budeme rádi, když nám na zmíněné otázky odpovíte v naší komentářové sekci i vy.
First game: Pong
Last game: Road 96
Favorite game: Robotron: 2084
Game you play the most: right now….FH5 Hot Wheels
Game you want to play next: God of War Ragnarok
First game you'd show a caveman: Lumines: perfect mix of mechanics, music, style and replayability— Phil Spencer (@XboxP3) July 26, 2022
Vzhledem k tomu že všechno dobré letos už vyšlo a na obzoru tak už prakticky nic jiného není tak jsem na tom asi stejně. Byl by to Callisto Protocol ale u něj nějak nevěřím že ho neodloží takže to zbylo jen na Kratose. I když je jasný že to bude stejná hra jako ta minulá jen s pokračováním příběhu ale co se dá dělat. Btw: Překlad je: Hru kterou chcete hrát jako další. O těšení nebo očekávání tam není ani slovo a jelikož je to ředitel herní divize konkurenční společnosti tak bych se nedivil kdyby to hrál pracovně.
Já se zase těšil na Elder Scrolls VI a Outer Worlds 2 a Phil mi to zatrhnul, jelikož jsem si koupil PS5, protože můj PC už nestíhal, tak že prej ty hry který byli multiplatformní už multiplatformní nebudou. Díky Phile žes mi „ukradl“ moje oblíbený frančízy, protože v MS nedokážete vymyslet vlastní exkluzivity který by zaujali, tak musíte „krást“ zajetý multiplatformky. Mimochodem by mi nevadilo, kdyby žádný exkluzivity neexistovaly na žádný platformně. Konec rantu.
MS už dlouho chybí talentované studia, takže skoupí co umí a pak šup do GP. Jsem zvědavý, jak dlouho jim to vydrží.
Ehm… možná by si chtělo vygooglit akvizice Sony. Budeš překvapený kolik studií koupilo až poté co pro ně vytvořilo hry. Jen opravdu málo studií si založili a talentů vychovali. Takže také skoupí co umí. Nebo spíš co si mohou dovolit. Třeba teď aktuálně Bungie.
Ano, ale Bungie nebude dělat hry pouze pro PS, protože je Sony koupilo. Přečti si komentář, na který jsem reagoval.
Ale ostatní s tím poté začali. Třeba Bend Studio, Insomniac nebo Naughty Dog po koupi Sony už nevydali hru na jinou platformu. Když něco přijde tak to jsou porty od Nixxesu a to až v posledních letech protože potřebují peníze jinak by ani to nevyšlo.
Jak s tím „poté začali“? Všechny 3 studia od svých založení vydávají prakticky jen hry na Playstation, v případě Naughty Dog až od vydání prvního Playstationu. Můžeme k nim klidně přihodit i Sucker Punch Productions a Guerrilla Games, ty jsou na tom úplně stejně.
Taky ho nechápu, naughty dog vydávalo hry na PS od dob PS1 a nikde jinde…..
Nope. Naughty dog je studio založené v roce 1984 i když měli jiné jméno tak ND se jmenují asi už od 1990 a koupené Sony v roce 2001. Do té doby vydávali hry na Apple2, DOS, Amigu, Segu, Atari a nějakou další mrtvou konzoli. Insomniac vydával hodně her i na další platformy včetně smartphonů než byl koupený před pár lety i když svých prvních pár let vydával pro Sony ale stále jako nezávislé studio. Bend vydal hry několik her na Apple a Windows než je Sony koupilo. No a Guerrilla Games vydali jen svou první hru na více platforem. Víc toho nestihli než je Sony koupilo a pak dělali Killzone.
Proto jsem napsal, že vydávají hry „prakticky jen na Playstation“. Mohl jsi vyjmenovat ty pecky, co ta studia před akvizicí vydaly mimo platformu Playstationu, ale dobře víš, že nestojí za zmínku.
