Disco Elysium je nezávislá RPG pecka, které se povedlo předčit všechna očekávání a zastínit svými kvalitami nejeden AAA titul. Další hra z dílen studia ZA/UM proto patří mezi očekávané projekty. Finální podoba tohoto díla však podle nedávného příspěvku jednoho ze zakladatelů studia Martina Luigy, nebude nakonec ovlivněna některými z tvůrců, jejichž práce pomohla utvořit podobu jejich prvního slavného výtvoru. V minulém roce totiž opustil firmu designer a především hlavní scénárista Robert Kurvitz, s nímž se ze společnosti vytratil také vedoucí art designu Aleksander Rostov, nebo Helen Hindpereová, která taktéž pracovala na scénáři Disco Elysium.
Odchod této skupiny byl nedobrovolný. Výčet jmen a především zaměření jednotlivých specialistů, vzbuzoval v komunitě mírné obavy, které se nebála na sociálních sítích vyjádřit. Luiga ve svých komentářích na Twitteru působí optimisticky. Hráči se dle něj nemusí vůbec ničeho obávat. Propouštění bude mít podle jeho vyjádření dopad jen na to, že si fandové počkají na očekávané dílo o něco déle, než bylo původně zamýšleno.
did anything change? from what i saw from the protocommune things were looking up….
— nila (@runin2traffic) October 1, 2022
Kurvitz byl pro Disco Elysium něco jako Kojima pro MGS. Ten svět vytvořil. Rostov byl art/design lead… Potvrzení jejich odchodu toho mění sakra hodně.
Nevěřím v zázraky a nečekala jsem, že by se nová hra ZA/UM DE vyrovnala. Myslím, že kouzlo úspěchu DE bylo z velké části v tom, že nikdo z core teamu ZA/UM dělat hry neuměl… Ale furt jsem věřila, že to bude hodně dobrý. Teď už mě to přestává zajímat. A co s DE značkou provede Amazon se spíš děsím.
Nedivím se, že člověk jako Kurvitz s monetizační strategií investorů nesouhlasil.
The Deserter měl tak trochu pravdu:
The mask of humanity fall from capital. It has to take it off to kill everyone – everything you love; all the hope and tenderness in the world.
Naštěstí jde Disco Elysium hrát furt dokola.