Zatímco minulou generaci mířila drtivá většina her na 30 FPS, nyní se to změnilo a z režimu výkonu v podobě 60, či dokonce až 120 snímků za sekundu se stal víceméně standard. Tedy alespoň jsme si to mysleli do chvíle, než během jednoho týdne vyšly dvě hry, určené čistě pro aktuální generaci konzolí, které běží pouze na 30 FPS. A ačkoli obě k tomu dospěly z velmi odlišných důvodů, naznačuje to určitý trend do budoucna, což si myslí také odborníci z Digital Foundry. Podrobnosti přinesl Richard Leadbetter v článku nazvaném „Proč je návrat konzolových her se 30 FPS nevyhnutelný“, přičemž téma se řešilo také v pravidelném podcastu.
PlayStation 5 a Xbox Series X|S už jsou na trhu téměř dva roky a je pravda, že za tu dobu jsme se příliš current-gen exkluzivit nedočkali, většina titulů mířila i na starší generaci konzolí. A ačkoli to znamenalo jisté omezení po stránce designu, pro hráče to mělo jednu výhodu – prakticky jistota 60 FPS na nových zařízeních. PS4 a XONE už zkrátka trpí obrovským nedostatkem výkonu, především co se týče CPU, takže na aktuálních konzolích pak běží cross-gen hra na 60 snímků za sekundu v podstatě „sama“, čistě díky rozdílu ve výkonu. Jenže jak se pomalu od verzí pro staré konzole začíná upouštět, mění se i celá situace okolo frameratu.
Gotham Knights je poměrně zvláštní případ, protože jde o hru, která původně cross-gen být měla, ale verze na starou generaci konzolí nakonec byly zrušeny. Nicméně titul stále vypadá jako hra na PS4 a XONE, takže o to hůř vyznělo oznámení vývojářů, že k dispozici bude pouze režim ve 30 FPS, bez možnosti výběru. Ještě zvláštnější pak je, že hra běží ve 4K rozlišení, a tak se hráči logicky začali ptát, proč zkrátka vývojáři neudělají režim s nižším cílovým rozlišením, jako 1440p, nebo dokonce 1080p. Na odpověď přišel právě Richard Leadbetter z Digital Foundry a je poměrně jednoduchá – CPU bottleneck.
Gotham Knights je velmi špatně optimalizované, jenže problém není grafická karta, ale procesor. Při testu na PC totiž zjistil, že i při využití kombinace Intel Core i9 12900K a GeForce RTX 4090 hra dropuje klidně i ke 45 FPS. Podrobnější informace pak přinesl Alex Bataglia ve videu níže, kde jasně ukazuje, že grafická karta je prakticky irelevantní, protože Gotham Knights je extrémně náročné na CPU a na nastavení grafiky v podstatě nezáleží, velký rozdíl dělá prakticky jenom ray tracing.
V tomto případě navíc nijak nepomůže ani DLSS, jež je užitečné pouze v případě, že je limitací grafická karta. Teoreticky by mohlo pomoct DLSS 3, respektive technologie Frame generation, ale ta není ve hře dostupná a AMD zatím žádný ekvivalent nemá, takže na konzolích něco takového jen tak neuvidíme.
A Plague Tale: Requiem je velmi odlišný případ, hra se totiž snaží vytěžit z nových konzolí prakticky maximum, což jsme ukázali i v našem technickém rozboru. Jenže podepsalo se to právě na frameratu, který v základu cílí pouze na 30 FPS, a to při rozlišení 1440p, přičemž ani tak se nevyhnete občasným pádům.
Jak ukázaly testy na PC (Digital Foundry uvádí například analýzu z kanálu Analog Foundry), i zde to je nejspíš problém s CPU. Nutno říct, že nové konzole používají procesor na bázi architektury Zen 2, která byla už v době vydání víc než rok stará a na trh se pomalu dostával ve hrách mnohem výkonnější Zen 3.
Dostáváme se tedy opět tam, kde jsme byli v minulé generaci? Budeme se opět muset smířit s 30 FPS? Je to možné, ale tentokrát by to nemusela být jediná možnost. Díky velkému rozšíření displejů s podporou 120 Hz začíná být čím dál populárnější volba 40 FPS, kterou ostatně nabízí i Plague Tale (přestože není zrovna stabilní). Už dříve se však osvědčila v jiných titulech, jako například Ratchet & Clank: Rift Apart, oba noví Spider-Mani či Horizon Forbidden West. Ačkoli se navýšení o 10 snímků za sekundu nemusí zdát velké, roli zde hraje především frametime, tedy doba, která uplyne mezi dvěma snímky. A ta je prakticky přesně mezi 30 FPS (33,3 ms) a 60 FPS (16,7 ms), konkrétně činí 25 ms, pokud je tedy vše stabilní. Právě frametime hraje ve „vnímání plynulosti“ často větší roli než samotný framerate.