Je trochu rozdíl koupit studia, co mají v portfoliu pár her typu Dell Crossword Puzzle, Shellshock: Nam ’67, Keef the Thief apod. vs studia s Elder Scrolls, DOOM, Warcraft, KOTOR, Diablo atd.
Insomniac Games byli koupení teprve před 3 lety a od té doby vydali jen dvě hry, to opravdu o ničem nevypovídá. A těch „prvních pár let“ je ve skutečnosti víc než polovina jejich existence.
Za zmínku nestojí protože jsou často 20+ let staré. Insomniac je výjimka. Ano prvních pár let vydávali na PS jako nezávislé studio, pak vydávali hry na jiné platformy dokud je sony nekoupilo. Téma je stejné jen časové okno menší. Ale měli příležitost ty hry vydat. Nevydali. Namísto toho je bude portovat jiné studio. Rozdíl v tom je jen ten že si u Sony koupit takové značky nemohou dovolit a to s hodně velkým odstupem. Tak si nechají udělat hru od nezávislého studia která když je dobrá tak je třeba po čase koupí – to je jejich klasické schéma. To samé dělá i MS jen v mnohem větším. Docela se divím že šli i do toho Bungie. Ale ironie je že i když MS několikrát prohlásilo že koupené značky budou i dál multiplatformní tak tomu lidé nevěří ale když to samé prohlásí Sony které si doslova zakládá na hrách jen pro jejich platformu o Bungie tak jim to lidé věří.
Je spousta 20+ let starých her, které za zmínku stojí.
Hry, které Naughty Dog, Guerilla Games, Sucker Punch Productions a Bend Studio před akvizicí Sony vydaly mezi nimi nejsou.
Tvůj komentář k Insomniac Games zní, jako kdyby po těch „prvních pár letech“ přestali vydávat hry na Playstation, což vůbec není pravda.
Pokud vím, tak Microsoft nic tak konkrétního neprohlásil. Phil Spencer kolem toho tématu vždy kličkuje. Snad i u CoD to bylo něco ve stylu, že „dodrží stávající dohody“.
Naopak Bungie i Sony to měli přímo v oficiálních zprávách.
No to je otázka názoru. Tobě ty hry třeba za zmínku nestojí ale Sony stáli za to ta studia která je vytvořila koupit. A ne… Můj komentář k insomniacu zní tak že vydávali hry ze začátku pro PS, pak pro další platformy a po koupi zase jen PS. Ale zjednoduším to ať se v tom nemotáme zbytečným infem: Kritizovat MS za to že koupí studia které pak budou dělat exkluzivní hry (i když to bylo několikrát vyvráceno) a přehlížet že to samé dělá i Sony je pokrytecké. Ale daleko více věřím MS že ty hry vydá na ostatní platformy než Sony které si na nich zakládá a má jích nesrovnatelně více. Btw: MS oficiálně několikrát potvrdil že hry bude vydávat tam kde je GamePass což jsou zatím přinejmenším dvě různé platformy – takže hry jsou a vždy budou multiplatformní a jak jsem popsal výše tak jim se v tom dá věřit. U Bungie se klidně vsadím že to bude tak jedna nebo maximálně dvě hry než je budou vydávat pouze na PS.
Sony rozpoznává a kupuje/spolupracuje s talentem předtím, než se prosadí. Prakticky je vychovává.
Microsoft kupuje jen osvědčená studia.
V tom je poměrně velký rozdíl, ale asi nejsi ochotný to přiznat.
Sony dokončilo akvizici Insomnic Games v listopadu 2019. Pamatuješ si ještě vůbec, co začalo na jaře 2020?
Ty ještě ani ne 3 roky, kdy zatím nevydali žádnou hru na jinou platformu než Playstation, fakt o ničem nevypovídají.
Ano, Microsoft bude vydávat hry na Xbox a PC, respektive tam, kde bude Game Pass. To tu ale neřešíme. Řešíme tu, že Microsoft stahuje zavedené značky z Playstationu, což Sony nedělá i když ty tvrdíš, že ano.
