Právě dnes vyšla očekávaná hra The Callisto Protcol, která je prakticky od oznámení považována svým způsobem za duchovního nástupce Dead Space, stojí za ní totiž právě tvůrce této série Glen Schofield. Zároveň jsme se dočkali prvních recenzí, verdikty jsou ale poněkud smíšené a číselný rozptyl je opravdu velký. To nepramení jenom z nedostatků hry po stránce designu, titul totiž trpí na velmi špatný technický stav.
Na konzolích nové generace je The Callisto Protocol poměrně dobře hratelný, byť i tam je framerate nestabilní. O poznání hůř je na tom PlayStation 4 a Xbox One, kde hra pravidelně padá i k hodnotám okolo 25 FPS, jak můžete vidět ve srovnávacím videu níže. Zdaleka nejhorší je však stav na PC. A důvod? Tzv. shader compilation stutter.
V podstatě nejde o žádnou novinku, s tímto problémem se potýká celá řada her, na začátku letošního roku se téma řešilo například u Elden Ringu. Zdaleka nejčastěji se však tento typ stutteringu objevuje ve hrách poháněných Unreal Enginem 4, například v Sackboy: A Big Adventure (rozbor Digital Foundry).
This is how The Callisto Protocol runs on PC. 🤦🏽♂️
Yet another Unreal Engine 4 game with awful stuttering. Can't wait until we fully transition to UE5. pic.twitter.com/0AnBzRDd5b
— Okami Games (@Okami13_) December 2, 2022
Jednoduše řečeno – pokaždé, když uvidíte nějaký nový efekt, hra bude kompilovat shader a na chvíli se škubne. Čím horší procesor máte, tím větší takovéto záseky budou, žádný počítač každopádně není dost silný na to, abyste se tomuto problému vyhnuli úplně. V podstatě jediný opravdu funkční způsob by byl odehrát celou hru a poté se do ní pustit znovu, protože jakmile se shadery jednou zkompilují, už byste na záseky narazit neměli. To ale není úplně elegantní řešení.
Někteří hráči radí spustit hru v DirectX 11 místo DX12. Zdá se, že ani to ale v mnoha případech nepomůže. Alespoň za zkoušku stojí také použití DXVK (s patchem Async), který hru převede z DX11 do Vulkanu. Tento nástroj je původně určený pro Linux, ale funguje také ve Windows. Několik hráčů na Steamu hlásí, že díky tomu škubání eliminovali.
Tak jako tak to jsou velmi nepříjemné problémy a hráči to dávají najevo. Na Steamu má hra přes 70 % recenzí negativních a slovní hodnocení zní „spíše záporné“. Prakticky ve všech se objevuje právě zmínka o špatném technickém stavu.
Negativní ohlasy se už podepsaly také na akciích, jak informoval magazín VGC. Hodnota společnosti Krafton, která studio Striking Distance vlastní, klesla za pár hodin o víc než 8 %.
Opět Keyboard Warriors.. 😂 A to mám i konzoli i PC. Tyhle dohady nikdy neskončí. Po opravě to bude v pořádku. Bohužel jsou tyto situace častější, ale můžeme být rádi, že vychází alespoň něco, co stojí za zmínku 🙂. Peace 🙂
Ráno vyšel nebo jsem stáhl nějaký opravný patch. Zhruba 415mb a hra mě teď jede bez záseku. Sice propady fps jsou ale ne moc a i když jsou není to na plynulosti hry poznat. Podle mě to hráči s tím hodnocením na Steamu přehnali.
Mně se teda stahuje skoro 3gb patch ale souhlas review bombing fakt přehnanej. Plague tale má taky děsnou optimalizaci, Evil West taky sem tam škubne (ne tak hrozně), Elden Ring udajne v době vydání taky mizerný ale na tom si hráči nesmlsli že.. neschvaluju tenhle přístup optimalizace ale zrovna u nový IP bych jim přál úspěch ať hry tohoto typu vychází i nadále.
Přesně tak. Líp bych to nenapsal.
Za Elden Ring můžu říct (hrál jsem hned po vydání), že tam byly záškuby opravdu občasné a spíš na počátečních místech. Trošku to štvalo, osobně bych si z hodnocení ubral třeba bodík za tohle, ale s tím co jsem viděl různě ve videích, tak se to s Calisto Protocol nedá vůbec srovnávat. Osobně si nemyslím, že by hráči schválně dávali palce dolů přestože by jim to šlo dobře. I studio se k tomu vyjádřilo na Twitteru, že o problému ví a budou ho opravovat.