Je poměrně pravděpodobné, že právě 40 FPS se stane novým „výkonnostním režimem“ ve hrách, které se budou snažit z aktuálních konzolích vytěžit co nejvíc. Jak to ale hráči přijmou, je samozřejmě věc druhá, neboť za dva roky si člověk rychle na 60 FPS zvykne a vracet se mu moc nechce. Už vývojáři Gotham Knights a A Plague Tale: Requiem ostatně obdrželi za své rozhodnutí poměrně velkou kritiku.
Jak to tedy vidíte vy, vadil by vám návrat ke 30 FPS? A jak se vám líbí nová střední cesta v podobě 40 snímků za sekundu?
Nevyhnutelně se vývojáři a vydavatelé opět dostali k otázce, jestli si dovolit o 16ms víc času na vykreslení lépe vypadajícího snímku, nebo hru nabízet masám s nic neříkajícím tvrzením „hra běží v 60FPS“.
Bylo to tady už před 20 lety a je to tady zase. A odpověď je už předem známá.
Filmy v kinech mají 24 fps a vadí to někomu?
No, mám pocit, že tahle nová generace konzolí má dostatečný výkon než tomu bylo u příchodu ps4 a xbox one, kde hardware už v té době byl na pokraji svého limitu. Hlavně Microsoft se z této chyby velice poučil. A mám pocit, že by vývojáři měli začít dělat na optimalizaci a používat herní enginy, které jsou dobře optimalizované. Třeba GTA V Runnuly vývojáři z Rockstar Games na ps3 které má 256mb ram a 512mb grafickou kartu a na ten historicky hardware ta hra vypadá fakt dobře. Takže mám pocit pokud se vývojáři budou vymlouvat na nedostačující hardware a nebude standard 4K 60fps nebo minimálně 1080p 60 fps tak jsem si jist že nebudou mít veliké prodeje a hry které tento standard budou splňovat tak budou mít o dost větší prodeje.
Hele co se tyče Xboxu One X tak jak prokázali testy tak je výkonnější než Xbox series S akorát nepodporuje Ray-tracing takže nevím jak moc se Xbox poučil
Tahle generace by se měla vzpamatovat a začít konečně vydávat pořádně hry. Začít používat FSR 2.0 od AMD což umí a ne spoléhát se jen na hrubý výkon hw. Tak jako se na se spoléhá RTX 40xx díky DLSS 3.0 je tak vykoná . A hlavně po dvou letech jsme tu neměli jedinou velkou hru postavenou na Unreal enginu 5 a dalších nextgen enginech. Já zatím neviděl pořádnou nextgen hru která by využíval sílu SSDcka a hw konzole. Pořád se tu trápíme s hrami které vycházejí i na xbox one a ps4 v roce 2022. A nikomu nevadí že ty konzele mají výkon 1,7teraF.
FSR 2.0 či jiná forma upscalingu pomůže frameratu pouze v případě, že je hra limitovaná GPU, což se zdá nebude úplně ten případ. Každopádně upscaling se už tak používá velice běžně, jenom to není většinou FSR 2.0, ale něco jiného, většinou checkerboard. Případně ne vyloženě upscaling, ale dynamické rozlišení.
Možná by ses měl vzpamatovat ty. UE5 má oficiální release duben 2022, takže je logické, že na něm žádná hra ještě nevznikla. Tech demo bylo 2020, ale jak víme, vývoj AAA hry zabere minimálně tři roky a to bych počítal od doby, kdy ten engine ještě nebyl připraven.
A nevím, kolik si toho hrál, ale síla SSD je vidět při loadingu každé nové hry a je to právě to, co je aktuálně vidět asi nejvíc.
To je nejaka blbost. Musi se jednat o spatnou optimalizaci nehlede na fakt, ze mi jede Plague Tale 60fps (max sett QHD) na 7 let starym procaku a 2080ti a v ty konzoli musi byt rozhodne vykonejsi hw.