Ok a z jaké pokračující, relevantní, multiplatformní značky si Sony udělalo exkluzivitu? Elder scrolls? Outer worlds?
Asi tolik co MS… Elder scrolls i Outer worlds budou přinejmenším na Xbox i PC takže zůstanou multiplatformní. V tom máme naprostou jistotu. Ale kdo ví jak to v budoucnosti bude třeba s Destiny…
Nějak ti z toho vypadl Playstation, ty multiplatformo. Destiny bude na všechny platformy. PC, X, PS. V tom máme jistotu.
No a? Že to vyjde na 2 ze 3 hlavních mainstream platforem přeci neznamená že je to exkluzivita jen proto že tam nějaká chybí ale znamená to to že je to pořád multiplatformní hra. Je to už v samotném jménu. A o dalším Destiny nevíme vůbec nic. Natož na jaké platformy bude takže to je čistě tvá fantazie.
Skoro jako kdyz ja PC hrac bych si musel kupovat konzoli, abych si mohl zahrat ty vase exkluzivni hry.
Tohle neni „kradez“, ale ciste byznys. SONY dela to stejne, pritom nevidim ze by sis na to nejak stezoval. Kdy jenom vyjde takovy Judgment na PC? Oh….nikdy? Bloodborne? Opravdu si musim koupit podprumernou konzoli, protoze SONY si zaplatilo exkluzivitu?
sony si zaplatilo studio i tu hru sony nekrade studia ani hry oni si je vyrábí rozdíl jak svině kámo
Nevim proc se porad mluvi o kradezi. Tohle je byznys. Me je celkem jedno co dela Microsoft, at si klidne kupuje dalsi a dalsi firmy. Je to jejich strategie, ktera ocividne funguje. SONY dela to stejne, jenom to ocividne nechces videt. Spise mi vadi celkova exkluzivita, nevim proc bych si jako PC hrac mel kupovat nejakou konzoli, abych si zahral tech par her ktere me opravdu zajimaji.
uz sis na to davno odpovedel… exkluzivita = byznys
Ať už to budeme nazývat krádeží nebo byznysem, tak je nepopiratelný fakt, že Sony tvoří vlastní exkluzivní značky ať už ve studiích, které vlastní nebo ve studiích, které si pro tvorbu exkluzivního titulu najme. A pokud se najaté studio osvědčilo, tak je třeba Sony později i koupilo. Microsoft na druhou stranu skupuje obří firmy s dlouhým seznamem zaběhnutých multiplatformních značek, z kterých si chystá udělat exkluzivity. To je podle mě hodně velký rozdíl. V tomhle se mi přístup Sony zamlouvá více. Ale hádám, že strategie Microsoftu brzy dotlačí i Sony k takovému podobnému nákupu.
Máš v tom zmatek, u Activisionu jasně řekli že exkluzivní budou pouze nove IP a zajeté značky zůstanou multi.U Bethesdy je to trochu tajemnejsi ale já věřím ze vám nakonec nechaj i ten Elder Scrolls.
No já ti nevím. Ohledně Activisonu se mluvilo především o Call of Duty a tam to prostě na PS musejí vydat, protože tam mělo Sony pro příštích pár dílů zaplacenou nějakou časovou exkluzivitu na nějaký obsah pokud se nepletu, takže tam by porušili smlouvu pokud by si to nechal Microsoft pro sebe. Zbytek je tajemný právě proto, že to prostě ještě nemůžou říct na plnou hubu. A u Activisionu ta akvizice není ještě úplně hotová, jestli se nepletu, takže se s nějakými prohlášeními krotí. Ono se stačí podívat jak koupili Ninja Theory a jak si z druhého Hellblade udělali exkluzivitu. Je to sice neporovnatelně menší studio s neporovnatelně menší značkou, ale už to lecos naznačuje, jakým směrem MS půjdou.
