Na začátku byl únik záběrů z chystané hry Grand Theft Auto VI, který kromě jiného vyvolal i diskusi o tom, jak má vypadat AAA hra po několika letech vývoje. Před několika dny hacker zveřejnil část citlivých materiálů, ke kterým se dostal na interní síti společnosti. Mezi nimi i několik videí, která ukazovala ranou fázi hry, na níž pracuje studio Rockstar už od roku 2014 a vydat ji plánuje podle různých spekulací na přelomu let 2024 a 2025.
Záběry nebyly zrovna nejhezčí, čehož se ihned chopili rádoby odborníci. „Pokud víte, jak probíhá vývoj her, víte taky, že vizuální stránka je jedna z těch, které jsou hotové jako první. Tuhle hru plánují a vyvíjejí už čtyři roky. To, co vidíte, je v podstatě to, co dostanete,“ napsal na Twitteru jeden z uživatelů s tím, že následovat bude programování misí nebo řešení bugů. A jak to tak bývá, pseudokauza byla venku.
Jenže tentokrát hádky na sociálních sítích přinesly i ovoce. Vývojáři z jiných studií začali sdílet unikátní záběry z rané fáze svých her, aby podpořili kolegy z Rockstar a udělali „osvětu“ pro fanoušky. Protože zmíněný uživatel jednoduše neměl pravdu.
Jedním z nich byl Paul Ehreth z Remedy Entertainment, který pracoval na hře Control. „Když je prý grafika tím, co je na hře hotové jako první, a Control vyhrál několik ocenění za výtečnou grafiku, tady máte záběry z počátku vývoje,“ napsal a zveřejnil poměrně dlouhé video, ve kterém hlavní hrdinka Jessie navlečená do kancelářské sukně prochází hranatým šedým světem a vrhá kostky s nápisem „hoď mě“.
Jako další se ozvali tvůrci nové hry s roztomilou ovečkou, která rozšiřuje svůj kult a během toho ničí heretiky: Cult of the Lamb.
"Graphics are the first thing finished in a video game"
Here's what early versions of Cult of the Lamb looked like pic.twitter.com/F5EyEH6M9r
— Cult of the Lamb 🙏🐑👑 (@cultofthelamb) September 20, 2022
„V Mass Effectu 3 (tři!) po dvou letech vývoje Shepard neměl hlavu. Byl to třetí díl. Na stejném enginu. Bez hlavy,“ napsal na Twitteru Mark Darrah, který dříve pracoval ve studiu Bioware.
„Rok před vydáním Mass Effectu 3 jsme měli jako jedinou hotovou animaci běhu tu pro reaper husky. Takže i Shepard tak celý jeden měsíc běhal,“ přisadil si scenárista z Bioware Patrick Weekes. Pokud si nepamatujete, co byl husk… Nu, prostě nic pěkného.
Takto vypadala hra Sea of Thieves 11. listopadu 2014. Vyšla v březnu 2018.
This is Sea of Thieves footage from Novmber of 2014. An upgrade from the earliest pill pirates, but still very much a work in progress. It was using Unity for more agile, iteratative testing, while work in Unreal at this time was very early, aiming to create the reveal trailer. pic.twitter.com/yIPLtBLIUv
— Jeph Pérez (@rare_fanatic) September 20, 2022
O svoje kousky se podělilo i polské studio 11 Bit Studios. Níže najdete velmi, velmi ranou verzi This War of Mine. A pod tím fotku z Frostpunku.
And here's one more super early stage screenshot from one of our games. This time it's @ThisWarOfMine. Looks familiar? https://t.co/S5vaUrYAtM pic.twitter.com/ZSlYCuDQsy
— 11 bit studios (@11bitstudios) September 21, 2022
Při rozkliknutí tohoto vlákna najdete hned několik „pokladů“. Mocného Thunderjawa z Horizon: Zero Dawn nebo ranou podobu souboje s Baldurem z God of War (2018).
"Graphics are the first thing finished in a video game"
Here's a Thunderjaw from an early build of Horizon: Zero Dawn pic.twitter.com/Xq6fw5fS0e
— Cian Maher (@cianmaher0) September 20, 2022
A jak poukázal web Kotaku, který taky sestavil svůj výběr, existuje i video s ranou verzí známé honičky ze čtvrtého Uncharted.
Here's that downhill chase section played in blockmesh vs art blockmesh vs final art. There are a million stages between. #blocktober pic.twitter.com/goTrkE2XEM
— Kurt Margenau (@kurtmargenau) October 4, 2017
Aktualizováno: Tady máte ještě ukázku z nádherné hry Gris. Na Youtube si ji můžete srovnat s výslednou podobou (v tomto videu nejlépe po 28. minutě). Je například vidět, že i v rané verzi „mizející čtverečky“ už fungují tak, jak mají. Pokud jsou vyplněné, hráč na ně může doskočit a nepropadne se. Vizuální stránka ale ještě není doladěná – ve chvíli, kdy se jimi můžete propadnout, mají čtverečky „načmáraný“ zelený okraj a nejsou zcela neviditelné.
"Graphics are the first thing finished in a video game". ;D pic.twitter.com/4bYuBrWZAi
— Conrad Roset (@ConradRoset) September 22, 2022
Já si myslím že to těm lidem stejně nevysvětlí.
Přitom je to jasný. Vždyť se to staví úplně stejně jako cokoliv jiného. Je potřeba mít stabilní základ na který se pak nabaluje zbytek. Tvorba assetů je většinou nejdelší fáze a proto probíhá od začátku do konce. Kdyby se s vývojem mělo čekat až bude všechno vymodelované tak čekáme na hry několikrát déle. Já si vždycky když je možnost tak rád zahraju nějaké rané buildy nejen proto že mají nějaký ten obsah navíc co se nedostal do finální verze ale také právě proto že je vidět za oponu.
Tak ono to je spis o jejich vyvojarskym egu. Jinak by se zamysleli nad tim, ze vyvracet citaci vetu „If you knew how game development goes, you’d know that visuals are one of the first things done.“ je blbost, protoze je pravdiva. Grafika zacina jako posledni, ale je dokoncena jako prvni. Jakmile je datalock, delaj se vetsinou dlccka.
A jsem rad, ze to potvrzuji i nekteri normalni vyvojari verejne, nez aby neco jen hejtili:
https://twitter.com/vaccaro3d/status/1572736335924056064
To je ta dnešní potřeba lidí komentovat všechno a hlavně to, čemu nejméně rozumí.
Ta potřeba tady byla vždycky, jen dřív tyhle bláboly slyšela maximálně babka od vedle, teď na internetu to vidí každej.
Pokuď znáte Dunningův-Kruegerův efekt, tak vás nepřekvapí, že se ke každé události objeví plno generálů, rozhodčích, odborníků na vývoj her a podobně.
Mě říkali, když něčemu nerozumíš tak se do toho nemíchej.
Je super ako sa vývojári dokážu takto navzájom „podporovať“