Plague Tale má špatnou optimalizaci ? Ta hra je akorát náročná na hardware, ale jinak funguje dobře. Callisto nejede na ničem
Rack: Plague Tale je daleko naročnejsi na hardware a navíc při urcitych efektech jsou solidni dropy, při poměru grafiky s callisto zdima daleko vetsi vykon ale při tom neodpovídá solidní stabilní fps. Callisto ma jinej problem naopak to je pravda, ale za mě je to v hratelný jak jsem zminoval, stabilnich 60fps mam ve víc frekventovanych delsich usekach než pravě Plague Tale. Nevím jak to jede ostatním a jako určitě mají co opravovat. Tak snad se ostatní studia poučí a budou konečně vydavat hry jak by měly finalně vypadat i když pochybuju vzhledem k historii
Mě jeden Plague Tale na 144 fps prakticky bez dropů a hlavně žádnej stuttering narozdíl od Callista
Tak máš asi idealní sestavu ale jen zminim ze v zaporech v recenzi zingu je Špatná optimalizace..
Pořád na tom asi není tak špatně když hodnocení Plague Tale na steamu vypadá dost odlišně v porovnání s Callisto
A proto mám Ps5 nulové problémy už jsem za půlkou hry XD Funny jak lidi s Pc za 50K to nemůžou ani hrát , koukám že 2077 udělalo novej standard v herním průmyslu protože to dokazuje že i shit optimalizace se dají krásně prodat
Šabák se probral a šel znovu obohatit svět internetu svými komentáři s nulovou vypovídající hodnotou. Bravo.
Kotaro opět si neodpustí a napíše co už psal 100x u každého mého komentu stojí ti to za to ? odpovídat to samé u každého komentu co napíšu musíš mít hrozně smutnej život ( sám si napsal nulovej komentář se žádnou hodnotou už jen tou odpovědi XD
Stojí. Ty tady denně prudíš několik lidí.
já jen napsal svůj názor na hru to ty tu píšeš urážky bráško ale chápu no internet je tvůj jedinej život
I na PS5 hra neběží 100%, tak jak například TLOU I+II, nebo Raganrok. Příklad s 2077 je vlastně nelogický, tehdy to byla konzolová verze hry co byly nehratelná. Na PC Callisto navíc časem vyjde čeština. Uvidíme co bude dál, zda-li jde vůbec technickou stránku napravit, čím dále více si říkám, že měli s hrou dva roky počkat a vydat ji v Unreal 5.
Tak hry od Sony jsou dělané hlavně na konzole, takže tam je dobrá optimalizace téměř samozřejmá a taky kritická protože to je minimálně na pár let jejich jediná platforma, než se to dostane potencionálně i na PC. A optimalizaci časem vyladí, řekl bych. Ještě před vydáním mluvili o tom, že by si Callisto Protocol představovali jako trilogii a v hlavě už ví jak by se to mohlo odehrávat, tak si to asi nebudou chtít zkazit. Ale mají u mě teda vroubek. Nečekal jsem, že se to může stát u koridorovky.
Ne asi Ps exkluzivity aspoň fungují když vyjdou zatím jsem nehrál žádnou co by neměla perfektní optimalizaci ale u Pc čtu každej pátek jak tam něco nejde hlavně u her co vychází na všechno protože vývojáři se zaměří na konzole a pak udělají port na pc tím to nejspíš bude
Dělat že 2077 neměl bugs na Pc je docela jinej lv hele jo na Pc se dalo hrát aspoň ale ty bugy byli všude
Tak jsem to vyzkoušel na hoďku a překvapivě ten občasnej stutter není zdaleka tak hroznej jak jsem si myslel, budto mám štěstí nebo je to trochu review bombing na steamu. Každopadne tim neříkám že je to dobře optimalizovany, ale rozhodně se mi to nezdá game breaking. Navíc vyvojáři oznámili performance patch během „pár hodin“ což jako je dobře, ale fakt nechapu jak to vubec testujou, že tenhle patch nemohl byt implementovanej hned při odemčení hry..
Na Steamu jsem si nechal vrátit peníze a prostě počkám co bude dál. PS5 verze je v pohodě (i když ne 100%), soubojový systém se prý lépe hraje přes myš a klávesnici.
Věc názoru ten souboj systém je super na Ps ale jakmile na tebe jdou 4 nepřátele je to systém na píču a je jedno na čem hraješ , když jsi zasekly v animaci boje s 1 enemy
to by stačilo vyřešit tím že v tuto dobu by jsi byl nezranitelný.
Já můžu být rád, že se mi doma válí tolik herních restů, že nové hry v drtivé většině případů nakupuju až několik měsíců po vydání, takže se těmhle porodním bolestem, které bohužel bývají čím dál častější, naštěstí vyhnu. Navíc problémy Callisto Protocolu nevypadají až tak fatálně, aby je brzo nějaká záplata neopravila, což samozřejmě stav hry v den vydání neomlouvá.