Ja bych exkluzivity naprosto zrusil, ale to by pak konzole sli totalne do haje. S tim, ze uz ted se PS5 prodava mene nez Xbox. Ocividne strategie Microsoftu funguje tak jak ma.
Samotne exkluzivity vyvolavaji jenom neshody mezi lidma, kazdy breci ze jeho konzole je lepsi, protoze X konzole ma Y hru nebo takovou a takovou funkci. Popravde to jenom neustale brzdi PC platformu, vyvojari nechcou investovat penize na vyvoj specialniho PC portu, radeji se zameri na to co dana konzole zvladne…a to je jeste ten lepsi pripad. V nejhorsim pripade(a taky castem) si vydavatel/vyvojar radeji najme nejake indy za par dolaru at jim udelaji nejaky shit PC port, ktery pak vydaji bez otestovani, a jeste k tomu maji tu drzost to vydat za plnou cenu i kdyz se ta hra opravuje dalsich nekolik mesicu.
Zkousel jsem zatim vsechny PS „exkluzivky“ co sli pozdeji na PC a jenom Death Stranding fungoval od zacatku tak jak mel, coz je celkem dost smutne. Proto taky preferuji strategii Microsoftu jako PC hrac, jak rikas tak jejich hry jsou uz zajete takze PC platforma neni ochuzena tak jako u her od SONY. A co si budem….PS hry nejsou nejak special. Neustale jsem slysel od lidi co vlastni PS4 a 5 jak jsou ty exkluzivky naprosto super, 10/10, napriklad Horizon, God of War. Kdyz jsem tyhle hry zkousel na PC tak jsou to opravdu maximalne, kdyz primhourim obe oci, prumerne hry. Jsou to proste pribehovky s nizkou kvalitou gameplaye.
Tak to teď musíš být smutný z Steam decku…ten bude taky brzdit vývoj skvělých PC her.
Nevim co s tim ma spolecneho Steam Deck. Kvuli tomu se nebrzdi vyvoj her. Valve se prave soustredi, aby ty stejne hry co jsou na Steamu byly plynule i na jejich Steam Decku. Valve nezasahuje do celkoveho vyvoje her, oni delaji porty na Steam Deck. Tohle neni situace kdy se vyvojar/vydavatel schvalne rozhodne limitovat vsechny platformy, protoze by to na nejake platforme jelo hur nez na druhe. Steam Deck taky nema zadne exkluzivni hry takze naprosto nechapu tvuj komentar, mozna by to chtelo trosku lepsi vysvetleni tvoji logiky?
Už jsem to párkrát v diskuzi u jiných článků zmiňoval – vývojáři nejsou limitováni jenom konzolemi, ale i několik let starými PC sestavami. Udělat hru, kterou rozjede jenom nejnovější grafická karta nejvyšší třídy by byla po stránce finančního výdělku cesta do pekel.
Spíše než exkluzivity zajistila rozvoj konzolí jejich nekomplikovanost a přístupnost. Jak jednoduchostí (zapneš – hraješ), tak především cenou. Můžeš neustále brečet jak to bylo krásné kdyby vládly osobní počítače, ale trh rozhodl a nic by na tom nezměnilo ani zrušení exkluzivit.
„Razzak“ Konzole se rozhodně neprodávají jen kvůli exkluzivitám! Kdybych si měl vybrat jestli budu hrát na PC nebo nebudu hrát, tak volím druhou možnost.
Proč by vydavatel dělal speciální PC port, když mu to část PC hráčů rozkrade.
God of War průměrná hra?
Takže za 3? Recenzenti a hráči si myslí něco jiného.
Co je pro tebe super hra?
„Kdybych si měl vybrat jestli budu hrát na PC nebo nebudu hrát, tak volím druhou možnost.“

Panebože, páčkaři tu zase perlí
No vidíš, měl sis raději vylepšit PC a měl bys jak hry z Xboxu tak i z PSka.