Guerilla games, a jejich Horizon Forbidden West je příkladem vynikající práce programátorů a důkazem brilantní optimalizace na PS5. Když někdo dokáže udělat obrovský otevřený svět v 1440p a 60fps tak si myslím, že i hra od Asobo A Plague Tale Requiem i přesto že je čistě current-gen tak měla běžet minimálně v 60 fps. Podle mě ale nezvládli optimalizaci. Asi jako malé studio nemají na řádné testování a optimalizaci takové prostředky, jako třeba první zmíněné studio Guerilla (sony first party).
60 nebo nic! 30 je za trest.
Tak ty hry nehraj, když ti to tolik vadí
Optimalizace je základ, a HW je jenom výmluva. GT7 je grafický parádní, běží plynule a rozdíl mezi PS4 a PS5 verzí je obrovský, co kluci z DF ukázali a vědí také. Jde to, ale musí se chtít a vynaložit prostředky, a to je to, co nikdo moc nechce.
Videoherní průmysl je dneska všechno jen ne progress. Jak je možný, že vycházejí čím dál hnusnější hry s čím dál vyššími HW nároky? Vývojáři akorát zneužívají vysokého hrubého výkonu současného HW s tím, že na optimalizaci dlabou (až na několik výjimek). Lol, hlavně, že Gotham Knights má RTX, to je přeci důležité!
Jak je možný, že dříve vycházely graficky nádherné hry, které k tomu mnohdy měly fyziku a destrukci? Hry, které se i dneska nemusí za svojí prezentaci stydět? Takový FC2, Crysis, GTA IV, HL2, FEAR a další jsou krásným příkladem. A to v té době byly v lepším případě herní PC s Core 2 Duo (maximálně Core 2 Quad) a Nvidia GeForce 8800GT(X) s 512MB VRAM (nebo HD 4890). A to se bavíme o tehdejším high-endu.
Takže absence silného HW je pouze výmluva. I konzole mají ve skutečnosti dost výkonu po HW stránce.
A dnes k žádnému progressu vlastně nedochází. A pokud občas vyjde nějaká nádherná hra, tak se stejně jedná pouze o statickou stránku, zatímco fyzika/destrukce prakticky neexistuje. A fakt, že hnusné hry dostávají RTX (jenom aby se mohlo říct, že je moderní), tomu moc nepomáhá.
Protože proč.
Proč do hry dělat super pokročilou fyziku nebo destrukci? Vyděláš víc? Pokud jsi indie vývojář, tak jo, aspoň tvoje hra zaujme něčím unikátním, ale dej si s tím tu práci a dej za to ty peníze.
AAA vývojář se ti vysměje, ten to zapotřebí nemá, jeho hra se prodá i bez toho.
Protože Crysis původně vyšlo jen na PC (na PS3 a Xbox 360 v osekané verzi běží mizerně) a žádný v té době dostupný domácí PC ho stejně nerozjel na plnou grafiku. Podobné je to s HL2 – to vyšlo na PC a pak o 2 roky později na tehdy novou generaci konzolí. FEAR je všechno, jen graficky nádherná hra
GTA IV taktéž na PS3 nedokáže udržet stabilních 30 FPS.
Jako nepřekvapuje mě to. Jestli se hry na konzolích budou graficky (a nejen to) dále posouvat, tak se opět dojde k bodu, kdy hardware už víc nedá, a tak na to doplatí běh hry. To se přece dalo čekat. Ale upřímně, přijde mi, že se tam došlo hodně brzo. Vždyť se teprve teď přestaly vydávat cross-gen hry.
V těch konzolích taky není žádná 4090, která bude všude dávat minimálně 4K 60fps a pálit konektory hehe. Nepřirovnával se ten výkon kdysi k 2080Ti? A s ray tracingem 2060?
Místo toho by měl každý vývojář umožnit volbu 4K 30fps, 1440p 60fps, 1080p 120fps nebo tak nějak. Ale to si musí vynutit Sony a Microsoft, nebo vybrečet hráči. Jedno z těch negativ uzavřených systémů jako jsou konzole.
Gotham Knights je odfláknutý ve všech směrech, nejen v optimalizaci. Ten vůbec nestojí za zmínku v této konverzaci. Ale každopádně bych neřekl, že trpí bottleneckem od CPU. Je to spíš problém optimalizací softwaru, protože žádný hardware nejede na maximum a ani se k němu neblíží. GPU a CPU se drží neustále okolo těch 60-40% využití, alespoň v mém případě. Tady prostě můžete mít jakýkoliv hardware chcete a stejně vám to nepojede jak by mělo.