Taky si myslím že bude stačit nějaká záplata a problém bude vyřešen.
No jedu na grafice 3070. Na rozlišeni full hd a na ultra. Některý blbosti jsem vypl třeba rozmazání pohybu a filmové zrnění. Některý efekty mám na high. Jinak se to docela dá hrát. Mám teda fps dropy a to třeba ze 120fps na 40 ale jinak mě hra běží na průměrných 100fps. Jak mě dropuji fps tak mám slabší záseky. Někdy víc a někdy min. V soubojích je to v pohodě. Hru bych úplně neodsuzoval ale chápu hráče na slabších strojích. Já taky nemám nějakou top mašinu ale jde to a hra se mě líbí. Nelituju koupi.
Ze 120 na 40 to už je sakra drop…zřejmě kvalitní práce, no počkám si
To není drop, ale infarkt Jedu na RX 6900 XT a bylo to zcela jedno.
Oni to doladí. Beru to optimisticky.
Ten optimismus jsem docela ztratil, když jsem zjistil, že se zatím k tomu vývojáři nijak nevyjádřili. Jako snad nereagovali na nic ani nic nic nepustnuli od posledního postu s tím, že ty vydali. Od té doby ticho. Dle mého je to to nejhorší co mohli udělat, lidi to ještě více dráždí a přitom by stačilo napsat něco ve stylu: O problému víme, pracujeme na řešení. Za mě bohužel zklamání. Hra mi běží také na cca 115 FPS s propadem na 45 a takhle to odmítám hrát (zatím si dávám čas abych si zchladil emoce a pak se rozhodnul jestli to vrátím nebo ne). Jako chápu to nadšení, hra je mimo technický problémy good, ale prostě tu negativitu jim přeji v tom smyslu, že prostě musí si uvědomit, že to takhle nejde.
Tak ještě menší update, tak prý vydali prohlášení kde na tom budou pracovat i o víkendu a do pár hodin vydají opravný patch (slyšel jsem to na streamu), takže nvm pravdivost, atd…, tak jsem zvědavý, refund se možná odloží.
Edit: Tak jsem našel ten post: https://twitter.com/CallistoTheGame/status/1598732338133110784?t=awWela7fYDG0TOE_Ek8pyA&s=19
Dobrá zpráva. Dík za ni. Jinak já to na refund nevidím ale přemýšlel jsem nad pauzou do opravného patche. Třeba zítra už hraní bude lepší.
Těch rozbitých her po vydání neustále přibývá a přibývá a je to opravdu smutné. Zrovna u této hry jsem čekal, nebo spíš doufal v „světlou chvilku“ ze všech těch nedodělků v poslední době. Bohužel i nyní zklamání.
Tímto stylem budeme brzo oslavovat i takové tehdejší samozřejmosti, jako hra, která není po nějaké stránce hned po vydání zmršená. Bude se jednat o takový herní svátek .
Každopádně s Unreal Enginen se docela často pojí stuttering a další různé záseky (snad se to nebude týkat i UE5, přeci jen se má jednat o dost využíváný nástroj a spousta studií má na něj přecházet). Dost her běžícím na tomto enginu tímto problémem trpí, i Fortnite. Nechci ale házet vinu na engine samotný, kvalita výsledného produktu je na vývojářích.
No jo… brzy budeme mít u recenze hry v plusech, že si drží stabilní FPS.
To neříkej dvakrát.
Podle mne je to dané i tím jak je geometrickou řadou náročnější i samotná technologie. Co mne ale hlava nebere, že přesto hru v tomto stavu vydají. Vždyť tím škodí především sobě.
Jak úsměvně působí sedm dní starý článek o HW nárocích, respektive diskuze pod ním
Corvus: „…GPU pouhá 1070 GTX (v doporučených) mě velmi překvapuje. Při té parádní úrovni grafiky, bych očekával minimálně tak 3060. No, tím lépe! Zřejmě kvalitní optimalizace?“
Pavel Novotný: „Odladěná bude určitě výborně, spíš se bojím toho Denuva…“
Corvus hypuje každou hru klasika
The Stuttering Protocol 😂👍
Ale jen pro PC Master Race
no na konzolích to jede líp než na PC, přesto jsou propady fps i tam 😂
Když si to nastavíš na low nebo medium aby to bylo jako na konzolích tak to prý jede v pohodě. Na těch to z 30FPS už nemá pořádně kam dropnout.
Já hraju na Ps5 a ty propady nejsou ani poznat tam za 4H jsem si toho všiml tak 5x oproti 2077 je to krásná optimalizace XD