Ani pandemie koronaviru nezamávala s růstem českého herního průmyslu. Obrat tuzemského herního odvětví za rok 2021 dosáhl rekordních 7,11 miliard korun, v porovnání s loňskými hodnotami jde o třetinový nárůst. Sektor zaměstnává největší počet zaměstnanců ve své historii, rychlým tempem vznikají i nová vývojářská studia. Odvětví ale trápí letité problémy, jako je nedostatek kvalifikované pracovní síly. Data vychází z nejnovější studie o stavu herního průmyslu v České republice, kterou zveřejnila Asociace českých herních vývojářů (GDA CZ).
Tvůrci videoher v ČR si mohou za rok 2021 připsat rekordní obrat. Zatímco jiná odvětví zpomalila svůj růst kvůli dopadům koronavirové krize, český herní průmysl naopak povyskočil o 33 % na 7,11 miliard korun. Hodnota loňského obratu činila 5,33 miliard korun. Již poněkolikáté v řadě se tak potvrdil pozitivní trend v rapidním rozvoji tuzemského sektoru s videohrami.
Z průzkumu rovněž vyplynulo, že jde o odvětví s obrovskou přidanou hodnotou, které se může těšit nejen vysokým obratům. Zisk vygenerovaný českými herními firmami za rok 2021 překonal hranici 2 miliard korun. Drtivá většina her se prodává především v zahraničí – samotné odvětví je silně proexportní a více než 95 % české herní produkce směřuje na světový trh, z čehož česká ekonomika benefituje. Studia zároveň odvádí nemalé daně státu.
Stejně tak narostl počet herních studií, které působí v Česku. Data GDA CZ ukazují, že za loňský rok vzniklo 14 nových firem, které se zaměřují na interaktivní zábavu. Celkem u nás pracuje přes 2300 lidí v herních společnostech, ve srovnání s loňským rokem jde o 12% nárůst. V souvislosti s tím vzniklo také 411 nových pracovních pozic. Více než polovina herních studií působí v Praze.
Kvůli několika souběžným krizím, jako jsou válka na Ukrajině či zdražování energií, očekává herní průmysl v ČR pomalejší růst za rok 2022, stále by se ale měl držet v kladných hodnotách. Podle odhadů by se mohl letošní obrat českých herních firem navýšit o 6 % na 7,5 miliard korun.
Pandemická krize se nijak zvlášť nepodepsala na kvantitě vydaných her. Vloni podle dat GDA CZ vyšlo celkem 55 českých titulů, přičemž 19 z nich se dostaly na trh v rámci tzv. předběžného přístupu.
Raketový růst, staré problémy
Český herní průmysl ovšem nadále sužují letité problémy, které se nedaří řešit. Sektor i přes vysoké obraty trpí nedostatkem kvalifikované pracovní síly. České univerzity nestíhají generovat dostatek absolventů. Pouhých 20,4 % respondentů uvedlo, že si prošlo formálním vysokoškolským vzděláním se zaměřením na herní vývoj. Valná většina herních vývojářů získala potřebné vědomosti na internetu (67,7 %) a od svých kolegů z branže (63,7 %).
Tuzemští zaměstnavatelé se tak musí mnohdy koukat po zahraničních pracovnících. Ti již nyní tvoří 38,5 % všech zaměstnanců v českých herních studiích, přičemž téměř polovina z nich pochází ze zemí Evropské unie. Už vloni platilo, že každý třetí pracovník v českém herním studiu je cizinec. Nejhůře se obsazují programátorské pozice (31 %) a grafici (20 %). V těsném závěsu jsou pak za nimi animátoři (18 %) a herní designéři (16 %).
Tuzemskému hernímu sektoru se dlouhodobě nedostává výraznější podpory ze strany státu, přestože je klíčovým průmyslem v rámci kulturně kreativních odvětví. Kromě dotací, které by napomohly konkurenceschopnosti menších tvůrců videhoher, panuje velký hlad po dalších studijních programech se zaměřením na herní vývoj či provázanost mezi herními studii a českými univerzitami.
Další podrobnosti o současném stavu českého herního průmyslu můžete najít přímo na stránkách GDA.
Jeden pohled na tu mapku ČR a je vidět, že se nic nezměnilo a asi ani nic moc nezmění. Problém českého herního průmyslu je, že si člověk musí sebrat svých pět švestek a odstěhovat se do Prahy (53%) nebo Brna (23%). Jinde už najde jen pidi-studia o pár lidech, které neví, jestli budou ještě za půl roku existovat.
„Studia zároveň odvádí nemalé daně státu.“
Otázka, jestli všechny, poctivě a hlavně u nás. Bohemku ještě nedávno vlastnila společnost v Lucembursku. Proč? A rovněž by mě zajímalo, co je pravda na těch spekulacích o daňových optimalizacích ve Warhorse při vývoji KCD. Také by mě zajímalo, jak je to s daněním Steamu. Ono je totiž hezké, že vývojáři mají vysoké výnosy, ale pokud se ty zisky přesouvají do zahraničí (a daní se tam), tak mi ten přínos pro českou ekonomiku připadá značně rozporuplný.
Ještě k těm zahraničním hrám. Tam tipuji, že je to ještě horší. Na PC už je spousta her pouze digitálně, takže český distributor z toho zřejmě nevidí nic, obchody taky nic, lokalizaci také většina společnosti nedělá, takže vlastně většina prachů se přelévá do zahraničí a kde je tedy ten přínos pro českou ekonomiku.