Samozřejmě se to dá hrubou silou/silným hardwarem překonat, kdy i ta polovina výkonu vašeho PC vám dokáže ze hry vytěžit 60+ fps.
Tohle je úplně jiný případ oproti Spidermanovi, hrou která na PC opravdu trpěla na CPU bottleneck, kde se procesor držel okolo 90% a grafika se třeba nemohla dostat na více jak 60%. V tomto případě pomohl lepší procesor, ale u Gotham Knights akorát patch vylepšující optimalizaci.
Pokud nemůžeš zvýšit FPS snížením rozlišení, tak je limit rozhodně v CPU. U Plague Tale je to počet krys, to druhé prostě prasácky napsané.
Devs jsou čím dál tím línější, a jelikož to lidi pořád kupujou, tak proč by nebyli? Jenom výmluvy.
Souhlasím, když vidíme jiné hry ,které dokáží běžet na konzoli úplně úžasně. Něco jako Re 8 ten ve 4 K ( checkeboard) dokáže běžet v 60 s raytracingem ( s občasnými propady na 45 ) A jiné ne 🤔Gotham knights mají otevřený svět a proto musí běžet na konzoli 30 ,? A proč může běžet Marvel Spiderman ve fidelity módu ( raytracing) v nativním 4 K s vrr 50 až 60 , zvláštní tohle uvažování autora článku .
Pěkné počtení při ranní kávičce 😉☕
Ani ne ,ten článek psal hodně velký amatér který se opírá o něco co už teď je opačně
Uvedeme si pár faktů . všechny vámi zmiňované hry běží daleko více než 30.Marvel Spiderman s vrr vykonostní režim , až 100 snímku ,worbiden West s vrr 70 ,80 ,Rachet clank má také 60 snímkový mod .Proč nadpis který jste tomuhle dali je úplně mimo .Proč zmiňujete určitě hry jakoby běžely ve 30 když běží některé i ke 100 snímkům ,právě vámi zmiňované hry 🤔slušný pokus o clicbait,ale usuzovat u dvou her co běží na PC špatně že budou hry běžet na nových konzolích jen 30 ,je úplně mimo .Jen fakta ukáží jak to bude ,ale už teď mi je jasné že hry které běží hrozně na PC budou mít na konzolích 30 ostatní 60 či více , hledáte senzaci kde není , většina her běžela v 60 či více a dvě ne a už to ukazuje že budoucnost ps5 či XSX je 30 snímku za sekundu 🤣Lol to je kravina
Tak když se podíváš na reakce pod jednotlivými články, tak jediné co v podstatě táhne je (nepochopitelný) povyk kolem fps, takže to tady budou ždímat dokud to půjde. I kdyby se třeba měli uchylovat ke lžím, jako v případě nepravdivého článku, že druhé A Plague Tale poběží na konzolích jen na 30 fps.
Hra ale skutečně v základu na 30 FPS běží, nejde o žádnou lež, ostatně to potvrdil i náš test. V menu ani není nabízena jiná možnost, je v podstatě skrytá pod přepnutím na 120 Hz v systému konzole, což změní cíl na 40 FPS. Ten ale bohužel zrovna v téhle hře není moc stabilní a málokdy se na té hranici drží.
To že dvě hry běží ve 30 neznamená ale to že budou hry běžet na PS5 či XSX do budoucna ve 30 snímcích, Ten nadpis je úplná kravina . Když se opíráte o 20 procent her které běží ve 30 s tím že 80 procent her běží dokonce i více než 60 ukazuje co ? Základní škola .Ukazuje to že procenta mluví úplný opak .Hrůza se hádat o úplném hovn* kdy jediný fakt je že hry co běží na PC děsně budou na konzolích prostě děsně běhat taky .Boha.Tady nikoho nezajímá nějaký základ u her které v téhle podobě neměly ani vyjít ,kapišto ?
Všechny články cílí na clicbait.Lide vidí velký nadpis hry poběží jen na 30 na ps5 XSX a už jedou 😃A přitom je jasné že je to úplná hloupost,. Těch her co běží až ve 100 snímku už teď mám úložných ( screenshot) fakt hodně . V tom samem článku se píše že i na na nejvyšší konfiguraci na pc běżí Gotham knights, s případy 45 a z toho jasně uvidíte že plague který má full HD 60 nároky úplně přehnané ,bude běžet na konzoli prostě hůře .Z toho se nedá vysoudit nic .Mne udivuje ,že většina her běžela až neuvěřitelně na poli konzoli a dvě hry které ne , ukazují cestu jakou se vydají konzole .Hodně velká blbost
Mnou zmíněné hry jsou uvedeny jako příklad titulů s podporou 40 FPS, což začíná být docela populární, ne jako hry pouze s 30 FPS.
Jinak samozřejmě, ukáže až čas. Ale zrovna A Plague Tale: Requiem je jedna z prvích (non-1st party) her, kde se vývojáři pokusili využít výkon nových konzolí opravdu na maximum a šli po co nejlepších detailech. S tím, jak bude postupně opouštěna minulá generace konzolí, je to něco, co budeme vídat častěji. A zde zkrátka už těch 60 FPS ani zdaleka jistých není.
A nakonec, opravdu nerozumím, proč je nadpis mimo, protože jde o citaci Digital Foundry.
Digital founder Kteří také uvádí fakt u dvou her( kde sami zmiňují co tu opakují stále dokola že i nejvyšší konfigurace u PC má problém rozjet hru plynule a hra má prostě dropy na 45 snímkům .Tam šlo o to že uvedené hry mnou mají módy ,ve kterých běží i ve 100 snímcích,zatímco nadpis a uvedené hry jako plague a ten blb* Gotham mají jen 30 .Kde je zmíněno že ty by u kterých je uvedený big deal 40 snímku mají taky až 100 ? Hodně zavádějící článek .Který vyvrací právě již zmíněné fakta ze hry jako worbiden West mají s vrr v otevřeném světě až 80 snímků 🤨viz framerate testy na YouTube.Co na tom nechápete ?Vy jste uvedli možný kompromis 40 GPS u her co mají daleko více snímků a lidé už v komentářích hahahaha 30 když tam konzole už teď ukázala že umí klidně ve hře i 100 , třeba Rachet který vyšel jen na PS5.Nesmysl ten článek ,
Opravdu si asi moc nerozumíme. V těch titulech, které já i Digital Foundry zmiňuje, je 40 FPS jako možnost, pokud chcete zachovat vysoké detaily + rozlišení, ale zároveň hrát na víc než 30 FPS. Nikde netvrdím, že dané tituly nedokážou běžet na víc než těch 40 (ostatně kromě výborně optimalizovaného Ratcheta jsou to všechno cross-gen hry). Plague Tale ale ukázalo, že 40 FPS jde potenciálně využít jako nový „výkonnostní režim“, pokud je základní cíl 30 FPS bez možnosti volby.
Absolutně si nemyslím že nějakých 40 se stane nejlepší volba 😃drtivá většina měla módu až nad hlavu a teď usuzujeme od dvou her co prostě i na PC běží hrozně ,že konzole pojedou 30 a zachrání je 40 snímkový mod .Proboha to psal fakt odborník
Většina měla, to je pravda. Jenže skoro všechno jsou to cross-gen hry, které plný výkon nových konzolí ani využít nemohly. Je to trochu zvláštní situace téhle generace, kdy nedostatek konzolí způsobil výrazné prodloužení cross-gen období a „true current-gen hry“ jsme zatím moc neviděli. Samozřejmě jsou tu výjimky, přičemž většinou jde o 1st party tituly, kde bude optimalizace vždycky přece jenom lepší než u 3rd party her.
Jestli už nestačí ani 8mi jádro Zen2, tak by rozhodně konzoli nespasilo ani Zen3 i když bylo na hry lepší. I teď se ukazuje, že 8mi jádro je na pc na hry plně dostačující. Tak už jen optimalizovat. Protože tohle je katastrofa. Pamatujete na assasins creedy (2, 3?)? Jak se kvůli davu lidi propadal frame rate? Na druhou stranu právě proto by to nemělo být pravidlem. To se nám jako snaží naznačit, že pokud nemáme aspoň 12ti jádro zen3 nebo 12900k, tak ani na pc nebude pravidlem více jak 30,40 fps? To je fakt blbost.
Je tady někdo ,kdo ještě myslí ? Dvě hry nejedou dobře ani na nabušeném PC ,to neznamená budoucnost her na konzolích.Hledate senzaci kde není a článek i video láká max na zobrazení . Luxusní doměnky které se opírají o dvě hry ,když už většina ukázala že pravda je kapku jiná .Co je na tom těžké poznat že je to clicbait nesmysl ?
Jako zastupitel PC hraní mám pocit, že je 30 fps výsměch. Nutno podotknout, že když mi odešel můj hlavni monitor a šel jsem dočasně ze 165 na 60, bolest byla značná ale navyknout si šlo rychle.